Kat met blaasgruis/blaasontsteking. Welk voer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 07:53

Avelienvd schreef:
Bij die moet je wel qua prijzen oppassen zie ik.
De Trovet 3 x 4 kilo is totaal12 kilo dus is 7.50 euro per kilo, terwijl de zak van 10 kilo nog geen 6.50 kost.

Raar is dat niet, kleinere verpakkingen zijn altijd wat duurder dan groot verpakkingen.

@Marleen,
Hoeveel druppels en hoelang is hij al klachten vrij?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 07:53

Moet je op de verpakking lezen wat een volwassene moet nemen en daar neem je dan de helft van. Je kan het zo ie zo ook door het drinkwater doen, ieder dier die het dan binnen krijgt heeft later minder kans op blaas en nier problemen.

linnnh

Re: Kat met blaasgruis/blaasontsteking. Welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 07:59

Ik kan er altijd een beetje kwaad om worden.. Je neemt geen dier in huis om hem vervolgens het goedkoopste voer te geven en er zo min mogelijk aan uit te willen geven.

Als jouw kat steeds last heeft van blaasgruis, kan dit verergeren/terugkomen door goedkope brokken. Ik zou het dan wel weten. Gewoon de dure variant die de dierenarts adviseert voeren! :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:12

linnnh schreef:
Ik kan er altijd een beetje kwaad om worden.. Je neemt geen dier in huis om hem vervolgens het goedkoopste voer te geven en er zo min mogelijk aan uit te willen geven.

Als jouw kat steeds last heeft van blaasgruis, kan dit verergeren/terugkomen door goedkope brokken. Ik zou het dan wel weten. Gewoon de dure variant die de dierenarts adviseert voeren! :j

Natuurlijk hoef je niet het goedkoopste voer te geven. Maar ook zeker niet de duurste. Er zijn zat goedkopere brokken die qua kwaliteit niet minder zijn. En tja... de DA en voedingsadvies? Daar is hij niet voor.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:15

Die druppels werken altijd best wel snel.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:16

Ook ik twijfelde over de kwaliteit van het goedkopere voer, maar bijvoorbeeld zooplus heeft tientallen of soms zelfs honderden recensies bij de verschillende soorten voer. Als 99% zegt dat hun kat al lange tijd blaasgruisvrij is, durf ik het wel te proberen - helemaal omdat mensen waarbij het mis gaat eerder geneigd zijn een recensie achter te laten.

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:22

Het beste voer voor jou kat is van de dierenarts...
Wil je voorkomen dat je kat nog een keer steengruis krijgt, zou ik echt dat voer gaan nemen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:27

Unicorn_xX schreef:
Het beste voer voor jou kat is van de dierenarts...
Wil je voorkomen dat je kat nog een keer steengruis krijgt, zou ik echt dat voer gaan nemen.

En elke DA raad weer een ander merk aan. Ook zijn er DA's die rauw vlees aanbevelen en helemaal geen brok. Dusja... op welk voer doel je dan en waarom?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:57

linnnh schreef:

Wat een flauwekul,Rc is helemaal niet het beste voer.Daar zit gewoon een grote marketingstrategie achter.
Mensen die achter dure merken aan lopen zonder zich in de inhoud te verdiepen,dat is pas dom.Ik vind de Ts juist verstandig dat ze rond kijkt ipv klakkeloos de massa te volgen.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:26

Nou na 3 maanden Royal Canin Urinary gevoerd te hebben, heb ik vanmiddag naar al jullie tips gekeken en internet afgepluisd, en heb ik Sanabelle urinary besteld.

Wat scheelt dat zeg!!

Ik heb nu dus RC. Een zak van 3.5 kilo betaal ik 40 euro voor..
En nu met die Sanabelle heb ik 10 kilo voor 41 euro! :oo

Nu hopen dat de katten het lusten! De recensies op internet zien er iig heel goed uit! :)

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:47

Het fenomeen wat ik zo onwijs veel tegen kom in mijn werk als paraveterinair.. Helaas!
Het feit dat de DA jou zijn voer aanraadt, heeft ECHT niet alleen maar te maken met het feit dat hij dat zelf verkoopt. De voeders die bij een dierenarts verkocht worden zijn zgn. veterinaire voeders, welke dus niet in de dierenwinkel verkocht mogen worden. Dit heeft te maken met de ingrediënten en waarden in het voer, deze zgn. veterinaire lijnen binnen een merk worden dan ook uitsluitend op recept verkocht, Bij dierenarts dus.

Wat het verschil is? De veterinaire voeders zijn vele malen hoger geconcentreerd dan de commerciële voeders welke (helaas ten onrechte) vaak de naam urinary dragen. Kopers worden daardoor vaak misleid. Een urinary voeding van een veterinaire lijn (zoals hills, Royal canin, maar ook een iets betaalbaardere Trovet) lost gruis op, en kan het vervolgens voorkomen, Ook als het dier in kwestie al een verleden met gruis heeft. Nogmaals, deze voeders mogen alleen op recept verkocht worden, en dat gaat nou eenmaal alleen bij de dierenarts.

Een commercieel voer uit de dierenwinkel, en dus niet uit een veterinaire lijn, kan inderdaad gruis voorkomen indien de kat tot dan toe een gezonde blaas en urinewegen heeft. Heeft de kat al een gruis verleden (en is dus overgevoelig en vatbaar voor gruis) dan gaat dit voer helaas weinig verschil maken. Het veel voorkomende gevolg? Je kat krijgt opnieuw klachten, met de dure dierenarts rekening als gevolg.

Reken maar uit welke van de twee opties onder de streep goedkoper blijkt...

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:53

Nou even afwachten dan maar TS :) Hopen dat je katten het hier goed op doen.

Helaas zijn er altijd weer mensen die weer zo negatief moeten reageren, maar zo gaat dat helaas hier op bokt.
Goed dat je een topic hebt geopend, dat bewijst maar weer dat je WEL om je katten geeft omdat je vraagt om informatie voor andere alternatieven.
Je kan altijd nog naar RC overstappen als het echt niet lukt.
Je mag ook best wel een beetje aan je eigen portemonnee denken hoor, daardoor ben je geen slechte katteneigenaar.

Ik ben benieuwd hoe ze het er op doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:56

Naamloos1 schreef:
Nou na 3 maanden Royal Canin Urinary gevoerd te hebben, heb ik vanmiddag naar al jullie tips gekeken en internet afgepluisd, en heb ik Sanabelle urinary besteld.

Wat scheelt dat zeg!!

Ik heb nu dus RC. Een zak van 3.5 kilo betaal ik 40 euro voor..
En nu met die Sanabelle heb ik 10 kilo voor 41 euro! :oo

Nu hopen dat de katten het lusten! De recensies op internet zien er iig heel goed uit! :)

Ik bestel de RC Urinary 10 kg voor 52 euro online :j al geef ik onze blaasgruizer ook kattovit, vindtie lekkerder :)) (en mijn bankrek leuker :P )

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:01

Helemaal niet negatief bedoelt, maar ik moet woppy helaas wel een beetje gelijk geven. Ik heb hier een kat met een voedsel allergie en ik heb de fout gemaakt over te gaan op een goedkoper voer. De klachten zijn toen dubbel zo erg terug gekomen. Ik betaal nu liever meer voor de door de DA geadviseerde voer, dan elke keer die hoge dierenarts rekeningen.

Dit wil overigens niet zeggen, dat dit bij jou kat ook zal gebeuren. Maar hou het wel in je achterhoofd. En als je goed googled op de naam van het voer, dan kom je verschillende sites tegen waar je het voer goedkoper kan bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:02

Mijn blaaskater staat ondertussen 3 jaar op de Sanabelle urinary.Op aanraden van mijn eigen DA ,die ook wel RC verkoopt maar zelf zegt dat het niet betaalbaar is als je meerdere katten hebt en sommige andere producten net zo goed zijn.
Hij is nu 10 jaar en heeft al die tijd geen gruis meer terug gehad .Mijn andere katten doen het er ook prima op.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 17:11

Scrappiecoco: Ja negatieve commentaren blijf je helaas altijd houden hier.. Maargoed.. Mn katjes komen niks te kort hoor.. Dus trek me er niet zoveel van aan :) En idd.. Mn portomonee is ook belangerijk haha :P

Jans: Oh echt?? Ik zag al wel dat het op internet goedkoper was dan als ik het bij de DA haal.. Zit zo 6 euro verschil in -O-
Mochten ze het nu niet goed doen op het nieuwe voer moet ik maar ff naar die grote zakken van RC kijken :)

Bianca41: Fijn om te lezen! :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:12

Hier een kater die meerdere malen een verstopte plasbuis heeft gehad..
De DA heeft op mijn verzoek een röntgenfoto gemaakt.. en wat bleek.. naast blaasgruis ook blaasstenen..!
En deze zijn na de operatie onderzocht of het struviet is is calciumoxylaat.. het bleek het laatste.

Op basis van deze bevindingen gaf de DA het advies om RC Urinary SO te geven, dit pakt niet alleen het struviet aan, maar juist ook het calciumoxylaat.. iets wat de meeste merken niet doen.

Prima.. ik geeft hem nu al jaren dit voer, en nooit meer een probleem gehad!

Maar voordat je overstapt van voer, moet je dus wel weten wat de oorzaak is van het blaasgruis.. en of dat voer daarvoor geschikt is.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 24-06-14 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:14

Naamloos1 schreef:
Scrappiecoco: Ja negatieve commentaren blijf je helaas altijd houden hier.. Maargoed.. Mn katjes komen niks te kort hoor.. Dus trek me er niet zoveel van aan :) En idd.. Mn portomonee is ook belangerijk haha :P

[***]: Oh echt?? Ik zag al wel dat het op internet goedkoper was dan als ik het bij de DA haal.. Zit zo 6 euro verschil in -O-
Mochten ze het nu niet goed doen op het nieuwe voer moet ik maar ff naar die grote zakken van RC kijken :)

Bianca41: Fijn om te lezen! :D

Ik wissel af met bestellen op brekz en zooplus, hou ook altijd de aanbiedingen in de gaten :P in nieuwegein zit ook de diebo, geen webwinkel maar wel erg betaalbaar!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 17:16

Casarell: Die Urinary SO heb ik nu ook idd.

Jans: Ik heb het nu op zooplus besteld.. Zal eens kijken van de week bij brekz. Thanks voor de tip!

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:18

Toch is Royal Canin wel de beste! Onze poes heeft al vanaf zijn 4e royal canin en sindsdien gaat het goed. Ze is inmiddels 15 jaar!
En duur........ vind het wel meevallen Ze mag maar 1 bakje per dag en ik doe met 1 zak royal canin van 6 kg. 6 maanden! Dus ja wat is duur........ Elke keer naar de DA of iets meer uitgeven aan RC?
Maar je moet hem wel alleen ervan geven en niet meer dan een bakje per dag! Ik verdeel het over de dag. Mijn poes doet met wat ze mag per dag wel wat langer hoor!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 17:28

Detos240: Dat kan idd mooi als je maar 1 kat hebt. Maar ik heb er 2.. En allebei apart voeren heeft geen nut. Ze eten bij elkaar.. Dus ik moet ze al beiden erop zetten.
Met een zak van 3.5 kilo kan ik 5 weekjes mee voeren (Beide katten dus).. Dus bij mij wordt het wel een redelijk duur grapje dan..

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:41

Ik heb ook twee katten, en ze krijgen bij mij echt strikt hun eigen voer. Ze krijgen hier alleen te eten als er iemand bij is, lopen ze weg dan gaan ook de bakjes weg. Anders zou ik maar 3 weken met 1 zak doen. Het is wat dat betreft gewoon hoe consequent ben je zelf. Maar dat is aan jezelf natuurlijk.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:14

Ik heb ook 2 katten op dit voer staan, en doe een maand met 3,5 kg..

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:58

Naamloos1 schreef:
Detos240: Dat kan idd mooi als je maar 1 kat hebt. Maar ik heb er 2.. En allebei apart voeren heeft geen nut. Ze eten bij elkaar.. Dus ik moet ze al beiden erop zetten.
Met een zak van 3.5 kilo kan ik 5 weekjes mee voeren (Beide katten dus).. Dus bij mij wordt het wel een redelijk duur grapje dan..

Ik heb geen 1 kat maar 4! Dus als je zoals biancatjuh27 ook zegt consequent bent is dat best te doen!
En alleen geven als ze er om vragen.