Kat met extreme jeuk, allergie of stress? Help :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Re: Kat met extreme jeuk, allergie of stress? Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:50

Wat een opluchting dat het alleen een vlooienallergie blijkt te zijn! Maar je hebt nu genoeg tips om de rest van je leven op een verantwoorde manier katten te houden ;-)!
Nog een klein tipje, probeer haar wel dan 1 x per week met een vlooienkammetje te kammen en houd er een bakje warm water met wat afwasmiddel bij, daar kan je de haren en poepjes uit het kammetje dan in laten vallen. Mocht er een verdwaalde vlo bij zitten, dan verzuipt die gelijk in het laagje afwasmiddel (geen sopje maken!) en als het water roodachtig wordt, dan had ze toch een vlooienpoepje (bloed). Kost heel weinig en je kat is dan wel gelijk van de vlo af.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:02

Je hoeft je niet te schamen hoor, je doet toch je best.
Gelukkig dat je er nu wat aan kan doen en allebei je katten kunt houden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:59

Toen ik jouw verhaal als, dacht ik ook meteen aan vlooien. Een van onze katten was ook zo allergisch. Hij kreeg dus een speciaal anti-vlooienmiddel dat de vlooien snel doodt (activyl) (onze andere katten kregen het uiteraard ook) en we moesten de omgeving ook behandelen tegen vlooien. Na korte tijd had hij er geen last meer van, maar we moesten wel elke maand dat spul herhalen, want hij krabde zich anders helemaal stuk.

De DA heeft me verteld dat jeuk aan achterkant rug duidt op vlooienallergie en jeuk op de kop op voedselallergie.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:02

Hoi, hoe gaat het nu met je kat? Al minder last van jeuk en wat gebruik je nu tegen de vlooien?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 08:23

Inmiddels zijn we weer terug bij af -O-
Het leek even beter te gaan maar nu is het erger dan ervoor. Overal korstjes, zelfs op plekken waar ze eigenlijk zelf niet bij kan.
Ik ben weer terug geweest naar de DA en het lijkt toch op een extreme vorm van (voedsel) allergie. Omdat het dierenartsvoer ook geen resultaat gaf ga ik nu de komende 6 weken zelf voor poes koken; paard met rijst :Y) ik kan ook struisvogel proberen maar paard is makkelijker aan te komen /3 :P

Als dit ook niks oplevert moet ze aan de medicijnen -O-
De dierenarts heeft ook een afkrabbel gemaakt (ook tot bloedens toe) om schurft/mijten uit te sluiten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:29

En wat nou als je kat niet tegen granen kan? Als je voor een eliminatiedieet gaat zou ik toch echt maar 1 voedselbron gebruiken en geen 2.

Edit: smeer ook wat honingzalf op de korstjes om herstel te bevorderen. Doe dit voor het eten zodat de kat het er niet meteen aflikt.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:25

Wat naar dat er weer een terugval is. Herkenbaar. Ik heb ook veel geprobeerd, maar uiteindelijk waren het helaas alleen de Moderin injecties die echt helpen.... Geen voorstander van, maar voor poeslief de enige verlossing van jeuk. Ik hoop dat jou kokkerellen toch nog een oplossing biedt...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:53

Wat een ellende hè?
Ik kan je weinig tips geven. Onze Koekie heeft er ook vreselijk last van. In eerste instantie gaf de dierenarts pillen tegen stress, maar die heb ik nooit gegeven, ik heb er nooit in geloofd dat stress de reden was.
Vervolgens kreeg ze prednison en krillolie capsules. Toen de prednison was uitgewerkt begon het weer. De krillolie haalde ook niets uit én het was elke dag drama, dus daar ben ik mee gestopt. Toen een tijd Xie Tang door haar voer gedaan, deed ook niets. De dierenarts heeft weer prednison gespoten en haar op Sanimed atopy sensitive gezet, maar na de prednison kwam het weer terug.
De brokken hebben niet een heel eerlijke kans gehad, want ze snaait mee waar ze mee kan snaaien, ik loop de hele dag politieagent te spelen. Nu eten de overige katten versvoer, zij knaagt ook wat mee (voor zover dat gaat, ze heeft geen tanden en kiezen meer) en de Sanimed brokjes. Ik hoop ook dat het snel beter wordt, want de DA zei dat er anders geen andere mogelijkheid meer is dan elke 14 dagen prednison spuiten. En eigenlijk zie ik dat niet zo zitten. Poeslief zou daar niet erg oud mee worden zei ze.

Mocht jij de oplossing vinden, dan hoor ik het heel graag!! En succes met je kat!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:22

@quellian: als jouw kat stopt met wassen als ze op de pred staat, heb je enorm gelijk dat je niet gelooft dat het door stress komt. Die van jou heeft dus vrij zeker een medische oorzaak, anders blijven ze ook op pred wel doorgaan namelijk. Vaak wel wat minder, maar zo duidelijk stoppen en daarna weer beginnen wijst echt op een fysieke oorzaak, zoals allergieen. Je zou kunnen overwegen om naar een betere kliniek te gaan (of zelfs een dermatoloog op te zoeken) voor allergietesten. Soms komt er iets bruikbaars uit.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 15:51

Ik heb nu blikken paard gekocht bij de zooplus. Ik dacht dat ik nog zelf moest koken maar het is al kant en klaar *\o/*
Om te voorkomen dat Abby stiekem brokjes gaat snaaien doe ik beide katten op deze blikken. Ze vinden het erg lekker :9 Voor 6 weken kon dit geen kwaad maar voor langere tijd is het te eenzijdig. Rijst doe ik nog maar even niet maar de DA zou me nog terugbellen dus dan kan ik het alsnog vragen.
Ipv prednison was er ook nog een ander middel wat minder bijwerkingen zou hebben mocht dit allemaal niks uithalen. Dat kan over het voer. Maar ik heb de naam niet onthouden en ik hoop ook dat het niet nodig zal zijn. De rest van haar leven aan de medicijnen. Ik weet niet of ik dat wel wil -O- voor de poes.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 07:51

Zwerte klopt, de DA zei dat het een allergie is voor waarschijnlijk voeding. Maar 2 verschillende dierenartsen hebben me ook geadviseerd om geen bloedonderzoeken te laten doen om verschillende redenen.
We moeten binnenkort met de hond naar de DA, nemen we poeslief gewoon weer mee. Mag de dierenarts zelf even kijken.

Justkid, ik hoop dat het werkt, ik hoor het graag van je!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:00

Komt de kat buiten? Anders is het wel verstandig ze even binnen te houden om zeker te weten dat ze buiten niks eet. Als je ergens nog een kvv met alleen paard kunt vinden zou je dat er ook bij kunnen geven. Zitten een hoop meer voedingsstoffen in dan vlees uit blik.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:47

Met alle respect, ik heb toch wat vraagtekens bij jouw dierenarts...
Een vlooienallergie gáát niet over door een kuur prednisolon en ontvlooien; sterker nog, zoals ik in mijn vorige post ook al schreef gaat de allergie vaak vrij snel over in meerdere allergieën/gevoeligheden.
Dat verklaart precies de reactie die ze nu geeft.
Schurft/mijt is erg bedenkelijk aangezien jouw andere kat nergens last van heeft; dat afkrabsel had jouw DA dus wel achterwege kunnen laten; als er iets ontzettend besmettelijk is; is het wel mijt/schurft.
Ik zou het toch meer in de allergie/hormoonhoek zoeken en daar zijn prima behandelingen voor die de korstjes binnen 2 weken laten verdwijnen.
Anyway, beterschap ermee!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 17:36

Ik heb helemaal geen vraagtekens bij mijn DA maar misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest.

De eerste keer dat ik bij de da was dacht ik dat ze voldoende ontvlooit was, de plekken zaten overal maar vooral op de rug. Ik heb toen 6 weken hypoallergeen voer gegeven, dat hielp niks en daarom ben ik teruggegaan.

Omdat de da een vlo vond en ze plekken op haar rug en bij de staart heeft leek het toen op een vlooienallergie, vooral ook omdat het voer geen resultaat gaf. Op de prednison lijkt ze twee dagen goed te reageren maar nu is het weer terug bij af. De da zei toen al dat het beeld van de korstjes aan de kop hier niet helemaal bij paste maar omdat alles nu zo gevoelig is kun je er niks meer van zeggen.

Blijft toch de (voedsel)allergie over vandaar nu dus dat ik als uitsluitingsdieet paard voer. Hier in het dorp is niks te krijgen aan paardenvlees anders had ik nog liever zelf gekookt.

Het afkrabsel heb ik zelf gevraagd juist om alles uit te sluiten.

Poes lust graag paard :Y) De andere blieft het nog niet zo maar die heeft even pech.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 21:56

Inmiddels ben ik bij paardenslachterij Nijkerk langs geweest en heb 1,5 kilo fijngesneden vers paardenvlees gekocht (4 euro)
Nou hopen dat het helpt. De blikken waren niet helemaal ok volgens de DA.

Ik vind het wel raar hoor om uitgerekend paard aan de poes te voeren. :\ Vooral als je al die halve paarden ziet hangen -O-

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:41

Wat bedoelt je DA met dat de blikken niet ok waren? (Niet geschikt voor een eliminatiedieet of niet ok qua voedingsstoffen?)
Alleen spiervlees is namelijk wel veel te eenzijdig om 6 weken te geven en grote kans dat je kat aan de dunne gaat. (Spiervlees laxeert)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 18:29

Niet geschikt als eliminatiedieet.
Ik heb nu paard met rijst maar ze blieft het niet -O-

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:23

Ik zou toch gaan kijken voor een kvv met uitsluitend paard. Merken die dat hebben:
Haaksbarf
Carnivoer
Degomeat
Tammenga

Dan weet je in ieder geval dat je qua voedingsstoffen goed zit. Als dat goed gaat kun je bijv. ook de Paard van Tinlo kopen. Die bestaat uit paard/eend en is vaak wat makkelijker te verkrijgen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:11

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 21:41

update;

Na 4 weken alleen paard was ze vooral bezig met het proberen te stelen van de brokjes van Cooper. Ik heb geen verschil gemerkt met dit uitsluitingsdieet -O- ze heeft nog steeds dezelfde pleken en ze houdt dit ook in stand door het vele wassen en krabben.

In overleg met de DA zijn we overgegaan op prednison met daarna een minder schadelijk middel dat over haar voer zou kunnen.
Ze heeft 5 dagen een kapje omgehad zodat ze zich niet zou kunnen wassen en krabben. Ze heeft zich deze 5 dagen in de badkamer verschansd waar ik haar wel mocht borstelen en "krabben," de korstjes genazen heel mooi en op woensdag toen het zulk mooi weer was heb ik de kraag afgedaan zodat ze even naar buiten kon en omdat het allemaal mooi leek te helen.

Arme poes heeft zich in een half uur tot bloedens toe weer opengekrabd ;(
Ondanks de prednison.

Ik heb nu voor donderdag a.s. een afspraak gemaakt met een homeopathisch dierenarts, zij is nu zo'n beetje mijn laatste hoop.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:45

Toevallig bij Tannetje Koning?
Wat ontzettend naar zeg!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 21:47

Nee niet bij haar :)
Ja het is vreselijk om haar zo te zien. Ze is ook echt niet zichzelf.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:00

Jeetje wat een rotsituatie TS :(:) niets lijkt te helpen, maar wilde even laten weten dat je struisvogel(biefstuk) kunt vinden in de vriezer bij de Aldi :)

Ben benieuwd of jullie er achter kunnen komen wat de oorzaak nu is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 06:11

Wat naar dat je nog steeds de oorzaak niet te pakken hebt. Ik heb bij mijn kat eigenlijk ook nooit echt een duidelijke oorzaak aan kunnen wijzen. Eliminatiedieet op geit hielp ook niets.
Nu had de kat door verhuizing een paar maanden terug stress ondervonden en hierdoor zichzelf kapot gekrabt/gelikt.
Herstel ging weer wat langzaam, had hem een keer met olijfolie ingesmeerd wat wel een beetje hielp (aanrader om de korstjes te laten helen), maar niet echt wegkreeg.

Toen ik hem een tijdje op fazant zette (kwam toevallig zo uit, niet voor de korstjes) waren de korstjes snel verdwenen!
Je zou voor voedsel dus nog kunnen proberen of wild geven een uitkomst bied. Ook al was het voer geen oorzaak bij mijn kat, hielp het juiste voedsel dus wel.

Verder kan ik je Lupoderm huid&haar aanraden. Een middeltje wat een andere keer dat mijn kat zich open had gekrabt, hielp. Zat toen ook echt met mijn handen in het haar en was mijn laatste redmiddel destijds voor ik prednison wilde geven.

Hier is er dus niet echt een oorzaak te vinden, maar liggen de oplossingen toch vooral in het voer/supplementen en het verzorgen van de huid.

Edit:
Overigens reageerde mijn kat ook heftig op vlooien toen hij nog meer last had van jeuk. Dit verminderde ook na wat aanpassingen. Bij mijn kat (en die van jou klinkt vergelijkbaar) lijkt het dus een samenhangend probleem te zijn en is het zaak er zo zuiver mogelijk voedsel (voornamelijk vlees van wild) in te stoppen en aan te vullen met een supplement gericht op de huid.
En uiteraard de stress tot een minimum behouden en af en toe de wind door de haren helpen ook.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 13:33

Dank je Sassol daar heb ik wel wat aan. Waar kan ik dat Lupoderm krijgen? Ik neem aan dat dit iets is wat je op de huid moet smeren? likt ze dat er dan niet meteen weer af?
Het ergste vind ik op dit moment dat zelfs prednison helemaal niks doet.
Ik laat de kap nu achterwege en ze is graag buiten. Ik hoop echt dat de laatste dierenarts wat voor haar kan betekenen. Voor ik verder dingen ga uitproberen wil ik eerst met haar overleggen zodat er niet vanalles door elkaar gaat lopen.