Sassol schreef:tess_84 schreef:Welke manier/gedragstherapeut je ook kiest, het is gewoon erg belangrijk dat je geen straffen gebruikt bij dit soort probleem.
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens tess. Ook een onzekere hond kan baat hebben bij grenzen die gehandhaaft worden. Juist omdat ze zelf niet altijd kunnen stoppen en in het stressgedrag blijven hangen. Een correctie + aangeven wat je dan wel wilt, kan heel behulpzaam zijn.
Daarom moet je ze dan ook best weghalen uit de situatie, als ze ongewenst gedrag vertonen. Op dat moment straffen kan echt het omgekeerde effect hebben (zie mijn uitleg van een aantal posts terug), omdat ze dan de link kunnen leggen tussen iets waar ze al bang van zijn en de straf --> dus hetgeen waar ze bang voor zijn is echt eng! Want ze worden ervoor gestraft...
Uiteraard moet je er aan werken om het gedrag te verminderen, maar straffen is imo niet de beste (vaak wel de snelste!!) oplossing.
Van mij mag een hond een eersteklas bijtend kreng zijn, zolang ik er dan maar geen last van heb. Ik zou er zelf geen zin in hebben om constant politieagentje te spelen dus ik zou mijn hond gewoon opvoeden, maar zolang je weet te voorkomen dat hij de kans krijgt te bijten is er niet echt een probleem.