Welk huisdier in terrarium van 60 cm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:32

Ik heb ook muisjes, heb wel een meter aquarium maar 60 cm had ik ze vroeger ook in. Zou dan wel maar 2 of max 3 pakken. Zoek een fokker uit in de buurt het liefste, die fokt geselecteerd en fokken niet om te verdubbelen zoals de kwekers waar de dierenwinkel muizen vandaan komen.
Zorg dat je veel spullen erin hebt om te klimmen of maak een achterwand in 3-d zodat ze kunnen klimmen.

Zo ziet mijn aquarium eruit; https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 15:36

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:40

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:49

Ik dacht dat je nog geen keuze had gemaakt tussen hamster of muisjes, hamsters staan er wel op namelijk :)

joann123

Re: Welk huisdier in terrarium van 60 cm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:01

Ja ik kijk een beetje bij alle twee nu

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:21

Ik vind persoonlijk dat muizen echt meerdere verdiepingen nodig zijn en een terrarium daardoor niet erg geschikt is. 60 bij 40 is eigenlijk zo'n net niet maatje. Voor een rattenslangetje zou het net mooi zijn denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:23

beestenfreak schreef:
Ik vind persoonlijk dat muizen echt meerdere verdiepingen nodig zijn en een terrarium daardoor niet erg geschikt is. 60 bij 40 is eigenlijk zo'n net niet maatje. Voor een rattenslangetje zou het net mooi zijn denk ik.

Ja voor een jonge gut, maar niet voor een volwassen gut.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:27

Voor een volwassen gaat het inderdaad krap worden ja. Zou met uitzondering van wandelende takken ofzo ook niet snel een dier in zo'n maat hok stoppen :n

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:29

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:55

Mizora schreef:
Qua lengte voor slangen wordt aangeraden dat de slang er diagonaal volledig gestrekt in kan liggen. Dus een slang van 50cm moet een hok hebben van minstens 20x30 (diagonaal is dan 50cm).

Pythagoras zou zich draaien in zijn graf als hij daar wifi zou hebben :+
http://www.rekenmachineonline.com/stell ... ythagoras/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:32

beestenfreak schreef:
Voor een volwassen gaat het inderdaad krap worden ja. Zou met uitzondering van wandelende takken ofzo ook niet snel een dier in zo'n maat hok stoppen :n

Oh, spinnen, schorpioenen, kakkerlakken, gifkikkers, krabbetjes e.d. kunnen daar prima in, hoor.

Nou ja, niet iedere schorpioen. Maar bepaalde soorten best wel.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:37

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:45

Mocht je trouwens echt een feest voor het oog willen TS, dan zijn pijlgifkikkertjes the way to go. Echt, het is levende tv, letterlijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:17

Zoek je een dier waar je echt iets mee kan of iets leuks om naar te kijken?

Zag dat het over muizen ging, ik fok Europese dwergmuizen, ontzettend leuke muisjes. Ze hebben een grijpstaart die ze gebruiken om mee te klimmen (normale muizen kunnen dit niet) en ze zijn dagactief dus je ziet ze veel. Het grootste voordeel vind ik nog wel dat ze niet stinken, normale kleurmuizen stinken ontzettend, die heb ik ook gehad en daar werd ik echt niet vrolijk van... deze ruik je niet, beide geslachten en je hoeft eigenlijk maar 1x in de maand/2 maanden (afhankelijk van je hok) te verschonen, ik vind het ideaal.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 07:35

Fiffill schreef:
Zoek je een dier waar je echt iets mee kan of iets leuks om naar te kijken?

Zag dat het over muizen ging, ik fok Europese dwergmuizen, ontzettend leuke muisjes. Ze hebben een grijpstaart die ze gebruiken om mee te klimmen (normale muizen kunnen dit niet) en ze zijn dagactief dus je ziet ze veel. Het grootste voordeel vind ik nog wel dat ze niet stinken, normale kleurmuizen stinken ontzettend, die heb ik ook gehad en daar werd ik echt niet vrolijk van... deze ruik je niet, beide geslachten en je hoeft eigenlijk maar 1x in de maand/2 maanden (afhankelijk van je hok) te verschonen, ik vind het ideaal.

Gewone kleurmuizen hoeven echt niet te stinken, ligt er maar net aan wat voor bodembedekking je gebruikt, hoe je het schoonmaakt en hoeveel dieren in een bak zitten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:40

Ze ruiken altijd, daar kun je niet omheen ;) de een vindt het meer stinken dan de ander maar welke bodembedekking je ook gebruikt, muizen ruiken nu eenmaal sterk.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:51

Baardagamen! Zijn super mooi... alleen wel heel rustig...
Afbeelding

Edit:typo verbeterd en plaatje toegevoegd :)
Laatst bijgewerkt door _xDyan op 22-01-14 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:54

Fiffill schreef:
Ze ruiken altijd, daar kun je niet omheen ;) de een vindt het meer stinken dan de ander maar welke bodembedekking je ook gebruikt, muizen ruiken nu eenmaal sterk.

Ik vind dat reuze meevallen en iedereen die ik ken ook.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:49

En ik ken er een hoop die het niet lekker vinden ruiken. Ken ook mensen die muizen moesten wegdoen omdat de huisgenoten het vonden stinken. Er zit gewoon een bepaalde geur aan, en dat is voor TS miss iets om rekening mee te houden. Weet niet waar ze het hok wil neerzetten maar op je slaapkamer kan het minder fijn zijn.

Bodembedekking en mate van verschonen kan zeker schelen, geen idee hoe vaak jij verschoont maar het moet vrij vaak gebeuren welke bodembedekking je ook gebruikt (in mijn ervaring). Buiten dat zijn het wel ontzettend leuke dieren en je hebt heel veel erg leuke kleurtjes (hoe vaak ik al wel niet heb zitten twijfelen om ze toch weer te nemen)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:55

_xDyan schreef:
[ Afbeelding ]

Baardagamen in een bakje van 60cm? Beetje klein.. er worden hier wel meer tips gegeven over reptielen waar ik mijn vraagtekens bijzet of die mensen wel weten hoe groot zo'n beesie wordt?

Lees je sowieso eerst in als je echt aan een reptioel wilt beginnen! Dat je wel een beetje weet waar je aan begint en wat je kan verwachten.

Mocht je toch voor knaagdiertjes zoals kleurmuisjes gaan: ook dan is het natuurlijk handig om te lezen wat zij nodig hebben maar das iets makkelijker dan een reptiel zeg maar want daar gaat het nog al vaak fout.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:18

_xDyan schreef:
[ Afbeelding ]

2 baardagamen in een bakje van 60cm...? Beetje krap niet ?. :')

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:22

Ik zou helemaal geen een dier in zo'n bakje zetten. Snap de volgorde hier ook niet helemaal. Waarom een bakje van 60x40? Omdat je die toevallig heb? En dan daar een dier bij gaan zoeken.. Nee dan zou ik zeggen neem een dier waar je bewust voor kiest en ga daar een fatsoenlijke huisvesting bij zoeken.

En dieren die klein blijven zoals vissen en schildpadden passen zich niet aan aan een bak, die vergroeien gewoon zo ernstig dat ze er uiteindelijk dood aan gaan.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:30

Baileys01 schreef:
Ik zou helemaal geen een dier in zo'n bakje zetten. Snap de volgorde hier ook niet helemaal. Waarom een bakje van 60x40? Omdat je die toevallig heb? En dan daar een dier bij gaan zoeken.. Nee dan zou ik zeggen neem een dier waar je bewust voor kiest en ga daar een fatsoenlijke huisvesting bij zoeken.

En dieren die klein blijven zoals vissen en schildpadden passen zich niet aan aan een bak, die vergroeien gewoon zo ernstig dat ze er uiteindelijk dood aan gaan.

Dit is wel een beetje een dramaqueen statement om je eerlijk te zeggen hoor :+
60x40 is een nette maat zolang je voor dieren kiest die goed gedijen bij dit formaat. Bijvoorbeeld dus een koppeltje dwergmuizen :)
Je kan ook voor een dwerghamstertje kiezen zoals een roborovski (zag die staan al bij de kliniek) dit is echter wel een kijkras, worden niet makkelijk tam (uitzonderingen daargelaten).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:46

Snap het wel, imo kun je ook beter kijken wat je leuk lijkt en daar een verblijf voor kopen dan andersom. Maar het is niet alsof er niks in die bak zou passen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:51

Ik heb een keer op een beurs dwergmuisjes gezien, je kan bijna niet geloven hoe klein die zijn!
Misschien is dat een optie?
http://link.marktplaats.nl/765959990

Kan je misschien zoiets van je terrarium maken:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 22-01-14 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt