Welk dier in dit terrarium? 3.00x1.00x1.00m

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Re: Welk dier in dit terrarium? 3.00x1.00x1.00m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:55

Die allemaal eigenlijk

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:58

Wat naar dat je door je slang gepakt bent!

Voor wateragamen is het absoluut niet geschikt. Sowieso te laag. Je zou eens kunnen kijken naar varanen? Al moet je dan wel wat verzinnen zodat je een flinke laag bodembedekking er in kan doen. Wij hebben nu zelf alleen nog maar een trio varanus acanthurus. Hele leuke diertjes. En als je het terrarium nog een beetje pimpt is het ook nog super gaaf om naar te kijken!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kaygee op 25-03-14 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 18:58

Die staan in een andere kamer ;)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 19:01

Kaygee schreef:
Wat naar dat je door je slang gepakt bent!

Voor wateragamen is het absoluut niet geschikt. Sowieso te laag. Je zou eens kunnen kijken naar varanen? Al moet je dan wel wat verzinnen zodat je een flinke laag bodembedekking er in kan doen. Wij hebben nu zelf alleen nog maar een trio varanus acanthurus. Hele leuke diertjes. En als je het terrarium nog een beetje pimpt is het ook nog super gaaf om naar te kijken!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat gaaf! Dat zijn toch stekelstaartvaranen?
Die zijn erg leuk!! :D

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:02

Ja klopt! Ze zijn echt super gaaf! En zouden in jouw terrarium echt goed tot hun recht kunnen komen ;)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:04

ts ik denk dat ze luchtweg problemen bij jou aan ziet komen :D .

verder vind ik het een beetje flauw...beest zal niet bijten omdat er een slang van 15 bijzit, wat dus al jaren goed gaat...soms kunnen dingen waarvan iedereen zegt dat ze niet konden toch (zo had ik ooit een konijn die absoluut niet met andere konijnen samen kon...werd nb gezegd door de konijnenopvang die toch echt voor elk nijn een maatje willen maar deze lukte het gewoon niet bij..ik denk...barst, ik zie het wel, zet hem bij mijn 10 andere nijnen en is vanaf dag 1 gewoon goed gegaan). Daarbij fijn toch voor snake dat ze eens wat anders ziet dan haar hok? Ik snap sowieso de lol niet van slangen houden in een terrarium...heb ooit noodgedwongen eens zo\n beest gehad, terwijl ik ze doodeng vindt (bovenbuurman moest plotseling naar het ziekenhuis en had zijn slang maar bij mij voor de deur gezet....beest is 2 maanden gebleven en de eerste keer voeren heb ik de dierenbescherming gebeld: hij sist naar me...hoe moet ik hem nu voeren :D . Ik vind ze prachtig om te zien, hoor...maar wel in de natuur (hoewel...laat ook maar :D ).

Maar goed, om nog even antwoord te geven op je vraag: kameleons, landschildpadden, cavias, egeltjes, slakken, muisjes, etc etc.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 19:06

Kaygee schreef:
Ja klopt! Ze zijn echt super gaaf! En zouden in jouw terrarium echt goed tot hun recht kunnen komen ;)

Ik heb ze bij een praktijkschool in Horst gezien en was toen echt op slag verliefd :o
Ze zijn alleen moeilijk te krijgen toch? Kan je wat vertellen over hoe jij ze houd? En waar heb je ze vandaan?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 19:07

IHN schreef:

verder vind ik het een beetje flauw...beest zal niet bijten omdat er een slang van 15 bijzit, wat dus al jaren goed gaat...soms kunnen dingen waarvan iedereen zegt dat ze niet konden toch (zo had ik ooit een konijn die absoluut niet met andere konijnen samen kon...werd nb gezegd door de konijnenopvang die toch echt voor elk nijn een maatje willen maar deze lukte het gewoon niet bij..ik denk...barst, ik zie het wel, zet hem bij mijn 10 andere nijnen en is vanaf dag 1 gewoon goed gegaan). Daarbij fijn toch voor snake dat ze eens wat anders ziet dan haar hok? Ik snap sowieso de lol niet van slangen houden in een terrarium...heb ooit noodgedwongen eens zo\n beest gehad, terwijl ik ze doodeng vindt (bovenbuurman moest plotseling naar het ziekenhuis en had zijn slang maar bij mij voor de deur gezet....beest is 2 maanden gebleven en de eerste keer voeren heb ik de dierenbescherming gebeld: hij sist naar me...hoe moet ik hem nu voeren :D . Ik vind ze prachtig om te zien, hoor...maar wel in de natuur (hoewel...laat ook maar :D ).

Maar goed, om nog even antwoord te geven op je vraag: kameleons, landschildpadden, cavias, egeltjes, slakken, muisjes, etc etc.

Hahahahaha jij verdient een medaille :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:11

IHN schreef:

Een slang is niet zomaar een huisdier. Heeft speciale temperaturen nodig, anders kunnen ze problemen krijgen met de longen. Een aangezien ze maar 1 goed ontwikkelde long hebben, is het belangrijk om dit te voorkomen.

Daarnaast word door iedere slangenkenner afgeraden om slangen van verschillende formaten bij elkaar te zetten. Omdat er de kans bestaat dat de een de ander opvreet.

Dat de slang in die 6 jaar nog niks mankeert heeft, betekent niet dat die temperatuur schommelingen gezond zijn. Plus misschien de verschil in luchtvochtigheid. Want ze hebben een luchtvochtigheid van 70 tot 80 procent nodig. En temperatuur mag 's nachts niet onder de 22 graden komen.

Citaat:
Wetenschappelijke naam: Python molurus bivittatus
Nederlandse naam: Tijgerpython - Burmese python

Land van Herkomst:
Deze python kun je tegen komen in de vochtige gebieden van zuid-oost-azie. Deze python is een uitstekende zwemmer en is dan ook vaak in het water te vinden. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het zware lichaam van dit dier, dat in het water veel lichter lijkt. Waardoor hij zich weer waarschijnlijk makkelijker kan bewegen.

Gem. Lengte:
Deze python kan langer dan 6 meter worden en behoort dan ook met recht tot de reuze slangen. Er zijn zelf informatie bronnen die beweren dat deze soort tot de 5 grootste slangen van de wereld hoort. Hier zijn de meningen echter over verdeeld. Deze python is dan ook alleen geschikt voor mensen met heel veel ruimte. Van deze soort zijn verschillende kleur mutaties bekend zoals: paternles green, paternles albino, graniet, albino graniet, albino, labyrinth, leucistic en normale wildkleur natuurlijk.

Gem. Dag temp: In het koude gedeelte mag het 27 graden zijn en in het warme 32 graden. Onder de lamp mag de temperatuur op lopen tot 40 graden.
Gem. Nacht temp: s' Nachts mag de temperatuur niet onder de 22 graden komen
Gem. Relatieve luchtvochtigheid: Deze soort een R/V van 70 to 80% nodig.

Algemeen

Deze python kan langer dan 6 meter worden en behoort dan ook met recht tot de reuze slangen. Er zijn zelf informatie bronnen die beweren dat deze soort tot de 5 grootste slangen van de wereld hoort. Hier zijn de meningen echter over verdeeld. Deze python is dan ook alleen geschikt voor mensen met heel veel ruimte. Van deze soort zijn verschillende kleur mutaties bekend zoals: patternles green, patternles albino, graniet, albino graniet, albino, labyrinth, leucistic en normale wildkleur natuurlijk.

Dit dier is echt een zachtaardige reus (uitzonderingen daargelaten). Je moet er wel rekening mee houden dat de meesten als ze de 2 meter hebben bereikt in de pubertijd kunnen raken. Ze waarschuwen dan met een heftig geblaas en willen ook wel eens uithalen. Dit gaat in de meeste gevallen vanzelf wel weer over. Je moet hem wel (op een veilige manier) blijven hanteren. Zo wennen ze natuurlijk eraan om gehanteerd te worden ook dadelijk als hij volwassen is (hoever je dan nog van hanteren kunt spreken). Slangen worden niet tam en wennen alleen aan het worden gehanteerd. Hou er daarom rekening mee dat het een wild dier blijft en hanteer een volwassen dier nooit alleen. In Amerika overlijden gemiddeld 20 mensen per jaar door het onverantwoordelijk omgaan met reuze slangen.

Huisvesting

Ik ben van mening (ook al weet ik dat veel mensen hier anders over denken) dat je al je slangen een terrarium moet geven waar hij minimaal diagonaal gestrekt kan liggen. Reken maar uit hoe een terrarium voor een volwassen tijgerpython er dan uit moet zien. Verder heeft deze soort een R/V van 70 to 80% nodig. In het koude gedeelte mag het 27 graden zijn en in het warme 32 graden. Onder de lamp mag de temperatuur op lopen tot 40 graden. 's Nachts mag de temperatuur niet onder de 22 graden komen. Pas bij deze dieren heel erg op met tocht, zeker kleur mutaties zijn erg gevoelig voor long infecties. Verder heeft dit dier een water bak nodig waar hij helemaal in kan. Klimmen doet deze reus zelden en een klimgelegenheid moet extreem sterk zijn. Jongen dieren kunnen een klimgelegenheid echter wel waarderen. Een schuilplaats voorkomt vooral voor jonge dieren veel stress.

Voeding

Net geboren tijgerpythons kunnen naar hun eerste vervelling al gemakkelijk volwassen muizen verslinden. Na een jaar hebben deze dieren meestal de 1,5 - 2 meter bereikt en eten ze al volwassen ratten en cavia's. Eenmaal volwassen eten deze dieren kleine konijnen en groter. Verder zijn het super makkelijke eters en zullen zelden een prooi weigeren. Let wel op vervetting, als hij actief wordt wil dat niet direct zeggen dat hij honger heeft. Slangen zijn binnen vetters en je kunt dus niet aan de buiten kant zien of hij te dik is. Bij jongen dieren is een prooi in de 10 dagen voldoende en bij volwassen dieren een flink konijn in de 4 tot 6 weken.

Bron: http://www.slangenforum.com/viewtopic.php?f=38&t=28615

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:14

Hoewel je uiteenzettingen reuze interessant zijn, love_western, ze zijn in dit topic totaal niet relevant. De slangen gaan namelijk weg, de vraag is wat voor dier er in dat terrarium kan, niet hoe de slangen beter gehouden kunnen worden.

TS, je hebt echt enorm veel mogelijkheden met zo'n formaat terrarium. Zelf vind ik de tip van varanen ook echt goed en zeker het overwegen waard. Persoonlijk ben ik ook fan van teju's :).

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 19:17

_San87_ schreef:
Hoewel je uiteenzettingen reuze interessant zijn, love_western, ze zijn in dit topic totaal niet relevant. De slangen gaan namelijk weg.

TS, je hebt echt enorm veel mogelijkheden met zo'n formaat terrarium. Zelf vind ik de tip van varanen ook echt goed en zeker het overwegen waard. Persoonlijk ben ik ook fan van teju's :).

Precies! Ik ga hier verder ook niet meer op in :)

Die stekelstaartvaranen vind ik inderdaad wel erg leuk! Teju's zijn ook erg gaaf ! :D heb jij die ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:18

_San87_ schreef:
Hoewel je uiteenzettingen reuze interessant zijn, love_western, ze zijn in dit topic totaal niet relevant. De slangen gaan namelijk weg, de vraag is wat voor dier er in dat terrarium kan, niet hoe de slangen beter gehouden kunnen worden.

Nee maar het is jammer als iemand door dit topic denkt dat je slangen prima kunt houden zo. Het zijn geen knuffeldieren. Maar zo worden ze hier bijna wel neergezet doordat ze elke dag door de kamer mogen rond kruipen. En door dit soort mensen is straks de kans groot dat reuzenslangen niet eens meer mogen gehouden worden. En dat is zonde voor de echte liefhebbers.

Daarnaast wil ik nog 1 ding kwijt. Mijn slang zit in een terra maar is absoluut niet dik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-14 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:18

Allereerst wat een gaaf terrarium! En wat jammer dat je je slang weg moet doen, wel schrikken als je ineens gebeten/gewurgd wordt. :=

Ik zou persoonlijk of iets zoeken dat in het gehele terrarium kan, of de bakken opdelen. Denk aan varanen, baardagamen, kameleons... schildpad(den) zou ook nog een optie kunnen zijn.

Wbt witbuikegels; dit zijn solitaire dieren dus in je verblijf zou er sowieso maar één kunnen. Ik denk dat Gentlegiant mijn verblijf bedoelde met het trappetje, die van mij klimt er idd zo op maar de verdiepingen van TS zijn veel te hoog dan zou je een constructie moeten bedenken met meerdere trappetjes om het minder steil te maken. Sommige gebruiken verdiepingen helemaal niet. Ook zou alles afgeschermd moeten worden (niet alleen de verdieping zelf maar ook de trappetjes) omdat ze geen diepte zien en gemakkelijk naar beneden vallen omdat ze zo van de rand af stappen.

Andere warmbloedige opties; kortstaartopossum. Geweldige dieren (ook solitair, dus dan zou je het hok kunnen opdelen bijv want ze zijn zo groot als een Syrische hamster)
Verder heb je nog suikereekhoorns, ontzettend schattig om te zien maar ik heb er zelf geen ervaring mee en naar het schijnt zit er best wat werk in qua onderhoud.
Dwergrelmuizen zijn ook ontzettend leuk.
Maar iets zoals cavia's of chinchilla's kan natuurlijk ook :D

Ik zou persoonlijk eerst kijken naar wat voor dier je zou willen, dat is imo vaak beter dan andersom (eerst verblijf en daar het dier bij zoeken)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:19

Tessa_93 schreef:
_San87_ schreef:
Hoewel je uiteenzettingen reuze interessant zijn, love_western, ze zijn in dit topic totaal niet relevant. De slangen gaan namelijk weg.

Precies! Ik ga hier verder ook niet meer op in :)

Die stekelstaartvaranen vind ik inderdaad wel erg leuk! Teju's zijn ook erg gaaf ! :D heb jij die ?

Nee, maar ik heb ze wel heel lang verzorgd. Het zijn uiteraard geen knuffelbeesten, maar ze zijn zo beeldschoon om te zien. Ik zou het wel weten :D. Een mooie Afrikaanse teju, amai :+:.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:19

Wij hebben ze toen op een beurs in Houten gekocht, in 2008 alweer. Toen waren ze lastig te krijgen. We hebben er een tijd actief mee gekweekt. Opzich zijn ze nu wel redelijk makkelijk te krijgen maar je moet wel bij kwekers zoeken en niet in dierenwinkel. Ik bevriende kweker heeft nu diertjes zitten die in april weg mogen.

De terraria van de foto stonden in ons vorige huis afmetingen weet ik zo even niet meer uit mn hoofd maar geloof iets van 1,20 breed 1,00 hoog en 1,20 diep. Helaas zijn we verhuisd en was het onmogelijk om ze mee te krijgen. Zo zonde en tot nu toe hebben we er nog niet de tijd voor gehad om er weer iets moois van te maken.

Oorspronkelijk komen ze uit Australie en leven ze in woestijn klimaat. Als ondergrond zitten ze op speelzand met leem, hier kunnen ze lekker in graven. Ze graven en verstoppen zich graag, ook vinden ze het heerlijk om onder een spotje of warmtelamp te liggen. Verder sproei ik om de dag om de luchtvochtigheid op peil te houden en ze drinken ook vaak het sproeiwater. Qua voer krijgen ze van alles. Wij hebben onze eigen dubia kweek, ze krijgen muizen (dood), krekels, sprinkhanen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:25

Tenrecs zouden trouwens ook nog een optie zijn :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:26

Fiffill schreef:

Die zijn zo gaaf!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 19:28

Kaygee schreef:
Wij hebben ze toen op een beurs in Houten gekocht, in 2008 alweer. Toen waren ze lastig te krijgen. We hebben er een tijd actief mee gekweekt. Opzich zijn ze nu wel redelijk makkelijk te krijgen maar je moet wel bij kwekers zoeken en niet in dierenwinkel. Ik bevriende kweker heeft nu diertjes zitten die in april weg mogen.

De terraria van de foto stonden in ons vorige huis afmetingen weet ik zo even niet meer uit mn hoofd maar geloof iets van 1,20 breed 1,00 hoog en 1,20 diep. Helaas zijn we verhuisd en was het onmogelijk om ze mee te krijgen. Zo zonde en tot nu toe hebben we er nog niet de tijd voor gehad om er weer iets moois van te maken.

Oorspronkelijk komen ze uit Australie en leven ze in woestijn klimaat. Als ondergrond zitten ze op speelzand met leem, hier kunnen ze lekker in graven. Ze graven en verstoppen zich graag, ook vinden ze het heerlijk om onder een spotje of warmtelamp te liggen. Verder sproei ik om de dag om de luchtvochtigheid op peil te houden en ze drinken ook vaak het sproeiwater. Qua voer krijgen ze van alles. Wij hebben onze eigen dubia kweek, ze krijgen muizen (dood), krekels, sprinkhanen.

Bedankt !! :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:29

_San87_ schreef:
Fiffill schreef:

Die zijn zo gaaf!

Tenrecs zijn zo leuk <3

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 19:29

Fiffill schreef:

Wahaha ooohh wat een geweldige beestjes!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:34

Toevallig zag ik er laatst nog 2 op MP te koop staan. Kleine egeltenrec dus (het zijn geen egels - wordt alleen zo genoemd omdat ze er wat op lijken). Het zijn goede klimmers en je kunt ze samen houden (man + vrouw(en) of alleen vrouwen)
Hier wat meer info http://www.exopets.eu/Exopets/Pages/Ech ... tenrec.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:37

Ik heb misschien iemand gevonden die de slangen wel wil hebben :) Deze heeft zelf ook tijgerpythons. Wil alleen graag de prijs weten.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 20:49

love_western schreef:
Ik heb misschien iemand gevonden die de slangen wel wil hebben :) Deze heeft zelf ook tijgerpythons. Wil alleen graag de prijs weten.

Afgehandeld via pb. Bedankt ! :)

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:01

Een fret *\o/*

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:12

Ik ken iemand en die heeft een enorm terrarium vol met... kikkers :+
Van die leuke, mega giftige gekleurde kikkertjes. En natuurlijk een hele jungle in zijn terrarium. Niet te hanteren natuurlijk, maar wel leuk om naar te kijken.