en dit is waarom ik geen! fan ben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:13

liedje89 schreef:
Ik heb er heel veel gezien mijn moeder vind het leuk ;) , hij werkt toch voornamelijk met jachttouwen waar hij best regelmatig een ruk aan geeft of trappen en porren, imo allemaal correcties/straf. En veel is natuurlijk ook relatief, bij de trainer waar ik heb getraint word in principe niet gestraft, straffen in namelijk een heel ineffectief trainingsmiddel, dan is 5 correcties natuurlijk al veel straffen...

Imo is het toch je eigen schuld als je je hond laat jagen en ik vind het nogal sneu dat de hond (en de kip trouwens arm ding) hier nu voor op hun lazer krijgen, baasjes hadden gewoon al veel eerder een hersencel moeten kweken. Vind Cesar daarin altijd veel te lief "zat je hond 23h per dag op een meter en komt hij niet buiten, ach ja dat kan" :x . Ik denk trouwens dat mensen misschien ook beter gaan snappen waarom een trap onder je kont niets oplost als ze zelf eens onder hun kont worden getrapt O:)

Ik heb Cesar nog nooit zien rukken, trappen of porren. Hij haalt honden wel uit hun 'state of mind' en dat dat niet lukt met vriendelijk vragen...... tja :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:26

liedje89 schreef:
Ik vind Cesar niet zo'n geweldige trainer, hij straft heel veel, houd er ouderwetse theoriën op na over dominantie ed, noemt een hijgende, likkende algeheel zenuwende hond vaak "calm and submissive". En heeft vooral een boel fans die de helft een beetje snappen en zich door Cesar gerechtvaardigd voelen om hun hond dus maar constant op zijn lazer te geven, voor alles :roll: . Hij heeft wel goede timing en houding waardoor hij resultaat behaald en een goed markting team en een leuk TV hoofd, dus ik snap wel waarom mensen hem leuk vinden, niet waarom ze hem geweldig vinden :O

Maar dit filmpje vind ik nu niet echt een situatie waarbij Cesar het heel slecht doet eigenlijk. Hoewel ik me wel afvraag wat hier het nut van is, je kan die kip toch gewoon veilig in een hok bewaren, had je je hond maar niet moeten leren dat kippenvangen tof is |o . Imo hebben alleen die baasjes een trap onder hun kont nodig :P.

@anneliesje: Ik denk ook dat het heel lastig is om vol te houden dat het allemaal goed gaat als je zo juist bent aangevallen en tot bloedens toe word gebeten :')

Dus als ik het goed begrijp zou jouw oplossing zijn om de kippen op te sluiten.... ???
Als dat je oplossing is, kijk ik liever naar Cesar :o

De "correcties" die hij geeft zijn geen straffen, maar doet hij om het dier af te leiden.

Ik vind hem kundig. Ook heeft hij behoorlijk wat honden geholpen die anders waren ingeslapen...tja doe dat maar eens na, zo denk ik dan weer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:30

liedje89 schreef:
Imo is het toch je eigen schuld als je je hond laat jagen en ik vind het nogal sneu dat de hond (en de kip trouwens arm ding) hier nu voor op hun lazer krijgen, baasjes hadden gewoon al veel eerder een hersencel moeten kweken. Vind Cesar daarin altijd veel te lief "zat je hond 23h per dag op een meter en komt hij niet buiten, ach ja dat kan" :x . Ik denk trouwens dat mensen misschien ook beter gaan snappen waarom een trap onder je kont niets oplost als ze zelf eens onder hun kont worden getrapt O:)

Wat moet hij dan? Die mensen op hun flikker geven, zodat hij geen hond meer kan helpen? Hij probeert ze te sturen om het in het vervolg beter te gaan doen.
En problemen voorkomen is het mooist, maar realistisch is dat natuurlijk niet.

Ben benieuwd wat jou oplossingen zijn en hoeveel tijd jij ervoor nodig hebt?

Imo is tijd namelijk wel belangrijk, want dan gaan zowel de eigenaar als de hond prettiger in hun vel zitten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:40

superwoman schreef:
Dus als ik het goed begrijp zou jouw oplossing zijn om de kippen op te sluiten.... ???

De "correcties" die hij geeft zijn geen straffen, maar doet hij om het dier af te leiden.

Ik vind hem kundig. Ook heeft hij behoorlijk wat honden geholpen die anders waren ingeslapen...tja doe dat maar eens na, zo denk ik dan weer.

Ik ken een boel mensen die honden die anders ingeslapen hadden kunnen moeten worden gewoon opgevoed hebben zonder correcties/straffen/afleidingen. Je hoeft gewoon geen fysiek geweld te gebruiken om een hond te heropvoeden, welk leuk afleidend woord je dan ook wilt gebruiken voor het fysieke geweld. Corrigeren is echt bewezen minder effectief, ik mag toch sowieso hopen dat we sinds we van neanderthalers geëvolueerd zijn wel wat meer probleemoplossende strategien hebben bedacht dan ergens op slaan...

Ik denk dat je ook een beetje realistische verwachtingen moet hebben. Je houd wel een roofdier met een prooidier dus ja dan zul je er (van te voren) wat energie in moeten steken dat in goede banen te krijgen. En dan niet achteraf gaan huilen en dat op de hond af reageren. Je houd toch ook geen kat met een muis >;)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:42

superwoman schreef:
liedje89 schreef:
Ik vind Cesar niet zo'n geweldige trainer, hij straft heel veel, houd er ouderwetse theoriën op na over dominantie ed, noemt een hijgende, likkende algeheel zenuwende hond vaak "calm and submissive". En heeft vooral een boel fans die de helft een beetje snappen en zich door Cesar gerechtvaardigd voelen om hun hond dus maar constant op zijn lazer te geven, voor alles :roll: . Hij heeft wel goede timing en houding waardoor hij resultaat behaald en een goed markting team en een leuk TV hoofd, dus ik snap wel waarom mensen hem leuk vinden, niet waarom ze hem geweldig vinden :O

Maar dit filmpje vind ik nu niet echt een situatie waarbij Cesar het heel slecht doet eigenlijk. Hoewel ik me wel afvraag wat hier het nut van is, je kan die kip toch gewoon veilig in een hok bewaren, had je je hond maar niet moeten leren dat kippenvangen tof is |o . Imo hebben alleen die baasjes een trap onder hun kont nodig :P.

@anneliesje: Ik denk ook dat het heel lastig is om vol te houden dat het allemaal goed gaat als je zo juist bent aangevallen en tot bloedens toe word gebeten :')

Amen! _/-\o_

Sommige dingen zijn niet te voorkomen, als een hond voorheen nooit achter een kip aan zit en opeens er een leuk spelletje in ziet, dan kan het toch niet voorkomen worden. Dan moet de baas gewoon handelen naar de situatie. Daar zal dan ook een soort van 'afstraffing' of correctie bij plaats vinden. Het laten escaleren en toestaan vind ik een ander verhaal, dan ben je als baas gewoon laks en niet goed bezig.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:46

'Ergens op slaan' >;)

Het meeste wat hij doet is een snelle 'prik' in de hals of een snelle duw met zijn voet op de hond zijn flank.
Boehoe wat zielig. Juist ontzettend effectief om een hond snel uit die gemoedstoestand te halen.
Hij zou nooit hard meppen of slaan uit frustratie of zo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:48

liedje89 schreef:
Ik ken een boel mensen die honden die anders ingeslapen hadden kunnen moeten worden gewoon opgevoed hebben zonder correcties/straffen/afleidingen. Je hoeft gewoon geen fysiek geweld te gebruiken om een hond te heropvoeden, welk leuk afleidend woord je dan ook wilt gebruiken voor het fysieke geweld.

Ik denk dat je ook een beetje realistische verwachtingen moet hebben. Je houd wel een roofdier met een prooidier dus ja dan zul je er (van te voren) wat energie in moeten steken dat in goede banen te krijgen. En dan niet achteraf gaan huilen en dat op de hond af reageren. Je houd toch ook geen kat met een muis >;)

Maar je hebt het dan niet over tijd? Daarbij geven honden naar elkaar ook lichamelijke correcties dus wat is daar mis mee?
fysiek geweld????? hoezo overdrijven is ook een vak??
En die realistische verwachtingen van te voren vind ik in dat opzicht ook wel simpel. Een roofdier zou je op moeten sluiten ipv in huis met mensen en kinderen houden :')
Laatst bijgewerkt door superwoman op 15-01-14 15:01, in het totaal 2 keer bewerkt

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:48

xxCYNNxx schreef:
Dat interview heb ik idd ook gelezen liesjecryos...en die was echt tenenkrommend, heb het niet eens volledig gelezen. Na de zoveelste achterhaalde gedachtegang die die man uitspuwde heb ik doorgebladerd naar de volgende pagina.

Ik heb de boerderij erover gemaild,hoe en waarom ze nu van hem een interview afnamen.
want blader je verder kreeg je de special van de honden op een boerderij en volgens Martin houden wij boeren niet van honden want het is een hond,nou die special sprak hem heel erg tegen.
Jammer dat ze nooit antwoord hebben gegeven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:54

Citaat:
Ik ken een boel mensen die honden die anders ingeslapen hadden kunnen moeten worden gewoon opgevoed hebben zonder correcties/straffen/afleidingen. Je hoeft gewoon geen fysiek geweld te gebruiken om een hond te heropvoeden, welk leuk afleidend woord je dan ook wilt gebruiken voor het fysieke geweld. Corrigeren is echt bewezen minder effectief, ik mag toch sowieso hopen dat we sinds we van neanderthalers geëvolueerd zijn wel wat meer probleemoplossende strategien hebben bedacht dan ergens op slaan...

Nu ben ik wel benieuwd naar die boel mensen hoe die dan werken?
En dat is echt oprecht kan me niet indenken dat je een hond nooit zou mogen corrigeren. Je kan toch ook niet alles negeren? Er zijn toch dingen die je beter direct duidelijk kunt maken dat ze niet gewenst zijn.

miszblueeyes

Re: en dit is waarom ik geen! fan ben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:01

vraag me af waar ts blijft met der reactie's
cesar milan weet echt wel wat hij doet
vind dat je het erg overdrijft

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:10

NeverGiveUp schreef:
'Ergens op slaan' >;)

Het meeste wat hij doet is een snelle 'prik' in de hals of een snelle duw met zijn voet op de hond zijn flank.
Boehoe wat zielig. Juist ontzettend effectief om een hond snel uit die gemoedstoestand te halen.

Hij trekt juist heel vaak aan het gevoeligste deel van de hond, bovenaan de keel en hij port ze ook wel goed het is niet dat ie ze aait (dat zou ook niet werken duh |o ). Ik vind het niet perce zielig maar het is totaal onnodig en inefficient dus waarom zou je die hond dan slaan en porren (ook al doe je het zachtjes) het is gewoon een achterhaalde methode. Niemand slaat zijn kinderen ook nog hoor en bij apparaten helpt het ook niet meer tegenwoordig :Y) .

Honden zijn er al duizende jaren op gefokt om vredig samen te leven met mensen maar worden nog steeds gefokt om klein wild te vangen, dus in die zin wil je wel degelijk iets van je hond wat niet logisch is. Hij moet niet achter een rondrennende kip aan zitten, dat is echt gewoon moeilijk voor een hond dat moet je hem leren niet afwachten tot het fout gaat :n

@Tigra: Als je iemand iets wil leren is het toch meestal makkelijker om hem te vertellen wat hij wel moet doen dan wat hij niet moet doen. Vervelend gedrag kan je ook ombuigen door gewenst gedrag te vragen of het gedrag minder zelf belonend te maken ipv alleen maar passief negeren.

EDIT: Een beetje hond past trouwens wel op met fysieke correcties naar elkaar. Je hebt elkaar nodig en kan elkaar dus niet verwonden. In een wilde groep word vaak nauwelijks echt fysiek contact gemaakt als er onrust is is in eerste instantie nog allemaal gedreig (wat vaak ook veel subtieler begint dan je als mens kan zien of nabootsen)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 15-01-14 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:21

Ik ben niet tegen Ceasar, maar ik ben ook niet voor zijn technieken.

Ik denk dat veel mensen vergeten dat de technieken die Ceasar gebruikt slechts voor een bepaalde doelgroep honden zijn weggelegd. Ceasar behandeld probleem gevallen. Honden die ellenlang vastzitten in hetzelfde gedragspatroon en hier hun 'stabiliteit' en zelfbeloning uithalen. Dit zijn honden die door de huis-tuin- en keukenbaas niet meer te corrigeren zijn. Een ingesleten gedragspatroon is dan ook niet makkelijk te doorbreken. Ceasar's methoden zijn hier goed voor. Abrupt onderbreken. De hond in verwarring en ongemakkelijkheid brengen en profiteren van het gat in het hondenbrein dat dan ontstaat (flooding method). Hoewel ik niet zozeer bang ben voor fysieke schade (het porren, prikken, weetikveelwatten), denk ik wel dat de hond door ceasar psychisch wel een hele hoop te verwerken krijgt. Niet elke hond kan dat aan.

Overigens is bovenstaand ook prima met positief trainen te fixen. Maar dat is niet een 1,2,3 manier die Ceasar wel aanbied (en daarom zo geliefd is).

Ik vind Ceasar prima in wat hij doet. Laat hem lekker de probleemgevallen doen. Maar ga alsjeblieft niet zijn methoden toepassen op je eigen hond die eigenlijk helemaal niet instabiel is, maar alleen loopt te etteren en dat je irriteert. Onjuist toepassen kan veel invloed hebben op de vertrouwensband met je hond, meestal niet niet positieve zin. Vooral de opmerking "als ik later een hond neem voed ik hem op volgens Ceasar's methode" doet me nogal kriebelen. Je kan snel meer kapot maken dan je lief is. Echt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:27

liesjecryos schreef:
xxCYNNxx schreef:
Dat interview heb ik idd ook gelezen liesjecryos...en die was echt tenenkrommend, heb het niet eens volledig gelezen. Na de zoveelste achterhaalde gedachtegang die die man uitspuwde heb ik doorgebladerd naar de volgende pagina.

Ik heb de boerderij erover gemaild,hoe en waarom ze nu van hem een interview afnamen.
want blader je verder kreeg je de special van de honden op een boerderij en volgens Martin houden wij boeren niet van honden want het is een hond,nou die special sprak hem heel erg tegen.
Jammer dat ze nooit antwoord hebben gegeven.

Hehe idd die special sprak hem heel erg tegen...en die verhalen waren voor mij ook veel en veel herkenbaarder dan die kul die Gaus uitkraamde. Bij velen moest ik echt glimlachen omdat ik echt zoveel zelf heb gezien bij andere boeren met hun honden. Vond die special ook heel erg leuk om te lezen, maar jammer dat ze dat interview van MG erbij hadden geplaatst; toch een smetje op een verder leuke en positieve special.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-01-14 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:29

liedje89 schreef:

Je hebt wel gelijk maar als Ceasar die eigenaren bij binnenkomst meteen al op hun flikker geeft is de bereidwilligheid helemaal weg en komt hij er bij andere hondeneigenaren ook niet meer in.
Dat hoeft ook niet, want hij zegt het zonder woorden; hij legt uit hoe belangrijk beweging is, maakt de hond moe, paar correctie's en beest gedraagt zich voorbeeldig.
De eigenaren zien het zelf en trekken zelf de juiste conclusie, Ceasar let er ook wel op dat het kwartje gevallen is voor hij weg gaat.
Soms is het beter mensen er zelf achter te laten komen, dan weet je tenminste dat ze er ook wat mee gaan doen (het is immers hun eigen idee).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:36

liedje89 schreef:
Hij trekt juist heel vaak aan het gevoeligste deel van de hond, bovenaan de keel en hij port ze ook wel goed het is niet dat ie ze aait (dat zou ook niet werken duh |o ). Ik vind het niet perce zielig maar het is totaal onnodig en inefficient dus waarom zou je die hond dan slaan en porren (ook al doe je het zachtjes) het is gewoon een achterhaalde methode. Niemand slaat zijn kinderen ook nog hoor en bij apparaten helpt het ook niet meer tegenwoordig :Y) .

Dat het efficient is zie je in de afleveringen, dus dat klopt zowieso al niet.
En nodig is het dus ook, baasjes hebben vaak al het een en ander geprobeerd voordat Ceasar kwam.
En je zegt het zelf al; aaien zal niet werken dus doe je iets wat wel werkt.

Als mijn kinderen niet luisteren als ik iets gewoon zeg, pak ik ze even aan hun hand/arm om te zorgen dat ik hun aandacht krijg. Gaan ze dan nog door, dan kunnen ze wel een stemverheffing verwachten of gaan ze maar even op en stoeltje om rustig te worden.

Bij een hond heeft praten zowieso geen zin, dus je bent wel aangewezen op non-verbale communicatie.
Ik heb zelf een Duitse Dog, als die het in zijn bol krijgt om ergens naartoe te gaan, dan slinger ik er als een vlaggetje achteraan. Gelukkig komt het zover niet, want ik heb hem van pupje af goed opgevoed. Enige moment dat hij dat soms even vergeet is wanneer hij een andere (dominante) reu tegenkomt, om het voor te zijn, schuif ik de band even achter zijn oren en corrigeer zijn gedrag en kunnen we gewoon doorlopen.
Ik begrijp dat als ik jou tegen zou komen je liever hebt dat ik dat niet doe zodat mijn hond me meesleurt om bovenop die van jou te springen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:39

liedje89 schreef:
NeverGiveUp schreef:
'Ergens op slaan' >;)

Honden zijn er al duizende jaren op gefokt om vredig samen te leven met mensen maar worden nog steeds gefokt om klein wild te vangen, dus in die zin wil je wel degelijk iets van je hond wat niet logisch is. Hij moet niet achter een rondrennende kip aan zitten, dat is echt gewoon moeilijk voor een hond dat moet je hem leren niet afwachten tot het fout gaat :n

@Tigra: Als je iemand iets wil leren is het toch meestal makkelijker om hem te vertellen wat hij wel moet doen dan wat hij niet moet doen. Vervelend gedrag kan je ook ombuigen door gewenst gedrag te vragen of het gedrag minder zelf belonend te maken ipv alleen maar passief negeren.

EDIT: Een beetje hond past trouwens wel op met fysieke correcties naar elkaar. Je hebt elkaar nodig en kan elkaar dus niet verwonden. In een wilde groep word vaak nauwelijks echt fysiek contact gemaakt als er onrust is is in eerste instantie nog allemaal gedreig (wat vaak ook veel subtieler begint dan je als mens kan zien of nabootsen)

Volgens mij mis je totaal de context van wat Cesar doet. Hij slaat honden niet om ze te straffen voor een bepaalde aktie.

Hij haalt ze uit een gemoedstoestand. Loopt een hond naast hem totaal te fixeren op een andere hond, dan port hij de hond uit die fixatie.

Dat is zo totaal iets anders dan een hond slaan omdat ie gefixeerd is.

Nu snap ik die tekst voor elke aflevering 'don't try this at home' want er zijn dus blijkbaar mensen die het totaal verkeerd intepreteren.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 15-01-14 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:44

Amaris schreef:
Hij haalt ze uit een gemoedstoestand. Loopt een hond naast hem totaal te fixeren op een andere hond, dan port hij de hond uit die fixatie.

Klopt helemaal wat je zegt hoor.

Maar dit is ook op te lossen met andere methoden, ipv je hak in zijn ribben / ass / flanken te zetten. Bijvoorbeeld door het commando "kijk eens" aan te leren en een oefening te vragen (zit, naast, af, dood, whatever).

Naar mijn mening verbeterd de vertrouwensband met je hond niet als je hem steeds op Milan's manier moet afleiden.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:49

Ik zit in zijn nieuwe programma: leader of the pack episode once bitten.
Wij wouden een hond adopteren maar helaas werd het knokken met onze eigen hond.

Onze hond heeft hoogtevrees en heeft nog nooit over een brug gelopen, wat we ook deden.
En ja hoor secar lukt het gelijk.

Ik ben het helemaal met hem eens dat beweging de basis is.
We hebben nu 2schattem van honden waarbij we geen riem nodig hebben en die goed luisteren.
En waarom? Gewoon , gezond verstand, goede beweging en streng zijn.

Ik ben fan!
Hij doet goed werk en vooral,hij last zien hoe je het zelf doet en houd dieren ook dieren.

Marting gaus vind ik 3x nix.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 15:57

Flux schreef:
Amaris schreef:

Maar dit is ook op te lossen met andere methoden, ipv je hak in zijn ribben / ass / flanken te zetten. Bijvoorbeeld door het commando "kijk eens" aan te leren en een oefening te vragen (zit, naast, af, dood, whatever).

Naar mijn mening verbeterd de vertrouwensband met je hond niet als je hem steeds op Milan's manier moet afleiden.

Je moet onthouden dat secar 2filmdagen heeft en dat is het.
The touch is een begin middel.
Net als paardrijden, bij een net ingereden paard slinger je alle kanten op.
Alles ziet er ruw uit en je gaat plat door de bocht.
Maar na een tijd worden je aanwijzingen steeds subtieler.

Kijk maar hoe daddy en junior zijn aanwijzingen opvolgen.
Aanraken is niet meer nodig omdat de hond weet dat hij op moet letten.
Dat kan een hond zonder opvoeding niet, die heeft meer coregulatie nodig en heft dat nooit gehad.
Hond is getrek en gesjor gewend en is niet meer vatbaar voor subtiele hints.
Dus even porren om uit de verkeerde state of mind te komen en daarna subtiel doorgaan is nodig.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:03

Ik ga wel met Flux mee. Ze zeggen niet voor niets aan het begin van de show 'don't try this at home'.

De broer van mijn man heeft 3 honden, ik moet zeggen hij kan er totaal niet mee om (met de eerste al niet dus koopt hij er maar 1 bij die luisterde ook niet dus zet je er een 3de bij 8)7 ) Hij gebruikt zogezegd de CM methode vooral bij het eerste mannetje.

Hij wou zijn hond (gecastreerd) voorstellen aan mijn hond (niet gecastreerd), zijn hond vertoonde dominant gedrag tegenover mijn hond waardoor er spanning tussen beide kwam. Ik roep mijn hond terug en die komt dan ook bij mij zitten (ja hij was los) zijn hond begon aan de lijn te trekken en agressief gedrag te vertonen naar mijn hond (die dus gewoon naast mij zat wel een beetje gespannen).
Opeens werkt hij zijn hond hardhandig tegen de grond en dwingt hij volledige overgave naar mijn hond toe.

Ik stond echt verbaasd toe te kijken. Zijn hond plaste zichzelf helemaal onder, ik vermoed van stress of angst. Gaat hij mij vertellen dat hij de Cm methode gebruikt en dat hij het dus op tv heeft gezien.
Proberen uitleggen dat dit niet de bedoeling is, is niet waar want hij had het op tv gezien.

Wat Cesar doet is enkel te gebruiken bij extreme gevallen waar geen andere middelen meer baten. Daarom vind ik wat Cesar doet heel goed is, hij redt inderdaad hondenlevens. Ik vind ook dat deze techniek enkel door professionals zou mogen gebruikt worden omdat de meeste mensen dit op tv zien en dan denken het even na te doen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:04

anneliesdj schreef:
Dat het efficient is zie je in de afleveringen, dus dat klopt zowieso al niet.
En nodig is het dus ook, baasjes hebben vaak al het een en ander geprobeerd voordat Ceasar kwam.
En je zegt het zelf al; aaien zal niet werken dus doe je iets wat wel werkt.

Dat iets effect heeft maakt het natuurlijk nog niet direct efficient, als je iets op een andere manier sneller, makkelijker en vriendelijker kan oplossen, is het niet efficient om het op de langzame en onvriendelijke manier te doen. Ik zeg niet dat aaien niet werkt, ik zeg dat aaien niet als correctie werkt dat is een groot verschil, dat betekend niet dat aaien (of aardig doen in het algemeen) geen nut kan hebben in de training.

anneliesdj schreef:
Bij een hond heeft praten zowieso geen zin, dus je bent wel aangewezen op non-verbale communicatie.
Ik heb zelf een Duitse Dog, als die het in zijn bol krijgt om ergens naartoe te gaan, dan slinger ik er als een vlaggetje achteraan. Gelukkig komt het zover niet, want ik heb hem van pupje af goed opgevoed. Enige moment dat hij dat soms even vergeet is wanneer hij een andere (dominante) reu tegenkomt, om het voor te zijn, schuif ik de band even achter zijn oren en corrigeer zijn gedrag en kunnen we gewoon doorlopen.
Ik begrijp dat als ik jou tegen zou komen je liever hebt dat ik dat niet doe zodat mijn hond me meesleurt om bovenop die van jou te springen?

Gelukkig heb ik een teef dus hoef je dan sowieso niet op de vlaggetjes toer :P . Maar wellicht zijn er nog meer senarios mogelijk behalve corrigeren of waterskieën op land zonder waterskies. Ik ken bijv ook mensen die hun hond (voordat hij op de andere hond fixeert natuurlijk) afleiden met een commando of een beloning, als dat werkt bij je hond is het op de langer termijn vaak ook makkelijker omdat steeds corrigeren bij het zien van een andere hond ook juist tot meer frustraties tov andere honden kan leiden waarbij steeds beloont worden vaak juist tot positievere asociaties met andere honden leidt :)* .

Ik zie in dit soort topics trouwens heel vaak opmerkingen in de trant van "jij wilt dus liever dat dit (insert: rampsenario a t/m Z) gebeurt dan dat ik (insert: alleen oplossing A) doe", imo ben je wel heel makkelijk voor een gat te vangen dan, voor de meeste problemen bestaat echt wel meer dan 1 aanpak.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:05

8nnemiek schreef:
Wat een overdreven filmpje.. "Heavily stressed and fearful", dat valt echt wel mee. Doordat je het in slow-motion ziet lijkt het alsof de hond bang wegsluipt, maar hij loopt gewoon voorzichtig weg. De hond weet even niet wat ie er mee aan moet, is wat uit zijn doen omdat hij opeens geen kip meer mag pakken, en negeert Cesar. Maar als ie daar even doorheen moet om vervolgens te leren dat hij kippen niet mag doden, en daardoor een fijner leven krijgt, dan vind ik dat niet zo'n probleem hoor. Ik vind het knap hoe Cesar honden weet te helpen die andere professionele hondentrainers al lang hadden laten inslapen. Ik weet dat Cesar ook heel vriendelijk en geduldig is met honden, en al honderden, misschien duizenden hondenlevens gered heeft. Tuurlijk zal ie af en toe een fout maken, maar al met al vind ik het heel goed wat ie doet hoor :) ik gebruik regelmatig een methode van Cesar als ik ergens vast loop, en die werken meestal prima.

Amen, wat een poedersuiker.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:08

Flux schreef:
Amaris schreef:

De vraag is wat efficiënter is: de hond mensentaal aanleren of zelf hondentaal spreken.
En nee, commando's werken bij veel honden totaal niet, knopje gehoor gaat totaal uit.

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:13

Ben ik het helemaal mee eems

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 16:18

Lauratje_88 schreef:
Ik ga wel met Flux mee. Ze zeggen niet voor niets aan het begin van de show 'don't try this at home'.

De broer van mijn man heeft 3 honden, ik moet zeggen hij kan er totaal niet mee om (met de eerste al niet dus koopt hij er maar 1 bij die luisterde ook niet dus zet je er een 3de bij 8)7 ) Hij gebruikt zogezegd de CM methode vooral bij het eerste mannetje.

Hij wou zijn hond (gecastreerd) voorstellen aan mijn hond (niet gecastreerd), zijn hond vertoonde dominant gedrag tegenover mijn hond waardoor er spanning tussen beide kwam. Ik roep mijn hond terug en die komt dan ook bij mij zitten (ja hij was los) zijn hond begon aan de lijn te trekken en agressief gedrag te vertonen naar mijn hond (die dus gewoon naast mij zat wel een beetje gespannen).
Opeens werkt hij zijn hond hardhandig tegen de grond en dwingt hij volledige overgave naar mijn hond toe.

Ik stond echt verbaasd toe te kijken. Zijn hond plaste zichzelf helemaal onder, ik vermoed van stress of angst. Gaat hij mij vertellen dat hij de Cm methode gebruikt en dat hij het dus op tv heeft gezien.
Proberen uitleggen dat dit niet de bedoeling is, is niet waar want hij had het op tv gezien.

Wat Cesar doet is enkel te gebruiken bij extreme gevallen waar geen andere middelen meer baten. Daarom vind ik wat Cesar doet heel goed is, hij redt inderdaad hondenlevens. Ik vind ook dat deze techniek enkel door professionals zou mogen gebruikt worden omdat de meeste mensen dit op tv zien en dan denken het even na te doen.

Wat Cesar doet is inspelen op elk geval afzonderlijk... en dat is het nadeel van zijn methode: je moet verdraaid goed weten/aanvoelen wat een hond doet, en hoe hij is... en er zijn mensen die dat absoluut niet kunnen. En die moeten dan niet proberen Cesar na te doen want dat gaat vermoedelijk fout.

Is hetzelfde als met Monty Roberts: dan gaan absolute dummies ook een "join up" nadoen, ze hebben geen benul wanneer ze daarmee moeten beginnen, hoe ze het moeten doen, en hoe lang ze het moeten doen en waar ze mee bezig zijn weten ze al helemaal niet. En als het dan niet werkt ligt het aan Monty. 8)7