Hoeveel katten is sociaal acceptabel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:22

Hier vier katten in een rijtjeshuis :) Katten hebben de ruimte en kunnen elkaar uit de weg gaan. Tuin is afgezet, dus ze bezorgen de buurt geen overlast. Omdat ik drie langharige katten heb, heb ik sinds vorig jaar een Roomba. Ideaal ding en huisje blijft ook gewoon netjes zonder haren op de grond :Y)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:24

Ik heb er 5, waarvan wel 4 nog bij mijn ouders thuis op de boerderij, die weten ook niet beter, dus die verhuis ik niet. Ik zie ze ook elke dag, mijn paarden staan er nl ook. En ze komen standaard aangerend als ze mijn auto horen... Zou dat iets te maken hebben met t feit dat ze van mij altijd hun favo vleesprutje krijgen? :D
Thuis heb ik er 1, ik wil er best eentje bij, maar zij accepteert geen andere katten. Ik had dr eerst met haar broertje uit hetzelfde nest, dat ging wel. Helaas is die overleden. Maar goed, 1 heeft ook voordelen, scheelt imo nogal wat werk qua schoonhouden :P
Maar 3 katten vind ik ook niet raar als je de ruimte hebt en de boel schoon houdt en zeker als je 1 binnen gaat houden zal toch niet iedereen uit je buurt weten dat je er 3 hebt. ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:46

Ik roep altijd "als mijn vriend het ooit uitmaakt, dan word ik dat vrouwtje in het vervallen huisje aan de rand van het bos met twaalf katten waar alle buurtkinderen schrik van hebben en spookverhalen over vertellen!" Elf stuks dus :+ .

Haha nee, alles is acceptabel als je er maar netjes mee omgaat. Ik zou liever bij iemand binnenstappen met zeven katten op een groot domein waar alles binnen netjes gepoetst wordt, dan iemand die 'maar' twee katten heeft op een kleine studio, totaal onverzorgd en alles stinkend naar kattenpis :+ .

Dreamybol

Re: Hoeveel katten is sociaal acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:54

Denk dat je ook naar de kosten moet kijken en niet alleen naar de hoeveelheid katten. Afgelopen jaar hadden we een flinke dierenartsrekening en ik moet er niet aan denken als ik die keer 3 had moeten doen. :o
Maar ook qua poets- en kamwerk (liefde voor langhaar) vind ik 1 kat genoeg, dus ik heb nu voor de 2e keer een herplaatser die niet met andere katten wil zijn. Voor mij en hem dus ideaal. Bedenk je dus ook dat niet iedere kat zelf gediend is van meerdere soortgenoten.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:59

Wij hebben er 3

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:16

Ik heb er zes. Allen geholpen, gechipt, geënt en ontwormd. De kattenbak staat buiten in de tuin. Geen last van stank. Ook in de zomer buiten niet.

Ik las iets over dat katten onhygienisch zouden zijn en dat is echt onzin. Katten zijn enorm schoon op zichzelf. Ze wassen zich onderhand de hele dag door. :D

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 14:57

Bedankt voor de reacties! Valt dus alles mee haha. :)

En dat van dat katten onhygiënisch zouden zijn, die mening deel ik ook niet. Ik vind honden echt duizend maal smeriger.. Maar dat is een andere discussie he! ;)

Bedankt in ieder geval allemaal!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:25

Ik had ook het 'probleem' dat ik een één kat binnen wilde houden en twee naar buiten. Heb toen het kattenluik (met magneet) andersom gemonteerd. Katten met een magneet om konden dan wel naar buiten en die Ragdoll niet.

Wat hierboven al werd beschreven gaf dit soms wel een beetje stress bij de Ragdoll. Dus ik heb er toen voor gekozen om nog een Ragdoll aan te schaffen en die ook binnen te houden. Dit scheelde sowieso een hoop. Inmiddels is m'n tuin afgezet en kan alles lekker naar buiten. De buitenkatjes vinden vaak nog wel een gaatje of een plek waardoor ze uit de tuin ontsnappen, maar de Ragdolls blijven over het algemeen keurig in de tuin :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:27

Toen ik nog klein was had 1 van onze overburen wel 12 katten := dat vond ik toch een beetje een twijfelgevalletje..

maar 3..ben je mal ;) hartstikke leuk toch!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:48

Ach wat is veel? Mijn vriend heeft er 6 lopen :D.

Was niet de bedoeling maar door omstandigheden toch gebeurd. Gaat prima en is hartstikke gezellig :j. (maar 6 is wel echt genoeg haha)
Huis is ook niet vies.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:51

Zolang de dieren, het huis en de geur onder controle zijn, vind ik geen enkel aantal teveel - nu ja, vanaf 20 ofzo misschien wel een beetje...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:52

Wij hebben er 8 (hadden er 9) en 2 honden. Alle dieren zijn geholpen en de tuin is afgesloten.
Ik krijg regelmatig te horen dat het bij ons niet te ruiken is dat we dieren hebben. Kwestie van zorgen voor voldoende en schone bakken.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 01:08

Ik heb er 7, heb mijn tuin poesdicht gemaakt zodat ze wel lekker naar buiten kunnen maar dat andere mensen er geen last van hebben.
Ik denk dat de omgeving liever heeft dat je 7 katten in je tuin houd dan 1 die vrij rond loopt.
Ik vind 3 absoluut niet teveel.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:30

Yinnar schreef:
Ik heb er zes. Allen geholpen, gechipt, geënt en ontwormd. De kattenbak staat buiten in de tuin. Geen last van stank. Ook in de zomer buiten niet.

Ik las iets over dat katten onhygienisch zouden zijn en dat is echt onzin. Katten zijn enorm schoon op zichzelf. Ze wassen zich onderhand de hele dag door. :D

Ik vind een kat zelf niet heel onhygiënisch maar hij laat wel veel haren achter, en vuiltjes van buiten,
daarbij ruik je het altijd (oké 90%) als iemand een kat heeft, zeker als het er meerdere zijn. Maar misschien kom ik gewoon bij vieze mensen met katten, dat kan ook :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:48

xApple schreef:
Yinnar schreef:

Ik vind een kat zelf niet heel onhygiënisch maar hij laat wel veel haren achter, en vuiltjes van buiten,
daarbij ruik je het altijd (oké 90%) als iemand een kat heeft, zeker als het er meerdere zijn. Maar misschien kom ik gewoon bij vieze mensen met katten, dat kan ook :+

Mag ik vragen wat je dan ruikt? De kattenbak? Of de katten zelf?
Want kattenbak ruiken is een kwestie van genoeg leegscheppen en/of een goede vulling hebben die geurtjes opneemt. Een "kattenlucht" heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord maar bij mijn ouders gaan de kussentjes enzo regelmatig in de was zodat het lekker fris blijft.
Overigens hangt verharen veel af van het soort kat (de een heeft wat meer ondervacht dan de ander, zeker langharige raskatten) en het voer.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:51

3 vind ik best kunnen hoor. :j

Wij hebben er 2, en dat vind ik meer dan genoeg. Dat zijn dikke vriendinnen en ik wil hen het beste kunnen bieden, qua voer, qua aandacht, gewoon qua alles. Vandaar dat voor mij op dit moment de max 2 is.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:54

Met 3 katten ben je nog lang geen sociaal-onacceptabel kattenvrouwtje joh :)) Lekker van genieten!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:59

Magrathea schreef:
Want kattenbak ruiken is een kwestie van genoeg leegscheppen en/of een goede vulling hebben die geurtjes opneemt. Een "kattenlucht" heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord maar bij mijn ouders gaan de kussentjes enzo regelmatig in de was zodat het lekker fris blijft.
Overigens hangt verharen veel af van het soort kat (de een heeft wat meer ondervacht dan de ander, zeker langharige raskatten) en het voer.

Ik bedoel dan echt zo'n kattenluchtje :j Net als bij mensen die een hond hebben, daar hangt ook
altijd een heel overheersende geur vind ik. Als ik een kattenbak ruik vind ik dat gewoon echt
heel erg vies. Maar dat bedoel ik dus niet. Ik geloof wel dat er mensen zijn die alles netjes houden maar zoals ik al zei; misschien heb ik gewoon de verkeerde mensen getroffen. Ik zie echt vaak overal haren, vieze bakjes, kussens en kleden die echt overvol zitten met haar, katten die op het aanrecht en de
tafel lopen en in bed slapen.. Brr nee dat vind ik dus onhygiënisch.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:01

Het is maar net welk waardeoordeel je daar aan hangt.
Ik vind het gezellig, knus en liefdevol, zo'n poezenbeest. Heerlijk wakker worden als er zo'n spinnend wurm bovenop of naast je ligt. :D
Neem ik de pluk haren die ik daarna moet uitspugen wel voor lief.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:09

Wij hebben hier 3 katten (en binnenkort nog meer pluizenbolletjes)
We hebben een grote achtertuin. We hebben 1 asbakje 1 (zwangere) Ragdoll en een Snow Shoe.
Voor beide dames hebben we een ren achter huis zodat zij ook lekker naar buiten kunnen.

Ik weet niet of het mag (zo niet tik me dan maar op de vingers)
Hier de site naar onze Cattery site: http://www.snowdolls.eu

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:15

Tja, wat anderen vinden, maakt het uit? :p Ik heb er zelf 4, het oorspronkelijke idee was 2, maar ja, om dan zwerfkitten nummer 3 weg te brengen naar de opvang? :p En toen kwam er uiteindelijk nog een ragdoll bij.

Als je er heel veel hebt en niet genoeg stofzuigt, tja, das minder... Ik moet wel elke dag stofzuigen, sla een enkele keer eens een dag over, maar dan is het wel echt weer hard nodig! Ook vanwege de twee konijnen binnen (en ik heb er ook twee buiten...) Mogelijk verhuizen de binnen-bunny's nog naar buiten, geeft toch wel veel schoonmaakwerk binnen... Maar ja, wél heel gezellig :p

Mijn ouders hebben trouwens een oosterse kat, siamees, samen met een HTK (die ik had gevonden) en een ragdoll (broertje van de mijne). Gaat prima samen! Liggen ook vaak met z'n drietjes in één mand.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:17

Wij hebben ook 3 katten :j
2 htk katten en 1 ragdoll.
De rag mag alleen naar buiten aan het tuigje met lijntje, de andere gaan wel naar buiten.
We hebben een kattenluik (of eigenlijk hondenluik) en dat snapt de ragdoll gelukkig niet :')
Waarom twee wel buiten en een niet ?
De rag kwam als opvangertje en die is als we haar los laten lopen natuurlijk zo weg.
Het gaat overigens prima hoor, dus kan best.

Ik merk overigens geen verschil kwa stofzuigen met 2 of 3 katten... Ik stofzuig sowieso elke dag omdat er anders allemaal haar ligt, maar merk weinig verschil nu met 3 poezels hoor.

Betreffende de kattenbak, ik heb siliconen vulling in de bak en dat ruik je dus echt helemaal niet, top spul !
Laatst bijgewerkt door melaniepk op 20-03-14 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:18

@Claudia78: Leuk jonge raggies! :) Ik wil later ook ooit eens een nestje... Moet ik wel eerst een vrouwtje hebben haha!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:20

Heb niet alles gelezen. Maar wij hebben er 6. Gelukkig een hele hechte groep waar ik heel happy mee ben. Als er een aantal uit de tijd gaan ga ik wel minderen. Maar das meer met vooruitzicht op evt een hond en omdat mn vriend t wel erg veel vind.

als je een oosterse overweegt wil ik je wel 1 dingmeegeven. Ze kunnen prima met andere katten, ik heb ook heel lang 1 siamees gehad en dacht dat ie niks tekort kwam. Tot ik nog een siamees aangeboden kreeg en deze in huis heb genomen. T zijn 4 pootjes op 1 buik.
Ben er ook echt van overtuigd dat een oosterse gelukkiger is met een oosterse. Hoe veel ze ook met andere katten kunnen spelen.
naar buiten gaan hoeft geen probleem te zijn. Hier gaan er 2 naar buiten en de rest blijft binnen. Weten ze precies. Ik heb wel een ren waar de anderen in kunnen bij mooi weer :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:49

xApple schreef:
Magrathea schreef:

Ik bedoel dan echt zo'n kattenluchtje :j Net als bij mensen die een hond hebben, daar hangt ook
altijd een heel overheersende geur vind ik. Als ik een kattenbak ruik vind ik dat gewoon echt
heel erg vies. Maar dat bedoel ik dus niet. Ik geloof wel dat er mensen zijn die alles netjes houden maar zoals ik al zei; misschien heb ik gewoon de verkeerde mensen getroffen. Ik zie echt vaak overal haren, vieze bakjes, kussens en kleden die echt overvol zitten met haar, katten die op het aanrecht en de
tafel lopen en in bed slapen.. Brr nee dat vind ik dus onhygiënisch.

Apart, ik had nooit het idee dat katten een typisch "kattenluchtje" hadden. Weer wat geleerd :)
Nu zijn er inderdaad wel kussentjes/plekjes waar de katten heel graag in/op liggen bij m'n ouders, die worden inderdaad maar weinig schoongemaakt :+ beter dat ze graag op een rieten stoeltje liggen met een oud kussen dan de mooie bank tenslotte.