Konijn krijgt kuren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:52

Ik denk dat je toch beter kunt wachten. Je zou het konijntje kunnen nemen, maar dan nog apart houden. Alleen komt het ook vaak voor dat het tussen 2 konijnen echt niet klikt, ook tussen rammelaars en voedsters. Daarom had ik mijn tweede bij de opvang gehaald. Ze mocht daar weer terug als het na twee weken nog niet klikte. En dat kan bij dierenwinkels meestal niet.
Gelukkig was het na 1 week goed, ze hebben de nodige vechtpartijen gehad waarbij de haren echt in het rond vlogen. Ik dacht dat ze elkaar wilden vermoorden... En na 1 week maatjes voor het leven :) Konden niet meer zonder elkaar :+:

Laat ze op een plekje kennismaken waar het mannetje nog nooit geweest is, bijv. de gang of de badkamer. Dit kan hij niet als zijn territorium zien dat hij moet verdedigen. Ik heb ze elke dag de eerste week maar eventjes bijelkaar gelaten om te wennen. Maar als ze niet vechten kan dat veel sneller.

ik ben benieuwd hoe je konijn het gaat vinden, hij gaat in elk geval gelukkig worden!

Kodaloverrr

Re: Konijn krijgt kuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 21:53

Dus jij zegt niet doen ookal laat je ze langzaam wennen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:54

Bij een opvang is het voordeel dat ze veel verstand hebben van koppelen en dat is wel handig, want zij zien precies wanneer het nog goed gaat en wanneer niet meer. Tijdens het koppelen kan het er soms best heftig aan toe gaan en je moet weten waar die grens ligt voordat het te laat is, maar ook zeker niet te snel opgeven. Verder denk aan dingen als neutrale ruimte etc.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 21:56

Mijn moeder heeft wel vaker konijnen succesvol gekoppeld.. En ik een paar keer cavia's dus die grens weet ik wel, maar hor is de kans dst het goed zal gaan als ik dit voedstertje koop?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:58

Kodaloverrr schreef:
Ja idd. Voedster hunkerde wel naar aandacht. Ik aaide der en ze genoot zo intens.. Ik gun het der zo.. Maar wordt het konijn blij..?

Het is maar voor 3 weken, en weg uit die dierenwinkel. Ik zou het wel doen, als je denkt dat dit echt een 'once in a lifetime' konijntje is.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:59

Eigenlijk zou je het inderdaad beter niet doen. Maar mijn eerste komt ook uit de dierenwinkel omdat ik totaal verliefd op hem was. Ik kan me dus voorstellen hoe graag je haar wilt... Maar echt 4 weken wachten met ze bijelkaar te laten, ook niet heel even want die mannetjes zijn echt zoooo vruchtbaar. Je zou haar in een kooi grenzend aan de zijne kunnen zetten. Dan kunnen ze snuffelen en zo wennen aan elkaar.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:00

Ja ze zouden dan naast elkaar staan. En ik ben zo verliefd. Nog nooit zo lang nagedacht over een konijntje. Zo leuk is ze..

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:06

Ook al ben ik echt tegen de handel van beestje in de dierenwinkel (toen ik de mijne kocht wist ik het fijne er nog niet van, er wordt maar gefokt en gefokt...), ik denk dat je je keus al gemaakt hebt :)
Bij de mijne had ik zo sterk het gevoel dat dit 'meant to be was' Dan neemt die emotie het over :j
Ik hoop dat het klikt....

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:09

Ik ben ook tegen de handel in duerenwinkels mijn vorige konijn zat zo klein. Mijn hart heeft gekozen, mijn verstand heeft een dilemma

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:17

Je denkt er in ieder geval goed over na :j
Echt puur naar konijnenbelangen kijkend zou je beter kunnen wachten en tot die tijd bewust niet naar konijntjes gaan kijken. Zo heb ik dat gedaan bij de tweede.. Maar het is lastig, proberen dit konijn te vergeten. Je wilt ook niet dat ze uiteindelijk nog naar een opvang moet omdat het niet klikt. Als je haar dan al 3/4 weken hebt, ben je al gehecht en is dat nog moeilijker dan haar nu uit je hoofd te zetten.
Succes met beslissen!

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:19

Hmmm

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 09:57

Probleem is dat als je dit konijntje koopt je de handel enkel steunt. Ik weet niet of je ooit hierover hebt nagedacht maar elk konijn dat je daar koopt, daar fokt de broodfokker weer een heel nest nieuwe voor.
(hier een link van een foto van ouderdieren voor de fok van dierenwinkelkonijntjes: http://nl.tinypic.com/r/2zf7j9t/8)

Ik zou wachten. Misschien zitten er dadelijk wel geschikte konijnen in de opvang. Dan ben je er zeker van dat je een voedster hebt en dat het klikt. Dierenwinkels maken ook vaak fouten met geslachtsbepaling.

De konijnen in dierenwinkels worden ook te vroeg van de moeder gescheiden en doordat de fokker zoveel inteelt doet (hem boeit het geen moer of het konijntje wat uit de moeder komt nu gezond is of niet... als het er maar veel zijn) zijn de diertjes vaak niet gezond. Ze worden vaak niet oud en hebben soms last van allerlei erfelijke afwijkingen.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 10:15

Maar gaat 1 konijn verschil uitmaken?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:30

Nee 1 konijn maakt geen verschil, maar als iedereen zo denkt..

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 10:45

Ja ik weet het

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 10:50

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:46

Simbaa schreef:
Nee 1 konijn maakt geen verschil, maar als iedereen zo denkt..

Inderdaad.
Je hebt de groep mensen die het niet weten, die gewoon denken dat het hele goede gefokte konijntjes zijn.
Je hebt de groep mensen die het weten maar denken '1 konijn maakt geen verschil'.
En je hebt de groep mensen die geen konijn kopen en wel een verschil maken.

Ik heb gezien hoe de konijnen getransporteerd worden, waar ze gefokt worden, ... dat moet je niet willen steunen. Die fokkers krijgen 3-4 euro per konijntje. Je kan je dus al bedenken wat voor zorg die ouderdieren krijgen als hij hierop als winst maakt.

Elk konijntje is schattig als die jong is, je zult zeker nog wel een ander konijn vinden waar je verliefd op wordt.
Waarvan je zeker weet dat die gezond is (waar je dus niet na 1-2 jaar afscheid van moet nemen) en waarvan je zeker weet dat het klikt met je mannetje. Want denk dat je vader het ook niet zo goed zal vinden als hij dadelijk 2 kooien in de woonkamer heeft staan omdat ze niet samen kunnen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:55

Wil je anders niets ietsje verder rijden voor een konijntje?
En eventueel zijn de meeste opvangen geloof ik ook wel bereid om je te helpen, bijv door jouw konijn een paar daagjes daar te laten logeren.

Wel super dat je een tweede konijntje mag! Ik zou echt voor een herplaatser via de opvang gaan, die kunnen ook goed een inschatting maken of het gaat klikken tussen jouw konijn en die van hen.

Ik ben benieuwd! Mogen we trouwens een foto van de kleine druktemaker? :)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:26

Ik ben helemaal vóór de de opvang, maar wil wel even zeggen dat de nijnen die daar gebracht worden ook vaak bijv. uit ongewilde nestjes komen van mensen die onwetend waren, maar het hart op de goede plek hebben zitten. En dus het beste voior de konijntjes willen. Of mensen die vanwege allergie of andere redenen hun konijn weg moeten doen.
Alleen kunnen deze konijnen dus net zo goed afstammen van 'dierenwinkel konijntjes.' Ze worden in de opvang geënt en op gezondheid onderzocht, maar worden dus niet gegarandeerd ouder dan dierenwinkel konijntjes.
Wel kun je er altijd terecht voor advies, bij problemen en kun je zelfs je konijn meenemen om hem zelf een maatje te laten kiezen. Ook zijn ze meestal gratis en kun je een vrijwillige bijdrage doneren.

Elk dier dat je in de dierenwinkel koopt is weer een motivatie om verder te fokken (zoals bij alle dieren, vogels, honden etc.).
Wordt een konijn niet op tijd verkocht en is hij al groter (volgens sommigen niet meer zo schattig) wanneer er een nieuwe lading kleintjes komt, die inderdaad te vroeg bij de moeder worden weggehaald, dan wordt die gewoon de nek om gedraaid.
Want kleintjes verkopen beter...

Maar Kodaloverrr, ik zou het ook begrijpen als je een konijn hebt gezien dat je écht niet kunt vergeten, dat je die wilt. Het probleem is alleen de verkeerde timing en ik zou zelf toch voor zekerheid gaan en wachten tot meneer wel meteen kan kijken of het klikt. En met een konijntje uit een opvang dat een huisje krijgt, doe je ook nog iets goeds.
Twee voordelen dus :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:30

JasperM schreef:
let wel op wanneer je ze neemt. goede vriendin van mij castreerde het mannetje en zette na 2 weken weer bij de voedster( ze waren beide nog jong) en ze hadden 3 weken later een nestje, 3 weken later hadden ze er nog 1. gelukkig konden ze alle konijnen kwijt bij de dierenwinkel waar ze ze hadden gekocht. zaten ze daar anders met 7 kleintjes en 2 grote

Onmogelijk.. een ram is na 2 weken absoluut 100% onvruchtbaar, dan moet er wat anders aan de hand zijn geweest. Verder draagt een konijn een maand dus 3 weken later kan een nest er ook niet zijn geweest. Waarschijnlijk dus bij elkaar gezeten voor de castratie.

Kodaloverrr schreef:
De opvang heeft geen geschikte voedsters. Dit is bij de dierenwinkel en daar zitten ze naar mijn mening slechter

Ze zitten er slechter, maar koop jij daar je konijntje komen er weer twee veel te jonge konijntjes voor terug. Met 6 / 7 weken horen ze gewoon nog bij de moeder te zitten. Hoe meer ze verkopen hoe meer ze nemen, hoe meer konijntjes de dupe worden van broodfok. Echt nooit een konijntje van de dierenwinkel halen hoe leuk en schattig ook. Elk jong konijntje is schattig.
Verder is je ram al 9 maanden, zo'n baby kan je nog niet koppelen aan zo'n ventje. Laat hem zelf kiezen, als een nu baby voedster in de pubertijd komt kan het nog helemaal mis gaan.
Ennuh er zitten ook heel vaak schattige jonge hangoortjes in de opvang. Wij hebben er nu zelfs meerdere zitten en stuk voor stuk allemaal erg leuke lieve konijntjes. Er komen zelfs regelmatig raskonijntjes in de opvang terecht.

Zit er echt niks in de opvang in Lelystad? Ik zie namelijk geen grote voedsters op de website staan en misschien zit er wel meer in de opvang dan op de website staat.
http://www.opvangkaatjekeutel.nl/

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 16:09

Heb al met kaatje keutel overlegt. Ik ga kijken en zie wel wat ik doe

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:14

Nee, ik zou niet zo'n jong konijn bij een ouder konijn neerzetten. Met 6-7 weken kunnen ze zich niet verweren... En ik zou eigenlijk ook niet een konijn uit een dierenwinkel halen, daarmee steun je wel al die praktijken/handelaren etc.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:50

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 17:01

Heb gekeken idd. Ik zie het wel..