Zwerte schreef:Klinkt als een kat die op dit moment chronisch gestressd is. Kan echt wekenlang duren voordat ze een beetje gaat ontdooien, kan ook enkele dagen zijn.
Maar als eerste: als je echt een knuffelkat wil, kan je beter een goede raskat kopen zoals een ragdoll, dan heb je meer zekerheid dat het karakter bij je past. Maar helemaal zeker kan je er nooit van zijn hoor, het zijn ook individuen met elk een eigen karaktertje. Asiel weet soms ook beter welke katten knuffeliger zijn dan anderen. Ik vrees dat deze vrouw je namelijk echt volledig heeft voorgelogen. Een kat die op zn oude adres al zo was, is ehct niet zomaar een relaxte knuffel in een nieuwe omgeving. Wrs wilde ze er gewoon zo snel mogelijk van af en was jij een gewillig slachtoffer.
Dus bedenk goed wat je wil, wil je deze kat de kans geven (want het kan zeker dat ze omslaan hoor!) of ga je toch liever voor meer zekerheid via asiel/cattery?
Als je haar de kans wil geven: heb je mogelijkheid haar in 1 kamer op te sluiten? Nieuw huis, nieuwe mensen en nieuwe kat is heelveel stress ineens. De ruimte enorm beperken kan ervoor zorgen dat ze veel sneller went. Gewoon een kamer waar ze alles heeft: kattenbak (open en dicht het liefst, om te testen wat ze fijner vind), speeltjes, voer/water en hoge ligplekjes en verstopplekjes en krabmogelijkheden. Daar laat je haar, totdat ze die kamer helemaal haar eigen heeft gemaakt en zich daar dus echt veilig voelt. Dan heeft ze een veilige basis om kamer voor kamer de rest van het huis te gaan ontdekken.
Hoe meer druk je op haar zet, hoe langer het zal duren. Oppakken is bijv erg stressvol en zou ik alleen doen als het noodzakelijk is. Lekker met rust laten geeft de meeste kans van slagen.
Ze krijgt sowieso een kans hoor! En of ik voorgelogen ben.. ik weet het niet. Ze hadden foto's van haar waar ze heel rustig en relaxt met de honden lag enzo, maar ik twijfel heel erg door dit gedrag. Haar 'even' terug brengen kan sowieso niet. Het was 1,5 uur reizen met ov en daarnaast zit ze dus onder het aanrecht, achter de plint zegmaar. We kunnen er zelf niet bij, ze heeft het lucht roostertje eruit geslagen en zit nu helemaal achterin de tegenovergestelde hoek (beetje lastig uit te leggen)