Merelnest, wie red ze?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmijntje

Re: Merelnest, wie red ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 10:22

Het plan was echt niet om die ekster dood te spuiten hoor.. Klein beetje drama maken jullie hier ;)
Ik ga echt niet een ekster uitmoorden, alleen wegjagen, tenslotte heeft hij al een van de kleine mereltjes meegenomen.

Voor gister nacht hebben we bij het mereltje wat stro neergelegd waar hij in kon verschuilen (het is al een wat ouder beestje kwamen we achter, we denken dat hij tegen de 'uitvlieg' periode aanzit) en heeft vanacht geslapen (echt heel erg schattig met zijn kopje onder zijn vleugel)

Papa en mama merel vanochtend weer druk aan het voeren, we hebben hem een uur geleden verplaatst naar een andere plek in onze tuin (onze tuin is zo goed als katvrij: er zit een hek omheen en katten worden meestal weggejaagd, niet omdat we ze niet mogen maar wegens onze konijnen).
En het hokje open gedaan. Papa en mama merel blijven nu nogsteeds voeren en kunnen uk nu vlieglessen geven. Ik hoop dat het goed gaat!
Houd jullie nog op de hoogte :)

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:39

Jonge merels ' springen/fladderen uit het nest voordat ze goed kunnen vliegen...ze worden op de grond dan nog gevoerd door paps en mams...en krijgen vanaf de grond hun vliegles....Je geeft aan dat het jong al wat ouder is...misschien was tie zel al wel op de grond gesprongen....??

Eigenlijk heel dom natuurlijk want ze zijn op de grond veeel kwetsbaarder....(wij krijgen bij de dierenambulance zo heel veel jonge merels binnen...)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 10:56

Hoi, nee dat was niet het geval aangezien het nest was aangetast en meneer ekster in de boom zat ;)
Die informatie hebben we ook opgegoogled, vandaar dat we haar nu op de grond in de tuin hebben neergezet waar ze niet kan worden opgegeten door een kat of iets dergelijks. Paps en mams zijn erbij en voeren nogsteeds (wat ze volgensmij nog de aankomende 2 weken doen en dan moet het beestje zichzelf redden)

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:03

Vervelende eksters!!! Wel leuk om nu de komende weken de stuntelige eerste vlieglessen te volgen...... :))

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 11:07

Zeker leuk!
Ben benieuwd of we hem nog vaak zien in onze tuin! :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:58

Yasmijntje schreef:
Hoi, nee dat was niet het geval aangezien het nest was aangetast en meneer ekster in de boom zat ;)
Die informatie hebben we ook opgegoogled, vandaar dat we haar nu op de grond in de tuin hebben neergezet waar ze niet kan worden opgegeten door een kat of iets dergelijks. Paps en mams zijn erbij en voeren nogsteeds (wat ze volgensmij nog de aankomende 2 weken doen en dan moet het beestje zichzelf redden)

Ik vind jullie inzet echt +:)+

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 14:31

Dankjullie wel nog door de reacties! :D
Gister hebben we uk en paps en mams nog een aantal keer gespot, ik hoop het volgend jaar als volwassen merel in de tuin te zien :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:46

Wat super dat jullie je zo inzetten! Echt top!! :D
Ik hoop inderdaad ook voor jullie dat hij het haalt. Al denk ik niet dat je hem in de tuin gaat zien. Tenzij het een vrouwtje is. De mannetjes hebben een territorium volgens mij. Of niet?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 15:19

We denken dat het een vrouwtjes mereltje is :)
Ik weet dat niet zeker, of er iets met territorium is: Toen de ekster er was gingen niet 2, maar 3 merels achter hem aan. Misschien dat ze een oom of tante hadden die meerdeed? Geen idee, was wel een beetje bizar dat er een 3e volwasse merel achteraan ging!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:22

aa had dit topic al eerder gezien maar lees nu dat het aardig goed is afgelopen...fijn!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:30

Nee volgens mij zijn merels altijd met een hele familie.

Onze kat had namelijk ook een keer een jonge merel die denk ik uit het nest was gevallen (onze kat is geen bomenklimmer namelijk) Nou dat heeft ze geweten, ze werd door een hele merel familie aangevallen :o Groot gelijk van die merels natuurlijk, zou ik ook doen als het mijn kind was. Maar goed het viel me toen dus ook op dat ze wel met 4 a 5 vogels sterk waren. Mijn kat heeft het hazenpad gekozen toen :+ Ik kon er destijds op internet helemaal niks over vinden.
En toen leerde ik trouwens ook dat merels echt heel veel lawaai kunnen maken.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 15:33

Ja, zeker kunnen die lawaai maken.. toen de twee vogeltjes op de grond lagen, en ik het kleintje vast had, en die zat te piepen, waren papa en mama ook niet te stoppen met geluid produceren.
Ik hoorde dat ze dit doen omdat (logische reden eigenlijk) ze de aandacht willen afleiden van de ukkies. Doen ze ook als er iets in de buurt komt van het nest trouwens.

Wat slim dat ze met meerdere zijn!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:36

Het geluid maken ze om andere vogels, en dus hun jongen ook, te waarschuwen.
Het territorium van een merel is ongeveer zo groot als een flinke tuin. Het kan dus best dat de ekster drie merels achter zich aankreeg! (http://nl.wikipedia.org/wiki/Merel)
Volgens mij hebben alleen mannetjes een territorium. Vrouwtjes zie ik nooit zingen om hun territorium te verdedigen.
Hoe is het nu met het mereltje?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 11:06

Helaas hebben we uk al even niet meer gezien.
Maar dat is niet per definitie slecht nieuws, gelukkig. In de aankomende 1,5 week leert hij als het goed is vliegen van paps en mams en dat kan hij natuurlijk niet alls hij in de bosjes zit. Wel hoor ik ze nog regelmatig piepen en fluiten!