Eoweyn_x schreef:Ik las in een van de eerste posts dat je je hond dan maar correct moet opvoeden... Dus alle herplaatsers moeten maar afgemaakt worden? Zij hebben immers vaak niet de correcte opvoeding gehad, maar nee, een slipketting mag niet.
Mijn moeders DH is erg onzeker, doordat hij heeft gezworven en toen hij eenmaal een thuis had, werd ie daar vaak aangevallen door de rottweiler des huizes. En deze DH is niet het type die wat terug doet, nee, hij laat zich bijten.
Deze herder is bij mijn moeder gekomen die hem eerst ook met een normale halsband had. Daarmee was ie niet te houden, want zodra hij een andere hond ziet, gaat ie enorm tekeer en trekt hij flink. Zij is daarna overgestapt op een slipketting. Hierop doet hij het prima. De lijn hangt 9 van de 10 keer los, waardoor zijn nek dus ook vrijheid heeft. Ik snap niet wat hier zielig aan is. Alleen als hij een andere hond ziet, en hij tekeer gaat, krijgt hij een correctie, wat enigszins helpt. Hij stopt met blaffen en trekken.
Dit is puur zijn onzekerheid. Verschillende dingen zijn toegepast, maar het is nu eenmaal zijn manier, en hij doet niemand kwaad. Hij zal niet aanvallen. Gewoon puur een grote mond. Als hij losloopt en hij rent op een andere hond af, stopt ie 5 meter van te voren en gaat hij staan kwispelen. Als hij losloopt is een simpel stemcommando genoeg om hem naast je te laten lopen. Tot hij een andere hond ziet, maar alsnog, hij doet niets.
Een snuitbandje o.i.d. wurmt hij zich uit. Ken overigens meerdere honden die ontsnappen uit snuitbandjes, gewone halsbanden en die dingen.
Dus nee, ik vind dat het niet altijd met opvoeding te maken heeft. Een pup kun jij opvoeden zoals je wilt, en met bepaalde regels, maar een herplaatser niet. Als jij daarvoor dus een slipketting gebruikt (die ik vaak veel zachtaardiger vind, omdat de ketting losjes hangt en een halsband niet), zie ik daar het probleem niet van hoor.
Klopt, dit probleem hebben wij ook, alleen hebben wij de hond wel vanaf pups af aan. Hij is vroeger aangevallen door 3 honden tegelijk. Dat heeft niks met de opvoeding die wij hem hebben gegeven te maken hoor. Voordat hij was aangevallen was hij een vreselijk lief beest, ook tegen honden. Maar omdat hij is aangevallen, is hij nu bang geworden, en elke keer als we een hond tegen komen, schiet hij al in de verdediging.
{EDIT} ik bedoel dan; zie dat er maar eens uit te krijgen
Laatst bijgewerkt door Chroosje op 29-12-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt