Opnieuw cavia's houden, wie helpt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:28

Niekje51

Re: Opnieuw cavia's houden, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 11:51

Haha, mijn cavia's gister ook al. Ze lopen in een ren van 6x3mtr afgezet met traliepaneeltjes. Ze hadden een heel klein gaatje gevonden en twee zijn er tussenuit geknepen. Ze wilde weer terug in de ren maar wisten niet hoe terwijl de achter gebleven twee maar druk aan het roepen waren dat ze terug moesten komen. Snel even de ren opengezet en hop weer terug. Oja, en het gat gedicht ;)

Die van mij kunnen ook heel goed springen trouwens. Ze zullen geen huge sprongen maken, maar één van het stel is een enorme avonturier (liep uiteraard ook voorop met het uitbreken) en die klautert graag op alle huisjes en ander speelgoed wat in de ren staat, hoogte >15cm. En lol dat ie dan heeft :)

Dit zijn overigens 4 caafjes uit de opvang, echte opknappertjes van bijna een jaar oud allemaal en super lieve diertjes! Komen uit een inbeslagname en waren er slecht aan toe (de drie zeugjes waren met 4wkn al gedekt omdat ze bij de beertjes in een kleine bak gehouden werden, mijn beertje was helemaal kaal aan 1 kant), voor een groot deel al in de opvang opgeknapt en daarna bij mij verder. Nu tikkeltje verwend haha ;)

Ik kan je echt caafjes uit de opvang aanraden, er zitten er zoveel te wachten op een warm eigen plekje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 12:19

Ga ze zowieso niet uit een dierenwinkel halen want ik zie daar vaak dieren zitten die lelijk in het haar zitten, wonden hebben of schurft/mijt achtige plekken en ga maar door. Bovendien betaal je daar nog meer voor dan een caafje via mp of asiel.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:53

Jonge caafjes zijn gemakkelijk tam te maken hoor! Het verschilt wel per cavia, ik heb een cavia die opschoot zitten best vind en de andere vind het nog best wel een beetje spannend en niet fijn.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:18

Ik heb de combi beer samen met beer gehad, gecastreerde beer met zeug en zeug met zeug. De combi beer met beer zal ik niet snel meer nemen. Bij mij waren het wel broers die dus al van jongs af aan bij elkaar zaten en er waren geen zeugen in de buurt. Later heb ik ze wel laten castreren. De combi gecastreerde beer en zeug, en zeug met zeug, heeft bij mij nog niet voor problemen gezorgd.
Ik heb op het moment een baby-cavia, dat is een coronet met de kleur slateblue-wit. En mijn andere cavia-dame is een 3-kleur peruvian. Beide zijn langharen, de kleine heb ik nog niet hoeven knippen, de grote wel. Voordat de coronet kwam, had ik nog een peruvian (overleden). Langharen zorgen wel voor wat extra werk. Kammen doe ik nooit, wel regelmatig de haren rond de kont kortknippen, de zijkanten bijknippen (anders gaan ze op hun eigen haren lopen) en in de zomer gaan ze helemaal kort.
Lang
Kort
Mijn cavia's komen bij (hobby)fokkers vandaan.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:31

Grappig dit topic! Bij mij begint het ook weer te kriebelen om een cavia te nemen. Ik heb al een stenen cavia gehad om m'n gemoedsrust te temperen :))

In dierenwinkel haal ik ze liever niet. Paar weken terug zag ik nog een cavia die open lag door een konijn, arm beest :=

Die baby cavia hierboven is erg leuk :D

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:12

anneliesdj schreef:
Is het lastig een oudere cavia nog goed tam te krijgen? Of kan ik er dan beter een nemen vanaf heel jong diertje?

Oudere cavia's zijn vaak nog heel goed tam te krijgen omdat ze wat rustiger zijn al. Ze kunnen nog genoeg leren :) Jonge caviaatjes kunnen ook veel leren, maar ze zijn vaak nog erg snel. Niet alle kinderen zijn daar even handig mee en daardoor kunnen ze het dier juist een beetje (onbedoeld) opjagen om het caviaatje te pakken te krijgen, daar worden ze vaak juist weer wat schuwer van. Op de juiste manier oppakken en benaderen is altijd het halve werk :) Bij een wat minder snelle cavia is dat voor een kind doorgaans iets makkelijker.
Verder weet ik niet of je een voorkeur hebt voor mannetjes of vrouwtjes, maar mijn ervaring is dat mannetjes het doorgaans leuker vinden om opgepakt en aangehaald te worden, ze zijn vaak iets knuffeliger. Natuurlijk zijn er ook knuffelige vrouwtjes, maar er zijn er ook veel die iets meer op zichzelf zijn en ook soms wat kippiger kunnen reageren op bepaalde aanrakingen.
Wanneer ik kinderen cavia's laat aaien, op schoot houden ed zoek ik er bijna altijd een beer voor uit, die vinden het vaak allemaal wel gezellig. (rondleidingen aan kleuterklasjes in caviaopvang ed) De mannetjescavia's zijn over het algemeen uit zichzelf wat nieuwsgieriger en ondernemender en wennen dus ook sneller :) Doorgaans hebben kinderen hier hele leuke dieren aan :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 00:25

Hm allemaal dingen om over te denken.
Nog tips qua huisvesting?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:38

Cavia's kunnen heel goed buiten, ook in de winter.
Mijn indruk is dat zij dat prettiger vinden dan bij kamertemperatuur te zitten.
Je kunt ze prima houden in een flink konijnenren met hok.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 00:59

Ik heb altijd begrepen dat konijnen beter buiten kunnen dan cavia's, zeker met koude temperaturen.
Maar ben zowieso van plan ze binnen te houden.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 01:24

anneliesdj schreef:
Ga ze zowieso niet uit een dierenwinkel halen want ik zie daar vaak dieren zitten die lelijk in het haar zitten, wonden hebben of schurft/mijt achtige plekken en ga maar door. Bovendien betaal je daar nog meer voor dan een caafje via mp of asiel.

Ik haal ze ook nooit meer bij een dierenwinkel. De eerste die ik had (en nog steeds heb)direct bij de fokker vandaan gehaald en helemaal perfect. Nog nooit zo een tamme en bijdehante caaf meegemaakt. Helaas werd ik behoorlijk allergisch en vond het maar zielig om haar zoveel alleen te laten zitten en was sowieso van plan zodra ze tam was er een vriendinnetje bij te zoeken.
De fokker had op dat moment even geen 1 van de juiste leeftijd. Toch bij dierenwinkel gehaald en beesie was echt niet gezond, uiteindelijk na half jaar al overleden. Ze durfde hier ook nog 26euro te vragen voor een doodnormale cavia... Gelukkig niks besmettelijks voor mijn 1e cavia.
Vervolgens bij een andere dierenwinkel een nieuw "vrouwtje" uitgezocht. 's avonds probeert opeens dit "vrouwtje" mijn vrouwtje te dekken. Toen toch maar eens zelf gekeken en ja het was gewoon een mannetje.
Achteraf niet heel slim om het niet gelijk na te kijken, maar je verwacht toch dat als ze je een vrouwtje verkopen het ook echt een vrouwtje is....

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:56

Heb zelf alledrie mijn cavia's gekregen toen ze ouder werden. Nu de naaktcavia binnen kreeg ik met lange nagels in de opvang gebracht, dus is zeker al ouder. Is nu een heerlijke tamme cavia die losloopt en overal opspringt en alles onderzoekt. Rent me na door de kamers en weet precies wat er in die koelkast zit. In het begin was die ook schuwer, maar met liefde en aandacht maak je alles tam :-).

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:44

Wat leuk dat je, je zo goed verdiept in de cavia's :D
Het zijn echt hele leuke dieren!
Je kan een oudere (wat is oud?) cavia nemen waarvan je weet hoe zijn karakter is bijvoorbeeld. Ik heb bijv. twee gecastreerde beren in de opvang van 6 maanden die echt altijd in de weg lopen en vooraan staan.
Ik weet niet waar je woont, maar in je marktplaatsadvertentie zag ik Ommen, maar misschien is het ook een advertentie van iemand anders?. Ik werk in Ommen, is wel goed te doen, maar wel stukje rijden. Maar wie weet zit er wat voor je bij ons in de opvang (we worden nog niet zo goed gevonden, omdat de cavia's nu nog onder de konijnen geschoven staan). De vier zeugen in de opvang staan er alleen nog niet op:
http://www.konijnenparadijs.com/index.p ... via-s.html

Ik zelf kijk veel op marktplaats voor hokken en ideeën en op het caviaforum daar komen zoveel leuke dingen voorbij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 11:22

Ah gut, jullie hebben wel leuke diertjes zitten daar, ook superschattige konijntjes.
Cavia met konijn is niet echt een optie toch? Heb ik altijd begrepen?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:51

Eén cavia en één konijn is inderdaad geen optie. Dat is als een mens met een hond samen en dan wil je opgegeven moment ook contact met je eigen soortgenoot.
Meerdere konijnen en cavia's samen waarbij het caviavoer zo wordt neergezet dat konijnen er niet bij kunnen (anders krijgen ze veel te veel eiwit en vitamine C binnen) is wel mogelijk. Maar wel altijd dat ze in ieder geval een eigen soortgenoot hebben. De cavia's bij ons zijn met de konijnen binnen gekomen, maar gaan nu voor hun eigen soortgenoot :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 11:54

Het zijn toch beide knaagdieren? Een ezel is toch ook geaccepteerd gezelschap voor een paard?
Maargoed, vraag was mn omdat mijn zoontje meer van de konijntjes is en ik denk dat als ik ze meeneem naar zo'n opvang en hij ziet ergens een konijn, dat ik niet meer met cavia's thuiskom -O-
Konijnen zijn ook leuk, maar heb ik andere herinneringen aan, minder band, minder tam.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:24

Nee, het zijn niet beide knaagdieren. Cavia's zijn knaagdieren, maar konijnen niet dat zijn haasachtigen.
Een cavia kan ook niet met een hamster, ook al zijn dat wel beide knaagdieren. Ze spreken elkaars taal niet.. Ezels en paarden weet ik niet in hoeverre die elkaars taal spreken, maar een cavia doet bijvoorbeeld enorm veel met geluid en een konijn meer met lichaamstaal. Beide hebben ook andere behoeftes. Typ maar is in bij Google cavia en konijn samen en de links laten je lezen dat het geen verstandig idee is.

Ik zelf hou meer van konijnen, omdat die naar mijn mening tammer zijn en ik er meer een band mee heb. Ik vind cavia's vaak schuwer. Maar dat is altijd een eigen ervaring, ik denk dat in beide diersoorten tamme dieren zijn te vinden waar je een band mee op kan bouwen, maar dat diertje wel moet tegen komen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:27

Ik heb al jaren cavia's en altijd alleen maar beren bij elkaar. Dit is altijd goed gegaan, ze vechten even om uit te maken wie de baas is en daarna is het afgelopen.
Het stelletje wat ik nu heb hebben in het begin goed gevochten maar zijn nu al twee jaar de dikste vriendjes. Het kan dus echt heel goed gaan.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:44

Ik vind zelf konijnen ook meer geschikt voor kinderen.
Cavia's zijn en blijven toch altijd vluchtdieren... bij konijnen is dat minder. Die rennen niet zo snel weg. Een cavia rent bij elk eng geluidje weg...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 21:28

Mijn herinneringen zijn juist andersom, cavia's die wat makkelijker benaderbaar zijn en konijnen die alle kanten op vliegen. Konijnen zijn toch ook vluchtdieren.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:32

Een van mijn beertjes is echt een enorme allemansvriend. De andere is wat eenkennig maar ik kan ze gewoon aaien en oppakken. Als ze lang genoeg bij me liggen dan gaan ze heerlijk slapen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:35

Konijnen zijn ook niet echt dieren voor kinderen... De meeste vinden opgetild worden en op schoot zitten helemaal niet zo prettig. De meeste cavia's zitten juist heel graag op schoot :)

Als een cavia bij elk geluidje wegrent is het gestressd en niet op zijn plek, word/werd er niet goed mee om gegaan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:40

In Wapenveld zit trouwens ook een hele goede fokker, daar haal ik mijn fokdieren ook. Zij is fokker en keurt cavia's op shows, haar dieren gaan de hele wereld over.

http://caviastallittlefriends.nl/

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:48

Iemand die me misschien aan een goede fokker in drenthe kan helpen? ben puur afhankelijk van de trein helaas, en wil dan wel heel nederland door, als die persoon me dan op het station kan ontvangen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:46

Kelszz_ schreef:
Iemand die me misschien aan een goede fokker in drenthe kan helpen? ben puur afhankelijk van de trein helaas, en wil dan wel heel nederland door, als die persoon me dan op het station kan ontvangen.

Ik wil je wel op het station ontvangen, maar ik heb een opvang en ben geen fokker :D
Maar misschien anders even op het caviaforum kijken?