Wilde dieren in gevangenschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:35

het ligt eraan hoe ze gehouden worden. Een kat vind ik ook een wild dier (gemiddeld) al zijn niet alle katten hetzelfde en de ene kan je prefect als binnen kat houden en de ander komt liever nooit in huis. Als het gerespecteerd wordt dan heb ik daar niets op tegen. Ik heb er wel wat op tegen als mensen een kat die graag binnen in huis is buiten opsluiten of een kat die liefst de hele dag/nacht buiten aan het vangen is binnen houd.

Net als konijnen die men alleen zonder 1 of meerdere soortgenoten dus in een hokje stopt van 1 á 1.5 meter lang en 50 cm breed met misschien nog een 2de verdieping en daar maar 10 á 15 jaar moet leven. Gun ze de ruimte en sociale contacten die ze nodig hebben!!

Ga zo maar door met cavia's enz. we hoeven het echt niet te zoeken in de rare diersoorten. Maar ook bij die diersoorten als ze zo gehouden worden dat ze in hun behoeften voorzien worden en de zorg en aandacht krijgen die ze nodig hebben dan kan ik daarmee akkoord gaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:38

honden idd ook zo'n leuk punt. Van mij mag iedereen een hond in huis nemen. Echter ik heb enorm veel medelijden met honden die vaak niet verder komen dan het einde van de straat waar het huis in staat of misschien nog een straat verder. Ik heb ook honden, bewust voor gekozen en dus ook bewust mee bezig. Oftewel minimaal 2 uur per dag is er iemand (vaak ik zelf) met hun bezig met wandelen, training, spelen enz. Daarnaast slapen ze voornamelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:39

Het is niet alleen de accomodatie waar ze in gehouden worden, het is de kennis en de kunde van de mensen die ze verzorgen. En dan, in een circus, het feit dat er doorgaans geen accomodatie is, er geen rust is, en ze dingen moeten doen die ze misschien liever niet zouden doen. En dan krijg je uitbarstingen, zoals die olifant die midden in de stad de benen nam en een aantal mensen doodde voordat ze hem zelf met over de 80 kogels moesten neerhalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:40

dierenfan schreef:
honden idd ook zo'n leuk punt. Van mij mag iedereen een hond in huis nemen. Echter ik heb enorm veel medelijden met honden die vaak niet verder komen dan het einde van de straat waar het huis in staat of misschien nog een straat verder. Ik heb ook honden, bewust voor gekozen en dus ook bewust mee bezig. Oftewel minimaal 2 uur per dag is er iemand (vaak ik zelf) met hun bezig met wandelen, training, spelen enz. Daarnaast slapen ze voornamelijk.

De ene hond is de andere niet. Niet iedere hond en niet ieder hondenras heeft behoefte aan veel wandelen, spelen enz.

Brievenbus

Re: Wilde dieren in gevangenschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 19:48

Dierenfan, honden, katten, konijnen en cavia's zijn inmiddels echt geen wilde dieren meer. Deze dieren leven al honderden jaren met mensen samen. Dit kun je niet vergelijken met een tijger of leeuw.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:51

Vivian__ schreef:
Dierenfan, honden, katten, konijnen en cavia's zijn inmiddels echt geen wilde dieren meer. Deze dieren leven al honderden jaren met mensen samen. Dit kun je niet vergelijken met een tijger of leeuw.

Een tijger of een leeuw houd de gemiddelde mens niet in gevangenschap en naar mijn mening kan je niet zeggen dat bijv. konijnen en katten geen wilde dieren zijn want ze kunnen nog steeds uitstekend in het wild leven (al heb ik het dan niet over een witte logge vlaamse reus of een pers met lange vacht)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 19:52

dierenfan schreef:
Vivian__ schreef:

Een tijger of een leeuw houd de gemiddelde mens niet in gevangenschap en naar mijn mening kan je niet zeggen dat bijv. konijnen en katten geen wilde dieren zijn want ze kunnen nog steeds uitstekend in het wild leven (al heb ik het dan niet over een witte logge vlaamse reus of een pers met lange vacht)

De discussie gaat over wilde dieren, dierentuinen/circussen etc. :Y)

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:54

simo0ne schreef:
Smee__ schreef:
Dat is Ouwehands Dierenpark in Rhenen ja. Maar als je kijkt naar die stadsdierentuinen zoals Artis, dan hebben de dieren absoluut niet veel ruimte hoor :=

Ja, hier ben ik dus laatst ook geweest, ben behoorlijk geschrokken!

ik ook ,vooral die leeuwen en olifanten!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:55

Cassidy schreef:
dierenfan schreef:

De ene hond is de andere niet. Niet iedere hond en niet ieder hondenras heeft behoefte aan veel wandelen, spelen enz.

Kan best maar niet de behoefte eraan hebben en dus genoegen nemen met het 3x per dag een rondje rond de kerk wil er bij mij niet in dat die honden geen plezier en genoegen zouden hebben aan elke dag een rondje door het bos, over de dijk, door de polders, door de stad enz.

Hier in de buurt een hondje dat vele dagen achter elkaar hooguit 10 minuten per keer uitgelaten wordt. Heel soms gaan ze er opeens een uur mee fietsen. Lol dat het hondje dat uur heeft dat hij mee mag rennen dat is ongelofelijk!!! Echter die andere dagen 10 minuten lopen 4x per dag pikt het hondje ook als ze de blafband maar om laten in huis anders worden ze er doof van................................. :(

Een ander hondje (2 jaar jong) in de buurt wordt maar aan de overkant uitgelaten van de weg en weer naar binnen. De kinderen van die mensen vertelden me letterlijk dat hun een gezelschapshondje hebben en ik heb loophonden.........

Mij maak je niet wijs dat de hondjes die ik net aan geef de engiste honden in NL is die dit moeten accepteren......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:55

dierenfan schreef:
Een tijger of een leeuw houd de gemiddelde mens niet in gevangenschap

In Nederland misschien niet, maar kijk eens naar Amerika. Ik heb wat filmpjes in een eerder topic geplaatst, van opvangcentra voor oa. grote katten. Daar belanden dieren die door particulieren van fokkers gekocht worden. Omdat het apart is. Maar als de dieren ineens groter worden, zijn ze ineens niet zo schattig meer.

http://www.youtube.com/watch?v=7z8KLlCfzwc
http://www.youtube.com/watch?v=xwidefc2wpc
http://www.youtube.com/watch?v=MfHLZwWvfIM

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:57

Ik vind dat gedoe met dolfijnen zwemmen rond de caribian ook vreselijk.. Worden gewoon zo uit de natuur gehaald. Ik wilde het daar graag doen, maar toen ik te horen kreeg van de lokale burgers hoe het ging hoefde het voor mij niet meer!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:58

Vivian__ schreef:
dierenfan schreef:

De discussie gaat over wilde dieren, dierentuinen/circussen etc. :Y)

Die mogen van mij gewoon blijven bestaan. Waarom zouden die geen dieren mogen huisvesten in situaties die voor het dier afwijkend zijn dan dat normaal is terwijl wij hetzelfde doen met honden, katten, konijnen enz.???? Is het voor de dieren die wij normaal vinden om rond ons te hebben dan wel goed genoeg omdat men die niet meer wild vind?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:59

@dierenfan

Kijk maar eens naar een greyhound of een whippet. De perfecte couch potato en 2x 20minuten wandelen is voldoende. En als het regent, willen ze liever niet naar buiten. Natuurlijk houden ze ervan om eens compleet voluit te gaan maar dat kan niet overal.

En de meeste toy rassen gaan het echt niet trekken als je met ze gaat fietsen of dagelijks 2 uur hard met ze gaat trainen of spelen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:00

Cassidy schreef:
dierenfan schreef:

In Nederland misschien niet, maar kijk eens naar Amerika. Ik heb wat filmpjes in een eerder topic geplaatst, van opvangcentra voor oa. grote katten. Daar belanden dieren die door particulieren van fokkers gekocht worden. Omdat het apart is. Maar als de dieren ineens groter worden, zijn ze ineens niet zo schattig meer.

Dat is hier in NL niet anders hoor. Kijk maar eens hoe over en overvol de gemiddelde konijnenopvang zit en dan nog lopen er in grote aantallen over straat....Wij halen ze op met de dierenambu als ze gevangen worden. Het is echter enorm moeilijk om daarna nog een opvang te vinden die nog plaats heeft voor ze.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:03

Cassidy schreef:
@dierenfan

Kijk maar eens naar een greyhound of een whippet. De perfecte couch potato en 2x 20minuten wandelen is voldoende. En als het regent, willen ze liever niet naar buiten. Natuurlijk houden ze ervan om eens compleet voluit te gaan maar dat kan niet overal.

En de meeste toy rassen gaan het echt niet trekken als je met ze gaat fietsen of dagelijks 2 uur hard met ze gaat trainen of spelen.

Ik heb het niet over de extremen uiteraard weet ook wel dat die er zijn. Toch geloof ik dat de gemiddelde greyhound en whippet graag langer bezig is dan 2x 20 minuten en dat ook gerust jaren vol kan houden. Ik heb ook geen extreme rassen met een boxer en een rott/lab

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:04

@ dierenfan, we hebben het nu niet over gedomesticeerde dieren. Katten, honden, konijnen, cavia's, ratten, op grote schaal gefokt en afgestaan omdat ze niet leuk meer zijn. Ja ook daar is een overschot, maar de dieren zijn doorgaans niet gevaarlijk. Dat zijn tijgers, leeuwen en andere wilde dieren, ook al zijn ze ingevangenschap geboren, zeer zeker wel. Dus kunnen we discussie op deze dieren concentreren? Dan blijven we ontopic. Dankjewel.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:07

Cassidy schreef:
Het is niet alleen de accomodatie waar ze in gehouden worden, het is de kennis en de kunde van de mensen die ze verzorgen. En dan, in een circus, het feit dat er doorgaans geen accomodatie is, er geen rust is, en ze dingen moeten doen die ze misschien liever niet zouden doen. En dan krijg je uitbarstingen, zoals die olifant die midden in de stad de benen nam en een aantal mensen doodde voordat ze hem zelf met over de 80 kogels moesten neerhalen.

Overal gebeuren incidenten en het gaat overal wel eens een keer mis. Hoeveel gevallen zijn er niet bekend van op hol geslagen paarden (zijn toch ook geen wilde dieren meer :') ?) die over kinderen heen rennen. Als een dier in paniek raakt kan het overal gruwelijk misgaan, ook met paarden en honden. Hoe denken jullie trouwens over olifanten die in Azië al eeuwenlang worden gebruikt in de bosbouw? Olifanten zijn dus ook al eeuwen gedomesticeerd of mag dat volgens jullie ook niet, terwijl je wel op een paard mag klimmen, die een ijzeren staaf in zijn mond mag duwen en 'kunstjes' laat vertonen?

Cassidy

Re: Wilde dieren in gevangenschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:08

Een olifant is geen gedomesticeerd dier. Filmpje al bekeken dat ik eerder geplaatst heb? Nee? Misschien alsnog even doen dan?

Pearlx

dierenfan schreef:

Hier misschien niet, maar in Amerika is het vrij makkelijk om aan een tijger, leeuw of beer te komen. Een stukje van de cites site:

Fact: The Association of Zoos and Aquariums estimates
that up to 12,000 tigers are being kept as PRIVATE PETS in
the USA alone, significantly more than the world's
entire wild population! 4,000 'house tigers' are believed to be
in captivity in Texas alone.

Ankie2011

Cassidy schreef:
@ dierenfan, we hebben het nu niet over gedomesticeerde dieren. Katten, honden, konijnen, cavia's, ratten, op grote schaal gefokt en afgestaan omdat ze niet leuk meer zijn. Ja ook daar is een overschot, maar de dieren zijn doorgaans niet gevaarlijk. Dat zijn tijgers, leeuwen en andere wilde dieren, ook al zijn ze ingevangenschap geboren, zeer zeker wel. Dus kunnen we discussie op deze dieren concentreren? Dan blijven we ontopic. Dankjewel.

Leeuwen, tijgers en olifanten in het circus zitten er al decennia. De dieren die er gefokt worden komen weer uit andere circusdieren. Dit zijn dus ook gedomesticeerde dieren en geen wilde dieren. Een kat rooft ook nog steeds, net als een leeuw.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:09

Pearlx schreef:
dierenfan schreef:

Hier misschien niet, maar in Amerika is het vrij makkelijk om aan een tijger, leeuw of beer te komen. Een stukje van de cites site:

Fact: The Association of Zoos and Aquariums estimates
that up to 12,000 tigers are being kept as PRIVATE PETS in
the USA alone, significantly more than the world's
entire wild population! 4,000 'house tigers' are believed to be
in captivity in Texas alone.

Heb laatst nog een filmpje gezien van een gezin dat gewoon een tijger als huisdier heeft. Sorry, maar dat beest hoort door de bossen in Azie te lopen, niet in een amerikaanse keuken.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:09

Cassidy schreef:
Een olifant is geen gedomesticeerd dier. Filmpje al bekeken dat ik eerder geplaatst heb? Nee? Misschien alsnog even doen dan?

Olifanten worden in Azië al eeuwen gebruikt in de bosbouw, in dit geval spreken we dus wel van een gedomesticeerd dier. Al eeuwen.

En filmpjes zeggen niets, die kun je naar goeddunken plaatsen om je eigen gelijk te halen. Zal ik ook even filmpjes plaatsen van olifanten in de bosbouw?
Laatst bijgewerkt door Ankie2011 op 15-04-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:10

Ankie2011 schreef:
Cassidy schreef:

Olifanten worden in Azië al eeuwen gebruikt in de bosbouw, in dit geval spreken we dus wel van een gedomesticeerd dier. Al eeuwen.

Dat is inderdaad een onderwerp waar momenteel studies over lopen. De Indische olifant is in bepaalde delen van India al generaties gebruikt door de mens als werkdier. Let wel, dan gaat het over de populatie op die plaats. Niet de soort in zijn geheel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:10

Je hebt meer tijd nodig dan een aantal decennia om een dier qua character zo te krijgen dat hij de stempel kan krijgen "gedomesticeerd".

Een doorsnee kat heeft nog steeds jachtinstinct. Maar niet ieder kattenras heeft die jachtdrive in zich.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:13

Ankie2011 schreef:
Cassidy schreef:

En filmpjes zeggen niets, die kun je naar goeddunken plaatsen om je eigen gelijk te halen. Zal ik ook even filmpjes plaatsen van olifanten in de bosbouw?

Dat kun je doen, lijkt me heel leerrijk. Ben zelf in Thailand geweest en heb ze daar te werk gezien, bij ook in een olifantenweeshuis geweest. Weet dat er in Indie één Mahout zijn leven lang met één olifant omgaat. Die twee zijn op elkaar ingespeeld. En het is echt niet zo dat je een wisselend persoon met zo'n olifant op kunt laten gaan, want dat gaat geheid fout. Is dat dan gedomesticeerd of een wisselwerking: een persoon + een bepaalde olifant, en een gentlemens agreement?