Oude hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:48

Rebel_Jits schreef:
Kuggur schreef:
Tsk tsk, een "niet heel fijn mens", én "idioot", toe maar....

Terug naar een inhoudelijke discussie zonder onsmakelijke persoonlijke steken;

Beste meid, je mag de TS kennen, maar uit haar openingspost blijkt dat haar hond allang geen "goed leven" meer heeft.
De hond lijdt, en de hond lijdt nú. Mocht mijn hoop uitlomen; dat dit dier niet meer uit deze (met grote waarschijnlijkheid zinloze) narcose komt, is dat lijden voorbij.
Uteraard mag je die mening idioot vinden, imo zegt dat meer over jou dan over mij.

En mensen die artrose hebben en dement zijn, moeten ook maar een spuitje? Omdat ze geen 'goed leven' meer hebben?

Afijn, TS, luister naar je gevoel. Als jij het idee hebt dat er een reële kans is dat de benauwdheid op te heffen is met het een of ander, dan zou ik toch voor het onderzoek gaan. Je kan aan de hand van de uitkomst ter plekke beslissen wat het verstandigste is.

Dan is onze hele goede dierenkliniek ook hartstikke gek. Zij doen mijn hond niet eens meer onder narcose en die is zo te lezen nog net iets beter momenteel dan de hond van ts.

Ik kreeg een boekje mee zoals ik zei, geschreven door een dierenarts; Zijn we niet te vroeg. Alle genoemde argumenten worden daar besproken. Juist uit liefde voor beesten!!!!!!!!!!!!!

Dat iemand zegt dat ie maar beter tijdens de narcose erin kan blijven komt misschien hard aan. Maar is slijmen en elkaars hielen likken dan zoveel beter? Beestje heeft er niks aan hoor.

Ik vind het vreselijk en heb zeker 3 dagen lopen janken. En ja, ook wij hebben al meerdere honden, katten, paarden, knaagdieren, vogels etc moeten missen, maar zeker ook mensen. Mensen hebben zelf een keus, omdat mensen geen eigenaar hebben die voor hun moet kiezen of spreken. Maar de keus is er wel als dingen niet meer waardig zijn om te leven. In Nederland dan.

En hoeveel dieren wij ook laten inslapen, de dierenarts heeft er altijd meer ervaring mee dan wij. Dat onze dierenarts eerlijk is, kan ik enorm waarderen. Laatst werd een consult niet eens gerekend, dus niet winstmakend bezig.
Als een mens het niet kan, hoort zeker je dierenarts goed te begeleiden, in het belang van het dier. Als ik twijfel of het al ''tijd'' is, mag ik ook langskomen.

Genoeg mensen die het rot vinden hier, maar aan mensen die meekletsen ten koste van mijn hond heb ik niks aan, eerlijk gezegd. Hoe goed ook bedoeld.
maar goed, vanachter de pc is het soms wel heel makkelijk om zo anoniem wat te zeggen tegen mensen die gewoon eerlijk zijn. Ik kom zulke mensen dagelijks maar weinig tegen, gek genoeg....

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:30

Het is allemaal erg rot voor de TS , maar ook ik ben echt van mening dat het voor de hond genoeg is geweest.

Hij heeft niet iets simpels , en ik denk dat TS dit zelf heel goed weet ze heeft alleen bevestiging nodig van de DA ...en wat ik nu zo jammer vind is dat deze niet aangeeft dat het onderzoek gewoon totaal nutteloos is. Het is enkel voor de gemoedsrust voor de TS zelf, zodat ze het straks makkelijker kan verwerken.
Voor de hond is dit gewoon niet meer nodig die heeft duidelijk aangegeven dat het genoeg is.

en dit alles is absoluut niet rottig bedoeld .

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:42

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vandaag de hele dag aan TS en de hond moet denken.......
hoe is het vandaag gegaan bij de DA , zijn ze er achter gekomen waar je hond last van heeft ?

heleen88

Re: Oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:34

Wij hebben gister de knoop Door gehakt, de dierenarts vond het een dappere beslissing, hij was op het moment van inslapen Nog een trotse waardige hond. Moeilijk? Ja dat zeker! Voelde me gister ook heel schuldig, maar als ik op de dierenarts zijn word mag vertrouwen waar het goed zo

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:50

Heel veel sterkte, het blijft altijd een onwijs moeilijke en o zo verdrietige keuze.

Ik heb in oktober mijn 13jarige westie laten inslapen, hij had ataxie, liet in zijn slaap urine lopen en kon met moeite lopen, doof en non stop gestresst door de komst van een baby in huis. Ik heb me ook heel schuldig gevoeld, maar de dierenarts zei dat hij zo goed als 'op' was en we het moment dat hij definitief door de pootjes zou zakken zijn voor geweest. Dan moet je voor je beestje kiezen, hoe moeilijk het ook is.

Nogmaals sterkte!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:19

heleen88 schreef:
Wij hebben gister de knoop Door gehakt, de dierenarts vond het een dappere beslissing, hij was op het moment van inslapen Nog een trotse waardige hond. Moeilijk? Ja dat zeker! Voelde me gister ook heel schuldig, maar als ik op de dierenarts zijn word mag vertrouwen waar het goed zo

Sterkte met het verlies van je maatje, als het zover is dan blijft het moeilijk. Ik snap iedereen die ver gaat voor zijn dieren, ook ts maar heb grote bewondering voor mensen die op tijd beseffen dat het goed is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:36

Sterkte Heleen...
Maar, is dat nou dezelfde hond als van ts of?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:38

Sterkte Heleen, voel je niet schuldig, als het niet meer gaat dan is het eerlijker om hem te laten gaan voordat hij helemaal aftakelt..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:12

LadyMadonna schreef:
Sterkte Heleen...
Maar, is dat nou dezelfde hond als van ts of?

Volgens mij heeft ts nog niet weer gereageerd in dit topic, dit gaat over een andere hond.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:54

Dit gaat idd om een andere hond als van de TS.
Schuld gevoel is nu wel wat over, alleen onze andere hond is nu nog helemaal van slag, het is een tsech die normaal nooit echt huilt, maar staat nu met regelmaat voor het raam te kijken en te huilen, of verstopt zich achter mij onder een deken op de bank, heel sneu.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu met jou hond is afgelopen TS?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:08

Kuggur schreef:
Rebel_Jits schreef:
En mensen die artrose hebben en dement zijn, moeten ook maar een spuitje? Omdat ze geen 'goed leven' meer hebben?

Oh ja, daar kun je ook altijd op wachten in dit topics, de vergelijking met mensen.
En ze zijn altijd even irrelevant.

Tja, ik denk dat dieren beter met pijn om kunnen gaan dan mensen.
Zeker mensen zonder chronische pijn zijn vaak bang voor pijn.

Kijk alleen al naar honden en katten waarvan een poot wordt geamputeerd, die herstellen een heel stuk sneller dan mensen.

Ben benieuwd hoe het gaat met de hond van de ts.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:15

Ceetje_bokt schreef:
Zo'n operatie zou ik (denk ik!) niet meer laten dien.Ik hoop altijd dat ik sterk genoeg ben om de honden een week te vroeg te laten gaan in plaats van een dag te laat. Wens je sterkte met je hond.

Hoezo is dat eerlijker dan??
Te vroeg het leven beëindigen, terwijl de hond nog door wil? Ik verbaas me over sommige reacties hier. Waarom mag een hond niet oud zijn? Wat kwaaltjes hebben, minder goed mee kunnen komen?
Waarom zou het erg zijn om een paar keer extra op te staan voor je hond, je dagritme wat aan te passen?
Mijn oudste hond is 12 en heeft al vanaf haar achtste twee kunstknieën. Daardoor loopt ze niet meer zo vlot en heeft ze soms moeite met opstaan of gaan zitten. Geen haar op mijn hoofd die haar om die reden zou laten inslapen. Er zit nogal karakter in mijn hond, ze bepaalt alles graag zelf. Ik ben er van overtuigd dat ze het me wel laat merken als ze er geen zin meer in heeft.

Mijn herder was wel een ander type. Die zou idd voor mij oneindig door zijn gegaan. Hoewel ik het afschuwelijk vond om de beslissing te moeten nemen en ik veel getwijfeld heb, weet je gewoon instinctief wel wat je moet doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:24

Kuggur schreef:
Tsk tsk, een "niet heel fijn mens", én "idioot", toe maar....

Terug naar een inhoudelijke discussie zonder onsmakelijke persoonlijke steken;

Beste meid, je mag de TS kennen, maar uit haar openingspost blijkt dat haar hond allang geen "goed leven" meer heeft.
De hond lijdt, en de hond lijdt nú. Mocht mijn hoop uitlomen; dat dit dier niet meer uit deze (met grote waarschijnlijkheid zinloze) narcose komt, is dat lijden voorbij.
Uteraard mag je die mening idioot vinden, imo zegt dat meer over jou dan over mij.

Ik zou die opmerking die Mondy van jou gequote heeft ook heel kwetsend hebben gevonden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:48

@Nikass, ik zou zéker geen "gezonde" hond in laten slapen, sterker nog, mijn hond had ook jarenlang artrose, werd doof en slechtziend en werd zo nu en dan onzindelijk wat langzamerhand erger werd, maar zolang de artrose behandelbaar bleef en de andere inwendige kwalen niet al te erg (voor de hond) werden heb ik hem ook niet in willen laten slapen...
Maar op een gegeven moment gebeuren er heel veel dingen tegelijk bij een oude hond, hart kan slechter worden, er ontstaat benauwdheid, en dan komt het moment van afscheid nemen sowieso dichterbij... vaak weten mensen dat instinctief.

Vergeet daarbij niet dat er voor dieren, in tegenstelling tot mensen, geen uitgebreide palliatieve zorg bestaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:09

Sterkte heleen88, blijft echt heel moeilijk.

@Nikass, je laat ook geen gezonde hond inslapen. Maar als je weet dat een hond iets mankeert moet je een beslissing nemen op een gegeven moment.
Ik heb dus het boekje van de da gekregen; Zijn we niet te vroeg? waarin alle argumenten wel voorbij komen.
Als een dier nog een waardig leven kan hebben, moet je hem dat vooral geven. Veel mensen wachten tot het niet meer waardig is en ze hun hond echt zien lijden. Want dan pas, hebben ze er zelf vrede mee of vinden ze het echt niet meer kunnen.

Als je per se wilt dat er nog ''iets'' gedaan wordt onder narcose, is het voor het dier niet anders dan de narcose van inslapen. Vaak kiezen mensen er wel voor om nog van alles te laten doen, waar een dier dus onder narcose moet en moet bijkomen en herstellen van een ingreep of wat dan ook.

Als een hond jong en gezond is verder, kun je ver gaan. Maar is een hond aan het laatste hoofdstuk bezig, moet je dat soms niet meer willen. De hond heeft geen besef van dat laatste spuitje als hij onder narcose is. Dus of hij nou nog voor x aantal maanden geopereerd wordt, uitgebreide onderzoeken krijgt of vredig mag inslapen, is voor de hond gelijk op het moment dat ie wegzakt onder narcose.

Onze dierenarts praktijk hier, zou mijn hond echt niet meer onder narcose doen voor 1 of ander, terwijl ze nu nog goed is. Ze heeft dan wel flinke tumoren, maar die zijn ( nog ) niet pijnlijk, ze eet, drinkt, speelt en rent. Toch gaf de da mij het boekje mee, om me niet alleen te focussen op wat ze wel kan, zodra er ook maar een teken komt dat ze niet meer kan.

Ik kreeg metacam mee en dat vond mn hond echt niet fijn elke avond. Ze neemt het braaf aan, maar merk duidelijk dat ze dat niet wil. Ben er dus mee gestopt en zie haar liever nog 1 maand gelukkig, dan 2 maanden rot.
Mijn hond is gek op rennen, spelen etc. Als ze dat niet meer kan of ik merk dat het toch in de weg zit, laten we haar gaan zoals ze is en altijd is geweest.
We laten ook zeker ons kleine hondje erbij om goed afscheid te nemen, die is nog nooit alleen geweest.

Jammer dat veel dierenartsen hun cliënten niet iets beter begeleiden of nog tot het uiterste willen gaan. Dat vind ik persoonlijk dan weer niet normaal.
Iedereen heeft het over diervriendelijk, of dichtbij de natuur etc, maar zwakke beesten overleven niet in de natuur. En ze met mensen vergelijken heeft geen nut. Een mens kan ook in veel gevallen de keus maken en een mens kan praten en zich uitten.
Een hond uit zich misschien wel, maar onze Border Collie zal vooral voor de baas doorgaan. En mensen die zelf op zien tegen het moment, denken niet altijd meer helder, waardoor ze alleen naar de goede dingen kijken en de mindere dingen liever niet willen zien.
Dat mijn hond nog speelt is geweldig en mag zo blijven tot haar eind. Maar als zij bijv haar plas zou laten lopen, is ze doodongelukkig, hoe graag ik het ook 10x per dag zou opruimen om haar voor altijd bij me te kunnen hebben. Dit is slechts een voorbeeld.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:19

Nikass schreef:
Ceetje_bokt schreef:
Zo'n operatie zou ik (denk ik!) niet meer laten dien.Ik hoop altijd dat ik sterk genoeg ben om de honden een week te vroeg te laten gaan in plaats van een dag te laat. Wens je sterkte met je hond.

Hoezo is dat eerlijker dan??
Te vroeg het leven beëindigen, terwijl de hond nog door wil? Ik verbaas me over sommige reacties hier. Waarom mag een hond niet oud zijn? Wat kwaaltjes hebben, minder goed mee kunnen komen?
Waarom zou het erg zijn om een paar keer extra op te staan voor je hond, je dagritme wat aan te passen?

Da's jammer dat je mijn uitspraak niet begrijpt. Ik HOOP dat ik krachtig genoeg ben om niet te lang te wachten met een hond te laten inslapen. Dat mijn verdriet niet sterker is dan het respect voor de hond. Die week en dag zijn bij wijze van spreken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:25

Tja als je dat erbij zet weet ik dat het bij wijze van spreken is. Maar dan nog vind ik het een vreemde gedachte.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:46

Hier ook ... in oktober moest ik mijn oude hond laten gaan. Van vrolijke vent naar hopje ellende in 2 weken ( zie mijn topic" moedeloos" . Het ergste is nog steeds dat ik 14 dagen heb laten dokteren omdat 2 veschillende da's het op n longontsteking hielden terwijl ik zag hoe hij meer en meer begon te lijden... maak mij nog steeds het verwijt niet erder heb n echo laten maken, dan had ik m meteen laten inslapen en hem twee weken pijn bespaart. Wat wel opvalt is zijn achtergebleven broer... deze is in nu 4 maanden tijd extreem oud geworden in zijn gedrag... sterkte TS

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:53

Nikass schreef:
Tja als je dat erbij zet weet ik dat het bij wijze van spreken is. Maar dan nog vind ik het een vreemde gedachte.

Da's een kwestie van taalgevoel hebben of niet...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:26

sasja0705 schreef:
Hier ook ... in oktober moest ik mijn oude hond laten gaan. Van vrolijke vent naar hopje ellende in 2 weken ( zie mijn topic" moedeloos" . Het ergste is nog steeds dat ik 14 dagen heb laten dokteren omdat 2 veschillende da's het op n longontsteking hielden terwijl ik zag hoe hij meer en meer begon te lijden... maak mij nog steeds het verwijt niet erder heb n echo laten maken, dan had ik m meteen laten inslapen en hem twee weken pijn bespaart. Wat wel opvalt is zijn achtergebleven broer... deze is in nu 4 maanden tijd extreem oud geworden in zijn gedrag... sterkte TS

Maar vind je ook niet dat een dierenarts er een streep onder hoort te zetten ipv altijd maar door willen gaan en de eigenaren teveel hoop willen geven? Ik ben wel blij met onze dierenarts die duidelijke grenzen aangeeft bij oudere dieren. Hebben we nu meegemaakt met onze kat van 14 en onze hond.

Ik heb ooit een hond van 9 met vreselijke pijn laten helpen en nakijken, door laten sturen, foto's onder narcose, operatie aan een hernia, bergen pijnstillers die niks hielpen en 10x fysio. Uiteindelijk een jaar verder een slecht hart door alles en liet alles lopen, hebben we hem laten inslapen. Veel te laat, maar ze bleven maar doorgaan en ik was vrij jong en naief.
Daarna nooit meer door gegaan met een dier als het duidelijk niet kon.

Heeft zijn broer afscheid kunnen nemen? Wij willen onze kleine hondje er wel bij hebben en evt het hondje van mn moeder die ze vaak zien.
Is een andere hond erbij weer nog een optie voor jullie? Hoe oud is die broer?
Wij denken ook aan het kleine hondje van bijna 9. Nog hartstikke speels en nooit alleen geweest in ons gezin als enige hond. Uiteindelijk blijft zij leven en moeten we gewoon ook aan haar denken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:47

Ceetje_bokt schreef:
Nikass schreef:

Da's een kwestie van taalgevoel hebben of niet...

Ja vast 8)7

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:56

Het is wel heel jammer dat TS niet even laat weten hoe het met haar hond nu is.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 07:30

@ superpony: ja, zijn broer was erbij en kon afscheid nemen. Wij hebben ook nagedacht om weer een twede erbij te nemen maar uiteindelijk van afgezien. Aan pubs heeft Pake geen boodschap en bij een oudere is het maar n gok of het goed gaat. Had contact met twee asielen, beiden boden aan de hond dan weer terug te nemen als het niet wil... maar dat kan ik dus niet. Eerst uit t asiel dan weer terug vind ik te sneu...dus even anders opgelost. Vroeger waren ze overdag thuis.. nu is Pake mijn kantoor hond...en erg vind die het absuluut niet, want er is altijd ergens een collega die n beetje lunch wil delen :-)
.en de rest van de tijd wordt lekker gesnurkt...
Maar jij hebt gelijk.. veel da s blijven maar van alles uithalen... en als leek geloof je hun
het ergst vind ik nog dat er op die dag van echo en inslapen mijn da zei : oh wist ik toch dat daar wat zat, had ik al gevoeld...
Op dit moment had ik een lichtelijke moordneiging en werd ik even heel erg duidelijk.
Als klant zijn ze mij daar kwijt maar ik heb geleerd echt op mijn gevoel af te gaan en niet blindelings te geloven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 08:58

ponyparadijs schreef:
Het is wel heel jammer dat TS niet even laat weten hoe het met haar hond nu is.

Afspraak voor het onderzoek heb ik afgebeld. Komende maandag heb ik een afspraak staan voor overleg/check met de da en dan ikijken we hoe en wat. Ik laat iig geen verdere onderzoeken meer doen.
Ik bekijk het nu per dag hoe het gaat en als ik merk dat het niet meer gaat zal ik een (erg moeilijke maar eerlijke) beslissing nemen. Voor nu mag hij nog genieten van alle aandacht, knuffels en koekjes.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:25

Tessya wat sterk van je!
Hopelijk kan je hem nog een tijdje verwennen met knuffels, koekjes en aandacht.
Sterkte meis!