Hoe leer ik kitten krabpaal te gebruiken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Re: Hoe leer ik kitten krabpaal te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:58

Oh ga ik zeker ook even lezen. De kater is nu twee en mag voor zijn eigen veiligheid niet meer naar buiten. Ik moet dus zorgen dat ik hem blijf uitdagen. Hij is best slim en snel verveeld.

Mijn ervaring is trouwens dat speeltjes die gekocht zijn niet werken :n Hij heeft twee speeltjes die hem alles zijn en altijd ergens in de buurt liggen. Dat is een beessie en een IKEA muis :+
Andere krabpaal is ook een goed idee idd en ik denk wel dat ze daar wat mee gaat doen. Katten zitten graag hoog.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:05

Als je kitten aan een ander meubel krabt moet je hem bij de krabpaal zetten dan leert hij het vanzelf wel als je het elke keer herhaalt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:15

Of hij leert dat hij vooral niet aan dat meubel moet krabben wanneer jij in de buurt bent en gaat vervolgens alsnog zijn gang als je uit zicht bent ;) Helaas werkt simpelweg oppakken en verplaatsen niet altijd...

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:59

joyce2 schreef:
Of hij leert dat hij vooral niet aan dat meubel moet krabben wanneer jij in de buurt bent en gaat vervolgens alsnog zijn gang als je uit zicht bent ;) Helaas werkt simpelweg oppakken en verplaatsen niet altijd...

ja dat is waar

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 15:11

Ik zie net dit topic weer omhoog komen. Zit momenteel met een nieuw ''probleem''. Zoals jullie weten wilde ik een tweede kat en dit is ook gebeurd. Ik heb vrijdag een kat opgehaald die bij de eigenaren al heel schuw was en in de gang zat opgesloten omdat ze anders niet te vangen was. Eigenaresse heeft me ervan verzekerd dat dit kwam doordat ze 'nattigheid' voelde. Enfin, kat toch maar meegenomen maar er is geen beginnen aan.. Ze heeft in het weekend van angst op het kussen geplast op de bank (gelukkig niet óp de bank, anders hadden we de bank weg kunnen brengen, gatver wat een lucht) en 's nachts in de gootsteen. In het weekend liet ze zich wel oppakken door mij, maar wel heel bang, dus ik liet haar altijd vrij snel weer gaan. Ze verstopte zich dan het liefst in een hoekje of onder de bank, etc. Voor onze jonge kat (de nieuweling is 1,5 jaar) is ze doodsbang lijkt het, ze doet niks terug waardoor de jongste zich allmighty voelt. Nu, gisteren stonden we op en waar heeft ze zich verstopt? In de kruipruimte onder het aanrecht, waar met géén mogelijkheid bij te komen is. Ze drinkt snachts en eet snachts, en rent dan weer terug daar onder.

Kortom situatie; Wij hebben een kat gekocht waarvan ons beloofd is dat zij heel aanhankelijk zou worden, en ik weet dat zoiets tijd nodig heeft, maar ik vind dit toch niet echt normaal.. Als zij zo over 2 weken nog is weet ik niet wat ik ermee moet.

Ideeën, tips? Allemaal welkom :\

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:15

Feliway verdamper...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:16

Onze kat heeft een zeer innige relatie gekregen met de krabpaal nadat we er kattenkruid op hebben 'gesmeerd'.. :')

Edit; je 2e vraag: tijd geven. Kan echt lang duren!

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 15:24

@Splash_: Thanks, heb het even opgezocht, ga het zo bestellen denk ik :)
@VivaLaVida: Ja, ik weet dat het tijd kost. Maar mijn moeder had ook zo'n kat en die is echt anti-sociaal, flipt als je haar oppakt en wil bijna nooit aandacht. Dat is altijd de angst die ik heb gehad voor het nemen van een kat, en met deze heeft de eigenaar mij 100% verzekerd dat ze bijdraait als ze is gewend. Maar als dat niet zo is, weet ik niet of ik haar wil houden.. wij wilden 2 aanhankelijke katten waar we mee konden knuffelen en juist NIET het soort kat dat mijn moeder heeft. Dat klinkt misschien heel gemeen en cru, maar ik ging voor een specifiek karakter en een kat kan wel 15 jaar worden, en ik wil niet 15 jaar met een bange kat zitten en zelf bang moeten zijn dat ze uithaalt. Als het echt niet bijdraait heb ik liever een baasje voor haar die daar wel mee kan omgaan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:45

Klinkt als een kat die op dit moment chronisch gestressd is. Kan echt wekenlang duren voordat ze een beetje gaat ontdooien, kan ook enkele dagen zijn.
Maar als eerste: als je echt een knuffelkat wil, kan je beter een goede raskat kopen zoals een ragdoll, dan heb je meer zekerheid dat het karakter bij je past. Maar helemaal zeker kan je er nooit van zijn hoor, het zijn ook individuen met elk een eigen karaktertje. Asiel weet soms ook beter welke katten knuffeliger zijn dan anderen. Ik vrees dat deze vrouw je namelijk echt volledig heeft voorgelogen. Een kat die op zn oude adres al zo was, is ehct niet zomaar een relaxte knuffel in een nieuwe omgeving. Wrs wilde ze er gewoon zo snel mogelijk van af en was jij een gewillig slachtoffer.

Dus bedenk goed wat je wil, wil je deze kat de kans geven (want het kan zeker dat ze omslaan hoor!) of ga je toch liever voor meer zekerheid via asiel/cattery?
Als je haar de kans wil geven: heb je mogelijkheid haar in 1 kamer op te sluiten? Nieuw huis, nieuwe mensen en nieuwe kat is heelveel stress ineens. De ruimte enorm beperken kan ervoor zorgen dat ze veel sneller went. Gewoon een kamer waar ze alles heeft: kattenbak (open en dicht het liefst, om te testen wat ze fijner vind), speeltjes, voer/water en hoge ligplekjes en verstopplekjes en krabmogelijkheden. Daar laat je haar, totdat ze die kamer helemaal haar eigen heeft gemaakt en zich daar dus echt veilig voelt. Dan heeft ze een veilige basis om kamer voor kamer de rest van het huis te gaan ontdekken.
Hoe meer druk je op haar zet, hoe langer het zal duren. Oppakken is bijv erg stressvol en zou ik alleen doen als het noodzakelijk is. Lekker met rust laten geeft de meeste kans van slagen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:46

Ik ken katten die soms wel een week boven zitten als baasje een weekendje weg is geweest. En een van onze pluizenbakken kwam pas na 3 weken weer naar beneden toen we een pup in huis hadden gekregen. Gun de kat wat tijd, hij zit net in een totaal nieuwe omgeving en sommigen hebben echt de tijd nodig. Stress kan een heel ander karakter laten zien!

Aanhankelijkheid is helaas niet af te dwingen, maar je kan met geduld en liefde een hele hoop voor elkaar krijgen. Ga bijvoorbeeld eens met een boek rustig bij de kat in de buurt zitten, verwacht niets, maar wees gewoon rustig aanwezig. Laat de kat bepalen wat de grens is, ga haar niet gelijk aaien als ze uit haar schuilplek komt. Geef eventueel wat lekkers, of probeer te spelen. Als ze voor beiden niet te porren is, is ze gewoon nog te gestrest. Stuur eventueel eens een mailtje naar een gedragsdeskundige op het gebied van katten (Maggie Ruitenberg bijvoorbeeld). Maar persoonlijk vind ik het echt niet vreemd dat een kat na net 3 dagen in een totaal vreemde omgeving nog zo gestrest is. Kittens zijn daar toch vaak wat makkelijker in dan volwassen katten.

Feliway spray is idd een goede om voor wat meer rust te zorgen enne, die catnip kan ook weer wonderen doen (als ze er gevoelig voor is)! Als de kat ergens heeft geplast kan je Urine Off spray halen. Dan hoef je ook de bank niet weg te doen, mocht er ooit een ongelukje op de bank gebeuren ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:51

Valeriaan. Stinkt als de hel maar werkt als een tierelier. Als ze eenmaal 'hun' geur aan de paal hebben dan gaat het vaak wel goed. Valeriaan helpt het 'begin' te maken.

En ook niet onbelangrijk: mijn ene kat krabt als een bezetene aan de paal, maar de andere krabt alleen op een recht oppervlak. Deurmat, bank (helaas) enz. Zij houdt niet van 'in de hoogte' krabben.

Dus het kan ook nog de moeite zijn een krabmat te proberen ipv een krabpaal.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 15:56

Zwerte schreef:
Klinkt als een kat die op dit moment chronisch gestressd is. Kan echt wekenlang duren voordat ze een beetje gaat ontdooien, kan ook enkele dagen zijn.
Maar als eerste: als je echt een knuffelkat wil, kan je beter een goede raskat kopen zoals een ragdoll, dan heb je meer zekerheid dat het karakter bij je past. Maar helemaal zeker kan je er nooit van zijn hoor, het zijn ook individuen met elk een eigen karaktertje. Asiel weet soms ook beter welke katten knuffeliger zijn dan anderen. Ik vrees dat deze vrouw je namelijk echt volledig heeft voorgelogen. Een kat die op zn oude adres al zo was, is ehct niet zomaar een relaxte knuffel in een nieuwe omgeving. Wrs wilde ze er gewoon zo snel mogelijk van af en was jij een gewillig slachtoffer.

Dus bedenk goed wat je wil, wil je deze kat de kans geven (want het kan zeker dat ze omslaan hoor!) of ga je toch liever voor meer zekerheid via asiel/cattery?
Als je haar de kans wil geven: heb je mogelijkheid haar in 1 kamer op te sluiten? Nieuw huis, nieuwe mensen en nieuwe kat is heelveel stress ineens. De ruimte enorm beperken kan ervoor zorgen dat ze veel sneller went. Gewoon een kamer waar ze alles heeft: kattenbak (open en dicht het liefst, om te testen wat ze fijner vind), speeltjes, voer/water en hoge ligplekjes en verstopplekjes en krabmogelijkheden. Daar laat je haar, totdat ze die kamer helemaal haar eigen heeft gemaakt en zich daar dus echt veilig voelt. Dan heeft ze een veilige basis om kamer voor kamer de rest van het huis te gaan ontdekken.
Hoe meer druk je op haar zet, hoe langer het zal duren. Oppakken is bijv erg stressvol en zou ik alleen doen als het noodzakelijk is. Lekker met rust laten geeft de meeste kans van slagen.

Ze krijgt sowieso een kans hoor! En of ik voorgelogen ben.. ik weet het niet. Ze hadden foto's van haar waar ze heel rustig en relaxt met de honden lag enzo, maar ik twijfel heel erg door dit gedrag. Haar 'even' terug brengen kan sowieso niet. Het was 1,5 uur reizen met ov en daarnaast zit ze dus onder het aanrecht, achter de plint zegmaar. We kunnen er zelf niet bij, ze heeft het lucht roostertje eruit geslagen en zit nu helemaal achterin de tegenovergestelde hoek (beetje lastig uit te leggen)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:01

Dan zou ik haar gewoon zo veel mogelijk met rust laten. Eten en drinken dichtbij zetten zodat ze wel haar plekje moet verlaten, maar niet de hele kamer door moet. Vooral niet proberen af te dwingen dat ze haar plekje verlaat, dat doet ze vanzelf als ze er aan toe is.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 11:08

Nou even een update; ze is er sinds 2 dagen onderuit. We hoorden haar savonds eruit komen en hebben haar toen de gang opgejaagd. Ze mag voorlopig alleen op onze slaapkamer, badkamer en gang. Daar kan ze zich verstoppen, maar niet dusdanig dat we er niet aankunnen. Meanwhile merk ik dat ze niet echt meer bang is voor ons. Niet zo erg als eerst. Heb contact gehad met de oude eigenaar gehad en die zei dat dit voor deze kat normaal is. Haar advies voor eten te geven zelf (dus iets van nat voer dicht bij haar houden) werkte averechts en ze probeerde mij toen aan te vallen. Mijn vriend heeft haar laterna nog een aai geprobeerd te geven toen ze ergens anders zat, maar ze heeft hem een flinke mep gegeven. We laten haar verder vrij veel met rust, trekken ons niet echt wat van haar aan, maargoed.. Bij mijn vriend zit de schrik er flink in en bij mij ook. We zijn echt bang dat ze niet gaat bijdraaien. We hopen dat er volgende week zaterdag verbetering inzit, dan geven we het nog langer, en als daarna geen duidelijke verbetering komt mag een ander iemand met haar aan de slag. Wij hebben gewoonweg niet de energie en tijd om hier hard mee aan de slag te gaan moet dat nodig zijn. Plus dat we gewoon een kat willen zoals onze jongste.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:26

Joh je moet ook een véél grotere en leukere krabpaal kopen :D een waar jungle paradijs! Mijn katten zouden zo'n klein paaltje ook niet gebruiken.
Deze paal is fantastisch! http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... 0cm/380279
Ik heb wel het huisje er tussen uit gehaald want anders kunnen ze niet in 1 streep naar boven. Ik heb al mijn hele leven katten, en weet echt wat ze fijn vinden. Kan me voorstellen dat je niet zo'n grote paal wil voor 1 kat maar denk aan deze dingen, je hebt ook hoge palen die weinig ruimte in beslag nemen:

-Hoogte, katten vinden het prettig zich terug te kunnen trekken en letterlijk 'de kat uit de boom te kijken' Zeker bij zo'n stress katje zoals die van jou.

-Plaats de paal bij een raam, niks is leuker dan vogeltjes kijken vanuit hun luie paal :))
-Denk aan leuke ligkuilen en hangmatten. Die ronde ligkuiltjes maken ze echt ruzie om hier, boven heb ik deze paal staan, ook een aanrader! http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabp ... 0cm/274434 (die plank die onderop zit heb ik eraf gehaald, zodat ze echt omhoog kunnen klimmen, daar moet je ook op letten)

-Zoek een speeltje wat je kat écht leuk vind zoals een stok met veren eraan doet het hier goed, of de 'cat dancer' die bootsen natuurlijk gedrag van een prooi na: http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... eer/135843

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... els/114919

Speeltjes met touw eraan wel opbergen als je er niet bij bent, ze kunnen erin verstikken.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:26

Oja, en een kitten erbij (twee is toch leuker als 1 :D) helpt ook echt om je katje te helpen relaxen :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:35

Vraag me af of je de laatste updates al hebt gelezen ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:39

Niet alles idd :n

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:41

Lees dat je al een tweede hebt, ik hoop dat het goed komt met de twee kittens :)

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 11:44

CK88; tweede kat is geen kitten maar al 1,5 jaar ;-)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:47

Je zegt dat jullie haar veel met rust laten, maar tegelijk noem je dingen die jullie doen die echt te ver gaan voor een kat in deze emotionele toestand. Even aaien of eten voor haar neus houden is echt enorm veel druk zetten dus het verbaasd me niks dat ze uithaalt. Ze voelt zich dan enorm bedreigd, ze voelen echt niet dat je het goed bedoeld. Probeer je eigen behoeftes even aan de kant te schuiven en NEGEER haar volledig. Pas wanneer ze rond loopt en zelf naar je toe komt, heeft gesnuffeld en gekopt en daarna beslist dat je leuk gezelschap bent, dan kun je pas een aai geven! Eten en drinken gewoon op een rustige, veilige plek neerzetten en haar zelf laten bepalen wat ze doet. Zelfs aankijken of lokken met geluidjes/snoepjes is veel te veel druk voor zo eentje.

Edit: bedenk je ook dat de tijd onder het aanrecht nu niet meer meetelt. Ze is de gang in gejaagd en daar begint het hele gebeuren weer opnieuw. Als je dagen telt, moet je dus tellen vanaf dat moment.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 11:52

Thanks voor het advies :) Ik zal het vanavond even bespreken met mijn vriend. Het was puur op advies van de oud-eigenaar, anders had ik dat niet gedaan hoor. Maar ze heeft vrij de ruimte in slaapkamer, gang en badkamer. We laten onze jongste overdag ook nu niet bij haar als een van ons thuis is, zodat ze rust heeft. Vannacht redelijk slecht geslapen en heb haar af en toe wat rond zien lopen, was wel fijn om te zien dat ze dat in elk geval durft ongeacht ons en de jongste :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:55

Uiteindelijk zal het allemaal wel goed komen :j Geef haar gewoon lekker de tijd en de ruimte en laat haar met rust. Dat aanvallen tijdens het eten, hoe uitte ze zich toen? Nam ze echt gevechtshouding aan? Grommen en blazen e.d.?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:03

Klinkt al goed. Dat jullie haar de gang in hebben gejaagd is trouwens ook goed hoor, al is het alleen al omdat je er anders niet bij kon als er iets mis met haar was. Die drie ruimtes is voorlopig ook zat trouwens, lekker daar haar gang laten gaan en wanneer ze zich echt veilig voelt en niet meer vlucht of slaat, dan kan je de rest van het huis open gaan zetten. Maar kijk er niet raar van op als dit een paar weken duurt (of een paar dagen.... Zeer verschillend dus), katten zijn enorme gewoontedieren en hebben meer tijd om te wennen nodig dan de meeste mensen denken.
Je kan best naar haar kijken, maar zodra ze jou dan aankijkt is het verstandig om even je ogen dicht te doen en te openen (dubbele langzame knipoog eigenlijk) en dan je blik af te wenden. Daarmee geef je haar het signaal dat je goede bedoelingen hebt, dat je veilig bent. Wie weet heb je binnen no time de knuffelkat die je zoekt!

Even inhakend op de vraag van sakkia: was het toevallig een mep met oren plat op de kop, grote pupillen en een in elkaar gedoken houding? Zo ja, dan was het pure angstagressie en dus een verdediging.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 12:11

Nee ze vloog echt vooruit op mij en blies, en zo'n eng geluidje, ik schrok ervan dus gooide van schrik t blikje tonijn op de grond en daardoor haakte ze terug en rende ze weg. Uur later wou mijn vriend haar een aai geven (ze zat momenteel ergens anders) en ze vloog weer zo pissig naar voren en heeft hem raak gemept. Dat van die ogen knippen, dat ken ik, heb ik in de terugweg met de trein ook gedaan. Toen we haar pas hadden kon ik haar wel gewoon aaien, liet ze dat toe ondanks dat ze bang was, dus ik snap hier geen zak van :7