naakthondje laten dekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:08

Ik ben het zeker niet mee eens dat kruisingen minder problemen hebben, juist meer.

Het is goed dat ze afweegt maar haar fokdoel is knuffelen. Er zijn zoveel hondjes die ook willen knuffelen. In het asiel, bij goede (en mindergoede) fokkers

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:10

Heb je ervaring me fokken? Het komt trouwens ook vaak voot dat chi's niet zelfstandig kunnen bevallen en deskundige hulp nodig hebben. Keizersnede is ook zeker niet uniek!

Heb je standfoto's van beide honden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:12

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:12

KimD schreef:
Alle pups? Een naakthond krijgt over het algemeen 2 pups, gemiddeld gezien.

TS, als je zeker van je zaak bent en enige ervaring hebt zeker doen. Wel zou ik op zijn minst zorgen dat je eventuele kopers hebt want het kan natuurlijk zijn dat ze er zomaar 4 krijgt.

Ehhh, ik heb twee Chinese Naakthonden, waarvan een True Hairless. Dit hondje heeft zes broers en zusjes, dus zeven pups totaal. De moeder had daarvoor nog een nest van acht pups gehad. Dus hoezo over het algemeen twee pups?

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:12

Saskia9 schreef:
Dan kan het nog gebeuren,gewoon om in je achterhoofd te houden natuurlijk.

Ik snap de reacties in het topic wel,echter is het gewoon NIET verboden om te fokken met kruisingen. Dus je kunt boos reageren dat het niet verstandig is etc etc,ik ben het wel met TS eens dat kruisingen vaak gewoon minder gezondheidsproblemen hebben dan rasechte,waar ook nog eens flink mee getest is. Dat zegt dus lang niet altijd iets in mijn ogen.

Zodra TS goed de afwegingen maakt,ervoor zorgt dat de pups goed ter wereld komen en een goed baasje krijgen eventueel,wie houdt haar dan tegen?

Voorbeeldje,de fokkers die maar door blijven fokken met mopshondjes waarvan de neuzen steeds korter worden en daar een hoop problemen mee krijgen,dat mag wel want die hebben stambomen...
Sorry,maar door zulke dingen snap ik TS wel.

TS,maak goede overwegingen,kijk altijd verder. Inderdaad of de 2 kruisingen elkaar niet in de weg zitten,want sommige kruisingen zijn gewoon niet geschikt samen. Maar kan dat wel en zorg je ervoor dat je alles probleemloos begeleidt,dan wens ik je veel succes en tegen die tijd wel een topic openen he?!

Inderdaad ik kijk ook verder, en het is ook niet voor morgen. Tot nu toe lijk ik de juiste reu te hebben gevonden, en verder heb ik nog tijd om me er verder in te verdiepen. Mocht het er van komen dan zal ik ook een topic openen om mijn teefje te volgen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:13

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:17

Ik vind kruisen altijd wel leuk en vaak is de pup ook wat sterker dan de ouders maar bij nu ga je wel 2 rassen kruizen met o.a. behoorlijke tandproblemen. Ik weet niet of dat handig is.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 19-02-14 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:18

Raar dat zo'n ervaren fokker als jij dat Nog vraagt. Wat mankeerde de chihuahuas dan?

En vooral: waarom denk je dat wat je pups ook gemankeerd hebben nu niet meer voorkomt als je toch weer twee hondenrassen kruist die voor van alles gevoelig zijn?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:22

Ik denk dat Ts haar fokdoel 'knuffelen' omschrijft als gewoon een hondje voor haar zelf. Zonder duidelijke bedoelingen voor sport etc. Dat kan toch?
Waarom worden er anders andere honden gefokt? Misschien heeft ze het wat onhandig geformuleerd,maar ik denk dat TS haar bedoelingen goed zijn. Ze wil gewoon een leuke hond fokken voor haar zelf en zoekt in ieder geval nog naar informatie. Zulke mensen zie je niet altijd hoor!
Zolang iets niet verboden is en dus gewoon toegestaan is in deze wereld,kun je je er beter bij neerleggen en op een vriendelijke manier duidelijk maken waarom 2 kruisingen beter niet te kruisen is of iets dergelijks.

future_vet

Re: naakthondje laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:25

Dat klopt Saskia, al is advies geven ook niet verboden. Zoals ik op het begin al zei, als je het echt wil moet je het vooral doen. :)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:36

Saskia9 schreef:
Ik denk dat Ts haar fokdoel 'knuffelen' omschrijft als gewoon een hondje voor haar zelf. Zonder duidelijke bedoelingen voor sport etc. Dat kan toch?
Waarom worden er anders andere honden gefokt? Misschien heeft ze het wat onhandig geformuleerd,maar ik denk dat TS haar bedoelingen goed zijn. Ze wil gewoon een leuke hond fokken voor haar zelf en zoekt in ieder geval nog naar informatie. Zulke mensen zie je niet altijd hoor!
Zolang iets niet verboden is en dus gewoon toegestaan is in deze wereld,kun je je er beter bij neerleggen en op een vriendelijke manier duidelijk maken waarom 2 kruisingen beter niet te kruisen is of iets dergelijks.

Dat denk ik ook, hoewel ik wel vind dat je er goed over na moet denken TS, er zijn ook zat leuke hondjes te vinden in het asiel :) Ik geloof in je goede bedoelingen hoor maar wat mij tegen staat (bij fokken met hondjes in het algemeen hoor, niet persoonlijk bedoeld) is het feit dat er dan een hondje voor zichzelf gehouden wordt maar de rest wel voor een paar honderd euro op internet staat. Misschien een hele banketstaaf gedachte van mij maar dan schiet toch de vraag door mijn hoofd: gaat het om leuke puppy's of om geld? Los van de kosten die je er zelf aan maakt natuurlijk, dat begrijp ik.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:37

Al zou ze er wat aan verdienen, wat is daar mis mee? Geld is geen vies woord hoor.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:41

ironic__ schreef:
Dat is jou mening, maar dat betekend niet dat het per definitie slecht is. Juist omdat de chihuahua vaak wat mankeert zijn wij verder gaan kijken. Dat jij dat egoistisch vind is jou gedachten.

Dan zou ik kiezen voor een ander ras, er zijn vele leuke (kleinere) rassen die gezonder zijn. Of in elk geval niet zo vreselijk populair als de chi. :D
Zo lang alle belangrijke testen zijn uitgevoerd en de karakters bij elkaar passen zou het wel moeten kunnen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:45

Feit dat er dan voor de rest van de puppy's betaald moet worden,is in mijn ogen er meer voor om te zorgen dat je serieuze kopers krijgt... en geen mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Maat TS wil in eerste instantie een hondje voor haarzelf,vandaar de keuze van de kruising. Al wat over blijft qua puppy's zal naar een baasje gaan die de kruising net zo leuk vindt lijkt me.

Ik wens TS in ieder geval succes!

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:46

Diablo schreef:
Al zou ze er wat aan verdienen, wat is daar mis mee? Geld is geen vies woord hoor.

Sorry, misschien denk ik hier gewoon meteen te negatief over maar ik heb te vaak in mijn omgeving hondjes gefokt zien worden voor de verkoop terwijl de asiels vol zitten met leuke hondjes. Ik vind fokken voor geld (geen vies woord hoor :D ) gewoon niet het juiste uitgangspunt, geld kun je verdienen met werken. Sorry TS het is niet mijn bedoeling je topic te verzieken, had niet meteen zo'n defensieve reactie verwacht.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:51

Iloontjeehh schreef:
Diablo schreef:

Sorry, misschien denk ik hier gewoon meteen te negatief over maar ik heb te vaak in mijn omgeving hondjes gefokt zien worden voor de verkoop terwijl de asiels vol zitten met leuke hondjes. Ik vind fokken voor geld (geen vies woord hoor :D ) gewoon niet het juiste uitgangspunt, geld kun je verdienen met werken. Sorry TS het is niet mijn bedoeling je topic te verzieken, had niet meteen zo'n defensieve reactie verwacht.

Het is absoluut mijn uitganspunt niet, zoals ik al schreef is mijn hondje overleden, en wil mijn chihuahua niet laten dekken.
Wij hebben een hele lieve naakthond en omdat wij chihuahuas erg leuk vinden hebben we gekozen om er een chihuahua reu bij te zoeken die voldeed aan onze eisen.
Maar er mag een slotje op.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:53

Nee dat begreep ik al, was meer in het algemeen bedoeld maar als jij het graag wil moet je het doen :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:56

Iloontjeehh schreef:
Diablo schreef:

Zolang de dieren er niet onder lijden, vind ik het prima als er (wat) geld aan over gehouden wordt, het moet inderdaad, naar mijn mening, niet de hoofdreden zijn.
Vind je trouwens wel top reageren!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:59

Ik zou als ik jouw was ook lekker zonder papieren fokken met een niet makkelijk te fokken ras. Zonder papieren hoef je je namelijk geen zorgen te maken dat iemand later verhaal komt halen want je bent dan nergens verantwoordelijk voor.
Snap al niet dat je geheimzinnig doet over waar de teef op getest is.
Je fokt in mijn ogen een neste met twee goede naakt honden in overleg met de fokker of je doet het niet.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:06

dream_lot schreef:
Ik ben het zeker niet mee eens dat kruisingen minder problemen hebben, juist meer.

Wat een bullshit. Is basic biologie hoor.

Meer genetische variatie = minder kans op afwijkingen.

Rassen = veelal een zekere mate van inteelt = erfelijke afwijkingen.

Bij het fokken van een ras selecteer je op bepaalde (doorgaans esthetische) gewenste kenmerken. Die dieren lijken allemaal op elkaar en hun genen dus ook. Daarom bestaan er zoveel rasspecifieke afwijkingen. Cavaliertjes met 24/7 koppijn ivm te kleine schedel, herders met HD ivm achterlijk laag kruis, huidproblemen bij sharpeis en andere honden met veel (onnatuurlijke) plooien.

Je zou voor de grap eens moeten uitzoeken hoe veel rassen er 75 jaar geleden uitzagen, toen er nog voor een gebruiksdoel werd gefokt in plaats van voor een absurd schoonheidsideaal.

Niet-rashonden zijn gezonder punt. Dat is een biologisch feit. Hooguit wordt er bij niet-rashonden meer getest op afwijkingen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:12

Ik denk dat het afhangt van welke kruising je maakt, of het een gezonde hond oplevert.
Als je 2 rassen neemt die allebei dezelfde genetische misser hebben, krijg je daar niet per definitie een gezonde hond uit.
Gaat het om onherleidbare kruisingen, dan neig ik meer naar de stelling dat die gezonder zijn.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:15

Iloontjeehh schreef:
Diablo schreef:

Zolang de dieren er niet onder lijden, vind ik het prima als er (wat) geld aan over gehouden wordt, het moet inderdaad, naar mijn mening, niet de hoofdreden zijn.
Vind je trouwens wel top reageren!

Ben ik het mee eens, denk dat jij het idd nog beter verwoordt! Top reactie dit ook! +:)+

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:58

Billy schreef:
Ik denk dat het afhangt van welke kruising je maakt, of het een gezonde hond oplevert.
Als je 2 rassen neemt die allebei dezelfde genetische misser hebben, krijg je daar niet per definitie een gezonde hond uit.

Dat is logisch. :j Hoe meer variatie, hoe gezonder. Natuurlijke selectie ipv menselijke selectie. ;) Twee keer dezelfde zwakheid is niet handig idd.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:15

Als ik eerlijk ben denk ik niet dat ik een Chinese Naakthond en een Chihuahua een goede match vind. Deels omdat het Chihuahua ras veel mankeert naar mijn mening. Misschien dat een Vlinderhondje of (Russische) Toy Terrier of iets in die richting interessant is om te overwegen? Uiteraard oppassen met erfelijke problemen, maar dat begrijp je wel.

De Chinese x Chi kruisingen die ik tot nu toe gezien heb zijn allemaal misvormd en lelijk geworden.. Te korte snuitjes met te lange tongen, uitpuilende ogen.. Dat soort dingen. Ik zou het niet aandurven, persoonlijk.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 01:21

janderegelaa schreef:
De lelijkste hond ter wereld was zo'n kruising....

http://www.vrouwonline.nl/actueel/diere ... ereld.html

Alleen al om deze reden zou ik zo'n degelijke kruising niet laten plaatsvinden. Sorry, maar wat een misvormde hond... Vast heel lief, maar ook heel lelijk.