.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:59

Poeky schreef:
Zo ongewoon is het niet hoor dat een kat zich minder gaat verzorgen als ze op leeftijd komt.

Mijn oudste kat had ook klitten, doorgroeiende nageltjes enz. De nagels hielden wij goed in de gaten en om de paar maand gingen we naar de dierenarts om ze bij te knippen of we deden het zelf.
Als je het vaak genoeg doet, dan hebben ze er geen pijn van.

De vacht zou ik niet meteen gaan wassen, bij een oudje vind ik dat toch wat delicaat. Wij kamden de klitten er uit, maar ook vooral met de hand ze zachtjes opentrekken en losmaken, dat is minder onaangenaam voor de kat.

Bij mijn kat zijn we hier denk ik rond haar 18 jaar mee begonnen, ze is uiteindelijk nog bijna 23 geworden voor ze aan een snelle hersenbloeding is overleden.

De mensen die zeggen dat een kat die zich niet langer verzorgd niet gezond kan zijn: onze kat ging regelmatig op check up bij de dierenarts en was altijd in orde. Ze had gewoon wat artrose van de ouderdom waardoor ze niet meer zo ver naar achter op haar rug kon wassen.

Als ze artrose had, dan was ze toch niet,zeg maar, helemaal gezond? Supergoed dat je de reden achterhaald hebt door regelmatig een check-up te doen! Er zal vast niet altíjd een medische reden zijn voor een mottige vacht, maar wel zo comfortabel voor het dier om het uit te zoeken. In geval van artrose zou je bijv pijnstillers kunnen geven.

Niet meteen wassen ben ik ook met je eens.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:07

Lekker borstelen met zo'n rubber noppen ding en wekelijks de nageltjes knippen dus.
Als je dat gewoon doet als ze lekker ligt te slapen of even met zijn 2en is dat zo gebeurd, zeker als je eraan gewend raakt om dit vaker te doen.

Wel even met zo'n speciaal nagelknippertje uit de dierenwinkel.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:17

Wij hebben hetzelfde gehad met ons oudje (net geen 20 geworden). Je kan de nagels prima zelf knippen (zijn speciale schaartjes voor). Was bij de onze een drama (gaf haar veel stress, maar naar de dierenarts nog meer) maar met geduld, een helper en handigheid lukt het wel.
Onze 'nieuwe' katten het nagelknippen daarom ook al kitten aangeleerd.

Over de vacht: Onze oude kat kon met wassen op oudere leeftijd ook niet meer overal goed bij. Als het dier last heeft artrose kan ik me heel goed voorstellen dat niet alle hoeken meer 'haalbaar' zijn. Ik zou het wel even melden bij de dierenarts, misschien is er meer aan de hand.

Af en toe borstelen als ze dat toe laat kan helpen. Wij gebruiken tijdens de rui een ferminator om de losse haren weg te halen, maar dat is absoluut geen borstel om elke dag te gebruiken (dan pluk je de kat helemaal kaal).
Mocht borstelen niet lukken, kan je haar ook aaien met een vochtige hand, dan krijg je er ook veel haar af.
Wassen is echt laatste redmiddel, als dat niet echt nodig is, niet doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:22

Ik hoop niet dat jij jezelf dierenvriend noemt.... :o

Over de vacht en nagels, ik zou persoonlijk regelmatig langs de DA of een salon gaan, vast en zeker salons die goeie dingen hebben voor een kat zijn vacht

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:32

Enjoy_ schreef:
Poeky schreef:
Zo ongewoon is het niet hoor dat een kat zich minder gaat verzorgen als ze op leeftijd komt.

Mijn oudste kat had ook klitten, doorgroeiende nageltjes enz. De nagels hielden wij goed in de gaten en om de paar maand gingen we naar de dierenarts om ze bij te knippen of we deden het zelf.
Als je het vaak genoeg doet, dan hebben ze er geen pijn van.

De vacht zou ik niet meteen gaan wassen, bij een oudje vind ik dat toch wat delicaat. Wij kamden de klitten er uit, maar ook vooral met de hand ze zachtjes opentrekken en losmaken, dat is minder onaangenaam voor de kat.

Bij mijn kat zijn we hier denk ik rond haar 18 jaar mee begonnen, ze is uiteindelijk nog bijna 23 geworden voor ze aan een snelle hersenbloeding is overleden.

De mensen die zeggen dat een kat die zich niet langer verzorgd niet gezond kan zijn: onze kat ging regelmatig op check up bij de dierenarts en was altijd in orde. Ze had gewoon wat artrose van de ouderdom waardoor ze niet meer zo ver naar achter op haar rug kon wassen.

Als ze artrose had, dan was ze toch niet,zeg maar, helemaal gezond? Supergoed dat je de reden achterhaald hebt door regelmatig een check-up te doen! Er zal vast niet altíjd een medische reden zijn voor een mottige vacht, maar wel zo comfortabel voor het dier om het uit te zoeken. In geval van artrose zou je bijv pijnstillers kunnen geven.

Niet meteen wassen ben ik ook met je eens.

Neen inderdaad daar heb je gelijk in, dat was een beetje ongelukkig verwoord van mij. :o
Wat ik bedoel is dat ze niet per se zwaar ziek moeten zijn of iets dergelijks, artrose is natuurlijk niet heel fijn, maar ook niet vreemd voor een kat van 20 jaar.
Wij hielden met de dierenarts ook gewoon in de gaten hoeveel last of eventueel pijn ze hiervan had, maar zolang ze geen moeilijke dingen moest doen zoals hoog springen of zichzelf op de achterkant van haar rug wassen, had ze er geen last van, dus liet ze het ook na dat te doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:48

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:50

Als een paard pijn heeft door te lange hoeven valt heel bokt er over heen en bij een kat met te lange nagels? No problem. Rare wereld.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:59

xSlvna schreef:
Als een paard pijn heeft door te lange hoeven valt heel bokt er over heen en bij een kat met te lange nagels? No problem. Rare wereld.

Als iemand een paard maar sporadisch ziet en laat verzorgen, vervolgens merkt dat de controle toch tekort schiet en dan meteen in actie komt door smid te bellen en voortaan zelf beter op te letten, dan zouden mensen er iets van zeggen en is het klaar. Niemand hier zegt dat het geen probleem is, iedereen merkt op dat het beter in de gaten gehouden moet worden. Maar iedereen maakt fouten, jij nooit zeker?
Waarom zo negatief op TS inhakken terwijl ze actie onderneemt? Beestje gaat toch voor controle naar de DA en ze gaat voortaan zelf knippen of regelmatig naar de DA. Wat is in vredesnaam dan nog het probleem hier? Ze is wellicht wat defensief maar dat kan ik wel begrijpen. De kat zal het worst wezen hoe ze reageert op een forum, het gaat er om dat dit niet weer gebeurd.

Legoblokje

Re: Door gegroeide nagels 17 jarige poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:17

@Zwerte mooi verwoord. Precies hoe ik eigenlijk ook wilde antwoorden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:22

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:24

.

lauralarissa

Re: Door gegroeide nagels 17 jarige poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:08

Kan je niet eerder naar de dierenarts in plaats van maandag? Klinkt niet best nu ze ook haar ontlasting laat lopen. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:18

.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:47

Zou je echt niet eerder kunnen gaan? Of iemand anders misschien? Familie?

Wbt de vacht: ik laat 1 van mijn katten ook naar de trimmer gaan. Dit kost niet heel erg veel maar je helpt je kat er wel mee. Ook doet ze bij mij de nageltjes knippen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:50

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:52

Snap ik hoor :) maar dan zou ik toch proberen om eerder te komen. Stel dat ze nu veel pijn heeft? Dat wil je d'r niet aandoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:59

.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:00

Pff, ik vind het allemaal een beetje verdrietig. Ik begrijp dat je ver weg woont en niet dagelijks langs kan gaan, maar dit is toch ook niet de manier?
Met alle respect ts, ik snap dat je er bij wilt zijn, maar ik vind dit een beetje egocentrisch, je kan dit beestje toch niet nog bijna een week laten wachten als de situatie zo is? Alleen omdat jij er per se bij wil zijn.
Mijn cavia bleef ook achter bij mijn ouders toen ik het huis uit ging, en toen hij ernstig ziek werd en ik niet terug kon komen heb ik mijn moeder naar de dierenarts gestuurd. Heel verdrietig dat ik geen afscheid kon nemen, maar het beestje is dan toch het belangrijkste...
Als je paard koliek krijgt als jij op vakantie bent laat je hem ook niet creperen tot je terug bent.

@zwerte: als dat 1x gebeurt niet, maar als datzelfde paard enkele maanden later weer met omgekrulde hoeven zou staan zou men zich achter de oren krabben...

Al deze dingen los van elkaar denk ik nog "dat kan gebeuren", maar alle samen geeft mij toch een hele bittere bijsmaak en ik word toch wel verdrietig voor deze kat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:26

.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:30

Sorry maar dat vind ik een k*t excuus. Rij met je auto/ga met het OV. Naar haar toe en breng haar naar de dokter. En desnoods laat je de arts naar haar toe komen.

Vergeet niet dat katten niet zomaar hub ontlasting laten lopen. Kan ook een teken van erge pijn zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:32

Ik begrijp dat jij de steun goed kan gebruiken, maar het draait niet om jou maar om je kat die 17 jaar er vor je is geweest op ju verdrietige momenten en nu de kat jullie zo hard nodig heeft is er niemand die het beestje kan helpen en moet hij nog een week wachten terwijl hij zijn ontlasting niet meer op kan houden op sommige momenten en misschien wel pijn heeft.

Een dierenarts kun je iig bellen om de mogelijkheden te overleggen. Hier brengt bijvoorbeeld de dierenambulance je als je geen vervoer hebt, een dierenarts kan ook nog aan huis komen. Je kan het ov eens bekijken(of je broer in dit geval), er zijn altijd mogelijkheden. Een dierenarts kan aan huis komen.
Dat koste tijd, energie en misschien wat geld, maar dat recht heeft je kat nu hij oud is en jou nodig heeft ipv jij je kat.

Prima dat het niet leuk is om te lezen, maar ik weiger om te roepen "goh, wat zielig voor je". Jij hebt een kat genomen,dan moet je ook de consequenties kunnen dragen en het kan er bij mij niet in dat het beest nog bijna een week moet lopen met deze ellende. Je hoort je verantwoordelijkheid te dragen, dat recht heeft je kat.

Dat je hem laat lopen met ingegroeide nagels vind ik al onbegrijpelijk, maar nu... Bah.. -O-

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:33

Kan je broer geen taxi bellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:39

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:42

Sow dan... Tel even tot 10, kijk niet naar wat niet kan, maar naar wat wel kan.
Utrecht is gewoon nederland, ook in utrecht zijn banken waar vandaan geld overgemaakt kan worden. Vraag of je vader morgen even langs de bank wil gaan om een bedrag ocer te maken. Overleg met je dierenarts of je achteraf kunt betalen.
En stop met zielig doen, het draait niet allemaal om jou. Het draait om je poes.
Jij hebt een dier genomen, neem me verantwoordelijkheid. Een dier kost geld, dat wist je toen je er aan begon.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:51

Volgens mij heb ik gewoon tips gegeven.
En jij huilen? Ik denk dat die kat dat aan het doen is. Maar die kan niet huilen van verdriet of pijn dus laat d'r ontlasting lopen.

Voor alles is een oplossing! En JIJ bent de enige die dit kan doen. De kat kan niet zelf naar de dierenarts toe.