Hond uitlaten met vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:46

Ik kijk wel tegen morgen op omdat hij even alleen thuis moet zijn. Ik werk en mn vriend moet naar de dokter. Zal misschien een uur duren, maar niet bij stil gestaan dat ze vanaf 10 al mogen afsteken...

x_Rebecca

Re: Hond uitlaten met vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:12

Ik heb per keer dat ik het moet geven 1,5 mg maar ik heb ook een grote hond he!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:37

Is wel van belang om te weten, ik heb namelijk 5mg liggen. Dat mensen niet denken van oh dat heb ik ook nog liggen, geef ik ook aan mijn hond

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:14

Advies van onze DA is ook ongeveer 0,5 mg per 10 kilo.

Heeft je hond ook weer gegeten?

Ik heb onze hond vanavond 0,25 mg gegeven (10-11 kilo) om te kijken hoe ze erop reageerde. Ze is toch weer een jaar ouder en wil voorkomen dat ik haar morgen over doseer. Maar ze is er niet suf van geworden en loopt normaal, dus ons oudje kan het nog hebben.
De vraag is alleen hoe hard ze het nodig heeft, vorig jaar was het panische al minder omdat ze minder hoorde en nu een jaar verder hoort ze nog minder, tot dusver ontgaan de knallen in de verte haar gewoon.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 20:15

Daar heb je gelijk in. Hier staat in de bijsluiter 0,5 per 10 kg lichaamsgewicht.

moet alleen zeggen dat mijn hond er nog niet echt op reageert.. hij is in elk geval nog niet meer ontspannen en schrikt op bij elke knal..

hij heeft wel wat brokken op, heb wat vermengt met avondeten en dat ging er wel in!

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:18

Ik doe een wattenverband om dr kop over dr oren zegmaar, met daaroverheen een sjaal gebonden. Gaat super zo !

edit: ja ze loopt zwaar voor banketstaaf :Y)

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:20

Pfoeee
Wij hebben précies hetzelfde probleem..
Ik probeerde haar met de fiets uit te laten, maar ze trekt zo hard dat ik al heel erg vaak bijna ben gevallen en spring steeds voor mijn fiets om terug naar huis te gaan..
met oudjaars avond geven we haar een slaappilletje en doen we al van te voren hele harde muziek op zodat ze kan wennen en je hoort helemaal niks meer.
Voorderest negeren we haar gewoon helemaal als ze in huis is.... hoe zielig het ook is. Het word overal aangeraden.
Hondje uitlaten tja.. heb ik geen tips voor zit zelf ook met het probleem. ik til haar altijd een heel klein stukje op en dan weer een stukje verder, maar eigenlijk rent ze daarna gewoon weer terug naar huis. Alleen fietsen gaat... wel met een rotgang. Maar misschien kan je dat met jou hondje proberen?
liefs

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:21

moonsparkle schreef:
Ik kijk wel tegen morgen op omdat hij even alleen thuis moet zijn. Ik werk en mn vriend moet naar de dokter. Zal misschien een uur duren, maar niet bij stil gestaan dat ze vanaf 10 al mogen afsteken...

harde muziek opzetten? of die tip die Tessa zei :P

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:22

Mijn (kleine) hond is niet onwijs bang voor vuurwerk, maar alleen naar buiten wil ze niet als ik niet mee ga. Wij hebben een grote tuin waardoor ik haar eigenlijk nooit uitlaat, al moet ik met oud en nieuw één straat verderop om naar mijn opa en oma te gaan.

Zolang ze binnen is kijkt ze zo af en toe op en bij de echt harde knallen is het een beetje een schok, maar verder slaapt ze gewoon door. Ze ligt dan wel tegen mij of een ander gezinslid aan, maar echt veel aandacht besteden we er niet aan.

Wat wij bij onze vorige hond deden was haar (met oudjaarsavond) in de bijkeuken doen en daar de radio best hard aanzetten. Verder geen aandacht aan haar besteden en dat ging prima. Uitlaten heb ik nooit gekund met haar, maar volgens mij ging dat wel redelijk.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:23

Kan een uurtje duren, maar ik weet niet hoe laat je hond het gekregen heeft?
Zou wel heel vervelend zijn als de angst er alsnog doorheen gaat :(:)

Tessa, als het werkt is het een oplossing.
Maar dat zou onze hond er meteen af krabben als ik een keer de andere kant op kijk. Er zijn trouwens speciale oorkapjes voor honden
http://www.alpine.nl/gehoorbescherming/mutt-muffs/
Even een willekeurige gepakt, er zijn ook goedkopere :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:28

Ik ben altijd heel erg vroeg met mijn hond gaan wandelen op oudjaarsdag. Dus om half zeven eruit.
Hierdoor kon ik er zeker van zijn dat ze wel poepte, anders deed ze dat in huis. :x

Dan naar het bos smiddags, ergens in the middle of nowhere en savonds rond een uur of 21 nog een keer.

Dan eten en de eerste Alprazolam erin. Dat werkt het allerbeste als je het geeft voordat er stress is.
Dus voordat de knallen beginnen. Hier heb ik ook altijd de dosering van 0.05 mg/kg aangehouden al is de ervaring van de DA dat de meeste honden beter op 0.1 mg/kg doen. Echter was onze hond al een oudje toen we aan de Alprazolam begonnen en wilde ik haar niet overdoseren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:19

iertje93 schreef:
Pfoeee
Wij hebben précies hetzelfde probleem..
Ik probeerde haar met de fiets uit te laten, maar ze trekt zo hard dat ik al heel erg vaak bijna ben gevallen en spring steeds voor mijn fiets om terug naar huis te gaan..
met oudjaars avond geven we haar een slaappilletje en doen we al van te voren hele harde muziek op zodat ze kan wennen en je hoort helemaal niks meer.
Voorderest negeren we haar gewoon helemaal als ze in huis is.... hoe zielig het ook is. Het word overal aangeraden.
Hondje uitlaten tja.. heb ik geen tips voor zit zelf ook met het probleem. ik til haar altijd een heel klein stukje op en dan weer een stukje verder, maar eigenlijk rent ze daarna gewoon weer terug naar huis. Alleen fietsen gaat... wel met een rotgang. Maar misschien kan je dat met jou hondje proberen?
liefs

Zoals al eerder aangegeven is negeren een behoorlijk verouderde manier van reageren, die tegenwoordig alleen nog wordt geadviseerd door dierenartsen en trainers die zich niet voldoende laten bijscholen... Jammer dat dit advies nog steeds gegeven wordt.
waar het op neerkomt is dat een bang dier aan zijn lot wordt overgelaten, emotioneel gezien. Angst wordt hier zeker niet mee opgelost. Ik zou je aanraden wat recente artikelen te lezen hierover, die geschreven zijn door goede, moderne trainers.

Kenny is zonet toch even goed geschrokken, er was vuurwerk nogal dichtbij achter een gebouw blijkbaar, en dat kwam ineens boven het gebouw uit en knalde uit elkaar. Kenny was wel even van zijn á propos, maar later ging het wel weer OK. Verder heeft hij er tot dusver niet of nauwelijks op gereageerd, maar ik hoop niet dat dit soort grapjes vaker voorkomen, dan kon hij het weleens echt vervelend gaan vinden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:26

hier steken we trouwens gewoon in huis vuurwerk af bij wijze van ( Trektouwtjes en knal erwten... ) hier keken ze eerst op en nu slapen ze lekker verder... zo laten we ze er altijd wel eventjes aan wennen. maar hier zijn ze behoorlijk relaxt eronder. zou het nu bij een streskip niet done.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:29

Grit schreef:
Kan een uurtje duren, maar ik weet niet hoe laat je hond het gekregen heeft?
Zou wel heel vervelend zijn als de angst er alsnog doorheen gaat :(:)

Tessa, als het werkt is het een oplossing.
Maar dat zou onze hond er meteen af krabben als ik een keer de andere kant op kijk. Er zijn trouwens speciale oorkapjes voor honden
http://www.alpine.nl/gehoorbescherming/mutt-muffs/
Even een willekeurige gepakt, er zijn ook goedkopere :+

Ik kon enkel gehoorbescherming vinden van boven de 50 euro, dus dan dit maar als oplossing :=

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 07:32

Er word hier zo melkbus geschoten voor mijn huis. Dus was om half 7 er al uit om mijn hond uit te laten.
Vanavond maar eens bekijken hoe ik dat dan ga doen.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 07:39

Het wordt regenachtig weer heb ik net op het weerbericht gezien dus dat is in het voordeel van ons hondenbezitters. Meestal zijn er dan minder knallers op straat bezig want die hebben vaak ook geen zin om in de regen te staan :D

Mijn hond kijkt nergens van op of om, die is zich van geen gevaar bewust. Sterker nog..hij moet MIJ mee naar buiten slepen :o ik ben als de dood voor al die explosieven.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 07:42

Koia schreef:
Het wordt regenachtig weer heb ik net op het weerbericht gezien dus dat is in het voordeel van ons hondenbezitters. Meestal zijn er dan minder knallers op straat bezig want die hebben vaak ook geen zin om in de regen te staan :D

Mijn hond kijkt nergens van op of om, die is zich van geen gevaar bewust. Sterker nog..hij moet MIJ mee naar buiten slepen :o ik ben als de dood voor al die explosieven.

Regen zou het inderdaad wel minder aangenaam maken om vuurwerk af te schieten :D.
Hier is het alleen een traditie om met een groep jongeren de hele dag melkbus te schieten, bier te drinken en een vuurtje te stoken. En dat gaat al jaren door weer en wind :j.
Ik heb er geen hekel aan, ben alleen wel heel erg benieuwd wat mijn hond er van vind, aangezien het voor mijn huis gebeurd en dit het eerste jaar is dat ik hier woon.
Vuurwerk vind ze nog niet zo'n probleem volgens mij, maar melkbus schieten gaat echt wel heel erg hard.
http://www.youtube.com/watch?v=NtlHyDfpdxg

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 07:45

Ik heb net een half uur met de hond gewandeld en flink met de bal gespeeld, nu gaat ze er in de avond nog een keer uit rond zes uur en dat is het want verder durft ze de deur niet uit met het vuurwerk...

En als het gaat regenen is het alleen maar erger want dan steekt niet iedereen zijn vuurwerk af en blijven ze dus veel langer met die knallers bezig -O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 07:48

Succes vandaag! Eerste jaar dat ik niet meer achter de hond aan hoef. Is toch een stukje rustiger.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 07:53

och wat sneu he. mijn vorige hond was altijd 1 tot 2 weken volledig van streek. die brachten we op oud en nieuwjaarsdag in slaap. of dat nou het beste was weet ik niet. voor ons wel het rustigst.

mijn huidige hond vind het allemaal wel prima bij echt harde knallen staat ze met uitlaten ff stil in huis slaapt ze er door heen. en zondag kwam ik in de buurt van kids met vuurwerk en dat vond ze iets minder leuk. vanavond rond 22:00 gaat zij voor de nacht wandeling en daarna begint haar nacht gewoon.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 07:55

Onze hond is ook doodsbang voor het vuurwerk. Ik neem haar dan ook in de auto mee en rij naar buiten het dorp om haar uit te laten. Misschien een idee voor de anderen (als het nog niet genoemd is). Het scheelt echt enorm qua lawaai en ze doet dan prima haar behoeftes.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:05

Mijn hondje is als de dood, ze trilt en hijgt de hele dag door. Nu is het nog rustig, maar ik heb ook diazepam van de dierenarts gehad. Straks om 10 uur krijgt ze de eerste. Dan maar symptoombestrijding, dat arme beest is 12 jaar en straks blijft ze erin. Ze is hier pas sinds haar zevende, dus trainen enzo heeft geen zin meer gehad. Wel geprobeerd, maar het werkt gewoon niet meer.

Vorig jaar heeft ze van angst binnen geplast en niet gepoept, ik hoop dat het dit jaar wel gaat. Anders leg ik gewoon kranten binnen, ik ga haar niet naar buiten dwingen.

Ik hoop gewoon dat vuurwerk vlug verboden wordt, gelukkig wordt die discussie ook elk jaar luider.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:19

Voor mensen die in drukke gebieden wonen met een angstige hond, probeer ze anders voor 1 keertje in de tuin te laten plassen of ga rond etenstijd. Zo rond 11 uur s'avonds is het hier meestal ook rustiger omdat mensen hun vuurwerk niet vlak voor 12 uur willen opschieten.
Sterkte met jullie beestjes vandaag :(:)

Ik ben blij dat ik in de randstad woon, geen melkbussen tradities hier :D

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:25

Hier een oudere die zo ontzettend bang is. Kan niet naar buiten, weigert te plassen. Nog daarnaast een jonkie dus op 3 januari geboren is en het dus net gemist heeft. Maar de angst is vrij snel overgenomen.

Hier knallen ze ook, gelukkig alleen vuurwerk, maar we wonen naast de vuurwerkshop en die schiet een dag lang om te laten zien wat ze allemaal hebben en 's avonds om het laatste weg te werken. Daarnaast de standaard 14-jarige jongens die het nog super gaaf vinden om 300 rotjes weg te knallen. We wonen midden in de stad dus het is best veel.

Wij gaan naar het strand, 3x kost wat moeite maar de knallen zijn daar nauwelijks en dan kunnen ze even hun energie en behoefte kwijt.

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:40

Hier laten we de honden met oudjaar 's ochtends rond 09.00 uur uit, dan 's middags als het een beetje rustig lijkt qua knallen, dan 's avonds rond etenstijd (dan zitten al die kinderen die al de hele dag rotjes afsteken lekker binnen), en dan 's avonds laat rond 23.00 uur nog een keer voor het knallen daadwerkelijk begint, en dan nog een keer na 02.00 uur (en onze honden mogen ook gewoon in de tuin).

Wij hebben Fluke twee jaar geleden Bach Rescue druppels gegeven, maar ik kan niet zeggen dat dat veel verschil maakte, hij was nog steeds bang en ging ook niet mee wandelen :n
Afgelopen jaar hebben we als tip gekregen om de honden een klein(!) beetje advocaat te geven, verdeeld over de dag :+ maar dit heeft serieus gewerkt voor onze hond! Sennah geeft gelukkig totaal niets om die knallen, en gaat het liefst 's nachts om 00.00 uur mee naar buiten om vuurwerk te kijken :D