baby eendje gevonden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 10:46

speurneusc schreef:
niet vergeten om hem af en toe te laten zwemmen in een laagje water, teiltje of wasbak, dat moet regelmatig gebeuren.

als ie wat groter is kan je overstappen op bv maismeel met wat gedroogde garnaaltjes (waterschildpadden garnaaltjes) en kikkervisjes vangen, zijn ze ook gek op, die in het zwembadje gooien, zo leren ze hun prooi vangen, mugjes op het watergooien en gevangen vliegen zijn ook zo weg.

als ie veel groter is kan je een opblaaszwembadje neerzetten met een droog strookje ernaast

dat is inderdaad goed idee om zelf te vangen!
ja ga haar vanmiddag laten zwemmen even :)
en ga kuikenmeel halen, ook even vragen wat ze in dierenwinkel aanraden voor verdere voeding

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:49

@MD_Triumph: Inderdaad ja :) Was wel sneu al die kleine eendjes moederziel alleen :( Heb je al een naam voor 'die van jou'?

@speurneusc: Goede tips, zal wel moeite hebben met die kikkervisjes... Hihi!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:52

nou die kikkervisjes waren zo weg, helemaal wild werden die van mij ervan

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 10:53

speurneusc schreef:
nou die kikkervisjes waren zo weg, helemaal wild werden die van mij ervan

vanaf wanneer gaf je die ongeveer?
en hoe heb je die gevangen..

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:28

:Y) met een schepnetje in de sloot, neem ik aan (deden wij vroeger ook altijd)
Sterkte met het eendje, idd misschien toch de vogelopvang bellen? Die hebben de meeste ervaring, dus meeste kans dat 'ie het redt!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:38

MD_Triumph schreef:
nja denk dat ik niet minder doe dan de vogelopvang, zorgen voor voedsel water en warmte.

soortgenoten?????

Kinke

Re: baby eendje gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:42

inderdaad. Ik snap dat het heel schattig is, maar voor zo'n diertje is het natuurlijk veel beter om met soortgenoten te zitten.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:43

anders koop je er een eendje bij :)

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 11:50

ja nja heb al meerdere succesverhalen gelezen dat het prima kan om het zelf te doen..
kan natuurlijk altijd wel bellen voor tips
en soortgenoten inderdaad, maar als ik haar had laten zitten was ze waarschijnlijk nu al dood geweest.
Misschien wordt ze nu niet eens geaccepteerd bij andere eenden op deze leeftijd en na aanraking met de mens te hebben gehad?

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:51

het kan goed da thij het overleefd hoor!
wij hebben een keer een eenden ei gevonden en uit laten broeden door een kalkoen, dat was een mooie eend geworden, maar doordat ze zo tam was is ze helaas gepakt door een kat... |( |(
later hebben we ook een achtergelaten kleintje gevonden, die zwemt nu bij ons in de sloten met een mannetjes eend, en wss krijgt ze kleine eendjes! vorig jaar heeft ze er ook drie gehad.
ik heb gewoon hetzelfde gedaan als jou, ook wat eendenkroos uit de sloot halen, en een teiltje met water waar ik het dan in deed en daar kon hij dan af en toe lekker in zwemmen! (als hij niet kan staat wel even een steen of iets erin leggen waar hij op kan als hij moe is)
en als je hem weer uit het water haalt een beetje afdrogen maar niet te hard wrijven want dan haal je juist zijn huidvet weg wat m warm houd ;)
heel veel plezier en succes! *\o/*

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:52

misschien heeft een vogelopvang tips voor je en misschien wel een eendenkuiken die je erbij kan zetten.

SteffiSara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:53

Wij hebben ook wel eens een meerkoet kuiken gevonden, ook alleen en piepend. Dus ook besloten te vangen. Dierenbescherming gebeld, kwam de vogelbescherming hem ophalen.. Zeiden ze gewoon keihard: Ja te moeilijk om te voeden en groot te brengen, dus zn nek word omgedraaid, niet normaal!
Daarna een kuiken gered, zn moeder en broertjes en zusjes waren al doorgereden, en hij zat er triest naast te bibberen, meegenomen en dus lekker niet de dierenbescherming gebeld. Zelf opgevoed, echt zo leuk. Toen besloten om bij de kinderboerderij te brengen, voor maatjes enz wel logisch natuurlijk. Bleeftie achter me aan lopen vond ik zo sneu, maar nu is het een moddervette woerd die er lekker bij zit :)

:)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:55

ipv kruik is een warmteplaatje een goed idee. Daar kan eendje zelf onder gaan zitten, net als onder mama. Hoef je ook niet steeds te 'verversen' werkt gewoon op stroom.

Waar woon je ergens? Ik heb er nog een van mijn uitbroedkippenkuikentjes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:56

MD_Triumph schreef:
ja nja heb al meerdere succesverhalen gelezen dat het prima kan om het zelf te doen..
en soortgenoten inderdaad, maar als ik haar had laten zitten was ze waarschijnlijk nu al dood geweest.
Misschien wordt ze nu niet eens geaccepteerd bij andere eenden op deze leeftijd en na aanraking met de mens te hebben gehad?

Dit zijn natuurlijk gewoon excuses om hem zelf te houden :D
En met soortgenoten worden soortgenoten bij bijvoorbeeld een vogelopvang bedoeld. En of ze geaccepteerd wordt weet je alleen door het te proberen.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 12:00

@ Black_Devil : ja ik ga dr straks laten zwemmen en dan blijf ik er gewoon bij, kijken hoe het gaat :)
@ Yvonnedv en SteffiSara : ja ik ben dus bang dat dierenambulance inderdaad zoiets doet als nek omdraaien, ook al zeggen ze van niet. Dat risico wil ik niet lopen. Ook heb ik site van vogelopvang gezocht en die is in mijn omgeving gesloten zie ik.. kan wel bellen voor spoed gevallen naar een nummer maar is niet echt bepaald spoedgeval.

@ Amaris : toevallig kreeg ik net berichtje van mijn moeder dat ze nog een infraroodlamp had liggen bij opa thuis :D dus dat is ideaal! ben om 2 uur uit van school, kan ik eindelijk weer naar dat lieve mopje

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 12:01

Kinke schreef:
MD_Triumph schreef:

Dit zijn natuurlijk gewoon excuses om hem zelf te houden :D
En met soortgenoten worden soortgenoten bij bijvoorbeeld een vogelopvang bedoeld. En of ze geaccepteerd wordt weet je alleen door het te proberen.

misschien wel ja, maar mijn nicht heeft ook ooit gebeld voor een vogeltje en toen zeiden ze dat ze niet voor 1 vogeltje op en neer kwamen rijden...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:02

Ahh TS, wat schattig!!

Maar ik ben het er wel mee eens, dat je echt de vogelopvang moet bellen. Zij hebben veel meer middelen en kennis, maar vooral meer soortgenoten! Ik ben vaak bij een vogelopvang geweest en die hadden echt een vijvertje vol eendenkuikens. Als ze dit niet hebben zit er niks anders op dan hem zelf te houden, maar ik zou wel wat meer mijn best doen om zo'n opvang te bereiken.

Ik heb nu een beetje het idee dat je hem perse zelf wilt houden, omdat dat leuk is. Dat snap ik helemaal, maar denk alsjeblieft wat verder en in het belang van je eendje.

Wel goed dat je hem hebt meegenomen :j !

Ps. Ik zie nu je bericht over de vogelopvang en het noodnummer. Ik zou het gewoon bellen. Je grijpt nu ieder excuus aan om je eendje niet weg te hoeven brengen en dat vind ik echt niet fair tegen over het beestje.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 12:05

@ Simbaa : nou het is niet dat ik dr persee zelf wil houden, ik snap ook wel dat ze uiteindelijk weg zal moeten, dat is logisch. Maar om nou een noodnummer te bellen bij een gevonden eendje... ? is dat niet raar? wil best bellen hoor maar komt dat niet stom over op hun? ik denk dat hun werk genoeg hebben aan echte noodgevallen met gewonde dieren of niet?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:06

Lief!

Edit: ik hoop dat de Uk het haalt en op den duur ook samen komt met een maatje.
Laatst bijgewerkt door eline_di op 12-03-14 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:09

MD_Triumph schreef:
@ Simbaa : nou het is niet dat ik dr persee zelf wil houden, ik snap ook wel dat ze uiteindelijk weg zal moeten, dat is logisch. Maar om nou een noodnummer te bellen bij een gevonden eendje... ? is dat niet raar? wil best bellen hoor maar komt dat niet stom over op hun? ik denk dat hun werk genoeg hebben aan echte noodgevallen met gewonde dieren of niet?

Ja, deze overweging snap ik inderdaad wel. Staat er een tijd bij dat de opvang wel te bereiken is?
En nogmaals, ik vind het heel goed dat je je zo in zet voor het beestje hoor! Dat kwam misschien niet helemaal over uit mijn bericht. :)

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 12:11

Simbaa schreef:
MD_Triumph schreef:

Ja, deze overweging snap ik inderdaad wel. Staat er een tijd bij dat de opvang wel te bereiken is?
En nogmaals, ik vind het heel goed dat je je zo in zet voor het beestje hoor! Dat kwam misschien niet helemaal over uit mijn bericht. :)

oh nee ik snap je zeker wel hoor ! :) nee er staat dat het per 01-01-2010 gesloten is.. En dat is de enige opvang die ik tot nu toe kan vinden in mijn regio. ( woon in boxtel, vlakbij den bosch en eindhoven ) deze zat in eindhoven maar is dus weg..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:38

MD_Triumph schreef:

De vraag is alleen... wanneer is 'uiteindelijk'. Als het nog een kuiken is en nog alles kan leren of als het straks een grote eend is die niet weet wat ie met zichzelf aan moet.

Je zou erover kunnen denken om het nog een week te houden voor de schattigheid, maar om het kuiken dan weg te brengen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 12:40

er zijn nergens jonge eendjes in overvloed, dus soortgenootjes van zelfde leeftijd vinden zal moeilijk zijn, in de opvang dus ook alleen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:01

bel de dierenambulance ( je hoeft je adres niet te geven) die kunnen je vast doorverwijzen naar een vogelopvang in de regio

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 13:12

yvonnedv schreef:
bel de dierenambulance ( je hoeft je adres niet te geven) die kunnen je vast doorverwijzen naar een vogelopvang in de regio

dat zou ik ook doen hoor :)