Oude cavia ernstig ziek, dierenarts zegt ouderdom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Re: Oude cavia ernstig ziek, dierenarts zegt ouderdom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 07:29

Grit, alleen in het voer is vaak niet genoeg. Bij in het water heeft de ts goed gedaan. Groente, m.u.v. de kolen ook altijd goed er bij. De caaf zal wel troebele oogjes hebben omdat ze zich niet fijn voelt, voor mij is dat overigens wel een graadmeter dat het waarschijnlijk dan niet goed gaat. Hopelijk heb ik ongelijk en mag je nog even van je dametje genieten.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 07:34

Dan moet je geen beesten nemen als je niets overhoudt. Ook dit hoort erbij. Je bent nu naar de arts geweest maar voor het zelfde geld was je duurder uit. Dat is nu eenmaal het risico dat je neemt en nee helaas hebben niet alle 16 jarigen dat door.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 07:40

Ach Urion, was jij ook zo verstandig op die leeftijd? Daar zijn haar ouders toch verantwoordelijk voor. Die horen de ernst in te zien, daar kunnen we hier ts toch niet op aan kijken? Misschien mocht ze wel helemaal niet van haar ouders omdat die er anders over denken. Kijk die er aub op aan.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 07:48

Mijn ouders vonden het niet meer dan normaal om naar de DA te gaan als het nodig was. Het gaat mij erom dat ze niet moet miepen over dat ze weinig geld heeft. Als ze weet dat ouders moeilijk doen over verzorging van een dier neem er dan geen. Kom op ze is geen tien meer.

Overigens had ik een bijbaan met 16 jaar en moest ik mijn dieren al zelf betalen. Wat moet dat moet.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:07

We kunnen nu wel weer gaan zeuren over het maken van een foto.
Feit is dat ze naar de DA zijn geweest en 3 opties zijn eruit gekomen.
Ze heeft voor de behandeling met ontstekingsremmers en pijnstilling gekozen.

Ik hoop dat het maar een ontsteking is, en dat de cavia nog beter word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:13

Manman, op bokt kun je het ook nooit goed doen :+ Is ze naar de DA geweest, krijg ze als nog commentaar.

En ik mocht op mijn 16e ook niet zomaar met mijn dieren naar de DA, ook al kon ik het zelf betalen. En dan kun je gewoon zeggen gewoon heen gaan. Maar ik heb mij altijd nog aan de regels van mijn ouders te houden(zelfs ik nu nog 19 ben). Wat sommige hier schijnbaar niet kunnen accepteren.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:26

MightyMike schreef:
Grit, alleen in het voer is vaak niet genoeg. Bij in het water heeft de ts goed gedaan. Groente, m.u.v. de kolen ook altijd goed er bij.

Ik heb het niet over het water, maar ze schrijft over een pil. Lijkt mij met het geven van medicatie, ogen schoonmaken niet nodig de cavia ook nog met iets lastig te vallen wat ook anders opgelost kan worden. Tenzij de cavia het zelf zo op eet.

Mijn inziens moet het niet nodig zijn als je cavia gewoon goed eet, genoeg groenvoer vind ik belangrijker dan het op te lossen met pilletjes. Is een stuk beter voor de spijsvertering, al helemaal als de cavia weinig kan bewegen.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:34

Klinkt als een logische en verstandige keuze, ik zou voor een cavia ook geen foto laten maken. En nee niet om het geld maar omdat het niets uitmaakt. Er is nu begonnen met behandelen, reageert hij dan is het goed anders dan is de keuze ook makkelijk en wordt het inslapen. Goed voor je dieren zorgen betekend niet altijd tot het uiterste gaan.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:15

Ik heb een beetje gemengde gevoelens bij het topic, vooral om het feit dat de cavia dagenlang heeft geleden. Daar kan ik nog steeds niet goed bij. Feit blijft dat je eindelijk naar de dierenarts bent geweest en dat wel iets positiefs is.

Grit, de meeste cavia's zijn gek op vitamine C tabletjes hoor. De cavia's hier stonden op de eerste rij als ze het potje hoorden rammelen. (Inmiddels ben ik gestopt met de tabletjes).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:33

Ben ik met je eens Laura. TS zag op 16 januari dat de cavia mank liep en is uiteindelijk op 27 januari naar de da gegaan.
Dat ze uiteindelijk gegaan zijn is positief te noemen maar in mijn ogen ook niet meer dan logisch (in mijn ogen hadden ze dat al eerder moeten doen).
En dit is geen verwijd naar TS maar wel naar haar ouders, want die zijn in mijn ogen hoofdverantwoordelijk!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:43

kiki1976 schreef:
Ben ik met je eens Laura. TS zag op 16 januari dat de cavia mank liep en is uiteindelijk op 27 januari naar de da gegaan.
Dat ze uiteindelijk gegaan zijn is positief te noemen maar in mijn ogen ook niet meer dan logisch (in mijn ogen hadden ze dat al eerder moeten doen).
En dit is geen verwijd naar TS maar wel naar haar ouders, want die zijn in mijn ogen hoofdverantwoordelijk!

Ik kan hier alleen maar mee instemmen :j

Daarbij heb ik het idee dat het al langer aan de gang was, te oordelen aan het verhaal van TS. Een cavia loopt niet zomaar op drie poten, dan is er wel iets goed mis. Daarom denk ik dat er al langer is aan de hand was met het pootje en dat, door een verkeerde beweging o.i.d, de spreekwoordelijke druppel in de emmer werd toegevoegd. Ik denk niet dat het een breuk is, ik denk dat de cavia dan wel meer van zich had laten horen. Zelf denk ik aan optie 2 of 3, uitgaande van de woorden van TS.

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:37

Ik word hier alleen maar heel erg triest van... zal verder wijselijk mijn mond houden.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:07

Ik heb mijn best gedaan. DA heeft mij voor de keuze gesteld of ik eerst een foto wilde, maar hij zei er is geen goed of slecht en ik begrijp dat je het zelf moet betalen.
Ik maak haar oogjes al een hele poos schoon, ze is stokoud en waarschijnlijk is dat gewoon iets wat reuze meevalt maar waar ik me toch zorgen over maak. Ze huid rondom haar oogjes is slechts een beetje droog, en dat is alles wat er mis mee is.

Ik ga kijken hoe het verder met haar gaat nu.

Oja, de vitamine pillen. Ik heb kindertabletjes vitamine-c gekocht, en deze halveer ik om op de juiste dosis te komen. Ze vindt ze heerlijk.
Ik heb haar voer ook geleidelijk aangepast naar senior voer, voor caaf van 3 tot 5 jaar. Kon geen oudere leeftijd vinden, waarschijnlijk omdat cavia's bijna nooit 7 jaar worden. Hoe toch bij mij, als ik zo een slechte baas ben? Vreemd, hoor.

In kool zit veel vitamine-c, alleen dat geef ik niet omdat het een lichte aanslag op de darmen is. En gezien de bijwerkingen van de antibiotica krijgt ze lekker makkelijk verteerbaar groente en fruit, komkommer vooral op dit moment.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:08

Voor de ogen heb je ook een neutrale vettige oogzalf, geeft meer verzachting dan water. Water kan juist uitdrogen.
Een tijdje terug kort bij mijn oudje gebruikt en daarmee was het snel over. Ze had toen soepoogjes, haar medecaviaas likte dit schoon bij haar, de zalf was om het droge tegen te gaan.

Als ze de vitaminepil zo op eet, dan is het inderdaad geen extra belasting. Maar je gaf zo'n opsomming van wat je allemaal wel niet extra moest doen, dat ik dacht dat je die moest (dwang)voeren.

Kool werd ook juist genoemd als minder geschikt. Hier is het eigenlijk standaard andijvie wat ze krijgen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:10

Urion schreef:
Mijn ouders vonden het niet meer dan normaal om naar de DA te gaan als het nodig was. Het gaat mij erom dat ze niet moet miepen over dat ze weinig geld heeft. Als ze weet dat ouders moeilijk doen over verzorging van een dier neem er dan geen. Kom op ze is geen tien meer.

Overigens had ik een bijbaan met 16 jaar en moest ik mijn dieren al zelf betalen. Wat moet dat moet.

Ik neem aan dat jij de persoonlijke leef situatie en de TS zelf kent? Aangezien je zo veel aannames doet...

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 07:47

het is inderdaad een idee op oogzalf te overwegen, ik ga er naar op zoek.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 07:55

goed bezig hoor ts...hopen dat je caafje snel opknapt!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:26

Ik snap dat je je best hebt gedaan. Wij struikelen over het feit dat je cavia dagenlang pijn heeft geleden zonder dat ze daar pijnstillers of medicatie tegen kreeg. Daarom wordt er zo op gereageerd, omdat je niet eerder naar de dierenarts gegaan bent.

Ik vind dat je nu wel goed handelt, maar laat dit een leerpunt zijn voor een volgende keer. Gelijk heengaan, niet twijfelen. Jij kent je cavia het beste en weet gelijk dat er iets mis is. Je hebt altijd vervoersmogelijkheden, tig dierenartsen door het hele land, mogelijkheid genoeg om je cavia de zorg te geven die hij of zij nodig heeft :j

Succes met het caviaatje, hopelijk knapt ze op!

Edit: Heb je een foto van de ogen toevallig? Ik ben best nieuwsgierig hoe de ogen eraan toe zijn

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 20:16

ik was idd van plan een foto al te maken, alleen nu loopt er juist een traantje langs haar koppie steeds en ze oogt een beetje waterig. eetlust is ook sterk gedaald, maar dit zijn bijwerkingen van de medicijnen. ik ga er morgen even over bellen als het dan nog niet weg is, en anders maak ik een foto van de droge oogjes.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 15:47

Hier foto's van Rocky. Vooruitgang of niet? Ik oordeel zelf heel subjectief, aangezien ik heel optimistisch ben. Ik zou het graag van jullie horen.

Haar oogjes.
http://i994.photobucket.com/albums/af68/Demi_de_Jong/CAM01718_zpsf756aa61.jpg

Ik heb elke avond op een plaid in het midden van de kamer. Anders is het wel erg claustrofobisch, de hele tijd in dat hamsterkooitje. Ze wordt per dag actiever.
http://i994.photobucket.com/albums/af68/Demi_de_Jong/CAM01701_zpsf7456d82.jpg

Stand van haar lichaampje nu
Afbeelding
Stand van haar lichaampje bijna twee weken geleden
Afbeelding

Ik maak telkens een foto van haar lichaampje op de manier hoe ze zelf staat. Ik zet haar neer, ze gaat verzitten en zo maak ik een foto.

edit; Ik ga zometeen naar de dierenarts voor speciaal voer, poeder dat ik aan moet lengen met water. Ze wil zelf namelijk niet meer eten vanwege de antibiotica. Ook ga ik haar olvarit babyvoeding bijgeven. Ik krijg er een spuitje bij en dan kan ik haar voeren, dat is balen van de antibiotica maar ik hoop dat het zo helpt. Dit advies heb ik gekregen van de dierenarts na telefonisch overleg over haar vooruitgang.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:00

Denk dat je critical care op gaat halen, succes met dwangvoeden. Ik hoop dat ze er door heen trekt voor je, al heb ik er zelf twijfels voor wanneer ze gestopt zijn met zelf eten. Succes met je mooie dame!

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:22

eens met Urion.

arm beestje. :(

Ik snap echt niet dat mensen zo lang medische zorg aan hun (huis) dier uitstellen.
Jij kiest voor jou huisdier, ook in mindere tijden. Jou cavia heeft er niet voor gekozen om bij jou te zijn, en is wel helemaal afhankelijk van jou. Je weet toch voor je aan dieren begint dat ze ziek (kunnen) worden en dat het altijd veel geld kost.

Als ik ouders had die huisdieren kennelijk niet belangrijk genoeg vinden om gelijk medische zorg te bieden wanneer ze het nodig hebben, had ik geen huisdieren genomen en gewacht tot ik uit huis was.

maar goed, wat gebeurd is is gebeurd en ik hoop dat de jonkies nooit iets gaan manekeren bij jou.

Ben wel blij dat je uiteindelijk naar de dierenarts bent gegaan.
Je zal vast wel veel om je beestje geven, maar vind dit toch wel erg sneu voor het diertje. :(
Ik had het beestje uit zijn lijden verlost, als je nu nog niet weet wat er aan de hand is. (alleen dan weken eerder).

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:30

Succes met dwangvoeding. Ik heb dit meerdere malen bij verschillende cavia's gedaan en ze leven allemaal nog. Na een tijdje vonden ze het zelfs lekker. Naast het dwangvoer wat je haalt bij de DA kan je een wortelhapje (babyhapje) bijvoeren. Zelf deed ik altijd mijn eigen voer (biks) in de mixer met water en voerde dat bij. Let wel: zeker wel 3 keer per dag aangezien ze eigenlijk heel de dag moeten kunnen eten.

Vooral niet opgeven, mijn ervaring leert dat hoelang het ook duurt, hier duurde het soms een paar weken, ze op een gegeven moment toch weer gaan eten.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:48

Mensen niet zo doorzagen over het uitstellen van de DA, we weten het nu wel. Vind ts juist erg zorgzaam overkomen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:39

SanneJas schreef:
maar goed, wat gebeurd is is gebeurd en ik hoop dat de jonkies nooit iets gaan manekeren bij jou.

Jonkies??? Heb ik wat gemist?