Lekkernij training hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chuzzle

Re: Lekkernij training hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:03

zoals al gezegd lijkt het toch op spanning. Ik heb met mijn honden ook gemerkt, met name in de puberfase, dat alles zo spannend wordt dat voertjes niet meer aangenomen worden. Werken aan ontspanning en vertrouwen in vreemde situaties is dat het belangrijkste. Als dat er is, kun je pas echt met gerichte training beginnen. Ik geef zelf ook les, en in de lessen wordt afgewisseld trainen met voertje, trainen met speeltje, trainen met knuffel, zodat het altijd een verrassing blijft wat de beloning gaat worden. Met name als baasjes gespannen zijn, werkt trainen met een speeltje goed!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:05

Bij ons les wordt gewerkt met clicker en snoepjes.
Mijn puber trekt zich weinig aan van lovende woordjes, maar zoekt wel vaak oogcontact. Ik ben dus ook altijd tegen haar aan het praten, belonen met stem, maar ook corrigeren met stem. We beginnen volgende week aan de derde cursus, maar voor mijn gevoel zijn we nog geen steek verder met haar. Misschien maar eens een prive lesje overwegen.. Haar uitvallen aan de lijn, en het trekken aan de lijn, zijn allesbehalve minder geworden. Helaas.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:50

schuimpie schreef:
Puur uit interesse: waarom vinden sommige mensen het zo belangrijk dat de hond wil werken voor voer? Op bepaalde punten in haar training was het inderdaad wel handig geweest, maar ik heb eigenlijk altijd wel een manier gevonden om het op te lossen zonder snoepje.

Op mijn club hadden ze tot mijn hond ook nog nooit meegemaakt dat een pup absoluut niet op voer/speeltje reageerde, maar na een paar weken geprobeerd te hebben zijn we een andere methode gaan proberen die wel werkte voor haar!
Ondertussen pakt ze bijna overal wel een snoepje aan, ook op cursus. Maar eigenlijk vind ik het wel handig dat mijn hond stemgemotiveerd is. Ze luistert dus naar mij omdat ze weet dat het leuk is, niet omdat er eten te halen is.

En is ieders uiteindelijke doel niet dat de hond reageert op stem/klank? Bij een volgende hond ga ik in ieder geval proberen om het op dezelfde manier aan te pakken

Veel honden zijn een stuk gemotiveerder als er snoep te verdienen valt.
Bij nieuwe dingen aanleren krijgen ze bij iedere (poging tot) uitvoering van de oefening een snoepje, dat opbouwen tot voor iedere betere uitvoering snoepje.
Kennen ze een commando dan worden de snoepjes afgebouwd en ga ik meer stembeloning gebruiken.
Af en toe krijgen ze dan nog een snoepje. Behalve voor het hierkomen, dat beloon ik altijd.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:54

Gedroogde long?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 16:31

Hij blokkeerd compleet. Vandaag weer.
Er is niks aan de hand, totdat ik wat van hem vraag.
Hij gaat zitten en niks boeit hem meer.
Ik heb staan springen, blij gedaan, rauw vlees, etc.
Maar hij reageerd niet meer. Hij verstijfd en doet niks meer.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:48

Wat jammer.
Wat zeggen ze er op de cursus van?

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:10

HorseTopShop schreef:
Hij blokkeerd compleet. Vandaag weer.
Er is niks aan de hand, totdat ik wat van hem vraag.
Hij gaat zitten en niks boeit hem meer.
Ik heb staan springen, blij gedaan, rauw vlees, etc.
Maar hij reageerd niet meer. Hij verstijfd en doet niks meer.

Wat vervelend voor de hond en voor jou! Enig idee waar dit gedrag vandaan komt? Is het altijd zo geweest of wordt het steeds erger?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 07:08

schuimpie schreef:
Wat vervelend voor de hond en voor jou! Enig idee waar dit gedrag vandaan komt? Is het altijd zo geweest of wordt het steeds erger?

Hij is nooit zo geweest. Altijd blij, altijd mee willen. Boris is een Cane Corso. Een ras dat koel in het koppie is, maar nooit lui of wat dan ook.
Ik heb geen flauw idee waar het door komt. Misschien vind hij het wel helemaal niet leuk -O-

Esther schreef:
Wat jammer.
Wat zeggen ze er op de cursus van?

Vanavond hebben we weer cursus. Dan ga ik even overleggen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 22:32

Het trainen ging vanavond een stuk beter.
Hij had zijn aandacht er goed bij.
De oefeningen waren nu ook een stuk moeilijker voor hem. Misschien waren voorgaande oefeningen te makkelijk...
Alleen aan het einde van de les was hij moe en afgeleid.
Verder mag ik zeker niet klagen.

Had nu trouwens kippenhart bij me.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:46

Fijn dat het gisteravond beter ging!
En dat lastige oefeningen juist ervoor zorgen dat zijn aandacht bij jou blijft vind ik ook wel een aannemelijke theorie.
Ik hoop dat je probleem hiermee is opgelost!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 19:20

Helaas lijkt zijn gedrag steeds erger te worden.
Op cursus zelf doet hij het hartstikke goed. Daar heb ik zijn volle aandacht en leert hij super snel.

Op alle andere plaatsen blokkeert hij totaal. Thuis, op het pad naast het huis, bij de paarden, een stuk verder in de straat, in het bos, op het strand.
Het maakt niet uit waar ik heen ga. Zodra ik wat van hem vraag, verstijft hij. Ik kan rauw vlees voor zijn neus houden... Hij reageert nergens meer op.

Heb het op cursus erover gehad. Moet het nu gaan filmen zodat ze in kaart kunnen brengen wat er nou aan de hand is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:28

Even afgezien van de vraag of deze hond ueberhaupt te motiveren is met voedsel; Ik gebruik succesvol gedroogde lever. Eigenlijk alleen bij de basisgehoorzaamheid, later is het bij mijn soort training niet nodig/bruikbaar (maar wordt ook als snack voor de lekker wel erg gewaardeerd).
Maak het zelf, lever koken, in dunne plakjes snijden en dan in een gewone oven op lage stand (50 graden of zo) en deurtje een beetje open drogen. Heb nog geen hond gehad die daar niet in geinteresseerd was.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 19:28

Kuggur schreef:
Even afgezien van de vraag of deze hond ueberhaupt te motiveren is met voedsel; Ik gebruik succesvol gedroogde lever. Eigenlijk alleen bij de basisgehoorzaamheid, later is het bij mijn soort training niet nodig/bruikbaar (maar wordt ook als snack voor de lekker wel erg gewaardeerd).
Maak het zelf, lever koken, in dunne plakjes snijden en dan in een gewone oven op lage stand (50 graden of zo) en deurtje een beetje open drogen. Heb nog geen hond gehad die daar niet in geinteresseerd was.

Dat heb ik allemaal al geprobeerd. Helaas zonder succes. Heb nu echt alles al geprobeerd.
Het heeft volgens mij niks te maken met het niet lekker genoeg zijn van de "snacks".
Want alles waar hij helemaal gek op is (op cursus en thuis) moet hij niet als ik met hem ga oefenen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:31

HorseTopShop schreef:
Dat heb ik allemaal al geprobeerd. Helaas zonder succes.

Dan vermoed ik dat je toch naar een andere motivatie dan voedsel moet gaan zoeken.
Succes met je hond.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 19:32

Kuggur schreef:
HorseTopShop schreef:
Dat heb ik allemaal al geprobeerd. Helaas zonder succes.

Dan vermoed ik dat je toch naar een andere motivatie dan voedsel moet gaan zoeken.
Succes met je hond.

Thx :)
Het gaat niet meer om motiveren. Het is een ander probleem. En we gaan nu uitzoeken wat het is.
Hij is op die momenten niet te motiveren. Sterker nog, het is niet meer mogelijk contact met hem te krijgen.
Hij sluit zich volledig af en reageert en beweegt niet meer. Niet op snoep, niet op eten, niet op mensen, niet op andere honden.
Hij lijkt wel in trance.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:46

Okay, je topicvraag is dus niet meer relevant.
Toch succes ermee, klinkt als een moeilijk probleem.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:54

HorseTopShop schreef:
Thx :)
Het gaat niet meer om motiveren. Het is een ander probleem. En we gaan nu uitzoeken wat het is.
Hij is op die momenten niet te motiveren. Sterker nog, het is niet meer mogelijk contact met hem te krijgen.
Hij sluit zich volledig af en reageert en beweegt niet meer. Niet op snoep, niet op eten, niet op mensen, niet op andere honden.
Hij lijkt wel in trance.

zou dan toch eens een goede dierenarts op gaan zoeken en hem eens door de medische molen gaan halen....

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 19:58

Als het iets medisch is... Waarom doet hij het op cursus dan perfect?
Dan zou hij het helemaal niet moeten doen toch? Als hij pijn oid zou hebben? Op alle andere momenten is er ook niks aan de hand. Hij is blij, vrolijk, levendig.
Met wandelen is er niks ook niks aan de hand. Totdat ik wat van hem vraag. Dan verstijft hij.

We zijn toevallig twee weken geleden bij de DA geweest met de honden. Voor de entingen.
Kreeg nog het compliment dat hij er zo goed uit zag :D

Dat verstijven (en soms erbij trillen) is iig een teken van stress.
Pfff. Ik ga het morgen filmen en dan horen we het wel. Ik wil dit zo graag oplossen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:04

Ben je al eens met je vraag bij een gedragstherapeut geweest? Hoe reageert hij in een groep honden? Met spelen? De onze verstijft ook op straat bij andere honden, is ook niet meer bereikbaar..thuis doet ze het perfect..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 20:12

eponine schreef:
Ben je al eens met je vraag bij een gedragstherapeut geweest?

Nee, maar dat ben ik nu zeker wel van plan.

eponine schreef:
Hoe reageert hij in een groep honden?

Boris is een blije hond. Soms wat té blij. In een groep gaat hij eerst voorzichtig kennismaken. Zodra hij de kans krijgt, en de andere hond(en) dat wilt/willen gaat hij spelen.
Krijgt hij een snauw, druipt hij af. Wilt de andere hond spelen, doet hij lekker mee.

eponine schreef:
Met spelen?

Het ligt aan de hond waarmee hij speelt. Boris wilt altijd spelen.
Met kleine hondjes speelt hij heel voorzichtig, met grotere honden, die het toelaten, kan hij echt knallen. Vooral in het bos :D :+
Wat dat betreft is het een heel gevoelige hond. Hij weet ook dondersgoed wanneer een hond niet wilt spelen en loopt dan langzaam voorbij.

Er is verder echt niks met hem aan de hand. Hij heeft doodnormaal gedrag.
OP het ene puntje na wat ik dus met hem wil gaan trainen. Op sommige momenten in het losloop gebied ben ik de controle over hem kwijt. Hij is dan zo gefocused op een andere hond, dat ik hem niet meer bij me kan roepen.
Maargoed, daarom ben ik met hem op cursus gegaan :)

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:24

ik ben heel benieuwd.

in de tijd dat ik bij d.a. stage liep kwam er een man met n hond met correctie bandje. zijn hond luisterde ook niet meer en dit bandje gaf een tikje in de hals waardoor als die gefocust was op wat anders kon die m dat geven en dan was de aandacht er weer. ik heb dit zelf gevoeld. het was echt bijna niks.

ik ben hier absoluutt geen voorstander van. maar misschien dat het uiteindelijk iets is voor je om uit te proberen. om alleen zijn aandacht te krijgen

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 20:28

Bedankt voor de tip. Dit zal echt het laatste zijn wat ik zal proberen. :P

Ik heb Boris van pup af aan. Hij is nu 4 jaar.
Nog nooit in zijn hele leven heb ik hem een tik oid gegeven. Dit is nooit nodig geweest. (Dit ras is sowieso al erg gevoelig voor je stem)
Anders zou je nog kunnen bedenken dat hij in het verleden "klappen" heeft gehad waardoor hij verstijft.
Maar dit is dus onmogelijk.
Het eerste wat ze mij vroegen toen ik het probleem uitlegde was of ik hem van pup af aan heb.
Ja dus. En of er ooit wat gebeurd is. Nee dus.

Nou moet ik toegeven dat het ras erg "stoer" eruit ziet, maar toch zijn het erg gevoelige honden.
Misschien is Boris te gevoelig...? Ik weet het niet.

In ieder geval maak ik morgen een filmpje en bespreek dit maandagavond met ze.
Het zijn echt deskundige mensen dus ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:13

Ik zou wel aanraden om, indien je dit stroombandje wilt gaan gebruiken, dit onder toezicht van je trainer te doen, ik durfde het zelf eigenlijk niet voor te stellen, omdat ik het zelf eigenlijk alleen als allerlaatste redmiddel zou proberen. Je moet dit nl echt perfect timen anders kan het de verkeerde kant opwerken. Verder klinkt je hond heel normaal. Ik heb even gemist wat voor ras het is, maar ik heb bv een sharpei, lief beestje hoor maar luisteren ho maar! Op het losloopgebied komt ze naar me toe om even in te checken, maar op commando..nee.. Ons moeilijkste trainigspunt zeg maar!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 22:01

Ik ben niet echt van plan zoiets te gaan gebruiken. Dit ras kennende worden ze er alleen maar bang van of juist agressief.
Boris is trouwens een Cane Corso.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:33

ik was ook bang om het te zeggen hoor. maar sommigen hebben er baat bij. ik ben zowizo niet voor die extra dingen. maar soms is het net 1 x nodig. maar idd. als je hondje snel bang is of dat het ras zo is zal ik dat zeker niet doen