Hier 2 voedsters bij elkaar. Die zitten sinds begin 2008 (januari, meen ik) bij elkaar. Ze zijn begin december geboren. Geen zussen, wel van dezelfde fokker en een week na elkaar geboren. En gaat altijd goed. Soms haalt de zwart bonte het in haar hoofd dat ze wel eens bazig kan doen en daar kan de vos bonte niet tegen en dan hebben ze kort mot. Als in de vos laat de zwarte even flink rennen. Nagels en tanden komen niet te pas, lichaamshouding van vosje is al duidelijk voldoende.
Sinds 2011 delen ze zomers hun ren met mijn cavia's, 4 (dit jaar 5) dieren. Dat gaat prima. Ze doen niets samen, maar zitten elkaar ook niet in de weg. De cavia's lopen met regelmaat ook los in de tuin. En sinds afgelopen winter delen ze ook de ren met 2 cavia's door de winter heen.
De konijnen zitten onder of in het buitenhok of de ren. Ze eten hun eigen brokjes in het buitenhok. Hooi hebben ze daar ook, groenvoer wordt gedeeld in de ren. De cavia's kunnen via het kattenluik het tuinhuis in. De konijnen in theorie ook, maar dat doen ze nooit. Ze willen niet binnen zitten
en de cavia's worden dus in het binnenhok van het tuinhuis gevoerd met cavia voer en hooi. Tevens heeft er de hele winter veel stro en hooi en een warmte mat voor puppy's gelegen, om deze 2 dames een goede warme plek te geven. De overige cavia's hebben de winter binnen doorgebracht. Zij trokken het buiten niet goed. Ze zijn ook niet de jongsten meer. De oudste is van sept 2009, dan 1 van aug 2010, okt 2010, feb 2011 en nog een opvanger waar ik de geboortedatum niet precies van weet, maar die zal ook rond de 4 zijn of worden dit jaar.
Bevalt me in ieder geval prima zo. In kleinere tuin, waar geen 2 rennen passen, genieten beide diersoorten van frisse buitenlucht en ruimte. Grappig detail: de konijnen graven holen (maar zitten er nooit in), de cavia's bewonen de holen in de zomer