Van de Legbatterij hel naar de kippen hemel op aarde!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:46

Neehoor, ik heb een heel lieve toom kippen, waar af en toe wat bij komt en soms weggaat. Dat gaat altijd goed. Maar omdat dit misschien wat zwakkere kippen zijn die zich nog niet zo goed in kippen-taal kunnen verweren kijk ik even hoe het gaat. Ja ik heb een heel lieve haan, Kuik. Gaat prima met de buren. 's nachts slaapt hij in een speciaal voor hem gemaakte 'darkroom' zodat hij niet heel vroeg begint met kukelen. Ik zal vanavond een foto plaatsen.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:47

Wat leuk!

Wendybrian

Re: Van de Legbatterij hel naar de kippen hemel op aarde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 13:49

Ik ben wel benieuwd naar zo een darkroom!

Ik heb namelijk ook zitten denken of ik nog een stuk tuin op wil offeren voor nog 2kippen maar ik ben bang voor een nieuwe ruzie in de groep.
Toen ik de dames net had was een van hun echt de pineut en als ik een dnag later in had gegrepen was zei er denk ik niet meer:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:59

Wendybrian schreef:
Marsu schreef:
Mag ik vragen hoe groot jouw uitloop is? Ik overweeg al een tijdje kippen te nemen, maar de stichting heeft flinke eisen voor de uitloop, waar ik niet aan kan voldoen. Als ik jouw hok zie, dan wordt het voor mij ook meer mogelijk. Ik had namelijk ook zoiets bedacht voor het hok en dan ook een uitloop.

Ik heb ongeveer 3m2 voor de kippen als uitloop, en ze doen het er echt prima op!
Soms mogen ze ook lekker los in de tuin hoor. Maar ik heb vaak het deurtje open en blijven ze alsnog op hun stuk.

De kippen zijn een mega krappe stal gewend, dus mijn kippen zijn happy met hun stukje

Was dat okee voor de stichting? :) Ik begreep dat ze voor twee kippen minimaal 6 vierkante meter willen, of is dat hok inclusief uitloop?

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 19:22

Dan heb ik onder het hok nog eens een vierkante meter.
Ja ik snap dat de stichting groter is, maar ik zie aan mijn dames dat ze ook geen behoefte hebben aan meer.
Ze mogen merendeel los lopen maar doen dit niet, vandaar dat ik het zo laat, ik heb verplaats bare hekken dus kan ook zo een meter erbij plakken hoor als ze meer willen.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 18:46

Hey flowerbom,

Zijn je kippen er al?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:53

Als het goed is zijn de kippen van redeenlegkip.nl uit de "scharrel"industrie. Die goedkope eieren bij de supermarkt zegmaar. Die kippen wonen met 9 op een vierkante meter en zien nooit daglicht :n

Het is echt ongelofelijk, sommige mensen kopen nog steeds doodleuk die eieren terwijl er onderhand toch wel bekend is dat dat ook helemáál niet pluis is :n

Dus ja, de legbatterij is misschien verboden maar nog steeds worden de kippen er niet echt vrolijk van zoals je ziet in de OP.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:00

Leuk, ik heb vorig jaar ook twee kippen in Ochten opgehaald. Dat was toen in die koude winter, dus toen hebben ze ook met hun kale lijf lekker onder de warmtelamp gezeten in een warme schuur.
Wat mij het meest verbaasde is dat ze zo tam zijn! Soms moet je echt oppassen dat je niet op ze gaat staan, ze volgen je overal naartoe.
Ze leggen beide bijna elke dag een ei en zijn nooit broeds (ideaal in tegenstelling tot de cochins die we hebben zitten :') ).
In het begin moesten ze ook zo wennen aan aardappels en pasta. Toen ze eenmaal een hapje aardappel hadden genomen, zijn ze er dol op. :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:02

Wat een mooi initiatief ! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:46

Ik heb er laatst ook naar zitten kijken (mn vriend wil eigenlijk brahma's) vind het zo'n mooi iets om die kippen een beter leven te kunnen geven dan dat ze gehad hebben.. mijn vriend gaat een hok maken en onze tuin is flink groot dus de gelegenheid hebben we. Vind het erg leuk om te zien bij jou hoe tam ze ook zijn! Had ik niet verwacht.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:48

als ik kippen neem, ben ik ook van plan om 4 patienten te nemen nu ik dit heb gelezen !

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:49

Ik zou ook dolgraag kippen adopteren! Maar mijn ouders willen er (begrijpelijk..) niet aan :(
Sowieso heb ik er 0,0 verstand van. Maarja dan weet je tenminste zeker dat je elke dag een kipvriendelijk eitje hebt :)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:25

Wat zien ze er nu veel beter uit zeg! Ben benieuwd hoe ze er uit zien als ze straks weer een heel nieuw mooi verenpak hebben! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:52

Je nachthok is echt cute trouwens <3 zelfgemaakt of gekocht bij de winkel?

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:58

Hi excuses voor mijn afwezigheid! Morgen komen de dames!! Ook zal ik dan de beloofde foto's plaatsen. Spannend! Tot morgen!

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 06:39

Spannend! Ik ben beniuewd naar je dames!
Ik heb mijn nachthok bij dierenverblijven gekocht, helaas zat er veel transport schade op het hok en gaf dierenverblijven niet thuis.
Maar verder ben ik erg blij met het hok. Ze zitten er graag in!

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:31

Zoals beloofd de foto's!

Ik kwam voor 2 biologische kippendames, nouja 3 was ook goed. Eénmaal daar... Ach dat groepje zit zo leuk bij elkaar... Het zijn er 6 geworden :+ Ik zei al dat het nooit bij 2 zou blijven haha.

De kippen zaten heel verzorgd in een paar kleine groepjes verdeeld. De verblijven zagen er netjes en verzorgd uit en de kippen liep heel rustig wat rond te tokken. Na het besluit ze alle 6 mee te nemen hebben ze allemaal nog even een wormkuurtje gehad. Klaar voor vertrek! Onderweg geen kik gegeven. Thuis aangekomen gingen de dames eerst eten en pas na een half uur gegeten te hebben gingen ze het hok maar eens verkennen. Gekke beesten! Ze zijn heel tam en rustig. Ook zien ze er netjes uit zonder al te grote kale plekken.

Over een paar daagjes mogen ze bij mijn andere kippen die ze nu al wel kunnen zien door het gaas heen. Gaat vast helemaal goed komen!

Oh eneh, het eerste ei lag vanmiddag al in het hok!
De adoptie-dames;
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-KRPZ3QWD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Album=TZC4APRY#UVYWBWYN
http://www.mijnalbum.nl/Album=TZC4APRY#C8CGXXBM
Een deel van mijn andere dames toen ze nog wat jonger waren.
http://www.mijnalbum.nl/Album=TZC4APRY#L47DNAP8

In het fotoalbum staan nog een paar andere foto's. Morgen neem ik de camera mee en maak ik betere foto's!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:00

Ik vind het een heel mooi initiatief. Hier in Duitsland zijn ook van die stichtingen. Ik twijfel nog een beetje, bij mij op stal is wel ruimte, maar ik ben bang voor het extra werk. Daarbij heb ik laatst gelezen dat je voor kippen toch nog wel voor extra kosten komt te staan (ontwormen, extra vitaminen etc.).

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:11

Wat een leuk verslag! En wat zien je kippen er goed uit!
Ja als je al die dakloze dames zo bij elkaar ziet zitten dan kan je het er ook niet bij 2laten hihi.ik heb gewoon echt geen extra ruimte voor meer kippen,anders had ik het graag gedaan.
Wanneer zet je ze bij de anderen kippen?

@benita: ik ben per maand voor 2kippen €15 euro kwijt, ik heb 1x een potje vitamine gekocht, maar Als ze gewoon kunnen scharrelen en genoeg te eten krijgen is dat niet nodig hoor.
Ontwormen is het geld ook niet. En wat betreft dierenarts kosten, dat heeft elk dier natuurlijk, het ismaar hoe bont je het zelf maakt,
Maar voor de kosten hoef je het niet te laten, en je hebt nooit meer schillen en ander groen afval, dat eten ze maar al te graag voor je op! Haha

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:21

ook wij gaan zo'n kippen in huis halen,alleen van de plaatselijke kippenboer.

ik denk dat er in elke gemeente nog ongeveer een kippenboer zit hoor.
die doen al hun kippen idd om de 1.5 a 2j buiten.

als je daar vraagt wanneer ze weggaan,kan je daar gewoon je kippen gaan halen.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:26

Ik ben ook nauwelijks geld kwijt aan de kippen hoor, daarnaast verdienen ze hun eigen zakgeld, zo noemen we dat hier, door het verkopen van hun eieren. 2 euro voor 10 eitjes. Loopt als een gek, de dames hebben er geen last van en ik heb hun zak volledig legmeel er weer mee terug verdient. Ook hier krijgen ze alle restjes van het avondeten, zowel van mij als van 2 verschillende buren. Daarnaast lopen ze hier de hele dag op de wei, je staat echt te kijken hoor wat ze aan beestjes, graantjes en plantjes vinden! Vitamientjes krijgen ze hier alleen extra als ze in de rui zijn. Dierenarts heb ik in de jaren dat ik kippen heb nog nooit nodig gehad.

Ik kijk even hoe het morgen met de dames gaat, als alles rustig is gaan ze overmorgen in de avond op stok bij de andere kippen in het hok.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:32

Wat leuk zeg!
En inderdaad, het zijn de kosten echt niet, ook kwa eigen eier gebruik.
Een pak eieren kost ook al 2€ in de winkel, als je dat al zelf niet meer hoeft te kopen sta je gelijk aan kosten.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:16

Jouw kippen zien er goed uit Flowerbomb, niet van die kale lelijkerds. :D
Leuk dat je het eerste eitje ook al hebt gevonden.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:29

Ik wilde ook eerst ex-legbatterij-kipjes. Maar het werd mij her en der afgeraden omdat het de eerste keer is dat wij kippen hebben en sommigen zouden wel eens agressief kunnen zijn etc. Ook ivm ziektes werd het ons afgeraden omdat we nog totaal geen kennis hadden.

Intussen hebben we sinds januari 3 kipjes van bij een kweker, maar als die het loodje leggen, komen er toch ex-batterijtjes hoor! Zo'n mooi initiatief!

Ik heb er trouwens lang over gedaan om zo'n vers ei te willen eten haha! Vond het opeens zo raar... Maar inmiddels delen wij onze eitjes met jan en alleman en iedereen is laaiend enthousiast en verbaasd over het verschil in smaak met supermarkt eitjes a.k.a. martelaar eitjes.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:01

Agressief? Ben je mal!
Deze kippen zijn liever dan lief!
Ik heb ook geen kennis, voordeel van de stichting is dat je altijd kan bellen voor advies.
Maar leuk dat je ook een legkip wil nemen als er een het loodje legt haha