Jullie mening over hondje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YamaSaki

Re: Jullie mening over hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 02:59

Ten eerste, wat een leuk hondje en wat goed dat je hem een kans op een lekker oud dagje geeft +:)+

Ik zou zelf ivm het vieze mandje toch even zn bloedwaardes laten checken voor lever/nierfuncties, die kunnen apart staan van eventuele incontinentie en eventuele rugproblemen.
Verminderde lever/nierfuncties komen natuurlijk, net als incontinentie, vaker voor bij oudjes :j
Mocht het wel incontinentie zijn dan is hier ook een simpel pilletje voor, niks ergs aan opzich.
Is er ook voor teefjes, waarbij het wel eens voorkomt na steriel. dat ze incontinent worden.

Zo van de foto's te zien zou t me ook niets verbazen als er toch iets niet helemaal lekker zit in zn rug/heupen.
Misschien dat masseren kan helpen?
Heb zelf geen ervaring met gediagnosticeerde hernias, maar onze vorige dame kreeg ook last van dr heupen en rug.
Haar masseerde ik sowieso 1x per week en dat werkte heel fijn, beetje combineren met fysio achtige bewegingen :P
(als Tommie het ook lekker vind om lekker geaaid enz te worden misschien een idee? )

Wij kunnen natuurlijk van achter de pc minder zeggen dan een DA, onderzoeken etc, maar misschien heb je hier iets aan.

(dementie heb ik geen ervaring mee, verwarde poes in halve slaapstand wel, die kan ook paniekerig en verdwaald wakker worden. Als ze je dan ziet en je dr aait is alles weer goed)

Hopelijk heeft ie nog een lekker leventje bij jullie en valt t allemaal mee :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 08:35

Sassol schreef:
Voor voer zou je kunnen kijken naar kvv's met bot van gevogelte of andere kleine prooidieren, dus niet van de grote dieren. Ook kun je wat meer groente/fruit toevoegen. Ongeveer 15-20% van zijn menu kun je dan uit groente/fruit laten bestaan.
(Voor een hond met ernstige nierproblemen kun je zelfs zover gaan als 75%)
Voor het orgaanvlees kun je iets minder hart/lever/nier geven en iets meer pens (vanwege het fosforgehalte).

Omega 3 (Doils heeft goede kwaliteit visolie) is een heel belangrijk supplement, zeker als je vlees voert (tenzij je heel veel wild voert en wekelijks verse vis).

+:)+ Wat fijn!
Hoe pak ik het aan met groente en fruit? Kook ik dat en doe ik het door het vlees?
Hij eet wel regelmatig hertenvlees (in kvv), verder niet echt wild. Vis vooral in de KVVmix omdat hij het in pure vorm laat staan. Maar nu bijvoorbeeld kalkoen/zalmmix in een worst. Moet ik daarbij ook nog visolie geven dan of is zoiets voldoende?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 08:40

YamaSaki schreef:
Ten eerste, wat een leuk hondje en wat goed dat je hem een kans op een lekker oud dagje geeft +:)+

Ik zou zelf ivm het vieze mandje toch even zn bloedwaardes laten checken voor lever/nierfuncties, die kunnen apart staan van eventuele incontinentie en eventuele rugproblemen.
Verminderde lever/nierfuncties komen natuurlijk, net als incontinentie, vaker voor bij oudjes :j
Mocht het wel incontinentie zijn dan is hier ook een simpel pilletje voor, niks ergs aan opzich.
Is er ook voor teefjes, waarbij het wel eens voorkomt na steriel. dat ze incontinent worden.

Zo van de foto's te zien zou t me ook niets verbazen als er toch iets niet helemaal lekker zit in zn rug/heupen.
Misschien dat masseren kan helpen?
Heb zelf geen ervaring met gediagnosticeerde hernias, maar onze vorige dame kreeg ook last van dr heupen en rug.
Haar masseerde ik sowieso 1x per week en dat werkte heel fijn, beetje combineren met fysio achtige bewegingen :P
(als Tommie het ook lekker vind om lekker geaaid enz te worden misschien een idee? )

Wij kunnen natuurlijk van achter de pc minder zeggen dan een DA, onderzoeken etc, maar misschien heb je hier iets aan.

(dementie heb ik geen ervaring mee, verwarde poes in halve slaapstand wel, die kan ook paniekerig en verdwaald wakker worden. Als ze je dan ziet en je dr aait is alles weer goed)

Hopelijk heeft ie nog een lekker leventje bij jullie en valt t allemaal mee :)

Dank je :)

Ik zal eens kijken of hij dat masseren wat vindt. := Ik ben er met aaien ook nog steeds wat voorzichtig mee omdat hij toen hij kwam zo mager was, dan zit dat bot echt recht onder de huid. Nu niet meer, maar ik ben toch nog heel voorzichtig met hem. Als je iets meer richting de flanken gaat aaien maakt hij krabbewegingen met zijn achterpootje dus daar aai ik niet.

Verder idd even naar de DA voor dat bloedonderzoek, hoeveel zou dat ongeveer kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:50

Ten eerste een groot compliment dat je het beestje nog zo'n fijne tijd geeft +:)+ .

Onze hond vertoonde exact dezelfde verschijnselen. Zij is uiteindelijk 16 jaar oud geworden. Ook zij wilde soms niet uit haar mand komen, lag zoooooo diep te slapen dat het soms leek of ze dood was, was doof en slechtziend, maar had geen (noemenswaardige) pijn. Ze gedroeg zich als een oude, bejaarde hond, maar at nog graag, was nog blij en probeerde soms nog achter onze katten aan te jagen. Ik vind dat voor een oude hond gewoon een dierwaardig leven. Als wij oud en bejaard zijn, zijn we ook niet meer zo vlug overeind, rennen we geen marathon meer en slapen we soms wat vaker of langer. Ook liet ze soms wat ontlasting lopen, niet vanwege pijn, maar omdat haar spieren, banden e.d. gewoon wat slapper werden. Toen ze een darminfectie kreeg heb ik haar in laten slapen, want dat was teveel voor het oude lijf.

Ik heb onze hond als jong hondje met een trauma uit het asiel gehaald en ze is 15 jaar bij me geweest. Weet niet exact hoe oud ze was toen ik haar ophaalde, maar ze werd geschat op een half jaar/jaar. Ik zou het gewoon goed in de gaten houden als ik jou was en het beestje nog even lekker "hond" laten zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:59

Urielle schreef:
Hoe pak ik het aan met groente en fruit? Kook ik dat en doe ik het door het vlees?

Groente (en appel) kun je rauw pureren en door het vlees doen. (Mee laten ontdooien, dat vinden ze het lekkerst) Andere fruitsoorten worden afgeraden om door het vlees te doen, dit kan gisten in de buik.
Koken/stomen kan ook, maar dan is er minder vitaminebehoud.
Aan de groentemix kun je yoghurt, beetje knoflook, eitje e.d. toevoegen (geen kelp en zeewier ivm zouten).

Urielle schreef:
Hij eet wel regelmatig hertenvlees (in kvv), verder niet echt wild. Vis vooral in de KVVmix omdat hij het in pure vorm laat staan. Maar nu bijvoorbeeld kalkoen/zalmmix in een worst. Moet ik daarbij ook nog visolie geven dan of is zoiets voldoende?

Tenzij het er elke dag doorheen zit zou ik toch visolie bijgeven. Ongeveer 1/7e van je menu moet vette vis zijn om een beetje in de buurt te komen van de omega-3 behoefte. Er zijn wel hele goede eigenschappen gegeven aan hele hoge dosis omega-3, maar nog geen slechte. Teveel is dus sowieso niet erg.
Let er wel op dat je echt goede kwaliteit hebt, anders is het nog niet heel nuttig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 21:35

dank je!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:52

Dit klinkt voor mij als zenuwpijn en ik zou niet verbaasd zijn als dit uit zijn rug vandaan komt. Ga er wel vanuit dat jou hondje waarschijnlijk loeihard voor zichzelf is en zich alleen laat horen als de pijn piekt. Laat even een foto van zijn rug maken, als de beknelling vanuit zijn rug komt kan dit ook de incontinentie verklaren.

Supergoed dat je hem opvangt, niet iedereen doet dit. Complimenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:07

Heb ook een oude hond en lees dat ik beter even voor een check up kan gaan. Ineens best wel erg oud aan het worden...best sneu als het lijfje ineens af takelt...

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:28

Urielle schreef:
Zolang hij verder geen pijn heeft blijft hij ook zeker gewoon hoor :))
Ik was er alleen bang voor dat hij pijn zou hebben omdat het ook zijn 'pijnjank' is, aan de andere kant dacht ik > slaap > nachtmerrie > verwerken verleden? (als een hond dat doet tenminste)

Honden verwerken juist dingen uit het heden in hun dromen :) Dus dingen die hij die dag heeft mee gemaakt.
Klinkt als een beginnende dementie en als hij er nog niet zo lang is kan het best nog wat gewenning zijn. Vaak duurt het voor herplaatsers minstens een jaar voor ze werkelijk hun ontspannen ik laten zien op hun nieuwe adresje.
Ik zou me zolang het hondje niet lijdt er niet te druk om maken. Kalmeren als hij zo gaat janken. Klinkt wel alsof hij dan eventjes paniek heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 06:34

Even een update want 't oude Tommeke is nog steeds up and running.
Hij is echt een stuk vrolijker nu het weer warmer wordt, rent met plezier hele dagen buiten rond en speelt veel met mijn andere hond (die meer zit te kijken van 'vrouwtje, red me!!!' :') )
Maar: sinds eergisteren heeft hij (veelvuldige) momenten dat zijn achterpoot een soort van verlamd is. Hij heeft de poot dan nog in zit/lighouding onder zich en hupst dan op drie poten door en het lamme pootje sleept mee. Na een tijdje kan hij het ineens weer wel gebruiken. Zo kan hij bijvoorbeeld bij het uit zijn mand komen de hele mand de kamer doorslepen omdat hij de laatste poot dus niet over de rand krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:18

Is het geen artrose? Mijn oude dibbus heeft dat ook...maar sinds een week krijgt hij een pijnstiller die hij de rest van zijn leven mag gebruiken, is immers een oude hond...en dat scheelt enorm...hij loopt dat weer zoveel beter, je ziet pijnloos..

Daarnaast geef ik als ik ga slapen nog 2 druppels van iets anders waardoor hij ook pijnloos en fijn kan slapen, die druppels haal ik niet bij de dierenarts omdat ik het zelf ook gebruik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 07:44

Op internet lees ik dat het eerder wijst op een hernia of spondylose (waarvan ik er nog niet achter ben wat het is, maar ook iets in de rug).
Maar nu is hij weer buiten gaan spelen, hij was over het hele erf aan het 'galopperen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 07:53

De meeste oude honden krijgen artrose. Hernia? Dan denk ik dat hij geen stap meer zet....

In een hondenleven zijn ze stokoud hoor...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:30

Ik verwacht het Equina Cauda Syndroom en daar is met homeopathie héél goed wat aan te doen. Heb 3 honden gehad met dit Syndroom en wat de reguliere medicatie NIET deed dat deed de homeopathie wel, honden hebben op 3x daags 20 druppels nog jaren het goed gedaan.

Maak toch eens een rontgen van zijn ruggetje!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 08:34

Ik heb een paard met beginnende spondylose.
Spondylose is een vorm van botwoekering (brug vorming) tussen de ruggenwervels. Hierdoor wordt de ruggegraad stug en stijf. Er kunnen daardoor weer zenuw beknellingen en uitval optreden.
Houd je hondje gewoon goed in de gaten. Laat hem genieten van de mooie tijd die hij nog bij je heeft en je ziet vast wel wanneer het genoeg geweest is.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:00

Wat een leuk hondje en wat fijn dat hij bij jou nog een fijn laatste mandje mag hebben!
Ik heb ook een oudje, een Jack Russelltje van ruim 17,5. Hij heeft in zijn jonge jaren een hernia gehad, maar jouw verhaal vind ik daar niet op lijken hoor. Diesel kon destijds geen stap meer zetten en was echt doodziek ervan. Kan het niet zijn dat Tommie last heeft van Patella Luxatie? Dan blijft z'n pootje in de lucht hangen.
Verder klinkt het wel als dementie. Diesel is ook behoorlijk dement. Dat is meestal erg grappig, dan vergeet hij dat we gewoon thuis zijn en staat hij bij de deur te wachten tot we binnen komen. Het is wel opletten in huis, want omdat hij minder ziet en hoort kun je niet zomaar iets midden in de kamer zetten. Dan hoor je 'pok', is Diesel weer gebotst.
Wat betreft het hoesten/niezen, Diesel had dat ook. Bij hem kwam het door ouderdomsslijtage aan zijn hart. Hij zit al jaren aan de Vetmedin en sinds kort krijgt hij ook een vochtafdrijver erbij.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:47

Ik ben het eens met Bassenqua, laat eens een foto van zijn rug maken. Dan weet je wellicht wat meer en kan je er wat aan doen als het nodig is. Gaan speculeren over wat het zou kunnen zijn, daar help je hem niet mee.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:07

Hmmmm sleept het achter pootje? Of houd hij het pootje omhoog?

Slepen....dus echt hangen, slap zijn verlammingsverschijnselen.

Pootje omhoog houden en op drie pootjes hippen. En soms weer wel normaal lopen, lijkt meer op een patella luxatie van de knie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:15

Hij houdt het niet omhoog, het sleept.
Op internet stond dus zenuwuitval door bijv. beklemming in de rug oid.

We gaan met hem overigens zoals al eerder aangegeven geen medisch traject meer in, als hij pijn heeft laten we hem gaan, dan gaan we er geen medicatie meer inpompen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:30

Poepen gaat nog goed? En geen problemen dat hij de plas niet meer op kan houden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:31

Momenteel niet, hij heeft van de winter wel veel ongelukjes gehad, maar nu niet, misschien ook omdat hij veel buiten is hoor.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 10:21

Urielle schreef:
We gaan met hem overigens zoals al eerder aangegeven geen medisch traject meer in, als hij pijn heeft laten we hem gaan, dan gaan we er geen medicatie meer inpompen.

Als jou hondje ofwel een hernia, Cauda Equina of spondylose heeft stikt het dier van de pijn en daar laten jullie hem gewoon mee door hobbelen? Terwijl dat op zo'n simpele manier op te lossen is ?Lekkere baasjes zijn jullie!!! :(
Een dier hoeft niet perse te gillen en krijsen om pijn aan te duiden, vooral honden met rugproblemen zijn loeihard omdat het een proces is wat al jaren aan het sluimeren is en ze dus mee groeien in de pijn, als ze al gaan gillen of piepen kun je er vanuit gaan dat het hel is voor de hond!

Ga eens naar een DA, lijkt mij dat die de aangewezen persoon is om te bepalen of hij pijn heeft of heb je er zelf voor geleerd ? Of komt het er op neer dat er geen geld aan uit gegeven wil worden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 13:40

Doe eens even normaal zeg :evaw:

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:33

Bassenqua, normaal en beleefd reageren wordt hier wel gewaardeerd.