Schapendrijven, als het zo toch moet ...bah!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Schapendrijven, als het zo toch moet ...bah!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 05:27

Dit soort correctie middelen zouden toch echt verboden moeten worden, als je alleen op deze manier een hond kunt trainen moet je helemaal geen hond nemen!
Er is geen goede manier om dit soort banden te gebruiken, er is maar 1 goede manier om je hond te trainen en dat is met rust, geduld, respect en heel veel liefde. Triest hoe mensen dit soort dingen nog proberen goed te praten....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 05:33

Het gebruik van een electronische halsband hoeft helemaal niet slecht te zijn, mits je er goed en op een eerlijke manier mee kunt omgaan.
Op dit filmpje vind ik het er bijvoorbeeld best fijn en ontspannen aan toe gaan:

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 06:04

De jury die een optater kreeg bij het controleren? Sadistische actie van de baas, om precies dan op het knopje te drukken. Dat lijkt me een aangedikt verhaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 06:07

Ik zou toch echt liever een trilling of schokje in mijn nek krijgen dan een flinke ruk aan de lijn. Zo'n band is gewoon een modern hulpmiddel, net als de lijn, en net als de zweep en sporen bij het paardrijden..

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 07:54

Paperboy schreef:
Dit soort correctie middelen zouden toch echt verboden moeten worden, als je alleen op deze manier een hond kunt trainen moet je helemaal geen hond nemen!
Er is geen goede manier om dit soort banden te gebruiken, er is maar 1 goede manier om je hond te trainen en dat is met rust, geduld, respect en heel veel liefde. Triest hoe mensen dit soort dingen nog proberen goed te praten....

Hier ben ik het niet mee eens.
Op de hondenclub waar ze honden trainen tot politie hond, Word die band ook gebruikt anders word het gevaarlijk. en zielig is het zeker niet als je het goed gebruikt.op de hondenclub moeten de honden ook een man pakken op comando, maar als de hond achter de verkeerde aan gaat of de man te hoog wil grijpen heb ik tog liever 1x een kleine schok dan dat de verkeerde word gebeten.
Er word hier eerlijk gezegt wel een drama over gemaakt vind ik. Soms is het gewoon nodig

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:01

Tja ik ben niet tegen een ecollar ( op wedstrijden kan dit gewoon niet maar over het algemeen) mits op de juiste manier gebruikt!
Wij hebben er een voor onze jongste hond maar over het algemeen blijft dat bij het ingebouwde fluitje en heel af en toe een keertje een trilling.
Edit: onze hond kan niet zo makkelijk los ( en nee dit is geen opvoeding) vanwege een ziekte als pup waardoor hij niet los kon en dit kan nu dus met een ecollar wel.
Laatst bijgewerkt door liliekska op 12-03-14 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:02

Mijn band geeft van te voren sowieso eerst een piep. Dat is al ruim voldoende. De 'stroom' krijgt ze niet gauw.

En degene die vinden dat dit soort dingen verboden zouden moeten worden of dat je een hond met geduld moet trainen...

Ik train mijn hond evengoed met geduld en rust hoor, heb gewoon een behoorlijk moeilijke hond!

Maargoed, dit zal een oneindig discussie punt blijven en ik weet dat deze band helpt voor mijn hond en mij :). Anders was ik er niet aan begonnen.

Ben inderdaad ook van mening dat je dit op wedstrijd niet hoort te gebruiken!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:11

Goed gebruik van een elektrische halsband is niet slecht, maar ik denk dat het wel een hulpmiddel is wat heel gemakkelijk verkeerd kan worden gebruikt en dan hele nare uitwerkingen kan hebben.
Wij hebben het gebruikt omdat onze snauzer ontzettend keft, als we niet in dezelfde ruimte zijn. Zijn we er wel houd ze heel netjes haar mond, maar zodra we een kamer verderop zitten... Maar dat gaat om ongewenst gedrag afleren, en een compleet andere soort hond dan een collie.

Ik ben niet bekent met schapendrijven, maar heel de sport gaat er toch om dat de hond super goed luistert? Vind het dan apart dat je zoiets als een elektrische band nodig hebt op een hoog niveau wedstrijd, snap niet hoe je daar dan terecht kunt komen.

In ieder geval een hele domme fout van die mevrouw.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:41

Heel dom van die vrouw.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:49

Alle voorbeelden van wat wel acceptabel gebruik zou zijn hebben niets met schapendrijf training te maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:10

Ik vind het een laffe manier van trainen.
Is toch zelfs geen trainen. Hond krijgt -in zijn ogen- willekeurige stroomstoten en hopelijk heeft die dan een baasje die consequent en duidelijk genoeg is dat hij snel achterhaalt waarom.

Als je naar de nek vliegende honden moet aanhalen om de e-collar te te verdedigen, dan besef je toch zelf ook dat het geen standaard trainingshulpmiddel mag en kan zijn.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:16

Kuggur schreef:
Er is een heleboel mis met het gebruik van een teletac óók tijdens training, zeker als het gaat om schapendrijven (kan niet zo goed oordelen over andere disciplines).
Het is niet nodig en er is een grote potentie je hond voor z´n leven te bederven.
Zeker als je een bordercollie hebt aan de sensibeler kant van het spectrum.
Wilawander schreef:
In de training niks mis mee. Ooit wel eens een TT op je arm geprobeerd? Stelt niks voor, je krijgt eerder een schrikreactie.

Je moet hem ook om je hals doen, en iemand anders het knopje laten bedienen.
Bij voorkeur iemand met een kort lontje, die jouw taal niet spreekt en je iets ingewikkelds wil aanleren (je weet niet wát).

_/-\o_ +:)+ helemaal mee eens!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:21

Waarom men zegt dat een Schokband niet erg is als je m goed gebruikt .. Dan snap ik niet dat zo iets voor IEDEREEN te koop is! Iedere halve gare kan zo n ding aanschaffen en dat maakt hem zeker gevaarlijk!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:26

essiesilly schreef:
Waarom men zegt dat een Schokband niet erg is als je m goed gebruikt .. Dan snap ik niet dat zo iets voor IEDEREEN te koop is! Iedere halve gare kan zo n ding aanschaffen en dat maakt hem zeker gevaarlijk!

Een slof en een scherp bit is ook gevaarlijk en ook voor iedere idioot te koop.

Een TT is altijd een hulpmiddel om een trainingsfout te corrigeren. Ergens gaat het mis. Dat je dan een TT gebruikt om de hond weer op gelijke hoogte te krijgen is een "normaal" gebeuren. Echter, is dit in geen enkele discipline op wedstrijden toegestaan. Bij onze club (IPO) is het verboden, maar in de KNPV / BvdD wereld worden ze echt nog wel vaak gebruikt hoor. Dat zijn toch honden die hoger in hun driften kunnen zitten en met een TT toch wat beter te handhaven zijn.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:35

Mijn mening is dat als je een TT nodig hebt je de opbouw van de training niet goed hebt gedaan. Dat je te snel wilt of de hond niet goed hebt uitgelegd wat je van hem wil.
Vaak wordt een TT gebruikt om snel resultaat te krijgen ipv de hond met rust en geduld te trainen. Dan gebruik je 'm dus verkeerd.
Bij honden die hun vertier ergens anders gaan zoeken moet je jezelf afvragen of je zelf de hond voldoende uitdaging biedt..
Als je een goedkope TT hebt dan kun je dingen krijgen als schokken zonder dat er op de knop gedrukt wordt of veel hardere schokken dan bedoeld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:37

8nnemiek schreef:
Ik zou toch echt liever een trilling of schokje in mijn nek krijgen dan een flinke ruk aan de lijn. Zo'n band is gewoon een modern hulpmiddel, net als de lijn, en net als de zweep en sporen bij het paardrijden..

http://www.youtube.com/watch?v=s84s6gX2_Zs

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:46

Brainless schreef:
8nnemiek schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=s84s6gX2_Zs

Moet je nagaan dat stand 10 (vd 18) al zo n pijn doet aan haar arm! (Ipv om de nek en afstandsbediening aan een ander geven dus onverwachts de stroom geven) dat ze er mee stopt...

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:24

Ik heb tm stand 8 en met meerdere mensen getest op diverse plekken.

Overigens heb ik een TT van zon 160 euro. Goedkope TT wil ik niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:29

Vraag me dan toch af waar die hersenen van die vrouw zaten of heeft ze zo'n attitude dat ze dacht daar mee weg te komen.
Als het zo duidelijk zichtbaar is dat je het gebruikt ben je gewoon lomp.
Verder heb helemaal niets met een zo'n stroomband. Maakt meer honden kapot dan dat er honden mee geholpen worden. Komen altijd terecht in handen bij wie het niet moet wezen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:01

De mensen die zo reageren hebben duidelijk geen verstand ervan hoe zo'n ding word ingezet. Die denken hup op de hoogste stand en drukken maar...... :n Dat die mensen er ook zijn zal ik niet ontkennen maar hier word hij gewoon netjes ingezet en maar zeer zelden. Wij doen IPO en die honden staan zo hoog in de driften dat je met pakwerk bv. de keuze heb. Of je geeft op standje 6 een correctie wat perfect werkt of je corrigeert aan de halsband. Dat laatste geeft enorm veel stress en dat eerste word aangenomen en daarna is het duidelijk.

Juist door dit soort gekwaak over zielig enz. is het inmiddels verboden en gaan heel veel mensen weer over op het betere ruk en pluk werk. En daar heb ik al veel meer ellende van gezien.

Maar goed daar ging dit topic niet over. Van die vrouw gewoon een hele domme actie.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:24

Ook ruk en plukwerk is niet nodig, geen teletak, geen prikband. Allemaal middelen om de tekortkomingen van een eigenaar te compenseren!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 14:32

Wat een onzin _O-
Heb zulke halsbanden regelmatig gebruikt zien worden (en gebruikt) en altijd vriendelijk. Heb nog nooit honden gezien die er iets aan over hielden en alleen maar positieve resultaten en gelukkige honden.

Overigens heb ik zelf ook eens uit mogen vinden hoe handig die dingen zijn (rond vee, het blijven bovendien jagers), namelijk toen ik de controle over een groep honden verloor en er daardoor een wees-kalfje gedood is. De groep bestond uit een jonge (en slecht getrainde) huishond (die niet werkt maar deze keer mee was omdat ik ze alleen uit ging laten en op de terugweg een klein klusje zou doen, zag niet in waarom het een probleem zou zijn, fout gedacht dus), 3 volwassen werkhonden en 2 werk-pups (die met de volwassenen meegaan voor training, de volwassenen zijn hun voorbeeld). De pups hadden de halsbanden om maar deze waren niet opgeladen (wat ik dus niet wist van te voren). Doordat de huishond en de pups niet luisterden (die ik dus niet kon corrigeren) ben ik uiteindelijk ook de controle over de andere honden verloren en hebben ze het achterblijvertje aangevallen (en geloof me, 6 honden kun je niet tegelijkertijd aan hun halsbanden meesleuren).

Ik vraag me af hoe jij in een echte werksituatie jouw groep honden zou trainen en onder controle zou houden als je dat zonder elektrische halsband zou doen. Een elektrische halsband in combinatie met oudere voorbeeldhonden is ontzettend effectief, anders zou je je jonge honden apart moeten trainen op oudere koeien (de controle verliezen over een groep verse weaners is erg makkelijk en dan leren zij niets anders dan "honden zijn niet te vertrouwen en eng") en dat is weer niet fijn voor de koeien, die lopen liever vrij op de wei. En daarbij kost dat ook ontzettend veel tijd. Bovendien zullen de honden er in een echte werksituatie dan nog niets van snappen, want weaners reageren heel anders dan oudere koeien, zeker als je ze vaker gebruikt voor zulke trainingen.

Nee hoor, perfect hulpmiddel imo voor het trainen van honden op afstand. Uiteraard moet het wel goed gebruikt worden, maar dat is hetzelfde geval bij alles.
Overigens zou ik zo'n halsband bij mijn huishond zeer waarschijnlijk niet gebruiken, dat is een hele andere situatie.

Inderdaad wel dom dat ze hem gebruikte bij een wedstrijd waar het verboden is :')

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:14

Lastig met de TT. Ik ben zelf in dubio.
Mijn hond heeft een jachtdrift waar ik gewoon niet tegenop kan. Ik ben al ruime tijd bezig met trainen op appèl en dit gaat voor mijn ras al heel goed. Als er echter wild is ben ik hem kwijt. Ook gaat hij op zoek. Zodra die neus in de lucht gaat ben ik al te laat. Dus nu moet hij aan de riem blijven.
Lastig ;( Ik kreeg door diverse kenners het advies de tt onder begeleiding.
Ik twijfel nu nog meer na het lezen van sommige posts.
Maar hoe ik hem anders moet trainen weet ik ook niet meer. Aan de riem geen enkel probleem maar hem weg krijgen bij wild lukt gewoon niet en heeft al een paar keer voor ongelukkige situaties gezorgd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:29

Colorado schreef:
Doordat de huishond en de pups niet luisterden (die ik dus niet kon corrigeren) ben ik uiteindelijk ook de controle over de andere honden verloren en hebben ze het achterblijvertje aangevallen (en geloof me, 6 honden kun je niet tegelijkertijd aan hun halsbanden meesleuren).

En had een stroomstoot de honden terug onder appel gebracht of had het enkel de agitatie vergroot?

Juist de voorbeelden die hier aangehaald worden (hond die iemand naar de nek vliegt, honden die een kalfje verscheuren) zijn zo zwaar en zo ernstig, dat het mij juist sterkt in de mening dat een stroomhalsband niet zomaar bij de training van een hond gebruikt mag worden. Ik denk dat men dan echt over weinig uitzonderlijke gevallen spreekt.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:38

De stroomstoot probeerde ik te geven zodra een van de pups te ver van me vandaan ging en niet terugkwam op mijn stemgeluid, voor de agitatie dus. De agitatie was nooit ontstaan als ik de controle niet was verloren, de oudere honden weten namelijk dat je koeien drijft en niet aanvalt dus zullen dat onder normale omstandigheden niet doen. Maar als 3 jonge honden die niet veel weten over koeien met zijn drieën beslissen dat dit achterblijvertje voedsel of een leuk speeltje is en daar wordt niets aan gedaan (dat kon immers niet), ja, duidelijk. Dan doen de oudere honden natuurlijk al snel mee.

Lisitano, in jouw geval zou ik dus zeker de TT proberen, onder begeleiding. Zoals ik eerder al zei imo een perfecte manier om honden op afstand te kunnen trainen.