Kat vol snot, hoe verlichting?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 11:13

saden, en hoe hou ik de kat onder de tafel dan? Die is zó weg natuurlijk. Vandaar beter tussen mijn benen, kan ik m vasthouden.

Nessa, is dat een neusspray of druppels? Heb ik om gevraagd. Was ze niet tegen, maar ze liet me zelf kiezen: stomen of druppels. Want de ervaring leert dat je het 1 keer voor elkaar krijgt omdat de kat het nog niet kent, bij veel katten krijg je het de tweede keer al niet voor elkaar. En dat neusje is zó klein... dan lijkt stomen tussen de benen makkelijker. Dat ik daar gisteren niet aan gedacht heb zeg...
En het voordeel is dat het dieper gaat dan alleen de neus.

Nessa

Re: Kat vol snot, hoe verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:19

zijn druppels.
Heb zelf nooit problemen gehad om het te geven (heb in een dierenasiel gewerkt)
Maar ligt natuurlijk ook heel erg aan de kat.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:35

Wow lijkt me moeilijk om met een kat te stomen......

Wij hebben hier afgelopen kerst een verkouden konijn gehad (snot is snot toch :+ ). Zelfs zo vol snot dat hij er echt heel slecht aan toe was en ik heb dagen gedwangvoederd heb. Deze heb ik een zoutoplossing gegeven en pijnstillers en ontstekingsremmers. Die pijnstillers en OR is omdat ze zich dan vaak net wat beter voelen en toch wat beter gaan eten en drinken en zich ook wat beter verzorgen e.d.

De kat heeft hier ook elk jaar een flinke snotneus. Als kitten had hij zo zwaar niesziekte dat hij wel door zijn mond ademde. Maar daar heb ik nooit mee hoeven stomen. Alleen zoutoplossing en en iets tegen niesziekte (weet dat laatste niet meer)
Ook hij kwam uiteindelijk in de fase van dwangvoeren en toen zijn we pijnstillers en OR gaan bijgeven.

Mijn ervaring met de zoutoplossing is tot nu toe echt de beste :j Ik had van de DA wat meegekregen (ze heeft het me gratis meegegeven omdat het ding toen al open was en ze het zelf zou moeten weggooien, dit was bij het konijn, bij de kat hadden we ook die voor baby's)

ik kan me zo voorstellen dat stomen moeilijk is en ik zou kijken hoe hij het doet op alleen de neusdruppels. Wij kregen wel de uitdrukkelijke waarschuwing alleen te geven als er ook echt snot zat. Zag je geen snot dan maar 2 keer daags voor het snot wat iets dieper zou zitten. Als er voor niks zit en je druppelt vaak irriteer je de slijmvliezen e.d. alleen maar, met het gevolg dat ze vaak iets op gaan zetten en het snot alsnog niet weg wil ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 11:39

Hier dus andersom. En aangezien het dieper gaat dan druppels ga ik het zeker proberen. Het enige nadeel: moet heel erg oppassen dat ie niet zomaar m'n schoot afspringt zo de pan water in. Ik ga gewoon half bovenop m zitten, heb ik vaker moeten doen bij katten die geen pillen wilden slikken of die ik moest spuiten, gaat wel lukken. Grote handdoek en pan en zout staan al klaar, maar hij zit voolopig nog boos op zolder. Ik ga vanavond eens een poging doen.

En ja hoor, snot is snot en een konijn is ook niet zomaar een makkelijk, meewerkend dier als het om medicijnen gaat :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:46

Waarom rol je hem niet in de handdoek?? kan ie ook niet wegspringen ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 11:50

Dat was ook het plan :) En dan tussen mijn benen klemmen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:50

En iets over de pan heen zetten ?

Een draadmandje of een roostertje uit je koelkast slopen ?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:51

Ja of een vergiet?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 11:59

Goed idee, stukje veiliger! Ik ga eens kijken wat ik daar voor kan gebruiken! Top! +:)+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:20

GamblersCup schreef:
Nou, wel verplicht stomen dus. Maar ik ga het anders doen: ik ga hem tussen mijn benen vasthouden, handdoek eroverheen en daaronder de pan met water en zout. Water en ZOUT ja, want dat is gewoon de beste en zachtste methode. Wordt niet voor niks voor kinderen en dieren gebruikt. Zei ze er nog even achteraan. En daarmee moet het echt flink loskomen, het zal gaan stromen uit z'n neus. Maar da's goed, weg ermee. Nu nog niet, laat hem eerst even bijkomen van ritje dierenarts. Hij is nu nog even boos op me :D
.

Volgens mij is je dierenarts toch echt in de war hoor, je stoomt met zuiver water en spoelt met zoutwater. Zout verdampt niet maar verhoogt wel het kookpunt van water je kan dus hoogstens (iets) hetere stoom maken, wat dus juist niet zachter is :Y) . Spoelen met (afgekookt) zout water is wel een hele zachte manier om de neus te spoelen.

Ik heb trouwens jaren voor mezelf moeten stomen en mij is door verschillende artsen verteld dat het geen zin heeft om dingen aan je stoomwater toe te voegen. Bovendien heb ik opgelet bij scheikunde :Y)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 12:20

Zucht.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:42

GamblersCup schreef:
Zucht.

Ik vind het prima als jou dierenarts wonderbaarlijke krachten heeft waardoor de wetten van de natuurkunde/scheikunde niet op haar patienten van toepassing zijn hoor, fijn voor haar :Y) . Maar dan hoef je niet zo te zuchten als andere zich wel aan de natuurwetten moeten houden :')

Je hebt trouwens ook dingen die speciaal gemaakt zijn om te stomen, kan je gewoon bij de apotheek halen, stoom komt in een smaller mondstuk en is dus wat geconcentreerder en je kat kan er zeker niet invallen of springen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:32

GamblersCup schreef:
Nou, wel verplicht stomen dus. Maar ik ga het anders doen: ik ga hem tussen mijn benen vasthouden, handdoek eroverheen en daaronder de pan met water en zout. Water en ZOUT ja, want dat is gewoon de beste en zachtste methode. Wordt niet voor niks voor kinderen en dieren gebruikt. Zei ze er nog even achteraan. En daarmee moet het echt flink loskomen, het zal gaan stromen uit z'n neus. Maar da's goed, weg ermee. Nu nog niet, laat hem eerst even bijkomen van ritje dierenarts. Hij is nu nog even boos op me :D
Afijn, beestje heeft een prikje gehad om de slijmvliezen wat te slinken, geeft ook al verlichting. Heb tabletten meegekregen, andere antibiotica, die zouden moeten aanslaan en dan moet ie echt beter worden... kat nummer 2. De andere was begin vorige week de klos, maar heeft er niet zo'n erge last van gehad. Antibiotica prikje en met 3 dagen was alles weg.

fysiologisch zout!!!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:39

je zou de kat ook in je douche ruimte kunnen zetten en dan de douche even heet laten lopen zodat de ruimte zich vult met stoom (niet de kat onder de hete douche natuurlijk)
die van mij ligt gewoon te maffen op de wasmachine als ik douche :+)
kun je nog brokjes en water en evt mandje erbij zetten. zit ie even apart, of je gaat erbij zitten.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:44

Wat ik met mijn ratjes wel eens deed als er éen verkouden was: in de badkamer zetten, dan de douche op z'n heetst aan en daar bv badschuim met eucalyptus van Kneipp bij gooien, beetje het idee van een sauna!
Niet te lang natuurlijk, en nadat je de douche hebt uitgezet nog even in de badkamer blijven tot de temperatuur weer een beetje gedaald is, zodat je kat niet een klap krijgt vanwege het temperatuur verschil.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:44

jilleroo schreef:
je zou de kat ook in je douche ruimte kunnen zetten en dan de douche even heet laten lopen zodat de ruimte zich vult met stoom (niet de kat onder de hete douche natuurlijk)
die van mij ligt gewoon te maffen op de wasmachine als ik douche :+)
kun je nog brokjes en water en evt mandje erbij zetten. zit ie even apart, of je gaat erbij zitten.

Je was me voor :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:45

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:00

Wat ik altijd doe en deed als een kat snipverkouden is, dan zet ik een (olie)brandertje neer met water en een plens druppels essentiële olie - in de kamer waar de kat is. Dan ben je aan het stomen zonder dat de kat er boven hoeft te hangen. Het geeft echt verlichting. Ik merk het zelf ook als ik erg verkouden of benauwd ben. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld pepermuntolie of dennenolie of eucalyptus gebruiken (http://www.aromatherapie-info.com/aroma ... griep.html).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:01

GamblersCup schreef:
saden, mijn badkamer is groot en er zit een heel goed ventilatiesysteem in. Er blijft geen stoom hangen, hoogstens wat op het raam ivm kou buiten, zelfs de spiegels blijven "open". Was mijn eerste gedachte ook, maar gaat m niet worden helaas :(

Daar leent haar badkamer zich niet voor, Bambolina en jilleroo ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:04

Shirley schreef:
GamblersCup schreef:
saden, mijn badkamer is groot en er zit een heel goed ventilatiesysteem in. Er blijft geen stoom hangen, hoogstens wat op het raam ivm kou buiten, zelfs de spiegels blijven "open". Was mijn eerste gedachte ook, maar gaat m niet worden helaas :(

Daar leent haar badkamer zich niet voor, Bambolina en jilleroo ;)

Kan de ventilatie niet gewoon uit/dicht? Bij ons thuis kan dat bijvoorbeeld wel (deed ik wel eens als ik erg verkouden was of het erg koud was op de badkamer)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:06

fargo schreef:
Wat ik altijd doe en deed als een kat snipverkouden is, dan zet ik een (olie)brandertje neer met water en een plens druppels essentiële olie - in de kamer waar de kat is. Dan ben je aan het stomen zonder dat de kat er boven hoeft te hangen. Het geeft echt verlichting. Ik merk het zelf ook als ik erg verkouden of benauwd ben. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld pepermuntolie of dennenolie of eucalyptus gebruiken (http://www.aromatherapie-info.com/aroma ... griep.html).

pepermunt slaat denk ik ook behoorlijk op de ogen (heb ik wel iig lol)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:07

Annemiek80 schreef:
fargo schreef:

pepermunt slaat denk ik ook behoorlijk op de ogen (heb ik wel iig lol)

Dennenolie is heel zacht, dat werkt het fijnste denk ik, de anderen zijn wat scherper maar de katten lopen er niet om weg (de kamer uit bedoel ik dan ;-) ) bij mij. En het wordt natuurlijk verdampt hè?

Verder nam ik dan vaak de ogen en het neusje 'smorgens en 'savonds even af met een natte watten/pad zodat ogen en neus zo schoon en fris mogelijk zijn. Kan met lauw/warm water of juist met koud water.
Laatst bijgewerkt door fargo op 10-02-14 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:08

Bij mijn, een tijd geleden snipverkouden katten, neusdruppels voor baby's/ kleuters gebruikt. Dat ging prima en heb ze ingepakt in warme handdoeken, vonden ze erg fijn. Ik weet niet in hoeverre katten tegen eucalyptus e.d. kunnen ( tea tree is bijv. levensgevaarlijk voor ze), maar stomen met kamille of zout is een goed idee. Ons is, toen een van de paarden verkouden was, ook aangeraden om met zout te stomen. Dat werkt zeker wel ( ontsmettend en zet negatieve ionen om in positieve, of andersom?).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:24

ElCid schreef:
Ons is, toen een van de paarden verkouden was, ook aangeraden om met zout te stomen. Dat werkt zeker wel ( ontsmettend en zet negatieve ionen om in positieve, of andersom?).

Kokend water/stoom werkt al ontsmettend en zout opzich niet echt. Bovendien verdampt het zout niet mee.

Het ladingen verhaal snap ik niet, waarom zou je de lading van het water willen veranderen en hoe zou dat dan gebeuren? Volgens mij lost zou gewoon op en komt het dan weer uit oplossing, en gebeuren er verder geen gekke dingen.
Buiten een iets hoger kookpunt heeft zout geen effect op je stoom, als je het toevoegt voor je het aan de kook brengt krijg je misschien iets hetere stoom als je het toevoegt na je het gekookt hebt krijg je misschien iets minder stoom :?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:28

Gewoon babyneusdruppels of spray erin spuiten. Als je dat regelmatig doet, raken ze er prima aan gewend en kennelijk lucht het ook op. Ze niezen een paar keer de prut eruit en klaar is kees. Dit is overigens door mijn da aangeraden toen ik een katertje met niesziekte had.