Spannende week.. bevalling van ons geitje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Re: Spannende week.. bevalling van ons geitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 11:50

Vannacht paar keer eruit geweest om te kijken, nog steeds niks!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:59

Echt spannend zeg, ik volg :) heel veel succes!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:48

Ik volg ook!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:52

En TS? Heb je je zusje aan het werk gezet voor het waken? Ik duim iig dat alles vlot en zonder gedoe verloopt!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:54

Oh wat een leuk beestje! Ik ga volgen :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:04

Dat waken is hier ook bekent helaas.. En dan zul je altijd zien dat ze ze er overdag uitpoepen ipv 's nachts als je gaat kijken.. ^)

Geiten en schapen, allemaal even eigenwijs :P

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 19:19

Ja me zusje heeft vandaag onder instructies via de telefoon gekeken :+ Kreeg haar alleen niet zo ver om te kijken of er melk uit dr uiers kwamen, maar geen slijm achtig iets eruit dus nog niks. Heb er net ook een tijdje bij gezeten om wat meer vertrouwen te kweken voor tijdens de bevalling.

Froukje1993, wij hopen juist dat het overdag komt haha, we kijken zo vaak mogelijk en snachts wat minder. Ik krijg al snel de neiging om het kijken wat te minderen omdat er toch elke keer niks is maar kan niet, straks komt het wel als we er pas laat zijn, dat risico wil ik niet nemen! Mijn vader komt iedere dag nu al 2 uur uit zijn werk, voor die tijd word er elk uur door iemand gekeken, om de beurt komen we naar huis even kijken!

Laat het aub snel komen, en graag als we er zijn en gezond! Ben erg benieuwd hoeveel het er zijn, 2jaar terug hadden we er 3! Nu denk 1 of 2..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:25

Hahah, dapper zusje!

Overdag is ook vele malen vaker hoor :j Scheelt een hele hoop nachtrust. Maar als je er toch uit moet 's nachts is t ook wel fijn als het niet voor niets is.
Maar dat is met 1 geit nog weer anders dan met 50 schapen :=

Ik hoop dat geitje het bij 1 of 2 houd, dat is voor een eerste bevalling meer dan genoeg. Anders moet je straks nog met flessen aan de gang.

We hadden paar jaar geleden een geit die standaard elk jaar 5/6 lammeren kreeg.. Wat een werk.. :')

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:28

Hier is ook wat informatie te vinden: http://levendehave.nl/kennisbank/geiten ... van-geiten

Niet om vervelend te doen, maar denk wel aan hygiëne. Niet alleen voor de geit, maar vooral voor jezelf. Bij bevallingen van geiten en schapen kunnen heel veel zoonosen (ziekten van dier op mens) 'vrijkomen' waar jij ook ziek van kan worden. Het is niet voor niks dat zwangere vrouwen absoluut niet mogen assisteren bij bevallingen van met name geiten en schapen en zelfs geen kleding mogen wassen van anderen die wel geassisteerd hebben.

Dus even denken aan de logische dingen als handen wassen, ontsmetten, kleding meteen wassen etc. als je assisteert bij de bevalling. Ook geboortemateriaal verwijderen en goed afvoeren (officieel moet dat zelfs met de Rendac mee!). En natuurlijk niet eten in de stal als je met haar bezig bent. Succes!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 21:02

Hopelijk komt het niet morgen avond, hebben ouders een zakelijk etentje, ga ik dus toch echt kennissen, buren, vriendinnen lastig vallen want in mijn eentje is dit niet te doen.

Bedankt voor je tips, had ik nog niet echt over nagedacht! Ik zal oude kleren aandoen en meteen laten wassen! Handen wassen doe ik sowieso maar gelijk douchen is ook niet overbodig dan. Je link zal ik ook bekijken!

Als ik haar buik zie denk ik niet dat er 3 in zitten. Komt er trouwens altijd eerst melk uit of hoeft dat geen teken te zijn!?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:15

Melk hoeft, in tegenstelling tot bij paarden, geen teken te zijn. Onrustig worden, graven, liggen/staan/liggen etc. Zijn meer tekenen om op te letten.

Oh, en wat betreft gelijk douchen en kleren wassen.. Overdrijven is ook een vak. :x Hier nog nooit onder de douche gestaan na een verlossing en ook de kleren gaan niet gelijk de was in :n Kun je bezig blijven met 3/4 verlossingen per dag. Goed handen wassen, stal goed onder strooien met vers stro en als er heel veel vruchtwater en bloed uitkomt kan omkleden fijn zijn(en wassen om vieze geurtjes in de wasmand te voorkomen), maar verder..
Gaat al jaren zo, en nog nooit ziek geweest en ik ken ook niemand hier in de buurt die dat wel doet.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 21:30

Haha oke bedankt. Is mijn eerste keer dus neem alles snel aan wat iedereen zegt! Douchen zal wel fijn zijn en schone kleren maar mag dus gewoon in de wasmand!

Jammer dat je het niet kan zien aan melk! Word dus goed even kijken naar haar gedrag

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:31

Ben benieuwd! Spannend, hoop dat alles goed gaat!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:42

Dat is niet zo gek, en opzich is douchen en kleren wassen geen gek advies, maar je bang laten maken voor enge ziektes is ook niet nodig. :)

Jup, heel jammer. Oja, waar je nog wel op kunt letten, de gedeelte waar het strikje zit wordt vaak ook een stuk roder dan normaal. Als dat het geval is duurt het vaak ook niet heel lang meer. Dat is eigenlijk het teken waar we hier opletten. En voelen of het uier al vol zit wil ook nog wel eens helpen. (Pas op voor eventuele vliegende achterpootjes :P ).

Goed in de gaten houden en dan komt het allemaal wel goed! +:)+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:10

Spannend hoor! Let ook op of de nageboorte er goed afkomt! Meestal komt die zeker wel 1-2 uur na de bevalling af, vaak nog wel wat eerder.
Hier werd altijd gezegd dat er ingegrepen moest worden als de nageboorte er na 8 uur nog niet af was. Maar dat zou ik even met je DA overleggen wat die als max. aangeeft.

Persoonlijk zou ik de nageboorte gelijk weghalen. Geiten eten hem anders meestal op.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:24

Froukje1993 schreef:
Dat is niet zo gek, en opzich is douchen en kleren wassen geen gek advies, maar je bang laten maken voor enge ziektes is ook niet nodig. :)

Jup, heel jammer. Oja, waar je nog wel op kunt letten, de gedeelte waar het strikje zit wordt vaak ook een stuk roder dan normaal. Als dat het geval is duurt het vaak ook niet heel lang meer. Dat is eigenlijk het teken waar we hier opletten. En voelen of het uier al vol zit wil ook nog wel eens helpen. (Pas op voor eventuele vliegende achterpootjes :P ).

Goed in de gaten houden en dan komt het allemaal wel goed! +:)+

Klopt, en soms zie je ook de slijmprop die ze verliezen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:25

Bang worden hoeft niet meteen, maar denk wel dat het goed is dat je bewust bent van risicos. Dan kun je daar ook naar handelen en keuzes maken. In jouw geval met meerdere bevallingen per dag kleed je je natuurlijk niet constant om, maar als je een bevalling hebt, is het wel zo fris even te douchen en kleren met bloed niet bij je goede goed te gooien. Ik zeg niet dat ze een astronautenpak aan moet en meteen naar de douche moet rennen :-)

Succes in elk geval met de kleintjes straks, ik volg!:-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:34

Ik heb 8 weken op een geitenboerderij stage gelopen, hier deden we niet aan ontsmetten van de navel, gewoon zorgen dat ze op schoon stro komen. Wel was het zo da de lammeren gelijk van de geiten weggehaald werden (melkgeiten). Als er 1 geboren werd waarvan de beademing niet werkte, hielden wij het diertje aan de achterpoten vast en even heel snel met het kopje in een emmer koud/lauw water, hierdoor schrikt het lam dan van en haalt een teug adem wat de longen goed doet.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:49

Nog 1 laatste tip, en dan houd ik verder mijn mond!

Alleen trekken op de persweeën! Anders kun je moeders helemaal kapot trekken van binnen als je te veel kracht zet.. Zou een beetje zonde zijn.

Heb je trouwens een hokje waar ze alleen kan zitten met haar lammetjes zonder dat de andere geit er bij kan?

Spruitjee: Ontsmetten, sja de 1 doet het wel en de ander niet. Waarom niet doen als je gewoon betadine hebt staan? Zoveel extra moeite is het niet.
En schoon stro is natuurlijk altijd belangrijk, of je nou wel of niet ontsmet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:37

Froukje1993 schreef:
Nog 1 laatste tip, en dan houd ik verder mijn mond!

Alleen trekken op de persweeën! Anders kun je moeders helemaal kapot trekken van binnen als je te veel kracht zet.. Zou een beetje zonde zijn.

Heb je trouwens een hokje waar ze alleen kan zitten met haar lammetjes zonder dat de andere geit er bij kan?

Spruitjee: Ontsmetten, sja de 1 doet het wel en de ander niet. Waarom niet doen als je gewoon betadine hebt staan? Zoveel extra moeite is het niet.
En schoon stro is natuurlijk altijd belangrijk, of je nou wel of niet ontsmet.

Ze hadden er geen betadine, zo doen ze het zo lang als ze de boerderij hebben :) Er werd enkel van die blauwe spray gebruikt wanneer er oren waren die ontstoken waren.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:43

Spannend ik volg ook!
Hoop dat er er een (of meer) gezonde geitjes uitkomen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:47

Je zusje hoeft niet elke keer onder de geit te kijken hoor, als ze haar een paar minuten observeert zie je meteen of ze aan het bevallen is of niet.
Is het niet verstandiger om het geitje bij iemand te zetten die er wel de tijd voor heeft?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:54

beert schreef:
Hier is ook wat informatie te vinden: http://levendehave.nl/kennisbank/geiten ... van-geiten

Niet om vervelend te doen, maar denk wel aan hygiëne. Niet alleen voor de geit, maar vooral voor jezelf. Bij bevallingen van geiten en schapen kunnen heel veel zoonosen (ziekten van dier op mens) 'vrijkomen' waar jij ook ziek van kan worden. Het is niet voor niks dat zwangere vrouwen absoluut niet mogen assisteren bij bevallingen van met name geiten en schapen en zelfs geen kleding mogen wassen van anderen die wel geassisteerd hebben.

Dus even denken aan de logische dingen als handen wassen, ontsmetten, kleding meteen wassen etc. als je assisteert bij de bevalling. Ook geboortemateriaal verwijderen en goed afvoeren (officieel moet dat zelfs met de Rendac mee!). En natuurlijk niet eten in de stal als je met haar bezig bent. Succes!

Ben al 2 keer zwanger geweest en nog nooit van gehoord. (wel dat je katten en kattenpoep moet mijden)
Zo'n drama is een bevalling niet hoor, gewoon mouwen opstropen dan hoef je naderhand alleen je armen ff onder de kraan te steken, douchen en kleding wassen kan gewoon wachten tot 's avonds.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:14

Ik weet niet of je engels kan, maar op marestare kan je als je geluk hebt alvast een bevalling bekijken. Ik raad jullie aan de da te bellen als je denkt dat het begint. ze gaan rondjes lopen liggen staan er komt een witte blaas uit als het goed gaat en je moet twee pootjes zien anders zeker niet trekken, kan ook stuit dus eerst het hoofd. Als jullie weinig ervaring hebben laat de da komen. Kijk op internet een bevalling van geiten zodat je weet wat je te wachten staat. al je twee pootjes ziet kan je pas gaan trekken voorzichtig en later harder als er echt geperst word , tussendoor stoppen en wachten op de volgende ronde. Je kan het ook aan de natuur overlaten maar verlossen is wel fijner voor mamma. Maar alsjeblieft zorg ervoor dat je erbij bent ,maakt niet uit wie, anders kan het echt vervelend af lopen

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:27

anneliesdj schreef:
beert schreef:

Ben al 2 keer zwanger geweest en nog nooit van gehoord. (wel dat je katten en kattenpoep moet mijden)
Zo'n drama is een bevalling niet hoor, gewoon mouwen opstropen dan hoef je naderhand alleen je armen ff onder de kraan te steken, douchen en kleding wassen kan gewoon wachten tot 's avonds.

Klopt wel hoor anneliesdj. Ik mag nu ook geen koeien verlossen ivm een bacterie die ik dan zou kunnen oplopen.
Succes ts!