3 vrouwtjes konijnen bij elkaar...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: 3 vrouwtjes konijnen bij elkaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:49

Ik heb jaren lang 3 voedster gehad in een buitenhok met grote ren welke altijd open was. Altijd goed gegaan! Eentje is helaas niet meer en nu nog 2, duurde even voor ze er toen uit waren wie de baas was maar de rust is er weer en liggen trouw naast elkaar te slapen :D

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:03

@Faniek, hoe lang laat je ze dan bij elkaar op neutraal terrein voor ze weer naar huis gaan? Ik bedoel dit dan als iemand een voedster heeft en een ram bij jou haalt. Want dan komen ze dus op terrein van de dame.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:27

We hebben altijd twee opties of komen speeddaten en thuis verder koppelen op neutraal terrein waar de voorkeur naar een paar dagen op neutraal terrein huisvesten gaat. Soms kunnen ze na een dag en goed soppen van de ren weer terug, maar met regelmaat toch even iets langer op neutraal terrein. Dat is aanvoelen en aftasten.
De andere optie is bij ons laten logeren en wij koppelen ze volledig op neutraal terrein, over het algemeen trekken wij hier zeker een week voor uit.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:31

Dat op neutraal terrein heb ik ook niet altijd goede ervaringen mee. Mijn eerste koppeling ging mis, kreeg geen antwoord meer van de opvang en daar zat ik dan. Had het netjes volgens het boekje gedaan, neutraal terrein, eerst een afscheiding ertussen, toen samen. Maar het was knokken geblazen zodra de afscheiding weg was. Heb anderhalf jaar met twee konijnen gezeten. Sindsdien heb ik dat neutrale terrein achterwege gelaten en ze gewoon gelijk samen gezet. Nooit geen problemen mee gehad.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:36

Dat is niet netjes dat een opvang niet reageert en ik weet dan ook niet hoe serieus ik zoiets moet noemen.
Maar op neutraal terrein koppelen is niet eerst een afscheiding er tussen en die dan vervolgens weghalen. Juist door naast elkaar te huisvesten kan er agressie opbouwen. Bij de ene werkt het wel de ander niet.
Neutraal terrein is gelijk samen zetten zonder afscheiding in een vreemde omgeving en wij koppelen rond de vierhonderd konijnen per jaar en bij bijna alle konijnen werkt deze methode prima.
Gelijk samen zetten op het terrein van de ander geeft wel vaak problemen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:50

Hier 2 voedsters bij elkaar. Die zitten sinds begin 2008 (januari, meen ik) bij elkaar. Ze zijn begin december geboren. Geen zussen, wel van dezelfde fokker en een week na elkaar geboren. En gaat altijd goed. Soms haalt de zwart bonte het in haar hoofd dat ze wel eens bazig kan doen en daar kan de vos bonte niet tegen en dan hebben ze kort mot. Als in de vos laat de zwarte even flink rennen. Nagels en tanden komen niet te pas, lichaamshouding van vosje is al duidelijk voldoende.

Sinds 2011 delen ze zomers hun ren met mijn cavia's, 4 (dit jaar 5) dieren. Dat gaat prima. Ze doen niets samen, maar zitten elkaar ook niet in de weg. De cavia's lopen met regelmaat ook los in de tuin. En sinds afgelopen winter delen ze ook de ren met 2 cavia's door de winter heen.
De konijnen zitten onder of in het buitenhok of de ren. Ze eten hun eigen brokjes in het buitenhok. Hooi hebben ze daar ook, groenvoer wordt gedeeld in de ren. De cavia's kunnen via het kattenluik het tuinhuis in. De konijnen in theorie ook, maar dat doen ze nooit. Ze willen niet binnen zitten :D en de cavia's worden dus in het binnenhok van het tuinhuis gevoerd met cavia voer en hooi. Tevens heeft er de hele winter veel stro en hooi en een warmte mat voor puppy's gelegen, om deze 2 dames een goede warme plek te geven. De overige cavia's hebben de winter binnen doorgebracht. Zij trokken het buiten niet goed. Ze zijn ook niet de jongsten meer. De oudste is van sept 2009, dan 1 van aug 2010, okt 2010, feb 2011 en nog een opvanger waar ik de geboortedatum niet precies van weet, maar die zal ook rond de 4 zijn of worden dit jaar.

Bevalt me in ieder geval prima zo. In kleinere tuin, waar geen 2 rennen passen, genieten beide diersoorten van frisse buitenlucht en ruimte. Grappig detail: de konijnen graven holen (maar zitten er nooit in), de cavia's bewonen de holen in de zomer :+

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:50

Dat is wat mij toen verteld is ! Vond het ook slecht. Maargoed, konijn op straat dumpen is ook zielig. Ik haal nog steeds konijnen uit de opvang maar sla het stukje "op neutraal terrein " altijd over. Rangorde bepalen moet toch gebeuren. Ik heb er ondertussen al wel weer drie nieuwe bij gehad en nooit problemen gehad. De laatste keer lagen ze dezelfde dag al met z'n drieën op, onder en naast elkaar te slapen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:01

Dat is dan niet de manier van op neutraal terrein koppelen wat wordt bedoeld.
Wel super dat je ze uit de opvang haalt en als het werkt direct bij elkaar is dat natuurlijk prima, maar vaak zien we dan toch te veel wrijving wat eigenlijk niet nodig is als je echt op neutraal terrein koppelt zoals bedoeld :)

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:09

Heb ook drie voedsters samen gehad niet uit 1 nest. Maar wel altijd een gecastreerde ram erbij.
Ook heb ik altijd cavia bij m'n konijnen gehad. Ging super goed. Meerdere cavia's gehad maar wel als ze jong zijn bij de konijnen erbij zetten.
Ik zette een klein hokje in het grote hok waar de cavia in kon als tie wilde.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:10

Oh ja en als het ging vriezen had ik voor de nacht een kleine kooi in de schuur waar de cavia dan in ging.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 15:36

Mijn vraag is of mensen er ervaring mee hebben.
En niet wat ik met mijn cavia moet doen of wat beter is voedster of ram.

Iedereen bedankt voor de reactie. Het kan dus zeker wel meerdere voedsters bij elkaar. Ze zitten bij mij nu ook bij elkaar en gaat prima maken totaal geen ruzie, liggen bij elkaar, eten samen, wassen elkaar ect.

Ga vanavond nog twee vrouwtjes ophalen. Gaan eerst gescheiden en als het lukt samen maar dat hoeft niet perse.