Konijn alleen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:40

pillow schreef:
Het is ook nooit goed. Mijn beesten hebben een joekel van een hok, is het nog te klein. Hoeveel konijnen zitten er in een hokje van een halve meter met tralies ervoor. En het is 1 cavia.

Nooit goed.. nou ja zeker is het wel eens goed, maar een ren van 2,5 bij 1 is helemaal mooi voor twee konijnen, maar niet voor drie konijnen dus ja goed voor wat je nu hebt, nee niet goed om er nog een derde bij in te stoppen. Je wil toch gelukkige dieren? Dan zou ik in ieder geval nog een cavia erbij nemen ipv nog een konijn, zodat de cavia ook met een soortgenoot kan communiceren ipv alleen bij de konijnen slapen. Dan heeft die ook nog wat aanspraak.
En verder hou ik er niet zo van, van met het vingertje wijzen van mensen die het totaal niet goed voor elkaar hebben, dat geeft geen recht om het vervolgens dan maar half te doen. Konijnen zijn nou eenmaal dieren die veel ruimte nodig hebben en in het wild in paren binnen een groep leven en in die groep enorm veel ruimte nodig hebben, omdat er anders ruzie zal ontstaan.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:14

Geryon schreef:
LoveAmadeo schreef:
Stel je wil haar houden, een maatje is dan echt nodig. Je kan misschien informeren bij een kinderboerderij ofzo? Wij hebben ook een konijn gehad. Het konijn dat erbij stond overleed en Het konijn dat over was werd schuw en bijterig na te weinig aandacht.. We hebben haar bij een kinderboerderij kunnen plaatsen. We zijn nog een keer terug geweest, en daar was ze heel gelukkig met meer dan genoeg ruimte en vriendjes. Is er anders geen kennis/vriend waar je haar kwijt kan? Iemand die zelf ook een cavia of konijn heeft?
Succes ermee! Groetjes Rosa!

Konijnen horen bij konijnen en cavia's bij cavia's. Dus super advies dat ze een maatje nodig heeft, maar dat moet dan wel een konijn zijn. :)

Heb zelf ook gemerkt dat konijnen en cavia niets aan elkaar hebben.

Mijn konijn was erg goede vriendjes met mijn cavia hoor :j

Faniek

Re: Konijn alleen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 12:30

@ LoveAmadeo
En je had twee konijnen en twee cavia's bij elkaar zitten? Als een mens een een hond alleen elkaar hebben dan zullen ze het natuurlijk ook uiteindelijk met elkaar doen om in ieder geval aan de sociale trekken te komen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:41

Pillow dat is gewoon een normale maat hok, geen joekel. Dat anderen hun dieren in een klein hokje houden, maakt die van jou geen joekel en groot genoeg voor 3 konijnen en 1 cavia.. En je kan er inderdaad beter een cavia bij zetten dan een konijn. Zal de cavia heel leuk vinden.

Toen ik mijn konijnen overnam zat er ook een cavia bij en die ging ook goed met de konijnen om.

Mijn kat gaat ook goed met de honden om. Er zijn ook ratten en vogels die lekker bij de katten of honden slapen...

Ze hebben verder niet veel aan elkaar, kunnen veel minder dan met een soortgenoot. Ze moeten in ieder geval 1 eigen soortgenoot hebben als je ze samen houdt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:57

Een geschikt maatje voor je konijn vinden heeft absoluut niks te maken met doorslaan, het is slechts voldoen in de basisbehoeftes van je huisdier... En ja het kan zijn dat het met 3 konijnen niet lukt, wellicht wel bij de 4e? Sommigen zijn nou eenmaal kieskeurig, zo eentje heb ik ook. Dat ging niet samen met 2 andere konijnen, vervolgens nog 2 exrammen geprobeerd maar gingen beide niet en nu heeft ze er eentje waar ze dolgelukkig mee is, hij ligt regelmatig echt op haar/over haar heen en ze wassen elkaar heel veel... dan weet je waar je het voor gedaan hebt. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:58

saskiakefie schreef:
Een geschikt maatje voor je konijn vinden heeft absoluut niks te maken met doorslaan, het is slechts voldoen in de basisbehoeftes van je huisdier... En ja het kan zijn dat het met 3 konijnen niet lukt, wellicht wel bij de 4e? Sommigen zijn nou eenmaal kieskeurig, zo eentje heb ik ook. Dat ging niet samen met 2 andere konijnen, vervolgens nog 2 exrammen geprobeerd maar gingen beide niet en nu heeft ze er eentje waar ze dolgelukkig mee is, hij ligt regelmatig echt op haar/over haar heen en ze wassen elkaar heel veel... dan weet je waar je het voor gedaan hebt. :)

<3 En samen kattenkwaad uithalen wat ze alleen niet durven :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:05

Geryon schreef:
Pillow dat is gewoon een normale maat hok, geen joekel. Dat anderen hun dieren in een klein hokje houden, maakt die van jou geen joekel en groot genoeg voor 3 konijnen en 1 cavia.. En je kan er inderdaad beter een cavia bij zetten dan een konijn. Zal de cavia heel leuk vinden.

Toen ik mijn konijnen overnam zat er ook een cavia bij en die ging ook goed met de konijnen om.

Mijn kat gaat ook goed met de honden om. Er zijn ook ratten en vogels die lekker bij de katten of honden slapen...

Ze hebben verder niet veel aan elkaar, kunnen veel minder dan met een soortgenoot. Ze moeten in ieder geval 1 eigen soortgenoot hebben als je ze samen houdt.

Het is geen hok maar een halve paardebox. Is trouwens 1,5 bij 2,5. Het zijn 2 kleine Lotharingers . Ik had tot kort 2 cavia"s maar 1 is van ouderdom doodgegaan. Ik stop met mij te verdedigen ik vind dat mijn dieren het prima hebben.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:58

pillow schreef:
Het is geen hok maar een halve paardebox. Is trouwens 1,5 bij 2,5. Het zijn 2 kleine Lotharingers . Ik had tot kort 2 cavia"s maar 1 is van ouderdom doodgegaan. Ik stop met mij te verdedigen ik vind dat mijn dieren het prima hebben.

1,5 bij 2,5 is wel iets anders dan de eerder aangegeven 2,5 bij 1 meter, dat scheelt namelijk ruim 1,25m2 en dat is een hele hoop. Maar klein Lotharingers zijn energieke konijnen, laat ze lekker de ruimte benutten en als het goed gaat zou ik echt niet gaan stoken in een goed huwelijk. Als je er toch dieren bij wil nemen kan je weer een andere cavia erbij nemen, dat zou leuker zijn voor de cavia ipv nog een konijn erbij.
En nee ik heb nergens gezegd dat jouw dieren het nu niet prima hebben, dus daar hoef je, je helemaal niet in te gaan verdedigen. Ik vind het alleen onverstandig om met een derde konijn te gaan stoken.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:39

Ik ga met het advies mee dat gegeven is. Ik zou een ander vriendje zoeken of in het belang van je konijn kiezen en haar naar een opvang brengen. :j

Geryon, ik ben het eens met de argumenten die je geeft. Een konijn hoort niet alleen, een konijn hoort niet met een cavia, een konijn hoort met een soortgenoot.
Een poster in het topic zei dat haar konijn geen andere konijnen duldde nadat ze 'wel drie' konijnen had proberen te koppelen. Daar gaat duidelijk wat fout.

Mijn dwergkonijntje heeft eerst alleen gezeten, vanwege de gezondheidsproblemen die hij had (heeft, het blijft een zwak konijntje). We zijn hem 2x bijna kwijt geweest, hij heeft gewoon veel meegemaakt met zijn gezondheid. (Stond regelmatig onder behandeling van de dierenarts, daarom durfden wij geen castratie aan). Toen het een tijd beter ging, en we echt vertrouwen hadden, hebben we hem laten castreren en hebben we een prachtig meisje voor hem uitgezocht in de opvang. Het heeft even geduurd, maar nu is het echt een getrouwd stel. Heerlijk om naar te kijken, ze zijn echt enorm happy met elkaar <3
Conclusie: Een konijn hoort niet alleen.. Wat was ik blij dat we hem eindelijk konden laten castreren. :j

TS, je stelt dat een schuw konijntje niet geplaatst zou kunnen worden? Nou, ik kan je vertellen dat opvangen dit wel degelijk doen. Soms gaan deze konijnen naar pleeggezinnen, maar vaak gaan ze gelijk de adoptie in hoor. Ik denk dat het een kwestie is van een konijn konijn laten zijn. Een schuw konijntje zal (in de meeste gevallen) nooit ineens heel mensgericht worden, dat zit in de aard van het beestje. Mijn dwergkonijnenvrouwtje heeft veel meegemaakt in haar leven (ze zal nu zo'n 7 jaar zijn). Altijd alleen gezeten, in drie verschillende opvangen gezeten voor maanden/jaar/jaren(?). Niemand wou haar hebben. En waarom? Ze was (is) schuw, ze knort naar je als je te dichtbij komt, je kunt haar niet aaien enzovoorts. Ze zit nu hier, samen met haar grote liefde, en wat zijn we blij met haar. Je merkt verandering in haar gedrag. Mensenschuw zal ze altijd blijven, maar zolang ze gelukkig is met haar vriendje: Wie ben ik dan om haar dat te ontnemen? :)
Wat ik dus probeer te zeggen is dat je konijn best een kans heeft om geplaatst te worden. Vaak vinden er wel procedures plaats en matcht het met de eigenaar. Verder kun je ook contact houden met het asiel als je dat wilt. De meeste asielen doen daar wel aan ;) Zo zie je maar dat de schuchtere konijntjes ook goed terecht kunnen komen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 06:36

Ik ben opzicht ook altijd wel voor dat konijnen samen moeten zitten, maar als ts geen konijn meer wil waarom zou ze er dan een bij gaan halen.
Daarbij zitten de opvangen vol genoeg en heeft dit konijn een prima huisje bij ts waar die gewent is en mag blijven tot ie sterft.
Het is niet ideaal zonder vriendje, maar mensen dan maar een tweede konijn erbij praten wat ze eigenlijk niet willen lijkt me ook niet echt de beste oplossing.
Mits het dier vrolijk blijft ogen en verder ook wat aandacht krijgt, vind ik dat het konijn prima zit.

TS, mocht je het dier toch naar de opvang brengen, ze nemen ook schuwe dieren maar misschien dat je ook eens bij een kinderboerderij kunt vragen of ze nog een nijn willen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 06:49

Jesito, je moet in het belang van het dier denken, niet in wat makkelijk is voor jou als eigenaar. Wil je zelf geen konijn erbij dan zoek je toch gewoon voor een leuk huis met maatje? Heb ik ook gedaan, terwijl ik normaal zo ben dat ik geen beesten kan wegdoen. Beestje is enorm
opgeleefd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 06:57

Als er in het belang van het dier gedacht moet worden, mogen dierenwinkels allereerst al niet meer maar 1 veels te jong konijntje verkopen met een veels te klein hokje.
Zoals ik al zei is 1 konijn hebben niet ideaal, maar dit konijn heeft in ieder geval een lief baasje die voor m zorgt en waar die de plaatst heeft.
Veel konijnen zitten er pas echt belabberd bij, daar kan ik veel bozer of worden en dan die rot kleine hokjes die overal verkocht worden.
Ik zou geen konijnen hebben als ik ze niet los door de tuin kon laten lopen en omdat ze graven word onze hele tuin beklinkerd en koop ik voor de konijnen af en toe een grasmat waar ze mee mogen doen wat ze willen.
Maar als ik ook besluit om te stoppen met de konijnen, blijft de laatste alleen mits het dier vrolijk blijft ogen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 07:59

Nou ieder maakt die keus voor zichzelf natuurlijk. Ik ben blij dat ik voor het welzijn van mijn nijn heb gekozen in plaats van voor mezelf. Ze heeft nog een mooie tijd gehad met haar nieuwe vriendje. En ik kan het iedereen aanraden.

Wat heeft de dierenwinkel er überhaupt mee te maken?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:06

capopjekop schreef:
Nou ieder maakt die keus voor zichzelf natuurlijk. Ik ben blij dat ik voor het welzijn van mijn nijn heb gekozen in plaats van voor mezelf. Ze heeft nog een mooie tijd gehad met haar nieuwe vriendje. En ik kan het iedereen aanraden.

Wat heeft de dierenwinkel er überhaupt mee te maken?

Als iedereen naar het welzijn zou kijken van zijn konijn, er gaan ergere dingen mis zoals soms bij de aanschaf in een dierenwinkel.

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 11:19

Wat een hoop reacties! Iedereen bedankt voor het delen van zijn ervaringen en ideeën.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:56

jesito schreef:
Ik ben opzicht ook altijd wel voor dat konijnen samen moeten zitten, maar als ts geen konijn meer wil waarom zou ze er dan een bij gaan halen.
Daarbij zitten de opvangen vol genoeg en heeft dit konijn een prima huisje bij ts waar die gewent is en mag blijven tot ie sterft.
Het is niet ideaal zonder vriendje, maar mensen dan maar een tweede konijn erbij praten wat ze eigenlijk niet willen lijkt me ook niet echt de beste oplossing.
Mits het dier vrolijk blijft ogen en verder ook wat aandacht krijgt, vind ik dat het konijn prima zit.

TS, mocht je het dier toch naar de opvang brengen, ze nemen ook schuwe dieren maar misschien dat je ook eens bij een kinderboerderij kunt vragen of ze nog een nijn willen.

Een maatje is een basisbehoefte, net als ruimte, vers water en voer. Die basisbehoefte moet je imo niet nemen. Ik heb een opvang en ja er zitten konijnen genoeg, maar geen enkel konijn wordt alleen geplaatst, omdat het een basisbehoefte is. We zouden ze sneller kwijt zijn als ze alleen geplaatst worden en op zo'n plekje komen met ruimte en verder een lief baasje, maar een maatje moet je een konijn niet ontnemen.

Veel kinderboerderijen zitten niet zomaar op konijnen van buitenaf te wachten, ook bij een groot aantal zitten ze alsnog in hokken en je kan niet zomaar een konijn bij een bestaande groep zetten. Met een goede opvang is echt niks mis. Mensen die afstand doen van hun konijn, omdat ze zelf willen stoppen met konijnen en hun konijn niet alleen willen laten zitten ben ik heel blij mee. Zij denken in het belang van het dier.
Zelf ben ik bezig om meerdere senioren rennen te maken en alle konijnen die 7 a 8 jaar of ouder zijn die alleen zijn komen te zitten daarin op te vangen. Deze konijnen verhuizen ook niet meer. Ze komen in een senioren groep. Ik loop er namelijk ontzettend vaak tegen aan dat het maatje overlijd en de andere bijv. 9 is en vervolgens nog jaren alleen kan zitten, terwijl het gewoon echt sociale dieren zijn. Daarom zijn we bezig met een soort bejaardentehuis voor konijntjes te maken.

En nee bij een winkel kopen al helemaal niet beginnen, maar aan basisbehoefte voldoen is ook belangrijk.

@ Op_zoek
Ik hoop dat je er nog uit komt :) Maar ik zou je echt Muffins aanraden voor hulp of Bunnybin.nl en zelf laten bemiddelen. Dan kunnen er mensen bij jou komen om te daten of jij met het konijn naar hun.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 14:18

Faniek schreef:
pillow schreef:

1,5 bij 2,5 is wel iets anders dan de eerder aangegeven 2,5 bij 1 meter, dat scheelt namelijk ruim 1,25m2 en dat is een hele hoop. Maar klein Lotharingers zijn energieke konijnen, laat ze lekker de ruimte benutten en als het goed gaat zou ik echt niet gaan stoken in een goed huwelijk. Als je er toch dieren bij wil nemen kan je weer een andere cavia erbij nemen, dat zou leuker zijn voor de cavia ipv nog een konijn erbij.
En nee ik heb nergens gezegd dat jouw dieren het nu niet prima hebben, dus daar hoef je, je helemaal niet in te gaan verdedigen. Ik vind het alleen onverstandig om met een derde konijn te gaan stoken.

Ik bood TS onderdak voor haar konijn aan en zit niet te wachten op ongevraagd commentaar op hoe ik het doe. punt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:01

pillow schreef:
Ik bood TS onderdak voor haar konijn aan en zit niet te wachten op ongevraagd commentaar op hoe ik het doe. punt

Dan moet je dat via pb doen en niet op een openbaar topic waar iedereen kan en mag reageren :)

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:10

Een konijn alleen laten is wel mogelijk aangezien die van ons ook alleen is maar het prima naar zijn zin heeft, al loopt deze wel los in de tuin(ik had er ook liever twee genomen maar was acht en dacht daar niet bij na) natuurlijk is het wel veel beter om ze met zn tweeen of meer te hebben.. Al kan dat bij ons helaas niet meer

Je zou ook kunnen kijken voor een konijn met ongeveer dezelfde leeftijd? Moeten ze natuurlijk wel aan elkaar kunnen wennen

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 17:47

@Faniek: Met Muffins heb ik al contact gehad. Die hebben de komende maanden geen plek. De optie om Bunnybin te laten helpen met bemiddelen ga ik nog even bekijken.

Nog een vraagje nu er toch een hoop ervaringsdeskundige in dit topic zitten. Ik heb mijn konijn nu binnen zitten. Had al bij een opvang waar ik contact mee had gevraagd of het mogelijk is om haar nu buiten te plaatsen. (Heb het idee dat er meer mensen zijn die hun konijnen buiten hebben zitten dan binnen, dus als ik een andere plek vind, is de kans groot dat dat buiten is.) De opvang waar ik het aan vroeg zei dat het naar buiten plaatsen deze tijd van het jaar geen probleem is. Denken jullie daar net zo over?
Eventueel zou ik tijdelijk in de garage een stuk voor haar kunnen afzetten om de overgang geleidelijker te maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:06

Het vriest nu 's avonds niet meer toch? Ik denk dat de temperatuursverschillen nu wel meevallen en dat het wel kan. Voor de zekerheid een flinke laag stro in het nachthok doen zodat ze het wel warm kan maken voor zichzelf.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:32

@ Op_zoek
Jammer dat ze vol zitten, dat is echt één van de betere in de buurt bij jou vandaar. Ik zal nog even kijken wat er nog meer bij jou zit en vergelijkbaar is qua plaatsing aan hun. Er zit er nog wel in de buurt, maar die raad ik gewoon af in deze.

Ze kan in deze tijd van het jaar nu gewoon buiten inderdaad, geen enkel probleem :) Wij nemen nu de binnenkonijnen ook weer aan naar buiten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:34

Had je nog gekeken naar de opvang van Miriam TS? Dat is in mijdrecht. Weet niet zeker of het de opvang is waar ik de ervaring mee hebt, maar je kunt het proberen? :)

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 18:58

@Geryon: heb ze een berichtje gestuurd, maar nog geen reactie gehad. Nog even afwachten dus. Maar zeker bedankt voor de tip!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:03

Zuid holland, dan denk ik naast muffins ook aan opvang Hannie in Dordrecht. Of opvang Pruttel in poortugal. Voor zover ik kan inschatten twee opvangen die goed weten te herplaatsen met de juiste eisen.