Hond ziek & zondag, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Hond ziek & zondag, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:49

Ik vind het dan gek dat je mij quote terwijl ik dat helemaal niet gezegd heb. Misschien kan je dan beter de persoon zelf quoten. Vind je het gek als ik aan een noodgeval denk wanneer de eigenaar zelf zegt dat die vreest dat die de ochtend niet haalt.
Maar goed, het is niet mijn hond, die zou nu al lang onderzocht geweest zijn en de nodige medicatie gekregen hebben. Juist met een oude hond kan iets 'onschuldigs' of iets 'simpels' een enorme weerslag hebben en snel verergeren. Dat wil je dus nu al behandelen, niet wanneer er bloed tussen de ontlasting zit.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:52

Beste TS, jij kent je hond het beste, als jij denkt dat ze niet goed is, laat haar dan ergens zien. Laat je niet afschepen met morgen. Je zegt ook zoiets van ze heeft geen pijn, maar ze beweegt liever niet, drinkt niet zelfstandig en eet niet. Een hond is normaal gesproken zo vreselijk zindelijk, dat ze zich naar buiten hijsen om zich te ontlasten want owee als je t in de kamer doet....
Als jij een migraine aanval heb, wil je ook met rust gelaten worden, geen licht, geen geluiden liefst een stil en donker hoekje. Maar je hond kan niet praten. Vertel het alsjeblieft voor hem! Jij maakt je nl niet voor niks ongerust!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:56

Kijk goed naar je hond, jij kent hem het beste!
Maar een da kan het niet zien door de telefoon, laat je niet afschepen zeker niet als je het niet vertrouw.
Deze da moeilijk, bel dan een andere

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 15:58

Ik vraag mij af welke dierenarts jij hebt als hij of zij in het weekend minder volledig zijn werk doet.
Hou je hond maar goed in het oog, oraal bouillon en iv een isotone oplossing is zeker niet hetzelfde wil ik er even bijvoegen.
Niet alleen kwa fysiologie maar als een darmwand beschadigd is, zal hij ook minder goed opnemen.

Hopelijk is het allemaal niet te erg.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:12

TS hoe is het, ben je al bij de DA geweest?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:49

opisop_shop schreef:
TS hoe is het, ben je al bij de DA geweest?

ben ik ook wel nieuwsgierig naar...

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 09:14

Ze had een virus (parvo) die ze zelf had moeten overwinnen. Helaas door haar leeftijd is dit fataal geworden
Ze gaf zelf de moed al op, waardoor ze zich terugtrok en niemand om zich heen wou hebben.

Maandag morgen ging het weer beter, ze had zelfs weer kracht om te gaan staan. De dierenarts heeft haar toch meegenomen om haar goed in de gaten te houden, te onderzoeken en infuus te geven, want ze was al erg verzwakt. Helaas had ze s'avonds een terugval gehad en is ze vannacht om 4 uur overleden...

Het gekke blijf ik vinden dat ze parvo heeft gekregen terwijl ze jaarlijks geënt werd. Maar ik ga daar verder niet mee bezig, ik doe er niets meer aan...

Onze andere hond wordt nu een tijdje ergens anders ondergebracht i.v.m besmetting.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:16

Wat verdrietig Melvinrandy, veel sterkte.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:25

Triest...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:27

Jeetje, Parvo! Dat had ik dan weer niet verwacht. Hoe is ze daar aan gekomen :\
Moeilijk zeg! Sterkte!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:29

Jeetje Sterkte met je verlies, dit verwachtte ik ook niet. Dacht dat t wel redelijk mee zou vallen.
Je wilt t misschien niet horen en ik bedoel het ook niet kwaad ofzo, maar ik vind het persoonlijk een fout van de da en toch ook een beetje van jullie. Als je haar had heengebracht dan was ze er misschien nog. Dan had ze gelijk aan het infuus gegaan of iets dergelijks. Maar dat is achteraf en heb je niets meer aan. Je andere hond wegbrengen heeft ook geen nut, behalve dat je het eventueel verder verspreid. Want het virus heeft hij toch al opgedaan.
Maar je vriendje verliezen is al moeilijk genoeg. Nogmaals heel veel sterkte.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:30

Wat sneu!
Sterkte TS!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:38

ach jee...wat heftig. Sterkte om dit een plekje te geven!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:39

Ik snap wat je bedoeld Pipo, maar ook vaak dan redden ze het nog niet.
Is maar een heel klein deel van de honden die het overleven, is wat dat betreft echt een *piep* virus.
Maar ben het met je eens dat de da verstek heeft laten gaan.

Heel veel sterkte.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 12:44

pipo schreef:
Jeetje Sterkte met je verlies, dit verwachtte ik ook niet. Dacht dat t wel redelijk mee zou vallen.
Je wilt t misschien niet horen en ik bedoel het ook niet kwaad ofzo, maar ik vind het persoonlijk een fout van de da en toch ook een beetje van jullie. Als je haar had heengebracht dan was ze er misschien nog. Dan had ze gelijk aan het infuus gegaan of iets dergelijks. Maar dat is achteraf en heb je niets meer aan. Je andere hond wegbrengen heeft ook geen nut, behalve dat je het eventueel verder verspreid. Want het virus heeft hij toch al opgedaan.
Maar je vriendje verliezen is al moeilijk genoeg. Nogmaals heel veel sterkte.

Ja klopt, achteraf hadden we dingen anders moeten doen.
De dierenarts had spijt dat ze niet eerder gekomen was zei ze achteraf. Tja, wat moet ik met die informatie. We hebben wel besloten naar een andere dierenarts te gaan (waar ook meer dierenartsen werken)

We hebben haar vandaag begraven, en ik heb nu eindelijk wat rust gevonden. Gelukkig kunnen we weer huilend lachen om mooie en grappige momenten van haar.

Bedankt voor jullie reacties

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:50

Pfff bah, wat naar dat het zo gelopen is. Ik heb ook een naar gevoel inderdaad bij de dierenarts die zei dat het allemaal wel meeviel met die symptomen, kan heel goed begrijpen dat jullie naar een andere dierenarts gaan, want haar achteraf excuus geeft jullie je geliefde hond niet terug...

Heel veel sterkte met het verlies!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:53

Je moet gewoon je eigen gevoel volgen. DA heeft misschien wel de medische kennis, maar als eigenaar heb je de kennis over het individuele dier. Het feit dat TS, als eigenaar, al meteen zei: 'volgens mij gaat die het niet halen' is voor mij al voldoende om te concluderen dat het iets ernstigs is.

Voor nu ben je daar niets meer mee, maar in de toekomst TS, laat je niet afschepen wanneer het voor jou niet goed voelt. Veel sterkte!

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:02

Heel veel sterkte TS !!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 16:15

Sterkte...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:09

Alle zg "black & Tan" honden (dobbermans, rotweilers, herders, berner sennen, pinchers etc.) zijn gevoeliger voor Parvo dan andere honden, zo ook lapjeskatten. Dit hebben we meermaals gemerkt bij het asiel bij echte uitbraken. Enting kan dat niet altijd voorkomen.

Als je er vroeg bij bent dan heeft een hond een overlevingskans van ongeveer 40% met infuus en AB gericht op de maag (metrazole bv) Als een DA een snaptest doet voor Parvo en deze is positief dan kun je heel goede resultaten bereiken met ...Tamiflu, dit is een neuraminidase inhabitor, wat zoveel wil zeggen dat het het virus tegenhoudt het te vermenigvuldigen. Ik heb daar al vele kittens mee gered, kittens hebben een overlevingskans van 1-5%, veel minder dan honden/pups.

Dieren gaan niet dood aan Parvovirus zelf, het virus vermenigvuldigt zichzelf explosief in het maag/darmstelsel en vernietigd de witte bloedlichaampjes (die je nodig hebt om een virus af te weren, elimineren) na een dag of 5 ligt dus heel het imuumstelsel stil, het maag/darmstelsel zit vol met bacterieen die dan vrij spel hebben, met alle dodelijke gevolgen van dien.
Het is dus zaak om Tamiflu zsm te geven, na dag 2 ben je te laat. Mocht iemand het protocol willen hiervoor dan zal ik diep moeten graven maar kan het waaschijnlijk nog wel vinden. Waarschijnlijk vind je het tegenwoordig ook gewoon op google.

Heeft de DA je tips gegeven om je huis schoon te maken ? want Parvo kan lang blijven hangen. Grootste gevaar is ontlasting, daar zitten de meeste virusdeeltjes in. Je moet schoonmaken met iets wat een chloorverbinding heeft. Een chloorverbinding kan de eiwit "enveloppe" kapotmaken waar het virus zich in verschuilt, vanish bv werkt hier ook voor. Ik heb standaard Umonium38 in huis( http://www.huckerts.net/nl/index.php/medical-spray# ) , dit doodt o.a. ook Parvo, en alles wat je eigenlijk niet in huis wil hebben.

Sterkte verder, heb dit uitgebreid opgeschreven zodat andere mensen hier misschien iets aan hebben.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:06

Wat ben ik blij met mijn zeer actieve DA ook in het weekend!! Heel triest deze afloop :(

Was jullie hond wel ooit in geent en zo ja wanneer voor de laatste keer? Dit omdat het een 9 jarige hond betreft die parvo heeft gekregen wat heel apart is. Zeker als ze meerdere malen in haar leven geent is

Sterkte voor jullie!!! En idd zoals in de post boven mij geschreven wordt parvo kan zeker een half jaar in je huis blijven hangen. Let dus op mochten jullie binnen die tijd aan een hond beginnen dat dit of een volwassen hond is die heel goed geent is of een pup die liefst al 3 entingen gehad heeft (dus al zeker 12 weken is) en uiteraard eerst goed schoonmaken!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:46

Mist schreef:
Alle zg "black & Tan" honden (dobbermans, rotweilers, herders, berner sennen, pinchers etc.) zijn gevoeliger voor Parvo dan andere honden, zo ook lapjeskatten. Dit hebben we meermaals gemerkt bij het asiel bij echte uitbraken. Enting kan dat niet altijd voorkomen.

Is dit een wetenschappelijk feit of jouw conclusie nav jouw ervaring?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 21:04

Beide, wij merkten dit zelf de eerste keer op toen wij een heel erge kattenziekte periode meemaakten in 2006. Er zijn toen van de asielbeheerders 2 dobbermannen en een rotweiler doodgegaan aan Parvo + 2 lapjeskatten + een zwart-bruine kat, allemaal geent, meerdere malen. 140 opvangkittens dood, waaronder 13 die ik zelf in huis had. Via Jack Broadhurst, een DA die een kattenkliniek heeft in Miami en die veel voor asiels doet heb ik voor het eerst gehoord over Tamiflu, ook daar is tegenwoordig veel over te vinden op i-net. Ik heb na de Tamiflu geen kitten meer verloren aan Parvo.

Google er maar eens op, in het engels is het duidelijker, maar op NL sites is ook wel info op te vinden, zowel over het black & tan verhaal als over Tamiflu.

Op wikepedia staat het inmiddels ook , zelf even gegoogled :D ; Certain breeds, such as Rottweilers, Doberman Pinschers, and Pit bull terriers as well as other black and tan colored dogs may be more susceptible to CPV2

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Canine_parvovirus

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:08

Zonde, ook dat je niet gegaan bent in het weekend, ws was ze niet gered geweest maar de lijdensweg korter. Ik ben blij dat ik de fokker niet ben van jou hond!!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:13

Wat heeft de fokker er.in godsnaam mee te maken?