slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:43

DynamiteS schreef:
Iris82 schreef:
Er is onderzoek gedaan naar de effecten van een slipketting en daar kwam uit dat je nog veel beter een pennenketting kon gebruiken dan een gladde slipketting.

Zeker getest op honden die continu in de ketting hangen >;)
Wat is er mis met een ketting die los om de nek van een luisterende hond hangt?

Ja klopt, dit was ook mijn vraag.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:43

Mensen die echt willen kunnen hun hond met een tuigje, snuitje, band nog ophangen lijkt me.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:44

Ik las in een van de eerste posts dat je je hond dan maar correct moet opvoeden... Dus alle herplaatsers moeten maar afgemaakt worden? Zij hebben immers vaak niet de correcte opvoeding gehad, maar nee, een slipketting mag niet.
Mijn moeders DH is erg onzeker, doordat hij heeft gezworven en toen hij eenmaal een thuis had, werd ie daar vaak aangevallen door de rottweiler des huizes. En deze DH is niet het type die wat terug doet, nee, hij laat zich bijten.
Deze herder is bij mijn moeder gekomen die hem eerst ook met een normale halsband had. Daarmee was ie niet te houden, want zodra hij een andere hond ziet, gaat ie enorm tekeer en trekt hij flink. Zij is daarna overgestapt op een slipketting. Hierop doet hij het prima. De lijn hangt 9 van de 10 keer los, waardoor zijn nek dus ook vrijheid heeft. Ik snap niet wat hier zielig aan is. Alleen als hij een andere hond ziet, en hij tekeer gaat, krijgt hij een correctie, wat enigszins helpt. Hij stopt met blaffen en trekken.
Dit is puur zijn onzekerheid. Verschillende dingen zijn toegepast, maar het is nu eenmaal zijn manier, en hij doet niemand kwaad. Hij zal niet aanvallen. Gewoon puur een grote mond. Als hij losloopt en hij rent op een andere hond af, stopt ie 5 meter van te voren en gaat hij staan kwispelen. Als hij losloopt is een simpel stemcommando genoeg om hem naast je te laten lopen. Tot hij een andere hond ziet, maar alsnog, hij doet niets.
Een snuitbandje o.i.d. wurmt hij zich uit. Ken overigens meerdere honden die ontsnappen uit snuitbandjes, gewone halsbanden en die dingen.

Dus nee, ik vind dat het niet altijd met opvoeding te maken heeft. Een pup kun jij opvoeden zoals je wilt, en met bepaalde regels, maar een herplaatser niet. Als jij daarvoor dus een slipketting gebruikt (die ik vaak veel zachtaardiger vind, omdat de ketting losjes hangt en een halsband niet), zie ik daar het probleem niet van hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:45

Snuitbandjes... Bah, ondingen vind ik het.

Op het asiel gebruiken wij of slipkettingen of riemen die ongeveer dezelfde werking hebben maar van nylon zijn gemaakt (ik weet de naam niet :')). Dat moet gewoon, voor de veiligheid van de hond en die van anderen (honden of mensen).

Edit: Deze dus: http://cdn.webshopapp.com/f/zznjwe/myst ... -nylon.jpg
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 29-12-13 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:47

Ik heb er dagelijkse ervaring mee :j Mijn hond heeft er zo eentje :j Ik laat de ketting altijd losjes hangen. Dus in mijn geval niet zielig !

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:48

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:50

Ik ben absoluut een tegenstander van de slipketting, maar meestal laat ik het erbij. Wat ik hier lees vind ik echter levensgevaarlijk. Je mag een slippende band nooit omhouden buiten toezicht. Als het dier ergens achter blijft haken hangt hij zichzelf op.

En nee, ik zou de hond niet met een slipketting laten lopen. Als hij zich uit tuigjes wurmt zou ik er één van ruffwear gebruiken of zelf een extra riempje door het tuigje doen die je achter de ribben vastmaakt. Een andere mogelijkheid is een 8-tje. Maar op het moment dat de hond zonder toezicht is, nooit meer dan een halsband en liever niets.

Voor onze hond gebruik ik op dit moment regelmatig een jachtlijn, dat is namelijk makkelijk aan en aflijnen. Op het moment dat het dier langer aan de lijn loopt dan gaat hij aan zijn tuigje of halsband. Ook daarmee kan je een hond corrigeren.

Hij heeft toen hij jong was ook aan een gentle leader gelopen (een halti was een ramp), maar toen we het trekken er eenmaal uit hadden gebruiken we die ook gewoon als halsband (lusje niet om de neus).

Ik zou inderdaad eerder voor een prikband gaan dan voor een slipketting. Een prikband richt geen permanente schade aan, een slipketting wel. Ja, die klachten komen werkelijk door een slipketting voornamelijk, omdat hier veel meer kracht gezet kan worden dan met een semislip en een halsband. Aan een halster mag je niet corrigeren, daar moet de hond zelf tegenaan lopen. Maar ook daar is inderdaad wel schade bij sommige honden mee aangericht. Toch heeft helaas de slipketting veel meer schade op zijn naam staan. En nee, dat zijn niet allemaal hangende honden. 1 flinke correctie kan al permanente schade aan de nek en luchtpijp veroorzaken.

Agossie

Ik moet zeggen dat ik blij verrast ben over alle positieve reacties hier! Een flink aantal mensen kent het juiste gebruik van de slip niet en ziet het als martelwerktuig. Als die mensen zich eens verdiepen in het juiste gebruik (inderdaad, loshangen), zullen ze wellicht terugkomen op hun mening.

_San87_ Die zou ik ook graag willen. :j

Mizora, ik ben het met jou eens dat je de ketting NOOIT mag om laten als de hond losloopt. Ik heb hem altijd af, tenzij de hond aan de riem loopt.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 29-12-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Chroosje

Eoweyn_x schreef:
Ik las in een van de eerste posts dat je je hond dan maar correct moet opvoeden... Dus alle herplaatsers moeten maar afgemaakt worden? Zij hebben immers vaak niet de correcte opvoeding gehad, maar nee, een slipketting mag niet.
Mijn moeders DH is erg onzeker, doordat hij heeft gezworven en toen hij eenmaal een thuis had, werd ie daar vaak aangevallen door de rottweiler des huizes. En deze DH is niet het type die wat terug doet, nee, hij laat zich bijten.
Deze herder is bij mijn moeder gekomen die hem eerst ook met een normale halsband had. Daarmee was ie niet te houden, want zodra hij een andere hond ziet, gaat ie enorm tekeer en trekt hij flink. Zij is daarna overgestapt op een slipketting. Hierop doet hij het prima. De lijn hangt 9 van de 10 keer los, waardoor zijn nek dus ook vrijheid heeft. Ik snap niet wat hier zielig aan is. Alleen als hij een andere hond ziet, en hij tekeer gaat, krijgt hij een correctie, wat enigszins helpt. Hij stopt met blaffen en trekken.
Dit is puur zijn onzekerheid. Verschillende dingen zijn toegepast, maar het is nu eenmaal zijn manier, en hij doet niemand kwaad. Hij zal niet aanvallen. Gewoon puur een grote mond. Als hij losloopt en hij rent op een andere hond af, stopt ie 5 meter van te voren en gaat hij staan kwispelen. Als hij losloopt is een simpel stemcommando genoeg om hem naast je te laten lopen. Tot hij een andere hond ziet, maar alsnog, hij doet niets.
Een snuitbandje o.i.d. wurmt hij zich uit. Ken overigens meerdere honden die ontsnappen uit snuitbandjes, gewone halsbanden en die dingen.

Dus nee, ik vind dat het niet altijd met opvoeding te maken heeft. Een pup kun jij opvoeden zoals je wilt, en met bepaalde regels, maar een herplaatser niet. Als jij daarvoor dus een slipketting gebruikt (die ik vaak veel zachtaardiger vind, omdat de ketting losjes hangt en een halsband niet), zie ik daar het probleem niet van hoor.

Klopt, dit probleem hebben wij ook, alleen hebben wij de hond wel vanaf pups af aan. Hij is vroeger aangevallen door 3 honden tegelijk. Dat heeft niks met de opvoeding die wij hem hebben gegeven te maken hoor. Voordat hij was aangevallen was hij een vreselijk lief beest, ook tegen honden. Maar omdat hij is aangevallen, is hij nu bang geworden, en elke keer als we een hond tegen komen, schiet hij al in de verdediging.

{EDIT} ik bedoel dan; zie dat er maar eens uit te krijgen
Laatst bijgewerkt door Chroosje op 29-12-13 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:51

Ik gebruik voor mijn labrador ook regelmatig de slipketting.
Al van pups af aan mee begonnen omdat hij een trekkertje was en ik dat niet wou hebben aan de riem.
Een gewone halsband had hij maling aan.
Tegenwoordig gebruik ik een gewone halsband als we gewoon wandelen en naar het losloopgebied gaan.
Een tuigje als we gaan fietsen en een slipketting als het ergens drukker is (zoals bijvoorbeeld de stad) zo heb ik dan toch net iets meer controle en mijn hond doet het er goed mee.

Zolang je hem gebruikt als slipketting en niet als wurgketting (verkeerd om dus) zie ik er het kwaad niet van in.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:53

Jemig waar mensen zich tegenwoordig wel niet allemaal om druk maken of het wel goed is voor het dier..
Wij hebben slipkettingen ook gebruikt. Zoals velen zeggen handig voor snelle correctie en daarnaast is er helemaal niks mis mee. Normaal gesproken hangt het los en ja wij hebben onze honden ook geleerd om netjes aan de voet te lopen dus de ketting hangt dus eigenlijk altijd los. Zou niet weten waarom honden met slip kettingen niet te houden zouden kunnen zijn. Een ruk aan de halsband geven is denk ik schadelijker dan een slipketting om eerlijk te zijn. Hier komt de druk meer op 1 punt je drukt de band tegen de keel als je trekt. Bij een slipketting wordt de hals wat strakker omvat dan is het voor de hond al snel duidelijk dat het niet mag. Daarnaast werken wij eerst met stem als iets niet mag om vervolgens voor eventuele andere hulp de slipketting te gebruiken maar das weinig nodig.

Ik denk dat mensen zich minder zorgen moeten maken over materialen die gebruikt worden en meer naar degene die de materialen in de hand houdt. Hoe vaak zie je wel niet dat een hond niet goed is opgevoed en er 'rot' honden zijn. Puur door slechte opvoeding hoor en dat die mensen dan naar een slipketting grijpen omdat de hond niet te houden is, tja.. Kun je zeggen de slipketting is slecht maar je kunt ook zeggen de eigenaar heeft wat lessen in opvoeding nodig..

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:55

Mizora schreef:
Ik ben absoluut een tegenstander van de slipketting, maar meestal laat ik het erbij. Wat ik hier lees vind ik echter levensgevaarlijk. Je mag een slippende band nooit omhouden buiten toezicht. Als het dier ergens achter blijft haken hangt hij zichzelf op.

En nee, ik zou de hond niet met een slipketting laten lopen. Als hij zich uit tuigjes wurmt zou ik er één van ruffwear gebruiken of zelf een extra riempje door het tuigje doen die je achter de ribben vastmaakt. Een andere mogelijkheid is een 8-tje. Maar op het moment dat de hond zonder toezicht is, nooit meer dan een halsband en liever niets.

Voor onze hond gebruik ik op dit moment regelmatig een jachtlijn, dat is namelijk makkelijk aan en aflijnen. Op het moment dat het dier langer aan de lijn loopt dan gaat hij aan zijn tuigje of halsband. Ook daarmee kan je een hond corrigeren.

Hij heeft toen hij jong was ook aan een gentle leader gelopen (een halti was een ramp), maar toen we het trekken er eenmaal uit hadden gebruiken we die ook gewoon als halsband (lusje niet om de neus).

Ik zou inderdaad eerder voor een prikband gaan dan voor een slipketting. Een prikband richt geen permanente schade aan, een slipketting wel. Ja, die klachten komen werkelijk door een slipketting voornamelijk, omdat hier veel meer kracht gezet kan worden dan met een semislip en een halsband. Aan een halster mag je niet corrigeren, daar moet de hond zelf tegenaan lopen. Maar ook daar is inderdaad wel schade bij sommige honden mee aangericht. Toch heeft helaas de slipketting veel meer schade op zijn naam staan. En nee, dat zijn niet allemaal hangende honden. 1 flinke correctie kan al permanente schade aan de nek en luchtpijp veroorzaken.

dat ze ergens achter kan blijven hangen, daar heb je wel een punt. Is gelukkig nog niet gebeurd en ik wil het liever niet hebben ook.
Jachtlijn hebben we thuis liggen, maar vind ik 3x niks aangezien ze zichzelf daar gemakkelijk uit krijgt.

als ik de ketting af doe en ik wil hem weer om doen steekt ze zelf haar hoofd er doorheen dus ze heeft er zelf denk ik geen problemen mee.
Laatst bijgewerkt door x_ankieee op 29-12-13 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:55

Agossie, ik ken het juiste gebruik van een slipketting echt wel. :D
Sorry, maar daar hoef je me echt niets over wijzer te maken.

Ik ken alleen ook de onderzoeken die uitgewezen hebben dat een correctie op een gladde slipketting voor permanente schade kan zorgen. En daar hoor ik hier toch wel weinig mensen over.

Prachtig dat ie vooral loshangt. Maar dat doet niets af aan de schade die het toebrengt bij correctie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:56

jes_sam schreef:
Jemig waar mensen zich tegenwoordig wel niet allemaal om druk maken of het wel goed is voor het dier..

Misschien maar beter dat we er ons wel druk om maken? :?

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:56

Iris82 schreef:
Agossie, ik ken het juiste gebruik van een slipketting echt wel. :D
Sorry, maar daar hoef je me echt niets over wijzer te maken.

Ik ken alleen ook de onderzoeken die uitgewezen hebben dat een correctie op een gladde slipketting voor permanente schade kan zorgen. En daar hoor ik hier toch wel weinig mensen over.

Prachtig dat ie vooral loshangt. Maar dat doet niets af aan de schade die het toebrengt bij correctie.

en die pennen ketting dan? die vind ik er persoonlijk nog 100x minder gebruiksvriendelijk uit zien.. ik heb ook foto's gezien dat nekken van de honden helemaal onder de wonden en gaten zaten..
lijkt mij dat een gladde slipketting dat toch vriendelijker is?

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:57

Iris82 schreef:
jes_sam schreef:

+1?!
ik lees hier namelijk dingen waar ik zelf waarschijnlijk nooit over na had kunnen denken..
(ophangen, blijvend letsel etc)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:58

Ik hoorde iemand over een tuigje, niet doen! Tuigen zijn gemaakt om te trekken! Slipketting ja als je er hard mee bent ja zielig maar als je er zacht mee omgaat wat is er dan mis mee?

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:59

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:59

Voor mijn Duitse Herder heb ik verschillende manieren hoe ie aan de lijn loopt.
Ook ik heb een slipketting met grote schakels die meestal losjes hangt en enkel corrigeerd als ie naar andere honden wilt.
Op de hondenschool zijn we wel verplicht deze slipketting 'op slot' te zetten zodat er een slipwerking is.

Maar hij loopt zowat altijd (tot ergenis van sommigen) met een gentleleader omdat ik hem beter bij mij kan hebben.

Ga ik naar de paarden loopt is meestal met zijn K9 harnas aan.
Heb ook nog een brede halsband van K9 maar is voor de pakwerk.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:00

Iris82 schreef:
jes_sam schreef:

Je kunt ook doorslaan in dingen vind ik persoonlijk.. Ik denk dat als je gewoon goed omgaat en weet waar je mee bezig bent er dan niks is om je zorgen over te maken.

Daarnaast zeg je in een post boven (heb het artikel nog niet gelezen) dat een correctie op de nek schadelijk is.. Sorry halsband geeft ook correctie op de nek, dus ook schadelijk. Dus alleen een tuigje is correct want daar heb je geen druk op de nek maar op de borst, lijkt me ook niet echt prettig.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:02

Mijn teef IS een herplaatser en was 1 jaar oud toen ze kwam. Die mensen hadden een gewone halsband en een tuigje voor haar. Ze trok als een gek. Helemaal in het tuig. Het enige moment waarop ze het tuig nog om krijgt is met fietsen als een beetje energie moet drainen.

Een gewone halsband trok ze je arm zowat uit de kom. We hebben haar een paar keer gecorrigeerd met een slip en nu is ze heel braaf. Ze kent haar plek en weet waar ze moet lopen. Ik heb dat echt liever dan dat een hond mijn arm uit de kom trek, of zn eigrn strot aan gort trekt.

Nee hoor, hier gebruiken wij al 25 jaar slipkettingen uit de tijd dat een slip heel normaal was. Ik ben er mee opgegroeid.

En nee, ik neem een slip niet for granted, maar ik kan er wél mee omgaan en ik vind het voor veel honden een fijn wandelmiddel

Ik heb geen van de honden hier ooit hun halsband om in huis.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 21:04

even voor de duidelijkheid;

ik maak me geen zorgen over het gebruik van de ketting, aangezien ik durf te zeggen dat ik de ketting correct gebruik en er zeker geen misbruik van maak,

ik vroeg alleen naar jullie mening,

en dus niet naar gevolgen van pennen kettingen of wat een slipketting allemaal kan doen..

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:04

https://www.kc-delft.nl/publicaties/art ... onden.html
Citaat:
Een van de meestgebruikte soorten halsbanden is de slipketting. Als deze wordt gebruikt zoals hij bedoeld is, namelijk als trainingshulpmiddel, is het niet moeilijk voor te stellen dat de slipketting schade kan aanrichten aan de nekwervels en aan de keel. Honden die hard getrokken hebben of waaraan gerukt werd, hebben aanzienlijk vaker nekproblemen. Met andere woorden, er is reden genoeg om te waarschuwen tegen hard rukken aan de lijn of honden die vaker uitvallen aan een riem vast te binden.

Ook is er reden tot zorg over honden die extreem trekken. Honden moeten vanaf het begin leren om aan de lijn de lopen zonder te trekken, net zoals eigenaren moet worden geleerd niet aan de hond te rukken en te sleuren. Dit is een gevoelig onderwerp, aangezien de meeste training op hondenscholen op 'ruktechnieken' is gebaseerd. (N.B.: Dit onderzoek is in 1991 uitgevoerd, toen 'ruktechnieken' nog veelvuldig voorkwamen.)

Mensen die de slipketting juist gebruiken rukken en trekken niet aan hun hond. Wij gebruiken de slipketting al zolang als mijn moeder honden heeft (heel dr leven). Wij hebben allemaal honden met gezonde nekken en kelen hoor. Als mensen niet met een slip om kunnen gaan is het niet de schuld van de ketting dat die nek kapot gaat, maar van degene die hem in handen heeft.

pinketting lijkt mij ook echt niet gezond, lekker, die pinnen in je keel. Kan me niet voorstellen dat zo'n pinding gezonder is dan een slipketting. Hoe krom ga je dan wel niet om met zo'n slip?! :?

Als slipkettingen ongezond zijn, waarom sporen en een bit dan niet?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:08

x_ankieee schreef:
+1?!
ik lees hier namelijk dingen waar ik zelf waarschijnlijk nooit over na had kunnen denken..
(ophangen, blijvend letsel etc)

He verdorie, ik wilde eigenlijk iets heel anders gaan doen vanavond dan Googelen. :)
Maar goed, wellicht is er een andere Bokker die m tevoorschijn tovert. Het heeft te maken met de verdelen van de druk op de keel bij een correctie.

Natuurlijk ziet het erg 'zieliger' uit, maar als het effect beter is voor de gezondheid van je hond is het wellicht toch de moeite waard om je erin te verdiepen.

jes_sam schreef:
Je kunt ook doorslaan in dingen vind ik persoonlijk.. Ik denk dat als je gewoon goed omgaat en weet waar je mee bezig bent er dan niks is om je zorgen over te maken.

Doorslaan in dingen. Ja! Daar ben ik het helemaal met je eens! Een hond in een tasje met gelakte nagels die ook nog eens vegatarisch eet. Maar als het om het welzijn gaat, en al helemaal over een onderwerp als de slipketting, dan is het echt goed om de discussie aan te gaan. Dit is niet een kwestie van doorslaan, dit heeft te maken met bewustwording.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:08

Eoweyn_x schreef:

Valse dichotomie heet deze stijl van discussieren; Je impliceert een dichotomie die er niet is; óf afgemaakt worden , óf aan de slipketting. Alsof er geen andere methoden zijn een herplaatser te heropvoeden.