Hondenlosloopverbod overal aan laars gelapt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:58

Paintlinger schreef:
Hoezo niet?

Regels zijn regels.... Ook als je ze onzinnig vind...

Inderdaad, het is absurd je eigen oordeel te laten uitmaken of je je aan verkeersregels en dergelijke houdt.

danielle_s

Re: Hondenlosloopverbod overal aan laars gelapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:14

Mijn hond loopt altijd, maar dan ook ècht altijd, los. Omdat ze perfect luistert en enorm sociaal is (wat vrij bijzonder is voor het ras) heb ik hier nog nooit klachten over gehad. Ik ben wel van mening dat je je hond, als hij niet luisert, of niet sociaal is, aan moet lijnen. Als ik mensen tegen kom met een aangelijnde hou ik mijn hond altijd bij me, je weet nooit wat de reden is dat iemand zijn hond aanlijnt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:19

danielle_s schreef:
Als ik mensen tegen kom met een aangelijnde hou ik mijn hond altijd bij me, je weet nooit wat de reden is dat iemand zijn hond aanlijnt.

Misschien wel het..ehm..even denken...ehh...aanlijnverbod?

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:26

Kuggur schreef:
danielle_s schreef:
Als ik mensen tegen kom met een aangelijnde hou ik mijn hond altijd bij me, je weet nooit wat de reden is dat iemand zijn hond aanlijnt.

Misschien wel het..ehm..even denken...ehh...aanlijnverbod?

Ik bedoel in losloopgebieden, want ook in losloopgebieden mag je komen met een aangelijnde hond...

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:38

Mijn honden lopen aangelijnd in de aanlijngebieden,maar wanneer ik in de bebouwde kom fiets en via de schelpenpaden naar de weilanden ga mogen ze los naast me. Dit natuurlijk onder het mom; ik weet dat ze onder appel staan. 1x ''ah'' zeggen, en ze blijven staan. Tevens zijn er ook andere routes die ik kan nemen als ik zie dat er een onbekende hond loopt (klein dorpje, ons kent ons, honden kennen elkaar vaak wel, en met bekende mogen ze spelen) neem ik een andere route.
In het bos ga ik juist niet door de aanlijngebieden, vanwege de aanlijnregel. 2 bossen in de buurt waar ze een lekker stuk hebben om los te lopen, dus daar maken we ook dankbaar gebruik van :j
En inderdaad, de zin; ''maar hij doet niks!'' heb ik ook te vaak gehoord...
Stage gelopen bij een hondenzwembad (fysiozwemmen etc voor honden)
twee newfys al bij het bad, een derde komt naar binnen gelopen met hond en al zonder eerst te vragen of dit al kon. Ook zij zei; maar hij doet niks!
Nee, maar ken je de andere honden? Misschien doen zij wel wat? Of misschien hebben ze wel lichamelijke klachten waardoor je spelen niet mag forceren etc?

Ookal doet de jouwe niks, misschien de ander wel :n

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:52

Ik laat mijn hond aangelijnd met een reden, ik weet dat hij kan uitvallen naar reuen. Daarom heb ik een bloedhekel aan mensen die hun hond los laten lopen in gebieden waar aanlijning verplicht is. Vooral als hun hond dan naar ons toekom ik waarschuw en ze alsnog niks kan schelen, rocky is gewoon bang als hij aan de lijn zit en hij valt uit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:59

Ik had een hond met angst agressie. Daarom ging ik bewust niet naar losloop gebieden. Maar idd, aanlijn gebieden schijnen hetzelfde te zijn, en als mijn hond dan uit haalt, heb ik ineens een poedersuiker hond... Omdat een ander zich niet aan de regels houdt...
Helaas denkt een aantal honden eigenaren dat ze god zijn....

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:15

Loslopende honden, ik ben er helemaal klaar mee. Onze vorige hond hielden we ten alle tijde aangelijnd, omdat hij gewoon niet terug kwam als we hem riepen (super eigenwijs dier). Echter is hij maar liefst 5x tot bloedens toe gegrepen door loslopende honden. Hij kon zich niet verdedigen omdat hij wel aangelijnd was. Uiteindelijk heeft dit tot angstagressie geleid en moesten we zijn laatste levensjaren alle honden vermijden. Was niet erg ontspannen wandelen meer.

Binnenkort halen we een nieuwe pup. We pakken het deze keer anders aan. We laten onze hond niet meer pakken door andere honden! Dan krijgen ze maar een trap (of erger). Mensen luisteren gewoon niet, willen de hond niet aanlijnen want "ja hij doet niks". Dan maar op zo'n manier.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:19

danielle_s schreef:
Mijn hond loopt altijd, maar dan ook ècht altijd, los. Omdat ze perfect luistert en enorm sociaal is (wat vrij bijzonder is voor het ras) heb ik hier nog nooit klachten over gehad. Ik ben wel van mening dat je je hond, als hij niet luisert, of niet sociaal is, aan moet lijnen. Als ik mensen tegen kom met een aangelijnde hou ik mijn hond altijd bij me, je weet nooit wat de reden is dat iemand zijn hond aanlijnt.

ja die mensen ken ik :roll:
Hij luisterd altijd hoor, hij doet nooit iets
en GEK genoeg op dat moment dat ik er kom wel..

zucht :roll: >;)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:34

LadyMadonna schreef:
Ik had een hond met angst agressie. Daarom ging ik bewust niet naar losloop gebieden. Maar idd, aanlijn gebieden schijnen hetzelfde te zijn, en als mijn hond dan uit haalt, heb ik ineens een poedersuiker hond... Omdat een ander zich niet aan de regels houdt...
Helaas denkt een aantal honden eigenaren dat ze god zijn....

Amen! Hou je hond gewoon bij je op appel aan de voet of aan de riem aan de voet. Tot je of elkaar gepasseerd bent of gesproken hebt met de andere eigenaar.

Ik kom ze ook wel eens tegen van die mensen die roedels mee nemen naar het bos. Maar ook daarbij vind ik aan de lijn houden. En dan pfoe ze doen niet en dat gaat niet met zo veel honden. Dan zeg ik altijd het is jullie keus om me zoveel honden te gaan wandelen. Niemand verplicht je daar toe! Maar mij verplicht je wel om mijn hond te laten besnuffelen door een hele roedel???

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:44

Ook in het losloop gebied vind ik dat je je hond bij je moet houden tot je zeker weet dat de eigenaar van die hond het goed vind dat ze spelen. Mijn honden lopen aan de riem in het park omdat ik dan ze aan het leren ben om netjes mee te lopen zonder dat ze naar een hond kijken.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 10:47

Mijn pup loopt overal los, als ik andere honden zie die aangelijnd zijn lijn ik hem aan. Komen er hardlopers of fietsers aan dan roep ik hem bij me. Als die mensen ver genoeg zijn laat ik hem weer los. Gelukkig is het hier tot mei bijna allemaal losloopgebied.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:56

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik mijn hond ook vaak los heb waar het niet mag. Nu kan mijn hond niet met alle grote reuen overweg, dus als ik een grote hond zie roep ik hem bij me en lijn ik hem aan. Kleine honden gaan altijd goed en als die aangelijnd zijn blijft hij gewoon los bij me.

Maar ik kan me ook gruwelijk ergeren aan sommige mensen. Ik heb mijn hond aan de riem, komt er een grote reu aangelopen. Luistert geen seconde naar zijn baas maar ik denk: ik loop gewoon door. Beest droop dus niet af, ik en mijn hond geirriteerd. Komt de man heel langzaam aangestrompeld: hij had een hernia dus kon z'n hond niet meer aan de riem houden. Blijkbaar was dat een goede reden om z'n ongehoorzame hond dan maar van de riem te laten...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:23

Ik mag nu dus nergens meer de hond uitlaten hier in de buurt, net op mijn mieter gehad van de buurman dat ik de hondenpoep nooit opruim. Nou, dan mag hij wat vaker naar buiten kijken, soms kom ik later nog na gerent met een zakje of schep. Dat de kinderen en kleinkinderen hun rommel niet opruimen en wij later een kotsende hond ik huis hebben, is geen goede vergelijking volgens hem. En we laten haar niets eens los lopen dankzij die wet -O-

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:29

Het grootste probleem is dat er maar op weinig plekken honden los mogen lopen. Hierdoor lappen mensen de regels aan hun laars, ik ook. Mijn honden lopen altijd los maar veroorzaken geen problemen bij honden die wel aan de lijn lopen.

Als mijn honden in meer plaatsen los mochten lopen, dan zou ik bewuster naar die plekken gaan. Echter, hier in de regio moeten ze overal aangelijnd zijn.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:52

Ik zou het ook wel fijn vinden als mensen zich gewoon aan de regels zouden houden. Los heb ik op zich geen problemen mee als zo'n hond dan maar netjes naast eigenaar blijft lopen en niet achter die van ons aan gaat.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:54

Ook hier een hondenbezitter die zich er schuldig aan maakt.

Mijn hondje loopt wel andere honden voorbij.
En als ik zie dat de tegemoetkomende hond aan de riem zit, gaat hij ook vast.
Op straat e.d. zit ie ook aan de riem, maar als er even ergens plek is bij de wegen uit de buurt, laat ik hem wel los.

Wij hebben hier best wel wat losloopgebieden.
Maar daar gaat het hele gros heen wat dus niet luistert, bijt en noem maar op, onder het mom " ze mogen hier los".
Mijn hondje is in zo'n gebied als pup best verpest.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:58

Dit weekend sprong er ook een loslopende Labrador in een niet-losloopgebied op onze hond. Eigenaar stond er bij en keek er naar maar deed niks, mijn vriend probeerde ze nog uit elkaar te halen maar uiteindelijk had onze hond hem dus bij z' n kop vast en wou niet meer loslaten.. En dan was het volgens hem natuurlijk de schuld van onze hond.. Normaal kan ze prima met andere honden maar ze is wat onzeker dus als ze ineens besprongen wordt dan vind ze dat niet leuk. En vandaag alweer, we waren op de fiets en kwamen langs een meneer die netjes zijn (grote) hond voor ons aanlijnde, helaas toen hij hem weer los deed kwam 'ie dus alsnog achter ons aan en luisterde voor geen meter :') Gelukkig had deze hond iets meer respect en hebben ze zelfs nog even gespeeld maar ik schrok wel even aangezien het dus dit weekend iets anders ging. Ik had mijn hond ook wel eens los in losloopgebieden maar als er dan een ander aankwam hield ik haar bij me. Helaas luistert ze niet zo goed meer wanneer ze los is dus hebben wij haar nu gewoon helemaal niet (meer) los. Maar hier zijn we mee aan het trainen.

Ik heb totaal geen problemen met mensen die hun hond los hebben lopen als ze maar wel goed luisteren en inderdaad hun hond aanlijnen of bij zich houden als er iemand met een aangelijnde hond aankomt. Respect juist als je hond zo goed luistert :P

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:10

http://www.kwispelgids.nl/hondengids/

Hier kan je checken of er losloop gebieden in de buurt zijn. Wie mij niet geloofd als ik zeg dat die er bij mij niet zijn, mag 7777RG intypen met +5km (gezien ik geen auto ter beschikking heb).

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:41

Molfre schreef:
http://www.kwispelgids.nl/hondengids/

Hier kan je checken of er losloop gebieden in de buurt zijn. Wie mij niet geloofd als ik zeg dat die er bij mij niet zijn, mag 7777RG intypen met +5km (gezien ik geen auto ter beschikking heb).

Ik heb even eea opgezocht. Dit wist ik ook niet maar er is blijkbaar wel wat geregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente. In de APV van de gemeente waar ik woon is alleen geregeld dat honden binnen de bebouwde kom aangelijnd dienen te zijn en dat het buiten de bebouwde kom verplicht is om de hond te voorzien van een halsband of ander identificatiemerk.
Dat betekent dat ik buiten de bebouwde kom (ik woon vlakbij de polder) mijn hond los mag laten lopen, zolang hij een halsband omheeft.

Woon jij in de gemeente Hardenberg? Daar staat namelijk in de APV ongeveer hetzelfde.
http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 194_1.html
Onder Artikel 2.4.11

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:44

suus_pepper schreef:
Die van ons lopen áltijd overal los. Als er aangelijnde honden aankomen vragen we of het goed is dat de honden komen en anders houden we ze tegen. Ze zijn perfect opgevoed en luisteren prima.
Ik vind het juist onzin dat ik mijn prima opgevoede, lieve honden vast moet houden in het bos.

Dan hou je je dus gewoon niet aan de regels...

Ik vind het onzin dat ik voor elk rood stoplicht moet stoppen, maar hee, ik doe dat toch maar.

Als je je lieve honden wilt loslaten, dan moet je maar naar buiten de bebouwde kom gaan :)*

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:47

Ik zie het, maar buiten de bebouwde kom is bij mij in de buurt alleen maar langs een 50 km weg en daar laat ik mijn hond niet loslopen, sorry :n Hoe goed hij ook luistert.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:48

Er bestaan ook fietskarren voor honden, mocht de uitlaatplek meer dan 5 kilometer zijn...

Daarbij: als je een hond hebt die dagelijks los MOET lopen, is dat waarschijnlijk zo'n groot loopwonder dat ie makkelijk meer dan 5 kilometer naast het baasje kan lopen op weg naar de losloopplek.
En naast de fiets lopen ipv naar de losloopplek is natuurlijk ook een optie.

Waar een wil is is een weg.
Tja, als je een hond hebt moet je een beetje MOEITE ervoor over hebben.
Anders geen hond nemen he, want dan kun je blijkbaar niet aan de minimumeisen voldoen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:50

Ik kan daar prima aan voldoen, door heb op een plek waar het officieel mag niet los te laten lopen :) En het spijt me maar dan doe ik dat gewoon. Ik breng er niks of niemand mee in gevaar en die boete neem ik dan voor lief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:51

Regels zijn er om overtreden te worden.

Daarnaast als ik mijn hond los laat lopen. Loop ik geen gevaar voor anderen. Lijn mijn hond netjes aan als ik andere tegen kom. Wat zeer zeldzaam is in dit gat.

En de honden die op mijn afvliegen terwijl die aangelijnd zijn, trap ik er gerust af. Alleen sommige eigenaren leren het niet.