Knippen jullie de nagels van je kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:33

SAKKIA schreef:
:oo Dat is bij die van mij echt niet mogelijk hoor. Hoe lief hij ook is, dat op zijn rug liggen laat hij al niet toe. Ik denk echt dat we het met 2 man moeten doen, 1 vasthouden, 1 knippen.
Maar misschien laat ik het eerst 1 keer bij de dierenarts doen om te kijken hoe ze het doen en dat ze me duidelijk uitleggen hoe en wat, zodat ik het de volgende keer zelf kan doen.

Kat laten staan vind ik zelf echt niet werken. Geen idee hoe de DA werkt, ik doe het vanaf het begin af aan zelf.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:34

Likt mij niet, poes hier is pas laat het nest uitgegaan en verzorgd zichzelf juist heel goed. De hulsjes worden ook regelmatig verwijderd en de nagels gescherpt aan de krabpaal. En dat is nu juist het probleem, ze groeien verder door en slijten niet meer zo af als toen ze nog naar buiten ging en daardoor blijft het snel haken.

purny

Re: Knippen jullie de nagels van je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:35

De assistentes doen het bij onze katten. Bij mijn 3 potige kat zal het niet makkelijk zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:37

Ik heb 4 Noren en ik knip van alleen de voorpootjes alle nageltjes het scherpste puntje eraf. Ik wil nl zelf niet graag gaatjes in mijn velletje als ze op schoot komen of in bed kruipen en dan tegen je buik gaan liggen stempelen.... :) plus dat het grote katten zijn en dus ook geen nagels maar klauwen hebben en dat is niet grappig....
Ik heb ook 6 krabpalen in huis dus plek genoeg om ze weer scherper te krabben. Ze klimmen en klauteren er volop in dus ze zullen wel geen last hebben van die kortere nagels.

Heb ze van jongs af aan altijd gewoon geknipt, misschien in het begin wat tegenstribbelen maar nu zitten ze gewoon braaf naast me op de bank om geknipt te worden, werkje van minuutje per kat.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:38

In de zomer loopt onze kat doorgaans buiten, ze wandelt dan af en toe eens naar binnen voor haar portie voer en drinken, of om de zetel even in te palmen voor een schoonheidsslaapje.
Maar in de winter gaat ze niet graag naar buiten, hooguit een half uurtje per dag en dan vaak nog opgesplitst in meerdere korte tripjes.
Haar nagels slijten dan niet zo en ze blijft regelmatig hangen aan de krabpaal, aan de zetel, aan de dekentjes die erop liggen of aan onze truien.
Dus in winterdagen knip ik ze wel, enkele het topje om ze "bot" te maken zodat ze niet meer blijft hangen.
Ze is dat gewoon en laat het prima doen, vooral als ze achteraf een kattensnack krijgt. :-)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:41

Nee, ik knip niet, ook niet van de binnenkatten. Ik kom wel regelmatig nageltjes tegen, dat ze de oude hebben afgegooid zeg maar.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:46

Ik ben assistente ;). Ik laat ze altijd op tafel staan tegen me aan, 1arm zeg maar bovenlangs over de kat heen en dan nagels uit en knippen maar. Maar in de praktijk zijn ze vaak wat angstiger en onder de indruk. Thuis bij m'n eigen poezels zou ik het echt niet voor elkaar krijgen! Gelukkig komen ze buiten! Wb of het nodig is, tja als je je er erg aan stoort, knip ze dan met ronde (Guillotine schaar heet dat volgend mij) om inscheuren te voorkomen. Voor de poes is het niet nodig. Voor oudere katten belangrijk: controleer ze 1x per maand of ze niet rond gaan groeien, ze krijgen sneller soort kalknagels en ik weet niet goed waarom, maar die hoesjes komen er minder goed af of ze worden harder en slijten daardoor minder. Vooral de duimnageltjes. Heb al genoeg ingegroeide nagels voorbij zien komen. *auw*

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:47

Ik knip ze 1-2x per maand omdat Mo anders overal achter blijft haken met haar nageltjes.
1 van haar nagels groeit zelfs rond als die niet bijgehouden wordt. :(:)
Niet fijn voor haar, maar ook niet voor mij, mijn gordijnen, meubels, kleding en vloerbedekking.

Ik heb overigens deze:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ging/51567

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:49

Ik knip de nagels van mijn kat eens in de 6 weken ongeveer. :) Ze krabt zich een ongeluk aan haar krabpalen dus vaker is ook niet nodig.
Ik laat mijn vriend haar vasthouden en dan knip ik haar nageltjes. Ze is wel extreem makkelijk, gaat gewoon lekker door met spinnen terwijl ik knip haha. (heb het hetzelfde schaartje als lor1_1984)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 08:47

Nou gisteren even de nagels bekeken en die aan de achterpoten zijn toch best wel lang. Hij vind het niet fijn als je aan de achterpoten zit, maar ik denk dat het niet een heel groot probleem wordt. Zo'n nagelschaartje is wel handig en kost ook nog eens niks zie ik, dus die bestel ik denk ik even want die is ook wel makkelijk voor het konijn. Voor zover ik zie had hij geen rondgegroeide nageltjes. Er zijn wel twee nageltjes die zo lang zijn dat ze zichtbaar zijn als hij zijn nageltjes in getrokken heeft.
Zijn voorpoten houdt hij idd zelf bij, die zijn echt loeischerp en daar knabbelt hij nog weleens de hoesjes vanaf. Achterpoten zijn blijkbaar niet belangrijk :+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:58

Mijn katten hebben gigantische nagels.
Pas een poging gedaan, de kat vond het niet leuk en de nagels waren dus heel lelijk geknipt.
Maar ga me pa binnenkort weer even opjutten dat hij nog een poging waagt.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:10

Heel goed dat ik dat topic lees/tegenkom want ik had er eerlijk gezegd gewoonweg nog niet over nagedacht.
Mijn kat gaat sinds nov als binnenkat door het leven waar ze voorheen wel gewoon buiten kwam.

Net dus even de nageltjes gecontroleerd en ja hoor, uitstekende teennagels (ook in teruggetrokken toestand) bij de achterpoten, voorpoten zijn perfect zoals ze horen te zijn maar ze gebruikt de krabpaal ook zeer veel.
Mijn kat is erg makkelijk (lees: laat lijdzaam zeer veel toe) dus heb haar nagels even met een normaal schaartje bewerkt nu, bij mijn volgende zooplus bestelling zal ik ook een nagelschaartje voor de kat meebestellen want idd die kost amper wat, volgende bestelling duurt alleen nog wel een maandje of 2 dus tot die tijd maar even behelpen, maar de puntjes zijn eraf en de nageltjes een stukje ingekort.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 07:35

Want veel mensen vooral missen, zijn de binnen nageltjes, die willen met regelmaat nog eens ingroeien omdat de katten ze zelf niet goed kunnen bijhouden.

Hier knip ik denk ik, 1 a 2 x per maand eens de nageltjes bij. Vooral vanwege het meubilair maar ook omdat de katten dan zelf blijven hangen in de krabpaal omdat hun nagels vast zitten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 16:29

Nou de nagelknipper is binnen.
Even een momenten uitzoeken dat hij diep slaapt. Hij begint nu met de voorste nageltjes ook te haken in van alles, dus die neem ik ook maar mee. Al even gekeken hoe het zit met het leven maar dat is duidelijk te zien dus dat moet geen problemen op leveren. Hij heeft 1 zwarte nagel dus daar kon ik het niet van zien, dus die doe ik als laatste.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:35

Regelmatig :j
Ik voed al mijn dieren er ook mee op.
Zelfs onze bange Griekse hond hebben we het heeeel voorzichtig aangeleerd, althans we zijn er mee bezig omdat ze het nog niet geweldig vind maar inmiddels al wel toe laat :)
Gewoon heel rustig en zonder stress, pootje geven, daarna eventjes vasthouden, daarna aanraken met de knipper etc etc we belonen dan met koekjes :D

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:51

Ik heb het mijn huidige katten als kitten al aangeleerd (net als in de bek kijken en tandenpoetsen), niet omdat het per se nodig is, maar omdat het handig is dat ze kennen, mocht het ooit nodig zijn.
Bij mijn vorige kat bleek het op bejaarde leeftijd nodig, (groeide echt tegen het kussentje aan en er zelfs in) en knippen met haar echt een drama. (Die moest je echt in een handdoek rollen, verder hele lieve kat hoor..) Daarom nu jong geleerd, oud gedaan.

Ik zet leg ze op mijn schoot, leg ze op hun rug en ga een voor een de nageltjes per pootje af. Ze blijven nu braaf liggen en weten dat ze een snoepje krijgen als ik klaar ben.
Natuurlijk gaat dit niet meteen goed. Het is even oefenen! Eerste keer 1 nageltje doen, belonen en dan laten gaan en dan steeds uitbouwen.
Ik heb het ook wel eens met de kat zittend of liggend geprobeerd, maar dat werkte voor mij echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:51

Die van mij is te bang , ik ga haar niet in de houdgreep nemen en haar trauma's opnieuw laten beleven dus madam heeft een tik nageltje

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 08:22

Zo nou het is gebeurd hoor. Meneer sluipt weer door het huis, je hoort hem niet meer aankomen.

Voorpoten was zo gepiept, hij vond het helemaal niet erg. Achterpoten is hij wat lastiger meer. 1 heb ik zo nog kunnen doen. Op een gegeven moment lag hij 's avonds bij me op schoot en heb ik mijn vriend gevraagd of hij het nagelschaartjes even wilde pakken. Opeens zag ik de kat zijn hoofd op zij zakken en begon hij wat te schokken. DIT IS MIJN KANS!! dacht :+ Dus heb zijn pootje gepakt en snel alle nageltjes geknipt. Grappige was dat hij toch een beetje begon te grommen, maar ook gewoon doorsliep :+

Bedankt allemaal voor de tips.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:30

Mijn binnenkat hoor je soms over het laminaat tikken, maar meestal hoor je niets. Ik zie haar wel regelmatig op haar achterste poten bijten, ik denk dat ze dan haar nagels bijt. En ze gebruikt de krabpaal erg veel.
Knippen zou een groot drama worden. Vlooienmiddel in de nek doen is al een hele uitdaging.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 08:34

Oh nee gelukkig is die van mij heel erg makkelijk :j Alleen het pootje wat gebroken is geweest is verboden terrein, maar die doe ik dan wel als hij diep slaapt.

Pilletjes e.d. pakt hij gewoon uit de hand en knabbelt ze op, vlooienmiddel e.d. ook geen probleem.

Ze hadden misschien nog iets korter gekund, maar dat durfde ik niet helemaal aan :+ Ben gewoon een beetje een watje met dit soort dingen, veel te bang dat ik in het leven zou knippen :+

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:41

Ik knip ze ook regelmatig bij onze katten. Helaas vergeet ik het ook wel eens een tijdje, dus de bank is toch wel een beetje gehavend (terwijl ze meerdere krabmeubels hebben), maarja...
Ik pak ze gewoon stevig bij me, zodat ze op hun kont op mijn schoot tegen me aan zitten/liggen zeg maar en dan knip ik ze vlot. Ze zijn alweer klaar voordat ze echt boos kunnen worden en na 5 min zijn ze het weer vergeten.
Bij lichtgekleurde nageltjes zie je goed waar het leven begint, zwarte nageltjes zijn wat lastiger wat dat betreft.

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:46

ik knip ze nooit. in al die jaren nog nooit gedaan.
we hebben wel een krabpaal