Kan KVV voor diarree en buikpijn etc. zorgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:59

Om de kosten te drukken kun je ook best een dagje ongemalen vlees voeren. Als je via barfplaats bestelt heb je spiervlees voor 2 euro de kilo en kipkarkas voor 50 cent per kilo. Soms zijn er ook aanbiedingen, maar die zijn per 5-10 kilo.
Vinden ze lekker en kun je zelf kiezen waar je ze wat extra in wilt geven. Mijn kat bijvoorbeeld geef ik extra hart voor de taurine.
Een hond met maag/darmproblemen zou ik wat meer pens geven (1 euro de kilo).

Paperboy

Re: Kan KVV voor diarree en buikpijn etc. zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 18:04

ja sassol zat ik ook aan te denken, kan ook barf spullen via een verkooppunt hier bestellen en die prijzen vallen erg mee. Hebben ze gelijk wat te knabbelen. Kippen en eendennekker kennen ze al dus zal dat knagen geen probleem zijn.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 18:11

ik zie net bijv.1 kilo konijnenmix a 2,90 (is dus gemalen) 70% konijnenkarkas, 15% konijnenhart en 15% konijnenlong. Dit hebben zo van eend en ze hebben bijv. ook een hele gemalen bosduif etc.

Dat is ook een mooie afwisseling denk ik 1 of 2 in de week.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:13

Paperboy schreef:
ik zie net bijv.1 kilo konijnenmix a 2,90 (is dus gemalen) 70% konijnenkarkas, 15% konijnenhart en 15% konijnenlong. Dit hebben zo van eend en ze hebben bijv. ook een hele gemalen bosduif etc.

Dat is ook een mooie afwisseling denk ik 1 of 2 in de week.

Denk er bij de konijnenmix aan dat je dus wel aan moet vullen met orgaan en spiervlees, anders krijg je keiharde poep en klopt je voer ook niet meer wat betreft voedingsstoffen.
Ook bij de bosduifmix even checken of ze echt in hun geheel gemalen zijn of dat er filet afgehaald is (want ook dan: aanvullen).

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 18:17

Bosduif zijn hele duiven gemalen. Hoeveel procent met je dan aanvullen met orgaan en spiervlees?

Ze heeft ook gemalen orgaanvlees, hart, maag , lever. En dan dus nog spiervlees (ook als je het maar 1 dag in de week geeft? De rest van de week meerdere KVV diersoorten waarvan sommige compleet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:23

De verhoudingen van de konijnenmix zijn zodanig ver van de juiste verhoudingen dat ik deze wel echt aan zou vullen ja, ook al geef je maar 1x per week.

De verhoudingen die je ongeveer wilt zijn:
45% vleesbot
10% hart,lever,nier (maar voor 1x in de week is het niet erg als er alleen long in zit)
10% pens
35% spiervlees

(Als je er niet uitkomt, kan ik straks wel een rekensommetje maken voor je, nu eerst in bad^^)

Je kijkt denk ik op hondeneten.nl (voorheen versvoer.nu)? Die verkopen bijvoorbeeld ook gemalen boekmaag/gemalen pens en de orgaanmix (hart, lever, maag, nieren van verschillende diersoorten).

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 21:22

Ik kijk op gaiafood die zit vlak bij mij...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 23:31

Nog even het rekensommetje:

Als je 1kg konijnenmix koopt heb je een verhouding van 700g vleesbot + 300g orgaan.
Dan moet je er nog bij doen:
700g vleesbot
300g pens
1kg spiervlees

En dan heb je ongeveer de verhoudingen zoals je ze wilt zien. Als je een kilo konijnenmix koopt, kom je met de toevoegingen erbij uit op 3kg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 01:19

Paperboy schreef:
Misschien een dagje smuldier af en toe proberen om de kosten een beetje te drukken, gaat 2 kilo doorheen op een dag....

Ik voer barf vooral omdat het natuurlijker is dan gemalen vlees en ze ook nog wat te knagen hebben, maar het is ook goedkoper.
Gaat hier 2,5 tot 4 kilo doorheen, afhankelijk van hoeveel opvangers ik heb. Met merken kvv wat 3,5-5 euro p kilo kost wordt ik daar nogal naar van :P
Zoals ik nu voer kost het me 1-1,25 per kilo zo ongeveer.

Sassol, ze wil maar eens per week wat afwisselen met barf, dan hoeven die percentage's niet zo perfekt te zijn, vind het overdreven om voor die ene dag dat je wat gaat bijvoeren al aan het rekenen te slaan. Daarbij hoef je ook niet per week compleet te voeren (per 2/3 weken is prima).

Daarnaast is die konijnenmix helemaal niet zo gek samengesteld; 70% karkas (dus bot met vlees) en 30% orgaan. Niks mis mee imo, dat het geen compleet organenpakketje is maakt niet uit voor die ene dag.

Maar ts, als je nooit barf hebt gevoerd zou ik wel even voorzichtig zijn met bestellen, want je weet niet of je honden het lusten. Wild bijvoorbeeld, heeft een vrij sterke smaak, niet alle honden houden daarvan. Duif zou ik dus wat terughoudend mee zijn. Konijn (tam) wordt doorgaans goed gegeten. Als ze nooit geknaagd hebben is het goed te beginnen met wat neutraler spul, waarvan ze de smaak kennen. Je zei dat ze gek zijn op vis, dan kun je eens proberen met een zalmkarkas bijvoorbeeld.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 02:05

anneliesdj schreef:
Sassol, ze wil maar eens per week wat afwisselen met barf, dan hoeven die percentage's niet zo perfekt te zijn, vind het overdreven om voor die ene dag dat je wat gaat bijvoeren al aan het rekenen te slaan. Daarbij hoef je ook niet per week compleet te voeren (per 2/3 weken is prima).

Daarnaast is die konijnenmix helemaal niet zo gek samengesteld; 70% karkas (dus bot met vlees) en 30% orgaan. Niks mis mee imo, dat het geen compleet organenpakketje is maakt niet uit voor die ene dag.

Nee uiteraard hoeft het niet perfect, maar ik vind de konijnenmix wel heel erg van de richtlijn zitten. Ik kijk zelf ook niet op de grammen, maar zou mijn hond toch geen 350g karkas met maar 150g orgaan geven op een dag, zeker niet elke week. Als je een hond hebt die toch al klachten heeft zou ik het wel een beetje aanhouden en liever teveel dan te weinig pens geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 02:12

De klachten hebben niets met de percentage's die ze voert te maken, want tot nog toe was alles kvv, dat komt eerder voort uit de diersoort of toevoegingen die erin zitten.
Daarbij geeft pens juist dunnere ontlasting en in deze verhouding zit je al aan 30% orgaan, dus als je er iets bij wilt geven dan misschien een beetje spiervlees, maar zo nodig is dat niet als je de rest van de week compleet voert of de hoeveelheden wat aanpast.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 08:30

Bedankt voor de reacties zover, ze zijn wel wildsmaak gewend van de kvv wild en konijn.
Deze leverancier verkoopt de karkassen en duiven gemalen, het ziet er erg goed uit.
Ik begin denk ik maar met de houtduif die is helemaal intact en dan gemalen en die geef ik dan ipv s'avond de gewone kvv. Ik ben een beetje huiverig met dat rekenen etc. ik heb daar helemaal geen ervaring mee en wil het niet verkeerd, mijn reu is net een jaar en nog volop in de groei (zij het nu meer in de breedte dan in de hoogte) Hij heeft gisterenochtend voor het laatst gegeten (wel 700 gram) en gisteravond en vanmorgen geen trek. HIj heeft in tegenstelling tot anders geen diarree geen rommelbuik is lekker wakker zeg maar :D . Grote kans dat vanavond weer gewoon eet. Zolang er geen diarree bij is maak ik me niet zo druk, kluiven etc. heeft hij wel trek in maar hij krijgt nu even niets, eerst eten!
Ik hoop dat de nieuwe merken en smaken hem weer wat meer trek geven, maar misschien heb ik na 20 jaar wel gewoon de eerste slecht etende Ridgeback ;) Ik ga nog even denken en mij verdiepen in het barfdagje want ik vind het wel leuk omdat te gaan, maar dan niet over 1 nacht ijs.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 08:41

Ik heb niet alles gelezen...

Hier staan mijn honden al jaren op Barf , zelf samengesteld. Ik heb nooit problemen gehad , tot ik kip compleet ging proberen van Herby vers.
Echt misse boel , elke keer weer[braken , diarree , tot aan gal braken aan toe. Enorme rommelingen in de darmen en een onrustige hond]. Hier komt geen ''compleet'' voer meer in huis , alleen nog maar hompen vlees.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 10:26

Hoi Nammie, mijn reu staat nu een jaar op de KVV (vanaf 8weken oud) en eigenlijk is dit pas iets van de laatste 3 maanden (3x diarree gehad van 1 dag). Ik moet zeggen dat hij nu de laatste twee keer gewoon geen eetlust had maar geen braken of diarree, ik begin te hopen dat het toch een virusje is geweest die heeft zitten sluimeren. Het barfen spreekt me wel aan maar ik vind het best een heel werk en vooral om continu de goede verhoudingen te maken, het is echt abacadabra nog als ik er over lees. Ben bang om het verkeerd te doen, en waar koop je alles Gaiafood heeft maar een aantal dingen...

Ik heb de pech dat hij geen pens lust, tenminste als ik kvv rund/pens haal dan gruwelt hij ervan.....

De barfmixen bij Gaiafood spreken me wel aan om mee te beginnen deze zijn grof gemalen. Ik ga ze even goed bekijken want ik zie dat ze verschillende verhoudingen hebben.... De eend heeft weer andere percentages en anders ergens spiervlees kopen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 10:29

Nog 1 vraagje de vette vismix voor 1 x in de week spreekt me ook aan, het bestaat uit 30% sardines 30% haring en 60 zalmlijven dit staat ook onder de barfproducten. Moet ik hier ook nog rekening houden met extra toevoegingen?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 10:31

Sassol schreef:
Nog even het rekensommetje:

Als je 1kg konijnenmix koopt heb je een verhouding van 700g vleesbot + 300g orgaan.
Dan moet je er nog bij doen:
700g vleesbot
300g pens
1kg spiervlees

En dan heb je ongeveer de verhoudingen zoals je ze wilt zien. Als je een kilo konijnenmix koopt, kom je met de toevoegingen erbij uit op 3kg.

Dankjewel, kun je de pens ook vervangen voor iets anders, want dat eet hij niet tenminste niet als het in de kvv zit?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:38

Paperboy schreef:
Hoi Nammie, mijn reu staat nu een jaar op de KVV (vanaf 8weken oud) en eigenlijk is dit pas iets van de laatste 3 maanden (3x diarree gehad van 1 dag). Ik moet zeggen dat hij nu de laatste twee keer gewoon geen eetlust had maar geen braken of diarree, ik begin te hopen dat het toch een virusje is geweest die heeft zitten sluimeren. Het barfen spreekt me wel aan maar ik vind het best een heel werk en vooral om continu de goede verhoudingen te maken, het is echt abacadabra nog als ik er over lees. Ben bang om het verkeerd te doen, en waar koop je alles Gaiafood heeft maar een aantal dingen...

Ik heb de pech dat hij geen pens lust, tenminste als ik kvv rund/pens haal dan gruwelt hij ervan.....

De barfmixen bij Gaiafood spreken me wel aan om mee te beginnen deze zijn grof gemalen. Ik ga ze even goed bekijken want ik zie dat ze verschillende verhoudingen hebben.... De eend heeft weer andere percentages en anders ergens spiervlees kopen.

Ik ben totaal niet gecharmeerd van de maaltijden die zijn samengesteld...Ik vraag me dan af wat ik eigenlijk geef. Het ruikt anders , en zelfs de kleur is anders[bv kippenvlees is meestal wat bleek , maar de kipcompleet was net zo rood als gemalen rund] Ik vertrouw het niet , vandaar dat ik het liever zelf samen stel.
Mijn honden eten ook liever geen pens uit een pakje , maar als ik ze een vuile,hele biologische pens voorleg dan zijn ze er niet bij weg te slaan!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:14

Paperboy schreef:
Dankjewel, kun je de pens ook vervangen voor iets anders, want dat eet hij niet tenminste niet als het in de kvv zit?

Je hond eet nu dan dus helemaal geen pens voor een jaar lang? Pens is de natuurlijke probiotica, erg goed voor de darmen dus. En mijns inziens onmisbaar voor een hond als je vlees voert. Als hij het niet in de kvv lust, zou ik toch eens kijken of het ongemalen wel in de smaak valt. Je zou ook kunnen proberen om gemalen boekmaag te geven. Is een andere maag van de koe met inhoud (voorverteerde grassen).

Ik vind het woord 'compleet' dan ook erg misleidend en mijns inziens een goede marketingtruc. Ik voer dan liever kvv's zonder premix, waar wel alles in zit (de juiste organen in goede verhoudingen en veel wisselen in diersoorten).

Dus om nog antwoord te geven op je vraag: je kunt voor 1x in de week best de pens vervangen lever/nier (die zitten niet in de konijnenmix). Maar als je in de andere kvv's ook geen pens hebt, mist je hond dus wel een belangrijk onderdeel van een compleet vleesmenu.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:22

:j
Ik zou even op zoek gaan naar verse ongewassen pens, kan ook van geit of schaap zijn.
Pens is toch wel onmisbaar als je vers wilt voeren.
Welke omgeving woon je?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:52

Hij heeft in het begin wel pens gegeten maar de laatste tijd lijkt hij dat niet meer lekker te vinden, kan het nu wel met een ander merk proberen wie weet....

Anneliesdj ik woon in Vianen (bij Utrecht). Ik zie bij Gaia verse runder maar ook lamspens. Misschien dat ik de verse lamspens ga proberen, kan ik die ook bij kvv geven? Of als maaltijd ipv 1 kvv vervangen (hij krijgt 2x per dag kvv).

Sorry heel veel vragen.

Hij heeft net weer heerlijk zijn carnibest lam op en dus gewoon een dag niet gegeten maar zonder ziek te zijn, daar ben ik enorm blij mee!

Ik ga straks een kleine bestelling doen om dan eens te kijken wat hij lekker vind.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:40

Ik zou niet meteen een volledige maaltijd kvv omruilen voor pens, dan gaat hij ws aan de race.
Vervang eerst maar eens een halve maaltijd en als hij het niet wil eten even een paar dagen blijven geven, niet meteen opgeven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:44

Ik zou gewoon elke dag een beetje geven, zo overheerst het niet zo. Anders heb je al snel de kans dat de hond het laat staan. Dus als je 500g geeft, iets van 50g pens erdoorheen doen. Als je hond dat zonder morren opeet, 75g en 2 dagen van de week niet. Dan om de dag 100g toevoegen etc. Tot je gewoon een pensmaaltijd kan geven (wel altijd met een botbron erbij).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:52

Ik zou er dan toch wel naartoe willen werken om op den duur gewoon hele lappen pens te geven.
Maar blij kleine beetjes is een goed idee als hij het niet lekker vind.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 17:15

Goed idee ik heb de gemalen runderpens besteld en ga daar even mee opbouwen bij alle twee de honden, alhoewel mijn teef het wel eet.

Ik heb net wat nieuwe merken besteld;

versvoer lam
Haaksbarf paard
Haaksbarf rund
Tinlo eend
Tinlo Konijn
tinlo makreel
1 gemalen runderpens
eendennekken

Dit wissel ik af met carnibest lam, kalkoen en eend.

Even kijken wat in de smaak valt...

Ik ga me inlezen in het barfen want dat lijkt me leuk en handig. had bijv. de Tinlo hert willen hebben maar die verkopen ze alleen in 10 kg. Ze had wel hertenvlees van KZ maar dan moet ik zelf bot toevoegen..... Het wordt dus tijd dat ik mij eens ga verdiepen in het barfen, dat wordt dus lezen vanavond. En als ik het begin te begrijpen ga ik eerst wat gemalen barfspullen bestellen en 1 dag in de week geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:24

Waarom zou je dan beginnen met gemalen barf voeren?
Feitelijk doe je dat nu ook al.
Succes met lezen ;)