Met een loopse teef in een losloopgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:15

Ik ben benieuwd hoeveel reuen ook echt onder appel staan met een loopse teef zoals zoveel mensen hier beweren, geloof er niet zo in eerlijk gezegd ;). Ongetwijfeld zal de ene reu meer last hebben van opspelende hormonen dan de ander, maar ik ga mijn reu echt niet laten castreren omdat een ander een loopse teef het losloopgebied mee in neemt. Het is gewoon heel natuurlijk hondengedrag..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:21

Paperboy schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel reuen ook echt onder appel staan met een loopse teef zoals zoveel mensen hier beweren, geloof er niet zo in eerlijk gezegd ;). Ongetwijfeld zal de ene reu meer last hebben van opspelende hormonen dan de ander, maar ik ga mijn reu echt niet laten castreren omdat een ander een loopse teef het losloopgebied mee in neemt. Het is gewoon heel natuurlijk hondengedrag..

Nou mijn hond loopt altijd los, en ik kan me niet voorstellen dat ik in de 12,5 jaar dat ik hem nu hebt, nog nooit een loopse teef ben tegen gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:23

Mijn witte herder is ook dekreu geweest voordat hij bij mij kwam, ik zelf heb nooit problemen met loopse teven gehad maar af en toe liet mijn moeder hem uit en die heeft 1x echt een probleem gehad, ze lette heel even niet goed op en hij vloog op een andere hond af, sprong om de teef heen en de eigenaar flipte, pakt hem bij de halsband, halsband vloog af, gooit die sukkel de halsband weg.. Dus ze kon eerst zijn halsband gaan zoeken voordat ze hem mee kon nemen, eigenaar was kwaad wat ik aan de ene kant begrijp maar aan de andere kant had hij niet met een loopse teef die in de vraagperiode zit in een losloopgebied moeten komen..
Mijn reu vond haar altijd al heel leuk en was nu sneller met zijn reactie dan mijn moeder die zelf ook baalde dat het zo gelopen was..
Ikzelf kon hem met de bal goed afleiden, bal los en af, wachten tot de teef voorbij was balletje gooien en dan taalde hij niet naar de teef, maar dan moet je wel op tijd zijn met de reactie..
Alleen al om het gedonder dat je kan krijgen zou ik ergens anders gaan lopen, zeker als er veel loopse teven tegelijk zijn zijn de reuen er toch meer op gefixeerd en ik heb geen zin in reuen achter me aan dus dan maar even door de wijk.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:23

Paperboy schreef:

De mijne luisterde echt wel. Hij heeft het een keer geprobeerd maar van dat idee hem ik hem snel vanaf geholpen daarna heeft hij het zelfs niet meer geprobeerd. Ik ben de leider, ik kies wat mag en wie mag. Is bij wolvenroedels toch ook zo? Er is maar 1 paar dat paart.

Paperboy

Re: Met een loopse teef in een losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:33

Lauratje_88 ben benieuwd hoe je hem daar dan "snel" vanaf heb geholpen? Waarschijnlijk niet mijn manier..... Mijn hond is geen wolf en ik ben geen hond ;) . Mijn reu mag ook niet op teefjes rijden, ik pak hem dan rustig bij zijn halsband en zet hem weer netjes met 4 poten op de grond. Maar een loopse teef in een losloopgebied vind ik niet nodig....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:38

Ja dat vraag ik me ook af, het is nogal zelfbelonend gedrag en daarbij instinct, dat kun je niet afleren, alleen proberen iets te bieden wat intressanter is.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:42

Tsja ik vind het ook niet zo'n probleem, als hij alleen maar wil rijden dan is het spel afgelopen lijn ik hem aan en loop door. Verderop vast wel weer een hond waar hij mee kan spelen, het is geen doodzonde..... Bovendien mijn reu is nu 1 jaar oud en met een schofthoogte van ruim 70 cm. denkt hij nog steeds dat je een achterpoot moet omklemmen en daarop moet rijden :o , redelijk "save" dus nog ....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:46

Nou vergis je daar maar niet in, dat kan in 10 seconden veranderen.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:47

Mijn trainer vond het ook maar gek dat ik met mijn loopse teef niet op losloopgebieden kwam.. "Eigenaren van reuen moeten ze maar onder controle hebben."
Nou alleen al voor mijn eigen teef vermijd ik die plekken.. Niets is vervelender voor haar dan een groep hitsige reuen van zich af moeten snauwen..

Het enige nadel is na de loopsheid blijft de geur nog een tijd hangen en zijn er altijd een paar reutjes die dan niet van haar af kunnen blijven en ook gewoon achter ons aan blijven lopen.. Dat is echt vervelend en irriteer me dan ook echt aan de eigenaren dat ze hun hond niet beter onder appel hebben..

Wanneer mijn teef loops is blijven we dus uit de buurt van loslopende honden , helaas lopen in de woonwijk ook weleens reutjes los, maar tot nu toe gelukkig altijd goed gegaan!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:49

Paperboy schreef:
Lauratje_88 ben benieuwd hoe je hem daar dan "snel" vanaf heb geholpen? Waarschijnlijk niet mijn manier..... Mijn hond is geen wolf en ik ben geen hond ;) . Mijn reu mag ook niet op teefjes rijden, ik pak hem dan rustig bij zijn halsband en zet hem weer netjes met 4 poten op de grond. Maar een loopse teef in een losloopgebied vind ik niet nodig....

Gewoon een mep op zijn kont en een duidelijke nee meer was eigenlijk niet nodig. Iedere hond heeft nog altijd roedel instinct en je bent misschien geen hond maar je kunt nog altijd roedelleider zijn.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:52

Ik snap heel goed dat mensen hun hond vast kunnen hebben, al lopen ze in een losloopgebied. Ben er zelf namelijk ook wel eens 1 van :D

Mijn hond verdient het ook om los lekker uit te kunnen razen. Dit mag dus alleen in losloopgebieden. Er zijn wel eens dagen waarop ik aan haar zie dat ze geen zin heeft in andere honden. Zie ik op zo'n moment een andere hond aankomen, klik ik de mijne vast. En dan verwacht ik toch echt dat er rekening met mij gehouden wordt en dat er geen honden op ons afstormen.

De meeste tijd gaat los gewoon prima, zij loopt er wel in een boogje omheen.

Kan me heel goed voorstellen dat er meer mensen zijn die hun hond even rustig alleen los willen laten. En tja, dit mag alleen in losloopgebieden.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:06

Kimbers ligt eraan wat je teef doet als ze er even geen zin in heeft. In het losloopgebied waar ik wel eens loop schijnt een man te lopen met een flinke hond die dus rustig een hond bijt als het hem niet zint. Ook deze meneer vind dat hij recht heeft om zijn hond daar los te laten lopen, hij lijnt hem dan aan als er iemand aan komt.... Toen mijn hond nog heel jong was stormde hij weleens overal op af, tsja als ik die meneer dan was tegengekomen had mijn pup waarschijnlijk een groot probleem gehad.... Ik heb zelf een moeilijke teef die gaat niet mee naar drukke losloopgebieden, ik ben verantwoordelijk voor mijn hond en zou niet willen dat er een hond enthousiast naar haar toe komt rennen en een hap krijgt.... Met haar wandel ik op plekken waar vrijwel niemand komt, ik heb het geluk dat ik bij stal een mooie plek heb waar ze lekker met mijn reu los kan rennen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:09

anneliesdj schreef:
Watvoor hond heb jij Jessix?

Hoezo?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:21

Lauratje_88 slaan is niet mijn ding.....ik geloof ook niet dat mijn reu van een mep op zijn kont onder de indruk zou zijn met een loopse teef voor zijn neus.... Maar goed ligt misschien ook aan het type hond, slaan vind ik not done zeker niet voor dit soort natuurlijk gedrag. En nee ik zie mij niet als roedelleider en mijn honden weten ook echt wel dat ik een mens ben... Als ik een roedelleider zou zijn zou ik voorop moeten rennen met jagen en moeten dekken... huh nee dankje. Ik heb een aantal regels, maar loopse teefjes kom ik (zelden, 1 x gebeurd) tegen dus dat is gewoon aanlijnen dan en doorlopen....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:35

Paperboy schreef:
Lauratje_88 slaan is niet mijn ding.....ik geloof ook niet dat mijn reu van een mep op zijn kont onder de indruk zou zijn met een loopse teef voor zijn neus.... Maar goed ligt misschien ook aan het type hond, slaan vind ik not done zeker niet voor dit soort natuurlijk gedrag. En nee ik zie mij niet als roedelleider en mijn honden weten ook echt wel dat ik een mens ben... Als ik een roedelleider zou zijn zou ik voorop moeten rennen met jagen en moeten dekken... huh nee dankje. Ik heb een aantal regels, maar loopse teefjes kom ik (zelden, 1 x gebeurd) tegen dus dat is gewoon aanlijnen dan en doorlopen....

Aanlijnen en doorlopen is m.i. ook het beste. Zowel teefje als reu moeten elkaar gewoon kunnen passeren aan de riem, niets aan de hand.

Echter vind ik niet dat je alles maar goed moet vinden omdat het natuurlijk gedrag is. Als een hond jouw hond aanvalt, wat immers ook natuurlijk gedrag is, zou je het denk ik wel prettig vinden als de eigenaar ingrijpt en dan ook zo hard als nodig is. Een hond hoort naar zijn baasje te luisteren, onder alle omstandigheden. Of de eigenaar moet ingrijpen voordat de omstandigheden uit de hand lopen, aanlijnen dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:36

Jessix schreef:
anneliesdj schreef:
Watvoor hond heb jij Jessix?

Hoezo?

O mag ik dat niet vragen?
Ik ben gewoon nieuwsgierig :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:37

Jawel hoor, maar dan mag ik toch ook wel vragen waarom? :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:38

Omdat ik nieuwsgierig ben naar watvoor honden er achter jouw verhaal schuilgaan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:39

die zo goed luisteren bedoel je?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:45

Nou laat maar ik voel me bijna crimineel omdat ik iemand vraag naar 't ras van zijn hond.
Ik wist niet dat dat staatsgeheim was :roll:

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:39

Ik vind wel dat een loopse teef aangelijnt moet worden, dat je dan vervolgens nergens meer mag lopen vind ik echt onzin.
Natuurlijk loop je het risico dat je teef besprongen wordt, maar als je teef aan de lijn zit sta je hier zelf dichtbij genoeg om in te grijpen. Vaak zijn er ook maar enkele dagen dat de teef het toelaat, terwijl deze langer loopt is.
Bepaalde drukkere gebieden wel vermeiden, maar ook een loopse teef moet fatsoenlijk uitgelaten.
Mocht er toch een reu komen moet de eigenaar gewoon de hond even bij zich houden en verder lopen.

Helaas zijn er genoeg mensen die hun hond totaal niet in de gaten houden onder het lopen, loops of niet, reu of niet je moet gewoon je hond in de gaten houden en zorgen dat deze in je zicht blijft.
Zelf heb ik ook wel reuen meegemaakt die zelfs op niet loopse teven of gestelleriseerde teven sprongen en die reu werd niet gebruikt om te dekken. Ik vind het ronduit asociaal dat mensen hun reu dan vervolgens niet laten castreren. Man in kwestie vond het prachtig wat zijn hond deed -O- onze hond miste ook nog eens haar heupkoppen wegens HD, dus kon het helemaal niet hebben, dat extra gewicht vanachter.

Wij hebben thuis een gecastreerde reu(11), een reu(1,5) en een teef(2). De teef wilde we eerst een nestje mee maken,(niet met eigen reu ), maar omdat zij heel iel blijft gaan wij dit toch niet doen. Op dit moment is zij loops, in de 40 jaar dat mijn mams honden heeft heeft zij nog nooit zo'n gewillige hond gezien. Reu heeft gelukkig weinig interesse, maar we houden ze op dit moment wel uit elkaar. Gecasteerde reu heeft gister wel op haar vast gestaan, dat verwacht je ook niet na 11jaar dat nooit geprobeerd te hebben.

Reu hebben wij pas heel kort en gaat volgende week langs de dierenarts. Ondanks dat hij tegen geen enkele hond reuen gedrag vertoont. Over 3 maanden (dan kan het pas ivm loopsheid nu) gaat de teef ook.
Ik vind dat iedereen die geen intentie heeft tot fokken, zijn hond zou moeten laten helpen. Dit zou een hoop "oeps nestjes" schelen en ook een hoop gedoe onderling bij het uitlaten. Ik zou van mensen die hun hond niet laten helpen zonder te willen fokken graag weten waarom zij er voor kiezen dit niet te doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:46

Ben ik met je eens hoor, zeker reu en teef in één huis, hoe vaak dat niet mis gaat. (is niet op jou gericht hoor)
Met een reu is het zowieso wat makkelijker, geen eindeloos vlaggen, niet proberen te rijden, geen haantjesgedrag. En een teef heb je zelf vooral werk mee elk halfjaar.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:11

Ja wij doen dit ook eens en nooit meer :')
De nieuwe hond(reu) zit nog vaak in de benche thuis, omdat hij uit een kennel komt en alles van de aanrecht vist en de prullenbak leegtrekt als we even een kamer verder zijn. 'S avonds ligt hij wel in de woonkamer en overdag is hij op stap met paps. Mijn moeder is thuis met de andere 2 honden, dus de teef en reu zien elkaar niet veel. Gelukkig, want een loopse teef en reu in 1 huis is echt zwaar onhandig. Iedereen loopt bij ons in en uit en laat ze dan weer door de deur.
Het kwam enigzins ongelukkig uit, omdat wij de reu net hebben en precies de teef loops werd waarvan wij pas kort geleden hebben besloten dat er geen nestje zou komen (mede door aanschaf van 3e hond en wij toch een hond uit het nest willen houden en 4 teveel vinden.
Ik snap niet hoe mensen elke keer de moeite willen doen om de honden uit elkaar te houden en heb ook vaak genoeg gehoord dat dit fout ging. Volgens mij maak je het jezelf dan echt onnodig moeilijk. Ook met alleen een teef of reu in huis die je niet laat helpen terwijl er geen fokplannen zijn, maak je het in mijn ogen jezelf onnodig lastig + onnodig risico.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:21

Kuggur schreef:
Lauratje_88 schreef:
Mijn niet gecastreerde reu luisterde zelfs als er loopse teven in de buurt waren. Hij kon zelfs zonder problemen met loopse teven spelen en samen gaan wandelen. Als ik me omdraaide en zei kom we gaan liep die altijd direct mee. Heb zelfs al enkele loopse teven bij hun eigenaar moeten gaan afleveren omdat ze achter hem aan liepen.

Homofiel...?

_O- _O- _O-

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:25

Haha. Onze reu is een beetje het zelfde dus, teef biedt zich aan en meneer heeft alleen intresse wat er op het aanrecht gebeurd en of er niet toevallig iets valt wat hij kan eten :')