Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
geerke schreef:hoe corrigeren ze elkaar dan in een roedel?Ik weet wel dat een mens geen hond is maar toch....
Ik bedoelde ook niet een hond in elkaar schoppen,maar een flinke ruk aan een slipketting geven.
Maar weet je....als je vroeger een paard had wat trapte gaf je hem gewoon een knal met de zweep....nu moet er gegrondwerkt worden en geclickerd.En die tendens zie je ook in de honden wereld.
Mar77 schreef:Je hebt al oversprong gedrag bij binnenkomst.... grommen en kwispelen. Vervolgens klimt hij gezellig op de bank, poten over je benen en je bent opgeëist. Loop je weg is hij zijn rang kwijt wat hij weer terug wil eisen door in je kuiten te bijten....
ik zou hem per direct, niet kwaad , maar niet meer op de bank laten. Hij is op dat moment dominanter, terwijl je een onzekere hond hebt.
Citaat:Ik bedoelde ook niet een hond in elkaar schoppen,maar een flinke ruk aan een slipketting geven.
Maar weet je....als je vroeger een paard had wat trapte gaf je hem gewoon een knal met de zweep....nu moet er gegrondwerkt worden en geclickerd.En die tendens zie je ook in de honden wereld.
geerke schreef:Tja honden doen wel meer dingen in een roedel die ik niet zou doen, what's your point? Dieren kunnen geen onderzoek doen of gedrag baseren op voorkennis; dus zij hebben geen andere keuze dan instinctief reageren. Wij mensen hebben die keuze wel.hoe corrigeren ze elkaar dan in een roedel?Ik weet wel dat een mens geen hond is maar toch....
sallandval schreef:Citaat:Ik bedoelde ook niet een hond in elkaar schoppen,maar een flinke ruk aan een slipketting geven.
Daar is een heel goede reden voor; mensen kunnen immers inmiddels onderzoek doen en door middel van systematisch experimenteren nagaan wat het meest effectief is en daar iets mee doen. Iedereen moet vervolgens natuurlijk zelf weten of hij dan kiest voor een op onderzoek gebaseerde methode of één die gebaseerd is op instinct en traditie. Als iemand zijn hond denkt iets te kunnen leren door te corrigeren moet hij dat zelf weten. Ik vind het alleen een slechte zaak als ze deze 'wijsheid' dan adviseren aan iemand die een onbetrouwbare pittbull heeft.geerke schreef:Tja honden doen wel meer dingen in een roedel die ik niet zou doen, what's your point? Dieren kunnen geen onderzoek doen of gedrag baseren op voorkennis; dus zij hebben geen andere keuze dan instinctief reageren. Wij mensen hebben die keuze wel.hoe corrigeren ze elkaar dan in een roedel?Ik weet wel dat een mens geen hond is maar toch....
Dat zeggen mensen van paarden ook 'ja paarden doen dat in het wild/in de wei ook', dat zal best maar in verhouding heeft een paard een brein ter grootte van een walnoot, ik verwacht echt niet dat een paard beter kan redeneren dan ikzelf. Als ik een wiskundesom op moet lossen vraag ik niet aan mijn paard hoe die dat zou doen, waarom zou ik dan bij een trainingsvraagstuk wél te rade gaan bij dieren?
palousa_boy schreef:geerke schreef:hoe corrigeren ze elkaar dan in een roedel?Ik weet wel dat een mens geen hond is maar toch....
Ik bedoelde ook niet een hond in elkaar schoppen,maar een flinke ruk aan een slipketting geven.
Ben ik het helemaal mee eens.
Ik zal niet terug bijten als mijn hond mij zou pakken, maar hier zitten wel degelijk consequenties aan vast.
Als mijn paard mij zou willen schoppen, krijgt hij er gewoon bij voorbaat al een terug. (En 9 van de 10 keer draag ik stalen neuzen) zo gaat dat in de natuur onderling ook, waarom zou ik dan eerst in m'n zak moeten zoeken naar een clicker (mijn handen zijn nogal groot en passen net in m'n zak) om daar een click mee te geven? Voor een schop hoef ik alleen m'n been te bewegen en komt veel directer aan. Hij wilde mij immers ook schoppen, en bij mij doet dat veel meer pijn dan bij hem.
Zelfde voor m'n hond, die sleep of til (hond is 35 kilo) ik aan d'r nekvel of halsband weer naar d'r plaats, mag ze zich overgeven en is het goed, doet ze dit niet volgt de volgende correctie.
Heel simpel, heel duidelijk.. Ik ben de baas
geerke schreef:kun jij dat even uitleggen aan TS hoe ze dit op kan lossen?Of heb je dit al gedaan en heb ik er over heen gelezen...
CassieUltra schreef:Het negeren werkt niet. Dan trekt ie heel het huis aan God.
CassieUltra schreef:Ik hoef geen dingen te horen dat we hem weg moeten doen. Waarom? Een hond is niet zo en zal zo gemaakt zijn.
Ik ga ook niet zeggen dat het een probleemhond is, het ligt bij de mensen zelf.
Ik ben gewoon opzoek naar advies en tips waarbij we dingen kunnen proberen om dit te voorkomen en zelfs erger word.
Het negeren werkt niet. Dan trekt ie heel het huis aan God.
damian23 schreef:Inderdaad heel goed van je om een goede gedragstherapeut te zoeken. Wat ik wel gevaarlijk vind is dat je aangeeft dingen die men hier op bokt te gaan "proberen". Ik zou persoonlijk er eerst iemand bij halen die weet hoe je hiermee moet omgaan en met hem of haar een verder plan uitstippelen.
geerke schreef:negeren werkt ook alleen als iedereen zich daaraan houd...ik merk in praktijk dat dat helemaal niet eenvoudig is.
Dan kan TS hem negeren maar vriend laat hem gezellig op de bank.Tja...
Dani schreef:Ja, behalve dat negeren nogal eens verkeerd wordt toegepast. Een hond die op de stoelpoot knaagt omdat hij daar zelf plezier in heeft gaat vast en zeker niet stoppen als je hem negeert. Wil je dat gedrag stoppen zal je toch echt actie moeten ondernemen. Je ziet ook buiten wel eens van die leuke spelletjes - baas geeft een commando, hond luistert niet, baas negeert de hond die slecht gedrag vertoont, hond gaat vrolijk verder met snuffelen oid., dan drie keer datzelfde riedeltje en uiteindelijk is de baas het zat en lijnt die de hond maar aan, zich met een diepe zucht afvragend waarom de hond nou niet gewoon luistert.