Poeky schreef:Zo ongewoon is het niet hoor dat een kat zich minder gaat verzorgen als ze op leeftijd komt.
Mijn oudste kat had ook klitten, doorgroeiende nageltjes enz. De nagels hielden wij goed in de gaten en om de paar maand gingen we naar de dierenarts om ze bij te knippen of we deden het zelf.
Als je het vaak genoeg doet, dan hebben ze er geen pijn van.
De vacht zou ik niet meteen gaan wassen, bij een oudje vind ik dat toch wat delicaat. Wij kamden de klitten er uit, maar ook vooral met de hand ze zachtjes opentrekken en losmaken, dat is minder onaangenaam voor de kat.
Bij mijn kat zijn we hier denk ik rond haar 18 jaar mee begonnen, ze is uiteindelijk nog bijna 23 geworden voor ze aan een snelle hersenbloeding is overleden.
De mensen die zeggen dat een kat die zich niet langer verzorgd niet gezond kan zijn: onze kat ging regelmatig op check up bij de dierenarts en was altijd in orde. Ze had gewoon wat artrose van de ouderdom waardoor ze niet meer zo ver naar achter op haar rug kon wassen.
Als ze artrose had, dan was ze toch niet,zeg maar, helemaal gezond? Supergoed dat je de reden achterhaald hebt door regelmatig een check-up te doen! Er zal vast niet altíjd een medische reden zijn voor een mottige vacht, maar wel zo comfortabel voor het dier om het uit te zoeken. In geval van artrose zou je bijv pijnstillers kunnen geven.
Niet meteen wassen ben ik ook met je eens.