Kitten stinkt enorm, welk voer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:42

Dat is slim Annemiek80!
Ik ga het onthouden.

Kan je dan binnen een week overgaan of zal ik dit op langere termijn moeten gaan doen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:53

De meeste merken brok zijn via Zooplus te bestellen inderdaad. Ik lees trouwens regelmatig dat katten die van Orijen aan de diarree gaan, die van mij ook. Ik ben daarom Acana gaan voeren. Was nog goedkoper ook :))
Maar als je het ziet zitten is vers vlees nog beter. En zeker KVV makkelijk om te geven.

Mijn 2 oudere katten zijn er groot op geworden, wegens blaasgruisproblemen hebben ze een tijdje op brok gestaan (eerst dieetvoer, toen Orijen en daarna Acana) en staan inmiddels weer op KVV. Ook de jongste van nog geen jaar oud doet het hier super op. Geen stank meer van de kattenbak, mooie vachten en prima eters.

1 of meerdere keren per dag voeren moet je per kat bekijken. Als ze het zelf verdeelt is er niets mis mee. Mijn katten krijgen 2x per dag, omdat er 2 van de 3 zich volproppen, waardoor het er met een even grote vaart weer uitkomt :r
2x per dag een kleinere portie werkt beter. Maar dat is dus echt per kat afhankelijk.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:59

Diane65 schreef:
Mijn katten krijgen ook afgepast voer en drie keer per dag. De castraten worden anders vierkant omdat ze het voer van de poesjes opvreten. Die staan op RC sterilised a.c. en zien er top uit. Komen niets te kort. Als ze eenmaal gewend zijn dat ze op gepaste tijden gepast voer krijgen is er niets aan de hand. In de natuur moeten ze ook werken voor hun voer en lopen de muizen ook niet 24 uur per dag hun bek binnen tenslotte. Vleesvoer krijgen ze begin van de avond en dat laat ik ook maar 10 minuten staan. Als het dan niet op is, moeten ze wachten totdat ik naar bed ga, dan krijgen ze nog twee eetlepels brok per kat. S morgens ook weer twee/drie eetlepels brok. Ik doe niet aan de aanbevolen hoeveelheid die op de zak staat. Ik kijk zelf wat genoeg is voor welke kat.

Dat lijkt mij moeilijk, omdat ik daar een leek in ben... De kat van mijn ouders is best wel dik en heeft een gigantische hangbuik, die krijgt eten als ze erom vraagt (blikvoer van de supermarkt).
Met mijn eigen kat (samen met vriendlief gekocht) wou ik het anders doen, ik wil niet naar de prijs kijken, ik wil haar gewoon goed voer geven, daar heeft zo een beestje toch wel recht op vind ik.

Maar ik ben dus een leek, ik weet nog niet wat goed is voor haar, daarom hield ik mij aan de aanbevolen hoeveelheid die op de zak staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:00

Ik bestel mijn brokken ook via Zooplus. Mijn katten krijgen wisselende merken (behalve blaasgruismeneer, die krijgt altijd RC Urinary).

Op het moment krijgen ze Almo Nature, ook met hoog vleespercentage. Is ook het eerste kattenvoer wat ik serieus heerlijk vind ruiken. En de katten ook want ze vallen er altijd op aan :D Volgende keer krijgen ze weer eens orijen, dan weer Royal canin, dan weer eens Taste of the Wild.. ik varieer graag. Worden ze niet kieskeurig van :D en zo'n half "zakje" of een lepeltje van dat natte spul, krijgen ze nu van Animonda Carny :j

Hier ook geen onbeperkt brokken, heb ik een paar maanden geprobeerd maar ze vragen een 12 kilo!! zak per maand leeg.. niet goed voor mijn portemonnee maar al helemaal niet voor hun buikjes := kreeg je plofkatten van :D en blaasgruiskat vrat net zo hard mee met alle gevolgen van dien :=

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:06

linnie050 schreef:
Dat is slim Annemiek80!
Ik ga het onthouden.

Kan je dan binnen een week overgaan of zal ik dit op langere termijn moeten gaan doen?

Toen ik toentertijd overging naar Orijen heb ik het een tijdje gemengd omdat ik me had laten vertellen dat sommige katten nog wel eens last kunnen krijgen van een plotselinge overgang naar een hoger %, met name darmproblemen dan (diarree, winderigheid etc) door langzaam mengen wordt de overgang makkelijker. Ik moet wel zeggen dat dit dus al zo'n 8 jaar geleden is dus misschien zijn die adviezen niet meer up to date :)
Tussen orijen/catloversgold en porta (overgangen laatste jaar, clg was maar 1 zak) heb ik niet gemengd.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:08

spicegirl schreef:
@NRJ- te weinig is ook niet goed.
2 x een klein handje per dag is wel erg weinig. een kat moet ook aan zijn voedingsstoffen komen, vandaar de advies hoeveelheid.
een kat hoeft ook geen hazewindhond te zijn :D

Heel braaf had ik me aan de hoeveelheid op de zak gehouden :) en langzaamaan werd hij steeds dikker (7 kg terwijl 5,5 kg zijn ideale gewicht is volgens de dierenarts. Waarschijnlijk omdat hij minder beweegt sinds de andere kat overleden is. Momenteel is hij op dieet en krijgt daarom maar 2 x een klein handje.
Als hij weer op het goede gewicht is, verhoog ik uiteraard zijn portie ;)

Dit was ik ook vergeten te vermelden in mijn vorige bericht :o

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:11

Almo Nature raadde een vriendin van me ook wel aan, zij is niet helemaal te vinden voor Royal Canin vanwege het hoge zoutgehalte.

Maar... onze poes deed het op zich wel goed met Royal Canin, ze zag er gezond uit, glanzende vacht, en ze at het graag... Ze dronk wel veel, maar is dat erg? (niet abnormaal veel, maar je zag het duidelijk minderen)

Zou ik terug op Royal Canin overgaan of toch iets anders proberen zoals Almo Nature of nog iets anders?

En zou ik ook iets nat voer erbij kopen of gewoon 100% op droog voer laten?

Douraque

Re: Kitten stinkt enorm, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:14

Veel drinken duidt op hoog zout gehalte alsmede nierproblemen

Ik zou overgaan op Almo of Acana of Catloversgold.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:19

mijn kat krijgt in principe alleen brokken, wel krijgt ze 2 a 3x per week vers erbij als extra (runderhart/lamshart/kuiken/kippemaag/kippehart/kipfilet/rundergehakt, laatste 2 als ik het zelf met koken gebruik :P), vaak met een scheutje water erbij (altijd bang dat mijn kat juist te weinig drinkt omdat katten bekend staan om te weinig drinken)

Ik heb voor nood wel altijd wat zakjes natvoer in huis, die gebruik ik met name zomers nog wel eens tijdens een hittegolf, mijn kat is zwart en houd van zonnebaden en komt dan nog wel eens hijgend binnen, tijdens zo'n periode krijgt ze 2 keer per dag een lepel natvoer met een scheut water, dit doe ik ook als ik het vermoeden heb dat ze ziek is.
Maar zoals nu heb ik haar al zeker 2 maanden geen zakje meer gegeven, doe dus lang met zo'n pak lol

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:22

Douraque schreef:
(als het kankerverwekkend landbouwgif BHA/BHT)

Veel voorkomend en oud misverstand. BHT is een anti-oxidant net als b.v. ascorbinezuur (vitamine C). Dat het ook in bestrijdingsmiddelen zit is om het actieve middel tegen oxidatie beschermen. Er zit ook H2O in, daarom maar geen water meer drinken?

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:23

even iets anders; heb je al gedacht aan ontworming? (of heb ik daar overheen gelezen?)
over het voer kan ik je geen advies geven...

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:29

Ik als Brits korthaar Fokker zou zeggen zeker ook nat voer geven

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:34

@ powiepower: De fokker zei dat dat nog niet nodig was... Ze zei dat zij voor alles gezorgd hadden, spuitjes en ontwormingen en dat ik mij voorlopig nog geen zorgen moest maken.

Hoe vaak moet er ontwormd worden?

Ze is begin juli geboren, ik heb haar sinds oktober, ik heb haar nu dus 3 maanden.

@ jiperdepip: van welk merk geef jij nat voer? En welk merk is jouw droog voer?
Jij bent blijkbaar ook geen echte fan van RC?
Ik hoor graag meer, zeker gezien jij blijkbaar ervaring hebt met Britten...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:55

ik weet hoe je je voelt :') mijn kitten op kvv en af en toe pikte ze gerust een portie brok (geen goede ;) ) mee van de katten van m n ouders bleeeh ik stond echt te kokhalzen boven de kattenbak.. had ze die brokken niet dan was er echt niks ergs aan een kattenbak schoonmaken, kleine harde drolletjes ipv grote hopen zachte kak en boven alles.. niet stinken!
dus hier idd kvv, heb verder geen andere brokken geprobeerd, hier doet ze het top op :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 14:01

Is kvv ook te vinden in België?

Ik ben een echte leek wat voer betreft... Ik had enkel nog maar gehoord van Royal Canin, Whiskas en Purina One :o *schaam* Laat dus staan dat ik iets weet of het een A-merk is, of het veel zout bevat, veel vlees, of wat dan ook... :D

Zoals ik eerder al zei, ik wil gewoon het beste voor mijn kat, ik ga straks in 2 dierenspeciaalzaken kijken wat ze daar in de aanbieding hebben, kijken of dat ook maar iets tussen staat van wat hier gezegd wordt en misschien ook eens vragen aan de verkoper/verkoopster.
De prijs van het voer kan mij echt niet schelen. Ik bespaar liever op speeltjes enz. dan op voer. Beestje is ook blij als ik haar een propje papier of een kartonnen doos geef, heeft ze uuuuren lang plezier van, dus dan koop ik liever minder speeltjes maar duurder voer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:12

Misschien niet heel ontopic qua broksoort. Maar ik heb hier ook een kat die nogal uhm dik werd van een gewoon bakje brok. Want dat schrokt zo lekker weg. Die zat rond de 7kg. Ik heb nu al een paar jaar de voerbak van stimulo (zie google). Het is een (grijs) plateau met meerdere groene buisjes (niveau 1-3 in hoogte). Op deze manier pakken ze alleen brokjes als ze honger hebben. Schrokken gaat niet want ze moeten het met hun pootje eruit vissen. Sindsdien is die van mij netjes rond de 5kg. Hij eet nu over de hele dag kleine beetjes ipv ochtend en avond bakje leeg te schrokken. Ik wil geen andere voerbak meer in huis voor katten. Hiermee kan ik ook een weekend weg en dan heeft hij nadien nog eten erin liggen.

Vergelijk de prijzen in de dierenspeciaalzaak wel met die van vb. zooplus! Zag pas dat het op een zak RC minstens 10€ scheelde. Ik bestel er altijd, evt. voer+grit om boven bedrag te komen voor gratis verzenden. Die van mij krijgt RC hypoallergenic dus dat kan ik zelfs los bestellen :') Maar wil niet weten wat ik er bij de DA voor zou moeten betalen..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:19

@sander_lotte ;
-...De maaltijden
Een groot verschil met volwassen katten is dat kittens veel vaker eten, zo’n vijf a zes keer per dag. Een volwassen kat eet maar twee a drie keer per dag. De porties van een kitten per maaltijd zijn wel aanzienlijk kleiner. Hun kleine maagje kan nog geen grote porties voer bevatten. Vanaf de leeftijd van zes maanden kun je overschakelen op drie maaltijden per dag. Wanneer de kat één jaar is geworden, zijn twee maaltijden per dag voldoende. ..
-..
Hoe vaak moet ik mijn kitten voeren?

U kunt het volgende schema aanhouden:
8-12 weken leeftijd: 4 maaltijden per dag
12-24 weken leeftijd: 3 maaltijden per dag > 24 weken 2 maaltijden per dag...

je kitten komt (hoop ik ) van een goede fokker.daar had ze onbeperkt moedermelk, en als het goed is ook brokjes staan, en/of blikvoer. een kitten heeft een kleine maag, en kan niet voldoende eten, in 1 maaltijd, om er een hele dag mee te doen.dit moet je langzaam afbouwen, lopend tot ongeveer 1 jaar, of na sterilisatie.dit houd in dat je kat tot 6 maanden minimaal 3 x daags voer moet hebben, en daarna 2. volwassen katten hebben aan 2 x daags voldoende.
ze is nog in de groei.
meeste goede fokkers geven je ook een schema mee , en evt. wat van het voer dat ze gewend waren.
er is speciale brok, voor opgroeiende kittens.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:22

jiperdepip schreef:
Ik als Brits korthaar Fokker zou zeggen zeker ook nat voer geven

Ik heb zelf een Brits Korthaar.

Ik geef Snoetje natvoer in mousse vorm, dat kan ze lekker naar binnen slobberen. Hardvoer met stukjes is voor haar moelijk eten door d'r platte snoetje.

Ze vindt het héérlijk. Ik geef het vooral om haar een plezier te doen.

Waarom beveel jij het specifiek aan?

Haar vaste merk brokje is van Purina, de groene zak uit de supermarkt. Iets anders eet ze niet. Mijn andere poes at trouwens ook niets anders dan purina.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 14:35

@ idinn: Dat is bij mij het probleem ook niet eigenlijk. Mijn kat schrokt haar eten niet binnen, ze eet gewoon een beetje en gaat dan weer verder. Ze verdeelt haar maaltijden netjes over de hele dag, dus daar kan ik best wel tevreden over zijn.

In het begin heeft ze uiteraard wel moeten leren dat als ze te snel at, ze langer zonder eten moest. Maar dat had ze toch vrij snel door :)

@ spicegirl: Mijn kitten eet ook zeker zo'n 5 à 6 keer per dag, maar inderdaad eet ze niet zo veel in 1 keer. Zoals ik al vaker gezegd heb hier, geef ik haar 's avonds gewoon de aanbevolen hoeveelheid die op de verpakking staat. Ze beslist zelf eigenlijk wanneer ze wilt eten, maar ze eet gewoon heel vaak kleine porties.
Bij de fokker had ze eigenlijk ook voortdurend voer ter beschikking, net zoals bij mij nu. De fokker wou mij wat voer meegeven, maar ik heb gewoon op voorhand gevraagd welk voer ze kreeg en toen ben ik datzelfde voer gaan halen voordat ik haar ben gaan ophalen. (RC voor kittens tot 12 maanden)
Enkel de moedermelk heeft ze nu dus niet meer, maar de moeder is bij haar kittens geweest (samen met nog andere Britten) tot ze werden opgehaald.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:36

Heb niey alles gelezen dus sorry voor eventuele dubbelpost.
de hoeveelheden op de verpakking zijn vaak te veel. Als dierenartsassistente kon ik me daar vreselijk aan storen. Alle diereigenaren doen hatd hun best en doen wat op de verpakking staat. Vaak met als resultaat veel te dikke katten.
de meeste katten kan je beter niet op onbeperkt zetten omdat ze daar veel te dik van worden en een slecht gebit van krijgen.

Geef een aantal keer per dag een afgepaste hoeveelheid en kijk naar je kat. Wordt hij te zwaar geef je minder per keer wordt hij wat mager geef je hem meer.
verpakking is een richtlijn maar vaak aan de ruime kant. Ik geef mijn katten de helft van wat er op de zak staat. En heb een mooie slanke kat. Hetzelfde geldt voor mijn honden

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:40

Misschien kun je het beste aan de fokker vragen hoeveel en met wat ze heeft behandeld? En als je het niet vertrouwd je dierenarts om advies vragen/feces onderzoek laten doen. Heeft ze ook dunne/slijmerige ontlasting?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 14:45

@ callum: wauw, de helft van wat er op de zak staat? Dat lijkt mij wel héél weinig :D Dan zou dat bij mij maar 35 à 40 gr op 24 uur tijd zijn, dat lijkt mij toch maar héél weinig?

Angel is ook gewoon een slanke kat (op dat hangbuikje na :Y) ), maar goed, ze is ook nog maar 6 maanden...

@ powiepower: nee de ontlasting is gewoon vast. Nu met die Whiskas lijkt de ontlasting wel natter, maar nog steeds vast. Bij de RC was het gewoon vaste, vrij droge ontlasting.

De fokker heeft mij deze week nog een berichtje gestuurd om te vragen of ze nog eens mogen komen kijken naar de poes, dus dan kan ik het weleens vragen als ze thuis zijn.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:00

sander_lotte schreef:
@ callum: wauw, de helft van wat er op de zak staat? Dat lijkt mij wel héél weinig :D Dan zou dat bij mij maar 35 à 40 gr op 24 uur tijd zijn, dat lijkt mij toch maar héél weinig?

dat voerde ik met orijen inderdaad aan mijn kat, nu met porta 50 gram waar 90 gram de aanbevolen hoeveelheid is, ook bijna de helft dus, maar als ik 90 gram geef komt ze toch echt (fors) aan.

Maar zoals ik al eerder zei, mijn kat is volwassen (11) en al heel wat jaren geleden gecastreerd, bij een kitten van 6 maanden zou ik ook een beetje op de verpakking afgaan of ze moet extreem aankomen/dik worden, of te mager worden. Na castratie heeft een kat ook wat minder nodig, en een binnenkat heeft ook minder nodig dan een buitenkat bijv, dat zijn echter richtlijnen en je moet het altijd individueel bekijken

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:10

Idd zijn volwassen gecastreerd katten. Die krijgen meestal 30 gram per dag. Als ik meer geef groeien ze dicht. Daarom zeg ik voer meerdere keren per dag en kijk naar je kitten. Als ze te zwaar wordt. Wat je zelf aangeefr zal je gewoon minder moeten voeren. En bedenk wel er is niks zieliger dan een dier met overgewicht of ondergewicht. Als eigenaar ben je daar verantwoordelijk voor.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 15:18

Ok, het gaat hier om volwassen katten, dat is wel wat anders ja...

@ callum: Inderdaad, een kat met overgewicht of ondergewicht wil ik uiteraard niet! Daarom dat ik aan het zoeken ben wel voer het beste zou zijn voor mijn poezeltje :o

Ik ga straks ook eens kijken of hier in België ook Orijen in de winkel ligt... Daar lees ik blijkbaar ook wel goede dingen over.

En anders gewoon terug RC proberen en een beetje minder geven.

Is er toevallig geen lijstje met A-merken? :D Niet dat ik straks weer het foute voer koop :Y)