Help hond bijt!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Help hond bijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:07

O dat is wat nieuws, in NL zijn gedragstesten niet vereist in elk geval.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:22

geerke schreef:
hoe corrigeren ze elkaar dan in een roedel?Ik weet wel dat een mens geen hond is maar toch....
Ik bedoelde ook niet een hond in elkaar schoppen,maar een flinke ruk aan een slipketting geven.
Maar weet je....als je vroeger een paard had wat trapte gaf je hem gewoon een knal met de zweep....nu moet er gegrondwerkt worden en geclickerd.En die tendens zie je ook in de honden wereld.

Ben ik het helemaal mee eens.

Ik zal niet terug bijten als mijn hond mij zou pakken, maar hier zitten wel degelijk consequenties aan vast.
Als mijn paard mij zou willen schoppen, krijgt hij er gewoon bij voorbaat al een terug. (En 9 van de 10 keer draag ik stalen neuzen) zo gaat dat in de natuur onderling ook, waarom zou ik dan eerst in m'n zak moeten zoeken naar een clicker (mijn handen zijn nogal groot en passen net in m'n zak) om daar een click mee te geven? Voor een schop hoef ik alleen m'n been te bewegen en komt veel directer aan. Hij wilde mij immers ook schoppen, en bij mij doet dat veel meer pijn dan bij hem.

Zelfde voor m'n hond, die sleep of til (hond is 35 kilo) ik aan d'r nekvel of halsband weer naar d'r plaats, mag ze zich overgeven en is het goed, doet ze dit niet volgt de volgende correctie.
Heel simpel, heel duidelijk.. Ik ben de baas

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:30

Als je gaat clickeren wanneer hij je schopt dan beloon je dat gedrag dus :+

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:40

Je hebt al oversprong gedrag bij binnenkomst.... grommen en kwispelen. Vervolgens klimt hij gezellig op de bank, poten over je benen en je bent opgeëist. Loop je weg is hij zijn rang kwijt wat hij weer terug wil eisen door in je kuiten te bijten....

ik zou hem per direct, niet kwaad , maar niet meer op de bank laten. Hij is op dat moment dominanter, terwijl je een onzekere hond hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:51

Mar77 schreef:
Je hebt al oversprong gedrag bij binnenkomst.... grommen en kwispelen. Vervolgens klimt hij gezellig op de bank, poten over je benen en je bent opgeëist. Loop je weg is hij zijn rang kwijt wat hij weer terug wil eisen door in je kuiten te bijten....

ik zou hem per direct, niet kwaad , maar niet meer op de bank laten. Hij is op dat moment dominanter, terwijl je een onzekere hond hebt.

Ik ben niet heel ervaren met honden maar dit was ook wat mij opviel, je hond wordt onzeker van jouw vriend, hij straalt waarschijnlijk veel zekerheid uit en hij wilt een hogere positie opeisen door over hem heen t gaan liggen.
Ik zou beginnen vanaf het moment dat je vriend binnen komt met het gezegde van CM, no touch, no talk no eyecontact. Nu beloon je het onzekere gedrag van de hond door hem aandacht te geven. Laat de mensen die binnenkomen hem geen aandacht geven wanneer hij gromt en onzeker oogt. Wanneer je vriend op de bank gaat zitten mag je vriend niet tolereren dat de hond op de bank komt, dus niet op e bank laten en hem er zonder stemverheffing of emotie weer vanaf zetten. Wat de hond dan vaak gaat doen is wel op de grond blijven maar bijv heel erg tegen de persoon aan zitten of alsnog op de voeten zitten of liggen, ook dat mag niet. Hij moet de ruimte van je vriend respecteren en blijf daarin rustig, consequent en zonder woorden. Ga ook niet met zijn allen bemoeien met de hond, laat het jouw vriend doen, hij is immers degene die problemen heeft met de hond op dit moment. Leg ook iedereen uit dat ze de hond geen aandacht mogen schenken wanneer hij gromt of onzeker oogt.

Succes.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:54

Ik vind het persoonlijk altijd wat sneu om een hond te straffen als hij geen idee heeft wat er van hem verwacht wordt. Hij krijgt geen sturing dus doet maar wat hem zelf goeddunkt. Wil je dat niet dan is het wel zo leuk als je ook duidelijk maakt welk gedrag hij dan wél mag vertonen. Zoals Mar77 al aangeeft gaat hij steeds iets dwingender claimen. En op het moment dat hij dan nóg iets verder in dat gedrag gaat krijgt hij straf. Dan ben je dus al veel te laat.

Je moet de hond niet dom straffen omdat hij bijt, je moet zorgen dat hij niet eens op het idee komt om te bijten. En dat doe je door te begrijpen wat er gebeurt, wat eraan vooraf gaat, en dát patroon te doorbreken. Geef hem sturing en begrenzing. Maak duidelijk wat hij wél mag. Ergens verplicht moeten liggen zou bijvoorbeeld goed zijn, op een plek waar hij wel overzicht heeft maar niet direct naast een persoon ligt. Dat gedrag is namelijk onverenigbaar met claimgedrag en dan zal het ook niet zo uit de hand lopen dat hij meent te moeten bijten.

Uiteraard moet je bijten wel bestraffen, bij mij krijgt een hond dan ook een brul en een tik, maar dat is geen effectieve oplossing voor het werkelijke probleem. Dan heb je hooguit uiteindelijk een hond die niet meer bijt, maar die nog steeds heel erg claimt. Jij dénkt dan dat het probleem is opgelost maar de hond blijft onbetrouwbaar en kan op elk moment weer terugvallen in het bijten. Het probleem -het claimen- oplossen dus, door de hond duidelijkheid te bieden. :)

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:56

Ik zou contact opnemen met die stichting die deze hond heeft geplaatst. Een pittbull kan heel lelijk bijten, je wilt dat risico echt niet nemen. De hond zou ik niet terug naar de stichting sturen, anders wordt ie weer herplaatst en blijft het probleem bestaan. Schakel een hondengedragsdeskundige in en laat deze hond absoluut niet bij anderen. En als het probleem niet wordt opgelost is inslapen humaner dan met de hond van hot naar her gaan slepen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:59

Deze hond is te hoog gegrepen voor je.
Gauw weer terug doen.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:59

Ik zou hem voor de visite binnenkomt, maakt niet uit wie, op zijn plek sturen. Hond negeren, pas bepalen wanneer hij mag komen als hij rustig is. Zodra je denkt hij wil op de bank, weer terug naar zijn plek. Ook bij weggaan eerst op zijn plaats. Je moet zorgen dat je hem een stapje voor bent. In gevecht gaan heeft weinig zin. Dat verlies je met alle gevolgen van dien. En als ie echt bijt ben je verder van huis....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:01

Citaat:
Ik bedoelde ook niet een hond in elkaar schoppen,maar een flinke ruk aan een slipketting geven.
Maar weet je....als je vroeger een paard had wat trapte gaf je hem gewoon een knal met de zweep....nu moet er gegrondwerkt worden en geclickerd.En die tendens zie je ook in de honden wereld.

Daar is een heel goede reden voor; mensen kunnen immers inmiddels onderzoek doen en door middel van systematisch experimenteren nagaan wat het meest effectief is en daar iets mee doen. Iedereen moet vervolgens natuurlijk zelf weten of hij dan kiest voor een op onderzoek gebaseerde methode of één die gebaseerd is op instinct en traditie. Als iemand zijn hond denkt iets te kunnen leren door te corrigeren moet hij dat zelf weten. Ik vind het alleen een slechte zaak als ze deze 'wijsheid' dan adviseren aan iemand die een onbetrouwbare pittbull heeft.

geerke schreef:
hoe corrigeren ze elkaar dan in een roedel?Ik weet wel dat een mens geen hond is maar toch....
Tja honden doen wel meer dingen in een roedel die ik niet zou doen, what's your point? Dieren kunnen geen onderzoek doen of gedrag baseren op voorkennis; dus zij hebben geen andere keuze dan instinctief reageren. Wij mensen hebben die keuze wel.

Dat zeggen mensen van paarden ook 'ja paarden doen dat in het wild/in de wei ook', dat zal best maar in verhouding heeft een paard een brein ter grootte van een walnoot, ik verwacht echt niet dat een paard beter kan redeneren dan ikzelf. Als ik een wiskundesom op moet lossen vraag ik niet aan mijn paard hoe die dat zou doen, waarom zou ik dan bij een trainingsvraagstuk wél te rade gaan bij dieren?
Laatst bijgewerkt door sallandval op 21-04-14 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:02

Ik vind terugdoen geen optie. Dit gedrag sluipt er langzaam in. Je moet het echter wel herkennen. Vaak met herplaatsers, asiel of buitenland, het echte gedrag van een hond zie je pas na ongeveer 2 maanden. Dan zijn ze nieuwe situatie gewend en zoeken ze hun grenzen op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:09

sallandval schreef:
Citaat:

Daar is een heel goede reden voor; mensen kunnen immers inmiddels onderzoek doen en door middel van systematisch experimenteren nagaan wat het meest effectief is en daar iets mee doen. Iedereen moet vervolgens natuurlijk zelf weten of hij dan kiest voor een op onderzoek gebaseerde methode of één die gebaseerd is op instinct en traditie. Als iemand zijn hond denkt iets te kunnen leren door te corrigeren moet hij dat zelf weten. Ik vind het alleen een slechte zaak als ze deze 'wijsheid' dan adviseren aan iemand die een onbetrouwbare pittbull heeft.

geerke schreef:
Tja honden doen wel meer dingen in een roedel die ik niet zou doen, what's your point? Dieren kunnen geen onderzoek doen of gedrag baseren op voorkennis; dus zij hebben geen andere keuze dan instinctief reageren. Wij mensen hebben die keuze wel.

Dat zeggen mensen van paarden ook 'ja paarden doen dat in het wild/in de wei ook', dat zal best maar in verhouding heeft een paard een brein ter grootte van een walnoot, ik verwacht echt niet dat een paard beter kan redeneren dan ikzelf. Als ik een wiskundesom op moet lossen vraag ik niet aan mijn paard hoe die dat zou doen, waarom zou ik dan bij een trainingsvraagstuk wél te rade gaan bij dieren?

kun jij dat even uitleggen aan TS hoe ze dit op kan lossen?Of heb je dit al gedaan en heb ik er over heen gelezen...

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 13:11

Dat terug brengen gaat er zeker niet inzitten.
Elk mens begint met een hond die diegene zelf leuk vind en aanspreekt.

Hiervoor hadden wij een Amerikaanse stafford shire, die getraind was om te vechten. Die hebben wij eerst als loge gehad, erna werd zij een blijvertje.
Ik hoef geen dingen te horen dat we hem weg moeten doen. Waarom? Een hond is niet zo en zal zo gemaakt zijn.
Ik ga ook niet zeggen dat het een probleemhond is, het ligt bij de mensen zelf.
Ik ben gewoon opzoek naar advies en tips waarbij we dingen kunnen proberen om dit te voorkomen en zelfs erger word.
Het negeren werkt niet. Dan trekt ie heel het huis aan God.
Ik ga opzoek naar een gedragstherapeut. En zal zeker mijn broer aansporen om toch te beginnen met cursussen. Wie niet waagd wie niet wint.
Maar het terug brengen zit er zeker niet in, alles wat je aanleert kan je ook afleren.
Dus hierbij, die hond gaat zeker niet terug maar we gaan er gewoon voor zorgen dat we weten hoe we dit moeten doen ipv terugplaatsen etc.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:14

Dieren reageren impulsief, als er iets gebeurd wat zij niet leuk vinden komt er onmiddelijk een reactie in de vorm van bijt/schop oid. En dat is ook hoe zij onderling leren wat gewenst en ongewenst is, dmv actie en reactie.

Wij mensen staan eerst 5 minuten verbaasd te kijken als de hond ons bijt, om hem vervolgens voor straf een kwartier in de bench te stoppen. Daar snapt een hond natuurlijk geen ruk van. Daarom kunnen wij dieren doorgaans niet goed opvoeden. Als je je dat impulsieve meester maakt krijgt de hond duidelijkheid en rust, want hij weet waar hij aantoe is.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:14

palousa_boy schreef:
geerke schreef:

Ben ik het helemaal mee eens.

Ik zal niet terug bijten als mijn hond mij zou pakken, maar hier zitten wel degelijk consequenties aan vast.
Als mijn paard mij zou willen schoppen, krijgt hij er gewoon bij voorbaat al een terug. (En 9 van de 10 keer draag ik stalen neuzen) zo gaat dat in de natuur onderling ook, waarom zou ik dan eerst in m'n zak moeten zoeken naar een clicker (mijn handen zijn nogal groot en passen net in m'n zak) om daar een click mee te geven? Voor een schop hoef ik alleen m'n been te bewegen en komt veel directer aan. Hij wilde mij immers ook schoppen, en bij mij doet dat veel meer pijn dan bij hem.

Zelfde voor m'n hond, die sleep of til (hond is 35 kilo) ik aan d'r nekvel of halsband weer naar d'r plaats, mag ze zich overgeven en is het goed, doet ze dit niet volgt de volgende correctie.
Heel simpel, heel duidelijk.. Ik ben de baas

Wauw ben ik blij dat ik geen dier ben en bij jou woon zeg...... jammer dat er nog steeds mensen rondlopen die denken alles te weten maar geen idee hebben hoe je met een dier om moet gaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:15

geerke schreef:
kun jij dat even uitleggen aan TS hoe ze dit op kan lossen?Of heb je dit al gedaan en heb ik er over heen gelezen...

Ik heb inderdaad gezegd wat ik vind, je hebt er volgens mij ook op gereageerd. Als de hond met rust (desnoods in een andere maker) laten niet helpt zou ik er een gedragstherapeut bij halen, dit is geen probleem en ook geen ras om maar wat mee aan te modderen.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:16

Goede zet om een gedragstherapeut in te zetten. Succes!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:17

CassieUltra schreef:

Nog een duidelijke reden om hem dus een opdracht te geven. Of hij nu in zijn mand moet of ergens moet zitten of iets anders dat maakt niet eens uit, maar zorg dat jij bepaalt wat hij mag doen. Het klinkt echt als een hond die veel te weinig begrenzing krijgt en daarom zelf maar van alles verzint.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:30

CassieUltra schreef:
Ik hoef geen dingen te horen dat we hem weg moeten doen. Waarom? Een hond is niet zo en zal zo gemaakt zijn.
Ik ga ook niet zeggen dat het een probleemhond is, het ligt bij de mensen zelf.
Ik ben gewoon opzoek naar advies en tips waarbij we dingen kunnen proberen om dit te voorkomen en zelfs erger word.

Dat een hond zo gemaakt is wil niet zeggen dat je hem ook weer terug kunt veranderen, ik zou het zeker niet gaan experimenteren met tips van bokt, aangezien die elkaar 99 van de 100 keer tegenspreken.

Negeren werkt alleen als je zorgt voor een veilige ruimte waar de hond even kan verblijven, als je die niet hebt (en de hond door middel van sloopgedrag weer controle krijgt over jouw gedrag) heeft het inderdaad geen zin en kun je het beter laten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:32

negeren werkt ook alleen als iedereen zich daaraan houd...ik merk in praktijk dat dat helemaal niet eenvoudig is.
Dan kan TS hem negeren maar vriend laat hem gezellig op de bank.Tja...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:32

Inderdaad heel goed van je om een goede gedragstherapeut te zoeken. Wat ik wel gevaarlijk vind is dat je aangeeft dingen die men hier op bokt te gaan "proberen". Ik zou persoonlijk er eerst iemand bij halen die weet hoe je hiermee moet omgaan en met hem of haar een verder plan uitstippelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:33

damian23 schreef:
Inderdaad heel goed van je om een goede gedragstherapeut te zoeken. Wat ik wel gevaarlijk vind is dat je aangeeft dingen die men hier op bokt te gaan "proberen". Ik zou persoonlijk er eerst iemand bij halen die weet hoe je hiermee moet omgaan en met hem of haar een verder plan uitstippelen.

nou...de tip om te negeren is niet gevaarlijk hoor,word heel vaak toegepast.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:42

Ja, behalve dat negeren nogal eens verkeerd wordt toegepast. Een hond die op de stoelpoot knaagt omdat hij daar zelf plezier in heeft gaat vast en zeker niet stoppen als je hem negeert. Wil je dat gedrag stoppen zal je toch echt actie moeten ondernemen. Je ziet ook buiten wel eens van die leuke spelletjes - baas geeft een commando, hond luistert niet, baas negeert de hond die slecht gedrag vertoont, hond gaat vrolijk verder met snuffelen oid., dan drie keer datzelfde riedeltje en uiteindelijk is de baas het zat en lijnt die de hond maar aan, zich met een diepe zucht afvragend waarom de hond nou niet gewoon luistert. :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:42

geerke schreef:
negeren werkt ook alleen als iedereen zich daaraan houd...ik merk in praktijk dat dat helemaal niet eenvoudig is.
Dan kan TS hem negeren maar vriend laat hem gezellig op de bank.Tja...

Als je bijvoorbeeld een LRS (least reinforcing stimulus) van 2 tot 3 seconden toepast of een tegenstrijdig gedrag bekrachtigd kun je een heel eind komen zonder hulp of medewerking van anderen (al is het veel makkelijker als iedereen meewerkt). Maar ook dat impliceert een plan van aanpak om actief te trainen met dit probleemgedrag en een plan van aanpak kun je niet zomaar maken zonder gedegen opleiding hierin of GT die je daarbij helpt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:50

Dani schreef:
Ja, behalve dat negeren nogal eens verkeerd wordt toegepast. Een hond die op de stoelpoot knaagt omdat hij daar zelf plezier in heeft gaat vast en zeker niet stoppen als je hem negeert. Wil je dat gedrag stoppen zal je toch echt actie moeten ondernemen. Je ziet ook buiten wel eens van die leuke spelletjes - baas geeft een commando, hond luistert niet, baas negeert de hond die slecht gedrag vertoont, hond gaat vrolijk verder met snuffelen oid., dan drie keer datzelfde riedeltje en uiteindelijk is de baas het zat en lijnt die de hond maar aan, zich met een diepe zucht afvragend waarom de hond nou niet gewoon luistert. :D

Klopt ja, mensen vergeten gewoon dat een hond geen robot is. Dan oefenen ze het hierkomen binnen in huis op 1 meter afstand en verwachten ze dat hij dat dan ook wel betrouwbaar zal doen op de hondenclub op 5 meter afstand ('thuis doet hij het wel') ondanks 20 andere honden, een nat veld vol geurtjes en andere afleidingen.

Geen mens zou verwachten dat een kind dat in de woonkamer een gedicht op kan zeggen ditzelfde ook kan in het midden van een voetbalveld waar net een training plaatsvind.