Adoptiehonden - de vooroordelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:17

LDRD schreef:
Waarom hoort dat hier niet thuis dan? Volgens mij wordt hiervoor net even aangegeven dat het aanschaffen van rashonden ook niet zaligmakend is. In dat verband ter lering en vermaak een artikeltje daarover.

Ja maar daar gaat het topic niet over dus het is off topic. Bovendien is daar al een centraal discussie topic voor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:54

Als je goed leest dan zie je dat ik daar geen discussie hier over wil, maar het plaats ter lering en vermaak voor degene die er in dit verband kennis van wil nemen.

Maar goed, nu dwalen we echt af. :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:59

LDRD schreef:
Als je goed leest dan zie je dat ik daar geen discussie hier over wil, maar het plaats ter lering en vermaak voor degene die er in dit verband kennis van wil nemen.

Maar goed, nu dwalen we echt af. :j

Prima.

kohtje

Re: Adoptiehonden - de vooroordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:34

En het is ook nog een ongeloofwaardige man die dat stuk schreef.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:50

Lisitano schreef:
Top van dat asiel, dat is lang niet overal helaas. Wel echt goed dat dit gebeurt. Dat is dan binnen een jaar na aanschaf ofzo? En hoe zit dat dan, stel dat ik daar een dier had geadopteerd. Dan komen ze niet naar Frankrijk neem ik aan. Maar dan houden ze contact ofzo?

Dat weet ik eigenlijk niet. Maar ik heb het nog eens nagelezen en de eerste nazorg is na 4-6 weken. Ik neem aan dat je niet 4-6 weken voor je gaat emigreren nog een hond uit het asiel gaat halen :D

Het jammere is wel dat ze verder alleen een adviserende functie hebben. 95% van de gevallen is gewoon dik in orde, daar niet van, maar er was bijv een hondje die bij zijn nieuwe baas enorm dik was geworden. Tja, dan kun je als nazorg alleen maar zeggen "u moet hem misschien op dieet zetten" maar verplicht terugnemen, dat kan niet, alleen als er daadwerkelijk sprake van mishandeling/verwaarlozing is. Nu vind ik het moedwillig vetmesten van je hond daar ook wel onder vallen maar voor de Nederlandse wet helaas niet :o Maar goed, we dwalen af.
Mocht je het leuk vinden om er meer over te lezen: http://www.gouda.dierenbescherming.nl/werkgroepnazorg

Citaat:
Nee, ik denk overigens dat heel wat honden niet gelukkig zijn. Ook de altijd kwispelende keffende Fifi bij de buren niet. Mijn "ervaring" (indirect) is dat honden zich zeer snel aanpassen. Als jij als baas de juiste regelingen treft kun je al vrij snel wat "maken" van je hond. Uiteraard zitten er gevallen bij die dusdanig verwilderd of getraumatiseerd zijn dat ze helaas nooit als hond met baas echt honds gelukkig kunnen zijn. Dan kun je alsnog die maatregel treffen: de roze spuit.
Wat mij irriteerde aan je post was dat het over kwam alsof alle angstige hondjes maar een spuit moeten hebben want dat kost maanden om die gelukkig te krijgen. In je bovenstaande stukje krijg ik al weer iets meer begrip :)

Haha, volgens mij denken wij er gewoon hetzelfde over ;) Grappig is dat, hoe dat soms kan blijken.
Het hangt natuurlijk ook per hond af wat ze hebben meegemaakt. Een straathond die alleen mensen is gewend die hem wegschoppen zal niet zo snel vrolijk kwispelend op de nieuwe baas af komen. Dat een hond angstig is naar vreemden, okee, kunnen we mee leven, maar op het moment dat het maanden duurt voor je hond jou als baas vertrouwt... Nope, dat zie ik echt niet zitten en volgens mij zijn het die maanden van onzekerheid voor de hond echt niet waard.

Wbt rashonden: je moet ook gewoon geen rashond kopen dat doorgefokt is, ademhalingsproblemen, kan alleen met keizersnede bevallen enzo... Ik wil best een rashond later, ooit een keer als het uitkomt, maar wel van een fokker die fokt om het ras te verbeteren met gezonde AxA honden.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:53

Volgens mij bedoelen we inderdaad gewoon hetzelfde :D

Een XHusky zonder jachtinstinct? := Dat had ik sowieso nooit geloofd.

Ik vind het nogal eh ja dom gewoon om te roepen dat je geen rashond moet nemen. Ga ik weer naar mijn punt: gezond verstand. Voor je een hond neemt ga je toch op onderzoek uit? Ik vind de Flatcoat geweldig maar begin er niet aan door de veel voorkomende kanker. Of ik was altijd verliefd op de Franse Bulldog maar ik wil de fok van verminkte honden niet steunen dus heb ik overgeslagen. Tuurlijk kun je alsnog pech hebben maar van vele rassen is van tevoren bekend welke kwalen veel voorkomen. Bovendien hebben stamboomhonden vaak geteste ouders dus kun je bij pups al na gaan wat voor gezondheidsrisico's ze hebben.
Daarom heb ik bij bijvoorbeeld de King Charles eigenaren die huilen en schelden omdat hun 3 jarige hondje zijn hart ermee ophoudt nooit zoveel medelijden. Dat kun je voor je eraan begint makkelijk uitzoeken en daarbij komt ook nog dat je de fok gesteund hebt van een hond die met pijn leeft.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:15

Jasper schreef:
TS, het had mijn verhaal kunnen zijn. Ook ik heb gezocht in alle asiels want in eerste instantie ben/was ik er vrij fel op tegen om honden uit het buitenland te halen. In Nederland kwam ik ook alleen maar bulls en doggen tegen en dat is niet de soort hond waar ik me prettig bij voel. Of juist weer oude honden wat ook niet de bedoeling is.
Ik heb me nu als opvanggezin opgegeven en volgende week krijgen we een hond uit Roemenië in huis.
Soms gaan principes minder lang mee dan ik van tevoren dacht O:)

In welke zeer, zeer rare periode heb jij wel niet gekeken??? Ik heb nog NOOIT 1 periode gezien dat er in asielen in NL alleen maar bullen en doggen zaten. Kan me zelfs niet herrinneren dat wij in de opvang ooit een keer alleen maar dat soort honden hadden zitten.
En ook daarnaast alleen maar oudjes klopt niet. als je goed kan zoeken (en dat is niet moeilijk) www.dierenasiels.com dan krijg je veel te zien jong/oud en met/zonder problemen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:52

dierenfan schreef:
Jasper schreef:
TS, het had mijn verhaal kunnen zijn. Ook ik heb gezocht in alle asiels want in eerste instantie ben/was ik er vrij fel op tegen om honden uit het buitenland te halen. In Nederland kwam ik ook alleen maar bulls en doggen tegen en dat is niet de soort hond waar ik me prettig bij voel. Of juist weer oude honden wat ook niet de bedoeling is.
Ik heb me nu als opvanggezin opgegeven en volgende week krijgen we een hond uit Roemenië in huis.
Soms gaan principes minder lang mee dan ik van tevoren dacht O:)

In welke zeer, zeer rare periode heb jij wel niet gekeken??? Ik heb nog NOOIT 1 periode gezien dat er in asielen in NL alleen maar bullen en doggen zaten. Kan me zelfs niet herrinneren dat wij in de opvang ooit een keer alleen maar dat soort honden hadden zitten.
En ook daarnaast alleen maar oudjes klopt niet. als je goed kan zoeken (en dat is niet moeilijk) http://www.dierenasiels.com dan krijg je veel te zien jong/oud en met/zonder problemen

Kijk maar eens in Rotterdam... Al die mensen die erachter komen dat een staff toch wat lastiger is dan ze dachten :)

Ik ben wel echt helemaal verliefd op staffords verder, en ze zijn zo goed op te voeden als je er maar wat tijd in steekt en dan zijn het echt schatten van dieren <3 helaas kunnen die herplaatsers meestal niet met katten... Ooit, als ik genoeg plek heb om de honden en de katten hun eigen leven te laten leiden :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:55

rotterdam is iets heel anders dan nederland lijkt me??

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:57

Ik heb een hond uit het asiel uit Belgie gehaald, waar valt dat onder? ;) En één als pup met stamboom bij een fokker.

De stichtingen die ook in het land zelf voorlichting geven en castratie 'acties' uitvoeren én daarnaast in Nederland zorgvuldig zijn met plaatsen heb ik geen problemen mee. Maar er zitten ook rotte appels tussen helaas, maar dat zitten er tussen de Nederlandse asiels ook. En tussen de fokkers, overal dus. Een hond uit het buitenland halen om te redden vind ik niks. Een hond uit het buitenland halen, omdat daar een fijnere / beter passende hond zit, waarom niet?

Ik vind alleen dat de voorlichting aan de nieuwe eigenaren nog wel wat beter kan. Of beter misschien niet, maar wat gedramatiseerder, zodat mensen er echt over na denken. Ik vind dat je te vaak leest dat een hond net in NL is en dan uit de halsband glipt en weken rondzwerft. Je zou bijna deze verhalen bundelen en aan mensen geven die een buitenlandertje willen. Ook de voorlichting over de ziektes is niet overal even volledig. Het is dan niet besmettelijk, maar voor de hond zelf is het wel erg en ik denk dat een aantal mensen dat nog onderschatten. Eigenlijk zijn dit zaken die de stichtingen niet kwalijk genomen kunnen worden.

Mijn ene hond komt uit Belgie, terwijl ik gewoon een Duitse herder wilde. Die zaten er zat in NL, maar of ongezond, of agressief of het asiel keurde ons al af over de telefoon. Een tijdje later zat er een hond in een asiel hier in de buurt, stond informatie bij die niet klopte. Ik kende de hond heel goed namelijk, heb haar samen met de eigenaar uitgezocht en opgehaald, daarna regelmatig opgepast. Het asiel in kwestie hoefde mijn ervaringen niet te weten, die gingen op het verhaal van degene af die haar af hadden gestaan, terwijl die haar net een week hadden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:07

dierenfan schreef:

Nee maar sorry, ik ga geen hond uit Groningen halen... Tenzij het een hond is die HEEL erg van autorijden houdt := (heb er wel eens zo eentje gehad in het asiel, ging bij het uitlaten even een vestje uit de auto pakken en hop die hond sprong er zo in haha. Een cane corso in een peugeot 106, niet de beste combinatie :') )
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 10-03-14 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:07

Belgie valt voor mij niet onder de buitenlanders waar iedereen het over heeft. Maar Belgische honden gaan vaak wel enorm erop vooruit als ze naar NL verhuizen (ja ja lang niet in alle gevallen maar een groot deel wel). Hier overigens ook een ex belg, net zo geweldig als mijn NL herplaatsers en medisch net zoveel problemen ;) :( en qua karakter zeer gemakkelijk en meegaand maar tja dat zijn al mijn herplaatsers (geweest) en kan wel zeggen dat ze allen echt geen leuk verleden hadden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:10

Was ook een geintje, dierenfan ;) Uiteindelijk heb ik alsnog een agressieve herder gekregen, maar daar kon het asiel niks aan doen. Angst agressie en bij bekende honden niks te zien of merken. In het asiel en de omgeving viel ze dus totaal niet uit, want al die honden kende ze al. In huis is het een heerlijke hond. En dit was het eerste asiel die serieus met ons in gesprek wilden en geen enkel probleem zagen. (Wat ik bij de andere asielen knap vond na nog geen 5 minuten aan de telefoon)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:15

Magrathea schreef:
dierenfan schreef:

Nee maar sorry, ik ga geen hond uit Groningen halen... Tenzij het een hond is die HEEL erg van autorijden houdt := (heb er wel eens zo eentje gehad in het asiel, ging bij het uitlaten even een vestje uit de auto pakken en hop die hond sprong er zo in haha)

Dat is dan jou keuze. Als men beperkingen heeft dan kan ik dat snappen maar verder kan ik dat niet.

Wel als er in de buurt ook iets leuks zit maar waarom men niet een waarschijnlijk eenmalig bijv. 300 km wil rijden voor een dier wat je mogelijk 10 jaar lang in huis hebt en deze afstand wel gerust rijd voor een week vakantie.........

Wij plaatsen overigens zeer regelmatig honden aan de andere kant van het land met van te voren de waarschuwing als het niet blijkt te gaan dat betreffende hond terug naar ons MOET. Echter wij geven wel in alle gevallen zo eerlijk mogelijk informatie mee die wij hebben over een bepaalde hond. Men moet namelijk kiezen voor de nadelen van de hond en niet voor de voordelen van de hond. Maar als het een gevonden hond betreft weten wij ook niet alles van te voren. Wel weet ik altijd als mensen er vele km's voor rijden hebben ze er ook veel voor over om de betreffende hond te nemen en zich ervoor in te zetten. Dus honden waarbij wij met zekerheid weten wat ze aan minpunten hebben en men kiest er nog voor dan gaat het 9,9 van de 10x gewoon goed komen omdat men er echt bewust voor gaat.

Nu mag ik wel zeggen dat wij op jaarbasis ook maar erg weinig honden terug krijgen na plaatsing omdat het niet gaat en dan gaat het vaak om gevonden honden waarvan wij geen achtergrond weten of omdat men allergisch blijkt te zijn, de kat er niet aan kan wennen, de al aanwezige hond moeilijk ging doen o.i.d.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:17

MyWishMax schreef:
Was ook een geintje, dierenfan ;) Uiteindelijk heb ik alsnog een agressieve herder gekregen, maar daar kon het asiel niks aan doen. Angst agressie en bij bekende honden niks te zien of merken. In het asiel en de omgeving viel ze dus totaal niet uit, want al die honden kende ze al. In huis is het een heerlijke hond. En dit was het eerste asiel die serieus met ons in gesprek wilden en geen enkel probleem zagen. (Wat ik bij de andere asielen knap vond na nog geen 5 minuten aan de telefoon)

Helaas komt dat idd wel eens voor. Angst agressie is idd een moeilijk probleem omdat het lang niet altijd te zien is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:22

Wat ik zeg... Het moet dan wel echt een hond zijn die HEEL erg van autorijden houdt anders doe je die dus echt geen plezier met die trip naar Delft, wel?

Je doet het nu net overkomen alsof ik niet alles overheb voor mijn toekomstige hond als ik er niet voor naar de andere kant van het land wil rijden... Overigens plaatsten wij echt zelden een hond zo ver weg hoor, één keer een man van bij de Belgische grens die naar Gouda kwam voor een Anatolische herder die wij hadden zitten omdat hij een groot fan was van het ras, hij had een garagebedrijf waar die hond lekker mocht waken enzo. Dat was dus een redelijk unieke situatie. Misschien is het asiel van jou heel afgelegen, dat er gewoon minder mensen in de buurt wonen en de mensen die adopteren dus automatisch van ver komen? :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:25

Mijn hondje komt ook uit Spanje, ik had dezelfde reden als TS: zij paste onwijs goed bij ons :) nooit bewust een hond uit Spanje willen halen, maar zij was alles wat ik zocht in een hondje en ik wilde ook niet per se géén hond uit Spanje, dus zodoende.

Ze komt van een stichting die heel veel werk verricht in de landen waar de honden vandaan komen. Ze zetten goede asiels op en investeren in sterilisatie en castratie van de honden daar. Ook komen alle honden eerst in een gastgezin waar hun gedrag uitgebreid wordt bekeken alvorens ze worden geplaatst. Mijn hond blijft ook altijd in eigendom van de stichting en ik moet levenslang updates sturen. Heb ook recht op levenslange gratis nazorg door een hondengedragstherapeut. Ik ben dus erg tevreden over deze stichting en ik heb een fantastische hond. Als ik me voorstel hoe ze daar leefde.. Dan ben ik erg blij dat ze nu bij ons is :)

Ik vind het 'eigen land eerst' altijd een beetje... nationalistisch/extremistisch overkomen. Ik snap het argument ergens wel, maar dierenliefde houdt niet op bij de grens. Je moet niet investeren in broodfokkers of malafide stichtingen, in binnen- of buitenland. Maar goede stichtingen en goede asiels verdienen i.m.o. steun, of deze nou in Malaga of Lutjebroek zijn gevestigd. Een hond is voor mij niet meer waard, of heeft niet meer recht op een baasje, als hij toevallig in Nederland geboren is. Wat is dat toch altijd met Nederlanders en buitenlanders := een grens is een willekeurige lijn die ooit getrokken is door mensen. Ik kan daar wel doorheen zien.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:28

Mijn jongste hondje komt uit Hongarije. Ik zocht een bepaald type die hier gewoon niet te vinden is. Herdershondje, klein, snel, jong en nog niet verpest. Kortom, een hongaars herdershondje. En of ik nu een rashond uit hongarije haal, of een asielhond van daar, dat maakt ook niks meer uit dacht ik zo.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:29

ik zeg niet dat je er niets voor over hebt alleen dat ik het apart vind dat men voor een hond vaak niet ver wil rijden maar voor een vakantie wel terwijl je van een hond vele malen langer plezier hebt ;)

Wij plaatsen behoorlijk regelmatig ver weg zelfs katten en kittens (en dan niet alleen de langharen en bijzondere kleurtjes). En nee het is geen afgelegen asiel (kan ook niet in NL haha) al ligt het absoluut niet centraal in NL maar er zijn zat mensen in de omgeving die ook dieren adopteren bij ons. Tegenwoordig laat men zich niet meer snel tegenhouden door grotere afstanden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:30

oh en de gemiddelde hond kan makkelijk een auto rit aan binnen NL hoor er zijn echt niet veel honden die daar moeilijk over doen (zeker volwassen honden niet).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:35

Ik rijd wel het hele land door voor een passende hond. Ik zou het raar vinden als een asiel een hond niet zou plaatsen, omdat het ver weg is en ze dan verder moeten rijden voor een controle. Gelukkig maakte het het asiel waar onze hond vandaan kwam. Die zijn ook een keer langs gekomen voor controle, alleen onaangekondigd en we waren dus niet thuis. Erg jammer eigenlijk.

Wij zijn gewoon gaan kijken en moesten daarna nog ruim anderhalf uur terug rijden. Zowel wij als het asiel hadden geen idee wat ze zou doen in de auto.

Ik was wel erg terughoudend over de herders uit buitenlandse asielen. De levenswijze is daar toch behoorlijk anders, plus dat ik een hond wel in real life wil bekijken, voordat ik een keuze zou maken. Op dat moment kon ik er geen één vinden die al in een NL opvanggezin zat, dus durfde ik het niet aan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:39

dierenfan schreef:
oh en de gemiddelde hond kan makkelijk een auto rit aan binnen NL hoor er zijn echt niet veel honden die daar moeilijk over doen (zeker volwassen honden niet).

Nou mooi dat jij niet zoveel honden kent die moeilijk zijn met de auto, er waren in de Randstad zat honden die ergens uit de auto werden geflikkerd dus die hebben dan voorlopig geen zin meer om daarin te stappen. Zit je er eenmaal in, dan kon je de waterstofzuiger gaan pakken want dat was zweten en piepen van angst... Nee hoor, mij niet gezien om zo'n beestje gelijk al een halve traumatische ervaring mee te geven omdat ik per se mijn hond helemaal daar vandaan wil halen :n Hier ook genoeg asiels hoor :)
En het is niet dat wij geen honden ver weg plaatsten, ze kwamen gewoon niet van ver naar ons toe :)) das heel wat anders he, wel goed lezen ;)

Beetje gek trouwens, die vergelijking met de vakantie, hoe weet jij hoe ik op vakantie ga? En als je goed hebt gelezen maakt het mij geen drol uit (haha :+ ) maar ik vind het gewoon niet zo leuk voor de gemiddelde hond.
Bovendien hanteerden wij ook dat iemand altijd de tweede keer pas de hond mee mocht nemen. Verplicht een nachtje erover slapen om te voorkomen dat iemand dat leuke zielige hondje meeneemt want hij kijkt zo schattig, en even realistisch laten nadenken of die hond wel in hun leven past (om te voorkomen dat één van beiden er niet happy mee is achteraf)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:53

Magrathea schreef:
Wat ik zeg... Het moet dan wel echt een hond zijn die HEEL erg van autorijden houdt anders doe je die dus echt geen plezier met die trip naar Delft, wel?

Gewoon in de bench in de auto. Is met een eigen kleedje of knuffeltje zo rustig hoor. Iemand mee op de achterbank als susser wil ook wel helpen.
Mijn hond moet straks 1200 km in de auto en waarschijnlijk moet aanstaande hond nr 2 ook die tocht mee. Als je er zelf niet al te moeilijk over doet kun je al een hoop. Hup erin en gaan met die banaan :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:37

Nou beetje kort door de bocht hier het één en ander. Mijn asiel hond durfde absoluut niet in een bench (en nog steeds niet trouwens) dus om te zeggen vervoer die maar even in een bench... Dan had ik mijn relatie met haar direct verpest. Ze had toen ook nog niet zoveel vertrouwen om niet meteen te happen. En rottweiler kaken zijn dan best pittig.
Ik ben het ermee eens dat een grote afstand rijden om een hond te halen geen probleem moet zijn voor de baas maar er zijn natuurlijk wel honden die er wel problemen mee hebben.
En ik moet zeggen dat men aan de telefoon al zeer verbaasd reageerde dat ik vanuit Amstelveen belde voor een hond in Breda. Nou sjonge jonge ver weg zeg...

Met het asiel heb ik ook geen beste ervaring (wat me er overigens niet van zou weerhouden om er weer naartoe te gaan). Nadat ik een formulier van drie a4tjes had ingevuld met mijn ervaring met honden en mijn wensen wb een hond, alles goed onderbouwd, werd dit totaal niet gelezen. Met moeite werd de hond uit het hok gehaald, door de asiel medewerker vastgehouden. Wij mochten op een afstandje kijken. Na 1 minuut was de conclusie van het asiel "het klikt niet" Huh? Op basis waarvan concludeer je dat? Dat konden ze niet uitleggen.
Om een lang verhaal kort te maken heeft het twee weken dagelijks bellen en bezoeken en praten als brugman, de directeur erbij, geduurd, voordat wij haar mee kregen.
Helft van de info mbt gedrag zijn we zelf achter gekomen want was bij het asiel totaal niet bekend.
Hond is de beste hond die er bestaat en past prima bij ons. We hebben er heel veel tijd en geld ingestoken maar dat maakt me geen bal uit. Het asiel is één keer komen kijken (dat moest volgens de procedure want ze was in beslag genomen)
Hond wou niets meer van de asiel medewerker weten. Ze kon geen zinnige vragen stellen of opmerkingen maken. Totaal ondeskundig.
Het is elf jaar geleden dus ik hoop dat er inmiddels eea verbeterd is want het was echt een complete aanfluiting.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 10:26

Jeetje, wat slecht zeg. :n