Overstappen op kvv? Hoe zit dat nou allemaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:53

sassol mijn ervaring is na 33 jaar kvv voeren dat dat allemaal prima voldoet,in het vlees zelf zitten nl ook gewoon vitamines en mineralen..alleen voegen ze iets toe omdat het anders te eenzijdig is..

nou het werkt prima...echt laatste wat ik mensen adviseer die over willen stappen op kvv is die heisa van zoveel verschillende soorten dieren voeren,en een preek hoe slecht een premix wel niet is...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:54

Sassol schreef:
Mja kimmie dat ben ik niet met je eens. De premix van Smuldier bestaat uit vitamine A, D en E en dat is het. Daar maak je mijns inziens een menu niet ineens compleet mee. Ik vind die term dan ook erg misleidend en een goede verkooptruc.

Ben ik met je eens, maar het is volgens mij de wetgeving die ervoor zorgt dat een KVV alleen compleet mag heten als er een premix aan toegevoegd wordt. Maar of er ook verplichte ingredienten voor die premix zijn, volgens mij niet?

Ik voer gewoon heel wat verschillende merken en diersoorten door elkaar. Leuk voor de afwisseling en dan krijgen ze toch steeds net wat anders binnen.

ponyparadijs

Re: Overstappen op kvv? Hoe zit dat nou allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:57

Ik voer hier Lotgering en ben erg tevreden.
de honden doen het er goed op.
Wel valt het mij op dat het nu wat magerder is als bijvoorbeeld 2 jaar geleden.
Moet meer voeren om ze niet af te laten vallen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:02

@Kimmie:
Ik geloof ook best dat je hond er oud op wordt. Net zoals er veel honden prima oud worden op de brok van de Lidl. Honden zijn best sterk.

Als ik moet kiezen ga ik (net als bij een mens) liever voor variatie ipv een vitaminesupplement. Maar het is waar je zelf in geloofd/de voorkeur aan geeft.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:09

ja precies,ik voer nu echt al heel lang kvv,sterker nog toen wij begonnen met vers voeren ( begin jaren '80)bestond er geen kvv,toen haalde je allerlei zakjes rundvlees en daar moest je dan zelf een schep premix overheen doen,om het kompleet te maken...

en toen werd er kvv uitgevonden waar alles al inzat,en dat blijkt tot nog toe fantastisch te werken,ze krijgen hier best weleens een andere beestje te eten,maar kijk echt niet ernaar hoeveel diersoorten ze eten :n

ik adviseer mensen die over willen stappen dan ook altijd een komplete kvv,afwisselen MAG maar MOET niet... kompleet blijft een voer waar alles inzit,er zijn ook kvv's die NIET kompleet zijn,waarbij wel geadviseerd wordt meerdere diersoorten te voeren..

maar ik voer zelf met premix,lekker makkelijk en zeker weten met genoeg vitamientjes voor de honden...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:17

MyWishMax schreef:
Ben ik met je eens, maar het is volgens mij de wetgeving die ervoor zorgt dat een KVV alleen compleet mag heten als er een premix aan toegevoegd wordt. Maar of er ook verplichte ingredienten voor die premix zijn, volgens mij niet?

Wat je verteld over premix en compleet zijn klopt niet!
Mixen zijn ook compleet als er 4 diersoorten in een mix verwerkt zijn in een bepaalde verhouding van spiervlees, orgaan en bot. Oa Tammenga en Darf maken op deze manier hun mixen compleet.
Andere merken zijn compleet gemaakt met premixen, is niks mis mee, het is maar waar je voorkeur naar uit gaat.

Het verschil in duurdere en goedkope brok is dat bij een duurdere brok de kwaliteit gegarandeerd is, zij gebruiken altijd grondstoffen van dezelfde kwaliteit. Goedkopere brok wordt gemaakt van grondstoffen die het goedkoopst te krijgen zijn, de kwaliteit kan nogal eens variëren. Neemt niet weg dat ik veel brokken duur betaald vind voor de hoeveelheid graan die er in verwerkt zit..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:23

Ik ben een pietlut, dat vertel ik er ook altijd bij. Meestal raad ik Smuldier aan om te proberen, dat is makkelijk verkrijgbaar en niet duur. Wel vertel ik erbij dat ik het persoonlijk niet zulke goede kwaliteit vind om uitsluitend te blijven geven.

TS: je kunt ook gemalen mixen kopen en zelf een kvv maken. (Dat is je gemalen BARF zeg maar) Stukken goedkoper, je weet wat er in gaat en kun je zelf kiezen welke diersoorten/supplementen je er wel of niet bij wilt.
Je kunt dan bijv. gemalen kalkoennek, gemalen hazenvlees, gemalen pens/boekmaag en een orgaanmix kopen. Die gooi je dan in de juiste verhoudingen bij elkaar en tadaaa je eigen luxe kvv voor minder dan bijv. Carnibest of Tinlo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:32

Esther schreef:
MyWishMax schreef:

Wat je verteld over premix en compleet zijn klopt niet!
Mixen zijn ook compleet als er 4 diersoorten in een mix verwerkt zijn in een bepaalde verhouding van spiervlees, orgaan en bot. Oa Tammenga en Darf maken op deze manier hun mixen compleet.
Andere merken zijn compleet gemaakt met premixen, is niks mis mee, het is maar waar je voorkeur naar uit gaat.

Excuses, over degene met 4 diersoorten twijfelde ik. Maar Tinlo mag zichzelf niet compleet noemen, omdat ze én geen premix toegevoegd hebben en geen 4 diersoorten per rol. Dat wordt compleet door afwisseling van de verschillende soorten. Maar daar zijn ze verschillende rollen qua samenstelling wel volledig, terwijl dat bij een smuldier bijvoorbeeld niet zo is.

Darf noemt zichzelf op de verpakking ook niet compleet, volgens mij. Dan zou ik even naar de schuur moeten lopen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:17

MyWishMax schreef:
Bassenqua schreef:
Ik voer NRV van Best4Dogs en Herbyvers in combi met zalmkarkassen, zalmkoppen, ribben, runderknars etc als lekkertje tussendoor. Lotgering heb ik zéér slechte ervaringen mee, verrot en verkleurd vlees en slechte ontlasting bij de honden.

Om het even duidelijk te houden: Het is KVV van best4dogs en herbyvers ;) Nrv is een methode om zelf samen te stellen waar die kvv's qua verhoudingen op gebaseerd zijn.

Nu wordt het voor mij juist onduidelijk? Leg eens uit? Waarom is Best4Dogs en Herbyvers KVV? Geen premix, geen rijst en of groente toegevoegd. Spiervlees, orgaan en bot gemalen. Op de site van de fabrikant staat het ook als NRV omschreven.

Snap er nu niks meer van :? Wat is dan KVV en wat is dan NRV en wat is BARF? Zoals ik het had begrepen is KVV gemalen vlees met een premix van vitamines en eventueel rijst/groente toevoeging. NRV is gemalen spiervlees, orgaan en bot waarvan je 5 verschillende diersoorten moet voeren om het compleet te krijgen en Barfen is zelf een menu samenstellen en het in complete stukken te voeren.

Waar ga ik fout ?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:30

kvvis kompleet vers voer wat al helemaal klaar is

BARF is zelf samenstellen met bepaalde percentages en zoveel diersoorten en groentes enz

nrv hanteerd andere percentages als BARF en gaat uit van het natuurlijk prooidiermodel,vaak voer je hierbij dan ook hele prooidieren ( cavia's konijnen,ganzen,kippen enz)

NRV percentages:
3 tot maximaal 5% lever
10% hart
10 à 15% bot (=30% vleesbot, waarbij een bot uit de helft vlees bestaat en de andere helft uit bot)
70 à 77% spiervlees
Eventueel ook 3% niertjes.
De NRV-methode is meer gebaseerd op hoe een prooidier in elkaar zit die een kat of hondachtige in de natuur ook zou vangen.

De BARF-percentages :
50% vleesbot (dat is dus 25% kaal bot)
20% spiervlees
15% orgaanvlees
15% bijproducten

met zelf samenstellen van een NRV menu al dan niet gemalen zal je uit moeten gaan van andere percentages als barf

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:51

Ik weet niet of het voor honden en katten hetzelfde is, maar voor mijn katten houd ik aan: 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaan (10% hart en 5% overige organen) en 15% bijproducten (fruit/yoghurt). Geen idee of dit voor honden ook zo geldt. Mijn honden doen het goed op Smuldier (compleet) met een rauw runderoor/kippenrug als snack/kluifwerk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:56

NRV / Barf is zelf samenstellen, KVV is al samengesteld. Best4dogs is al samengesteld volgens het NRV principe, dus stel je niet zelf samen.

KVV is dus ongeveer kant en klaar. In KVV heb je verschillende soorten, met groente, zonder groente, met rijst, zonder rijst, met premix, zonder en noem maar op. Jij gaat fout in het verschil NRV/BARF. Het is beide een methode om zelf samen te stellen. Eigenlijk allebei niet gemalen (kan wel hoor) waar je bepaalde % voert van orgaan, spiervlees en bot. Het is dus beide een menu samenstellen. Wat jij bedoeld met NRV is gewoon KVV, namelijk kant en klaar gemalen voer. Best 4 dogs houdt de percentages van het NRV principe aan. NRV is dus eigenlijk ook 'compleete' delen voeren. Sterker nog, NRV is zelfs completere stukken voeren als BARF. Bij het voeren volgens het NRV principe worden er namelijk ook hele prooidieren gegeven. Zoals een konijn in de vacht (dus alles er op en er aan), een hele eend en noem maar op.

Je kan de menu's bij beide methodes ook zelf samenstellen door gemalen producten volgens de % bij elkaar te gooien, maar als het al samengesteld is is het KVV.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 10:57

Bedankt voor alle info!
Vanmorgen al heel verschil; de grote had 1 stevige drol en de kleine helemaal niks.
Honden zijn dolgelukkig dat ze zo lekker mogen eten :D

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:31

Hier ook blije honden, hoewel mn border de pens niet geweldig vond.
Ik ook niet, juk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 19:18

T stinkt idd behoorlijk := Hoop dat het andere vlees wat beter ruikt. Honden vinden het iig heerlijk :D

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:28

Ja, vroeg me af of t wel goed was, dus even gegoogeld, maar zijn er die t buiten klaar maken vanwege de stank. Hahahahha

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:32

hoe harder het stinkt hoe lekkerder honden het vinden ( zie ook de rotte vissen of kadavers waar ze in liggen te rollen) :D

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:33

Ja, dat is wel zo... Border gaat graag bij de IBA rollen, juk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:47

Ik vind smuldier veel meer stinken dan andere merken, helemaal de pens. Gewoon penslappen stinken zelfs minder :')

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:56

Ik heb er nog een van, maar snel opmaken.
Ga ik niet verdragen vrees ik als ik ooit nog is zwanger wordt. (Ik voer alle beesten)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:03

Hoe gaat t bij de honden met de kvv? Bevalt t jullie en wat geef je?

Onze pup eet alles. Border vind eend niet lekker. Maar over t algemeen bevalt t heel goed. Ontlasting is stukken minder.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 19:04

Ze doen het er heel goed op! Opvallend is dat ze enorm minder water drinken, voor de overstap dronken ze echt heel veel (ik gok door zout in de brokken en? ).
Podenco Havanna is natuurlijk rank en slank dus als ze ook maar een grammetje afvalt is dat meteen zichtbaar maar ik vind haar nog steeds in topconditie!
Beiden lijken soms nog wel wat trek te hebben dus ik ben mn ouders steeds aan het uitleggen dat de hoeveelheden echt kloppen haha.
De York poept nu 1/2x per dag mooie kleine keutels en ook Havanna legt een stuk minder neer. Mn ouders zijn er nog niet over uit maar zelf ben ik echt dik tevreden :D

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:06

Verschil van water durf ik niet te zeggen hier.
Heb hier mn twee eigen honden en hond van mn schoonouders lopen, stel katten en dat drinkt op meerdere plekken.
Hoewel, onze border piepte altijd smorgens dat ie er uit moest om te piessen en das ook niet meer.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:12

Klopt hier wordt ook minder water gedronken. Maar dat is niet zo vreemd ;)
De hoeveelheden die ze op de verpakking zeggen is een richt lijn en ik hou mij daar niet aan anders zou ik geen hond meer over hebben
Ik zou 200 gram per dag mogen geven, maar ik geef er 400. Maar ik heb een hond in de groei.
Voeren op het oog is het beste

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 22:40

:j Dat doe ik idd ook. Zeker Havanna is makkelijk in de gaten te houden door haar bouw maar eerlijk gezegd denk ik nog eerder dat ze is aangekomen dan afgevallen := De uk moest toch wat afvallen... Ze kregen altijd best volle bakken dus ik kan me wel voorstellen dat het even wennen is voor ze nu, maar over het algemeen gaan ze na het eten tevreden slapen dus het zal allemaal wel meevallen ook hoor :P
Beiden zijn ook al volwassen, scheelt denk ik wel. Kan me voorstellen dat ze in de groei een stuk meer nodig hebben :)