Te magere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:29

Je kan ook tijdelijk vlees bijvoeren.
Bijv 2x daags de standaard brokken die de hond al krijgt en als 3e portie ergens over de dag vlees van Lotgering.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:29

Je hebt ook honden die gewoon geen aanleg hebben om dikker te worden. Ik heb geen foto gezien, maar mijn herplaatser herder kwam bij ons toen ze 21 kilo woog en veel te mager was. Alle botten waren zichtbaar. Nu weegt ze al jaren 26 kilo en ze zou nog iets mogen aankomen, maar dat lukt niet. Ze heeft een tijd 2 kilo kvv per dag gekregen, maar aankomen? :n Daarbij heb ik liever een iets te schrale hond, dan een te dikke hond.

Ik zou de foto wel willen zien? Zoals wel vaker gezegd, een mechelaar is een slanke/ranke hond van zichzelf. Een paar ribben(niet alle) zien en een taille is juist goed, de ribben moet je iig goed voelen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 13:31

Even de post doorgelezen en ik doe mijn best om op iedereen te antwoorden :)
Degenen die een foto willen, ik zal zo meteen rondsturen ;)

@xGwennn_94:
Dat doen we vanaf nu ook :) We geven haar zo’n 250g ’s morgens en 250g ’s avonds (brokken én nat voer dooreen). Dit is niet exact, maar het zal niet veel schelen. Rede is dat we zo ook een beter zicht hebben op wat zij opeet en wat niet. De eetbak staat immers in huis en de hond loopt voornamelijk mee met ons buiten. Ondertussen kunnen de katten dus ook veel opsmikkelen, waardoor je een verkeerd beeld kan hebben van wat de hond binnen heeft.
Vandaag heeft ze haar ‘ontbijt’ echter nog niet opgegeten… Maar het was dan ook best een stressvolle ochtend met de grote kuis hier in huis…

@Kaus:
Echte koekjes krijgt ze niet, maar ze heeft wel kauwbenen en mergpijpen. Ook geef ik haar soms met de hand wat brokken, wat ze erg lijkt te waarderen :) Ze eet ook minder angstig dan. Maar ja, ik ga ze niet elke keer met de hand gaan voeren ook hé :P
Moet wel eerlijk zeggen, we gaan niet met haar gaan wandelen. Rede is dat mijn vriend op een boerderij woont en de hond daar ruim voldoende beweging en beloop heeft om te ravotten. (iets waar ze enthousiast gebruik van maakt trouwens := )

@Iris82 en Kimbers:
Bedankt voor je inzicht hierin ;) Toch wil ik nogmaals zeggen dat je op de foto niet goed ziet wat wel goed zichtbaar is in het echt. En ook, deze foto is ’s avonds genomen, dan is ze meestal een beetje dikker door het eten van die dag :)
Ik weet natuurlijk dat je de ribben wel mag zien. Heb zelf een hond gehad die obees was, dus ik weet hoe het niet moet. :j Ik heb wel zicht op wat gezond en niet gezond is. Een Mechelaar teef is inderdaad slank gebouwd, maar in mijn ogen hoor je zeker niet alle ribben te kunnen tellen (wat nu wel het geval is)
Maar natuurlijk ben ik ook weer een overbezorgd baasje dat net een lieve, nieuwe hond heeft waarvan je de ribben goed ziet :=

@Mizora:
Ik zie ook liever zo min mogelijk ribben :) Maar… je moet ze wel kunnen voelen, ben ik van mening.
Het merk van brokken klopt wel degelijk. Als ik “Aro Multidinner” ingeef bij Google, kom ik het tegen als 1ste foto :) Maar ik ben wel van België, misschien heeft dat ermee te maken ??
Mijn tante gaf haar “Barka” hondenvoer, maar daar at de hond helemaal niet van… (we hebben enkele porties meegekregen)

@annepaardoes:
Inderdaad, aankomen moet niet té snel gebeuren. Maar als ze amper wil eten, dan zal ze ook niet aankomen lijkt mij :P Dus wou ik haar wat ‘dikmakers’ door haar eten geven ;)

@dierenfan:
Haar ontlasting is enkel zondag te slap geweest. De andere dagen is het goed. Dit weet ik omdat de hond steeds ontlast waar we bijzijn :)

@Bassenqua:
Ik heb haar voer al aangeboden uit een houten krat, uit haar metalen voerbak, uit een plastieken potje,… De reactie bleef hetzelfde: angstig eten.

@tiwi1969, Espritfan, Nachtlampje, primera:
Bedankt voor de tips en suggesties ! :j
Wat betreft die pens, dat moet wel lukken, want mijn mama werkt immers in een vleescentrale ;) Zal eens een vuile pens vragen voor de hond. Dat zal ze vast wel lusten!

@EmptyWords:
Ik heb gelukkig ervaring met Mechelse herders en weet wel hoe een Mechelaar teef in goede conditie eruit hoort te zien :) En dat is in ieder geval wel met wat meer spek/spieren langs de ribben :) Maar het is waar, Mechelaars worden snel als te mager gezien :j

@Xjosee:
Ik persoonlijk denk dat die van mij niet eet wat ze nodig heeft… Ze eet te angstig en lijkt steeds op haar hoede om echt goed te kunnen eten. Denk dat ze van vrijdag 20 december tot 26 december amper 500g in totaal had gegeten…

geerke

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:34

dat is inderdaad niet veel....ik denk dat ze ongeveer 400 gram per dag zou moeten hebben?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 13:40

Mechelaren zijn inderdaad zenuwpezen :j En denk dat mijn Gabos daar echt erg van heeft ook. Veel geeuwen, lippen aflikken,...
Voeren op een rustige plek is erg moeilijk, gezien ze steeds bij mij of mijn vriend in de buurt wil zijn... Haar eten aanbieden in een kamer apart helpt dus niet, want ze komt er dan helemaal niet aan als we weg zijn... Beetje een hechtingsprobleem ook denk ik zo.

Het eten gisteren ging wel super goed ! :j Beetje natvoer erdoorheen en de brokken waren meteen allemaal op :D Enkel deze morgen ging het niet, want het was erg stressvol in huis (nu nog steeds trouwens). Denk dat ze dus pas vanavond zal eten als het terug rustig is. Ze loopt nu bij mijn vriend buiten en dan heeft ze geen tijd om te eten :=

Ze zou zelfs 500g per dag van deze brokken mogen hebben, want ze is ontzettend actief.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:44

kan zijn dat ze zelf ook pas eet als ze "gewerkt" heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:45

misschien heeft ze liever nat voer?Je kunt die brokken ook weken?
Haar gebit is wel in orde?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:48

Ik zou toch echt proberen te wandelen met de hond. De meeste honden vinden het fijn om een 'taak' te hebben, vooral werklustige honden zoals Mechelaars.
Doe de hond bijvoorbeeld een hondenrugzakje met gewichten aan, in het begin natuurlijk niet te veel, maar hierdoor moet de hond harder werken. Als de hond lekker moe is, niet uitgeput, heeft hij waarschijnlijk meer trek in eten.
Mijn hond eet ook liever nadat we een stuk gewandeld hebben. Alleen op een boerderij rondlopen is vaak niet genoeg beweging. Probeer elke dag toch minsten een uur te wandelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:56

Wandelen hielp hier niet om de eetlust aan te wakkeren. Nadenken wel. Maar dat zal per hond verschillen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 15:02

Oh, ik heb trouwens ook besloten om geregeld eens een 'bovenaf' foto van mijn hond te maken :) Zo kan ik opvolgen of ze zichtbaar dikker wordt (wegen is ook een optie, maar hier is geen weegschaal :+ ).

@Kaus:
We zullen dat wandelen eens proberen ;) Maar denk wel dat Boss nu meer beweging heeft dan dat ze ooit heeft gehad in haar hele leven in huis := Dan ging mijn tante ermee gaan wandelen (mijn neef werkt), maar dat weegt niet op tegen een hele dag in huis zitten hé :)
Ze valt 's avonds als een blok in slaap, zo moe is ze van de vele nieuwe prikkels :=
Wat we er wel mee doen, ipv het wandelen, is geïmproviseerde agility. Ik ben er dan zo'n half uur mee bezig om haar op strobalen te laten springen, er weer vanaf, over hindernissen van mijn paard, over een kantelplank lopen,...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:11

En ik zou daarnaast voor rust zorgen, desnoods verplichte. Dat werkte hier ook, ze werd langzaam rustiger, waardoor ze ook aankwam met voern ipv niks erbij.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 10:09

Ze heeft gisteren enkel een kleine 300g gegeten 's avonds.
Dit keer heb ik de brokken laten weken in warm water, er wat nat voer bij gedaan en haar in een kom gegeven en toen heb ik de ruimte verlaten. Boss keek even op, maar at weer verder.
Deze morgen heeft ze echter weinig tot niks gegeten veronderstel ik, want haar voerbak is maar lichtjes aangeraakt (wat evengoed van de katten kan zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:27

Je zou wat yochurt kunnen proberen om er door te doen.

Mijn witte was ook zo toen hij kwam, at niet door en na een paar happen wilde hij bij zijn bak weglopen, hij was niet angstig maar vond zijn brokken gewoon niet lekker. (Hij kreeg Cavom bij de vorige eigenaar)
Weglopen kon hier eigenlijk niet omdat de andere honden het dan op aten, dus ik moedigde hem vooral aan om te eten en dan ging het wel op.
Ik heb hem later over gezet op prins, maar ook dat vond hij niet zo lekker dus er toen voor gekozen om op vers vlees over te stappen en sindsdien stond hij letterlijk te springen om te eten.
Als ik 3 dagen achter elkaar dezelfde smaak KVV gaf dan hoefde hij het de 3e dag eigenlijk niet zo, bij hem was het vooral de afwisseling waardoor hij goed bleef eten.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:30

*stille meelezer*

zou ik ook fotos mogen zien?

en wij hebben een erg gestreste hond en we hebben op cursus geleerd dat ze met geeuwen spanning loslaten en dat merk ik ook bij mijn hond, als ie weer rustig is na bv vuurwerk gaat ie gapen :p

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:32

Kaus schreef:
Ik zou toch echt proberen te wandelen met de hond. De meeste honden vinden het fijn om een 'taak' te hebben, vooral werklustige honden zoals Mechelaars.
Doe de hond bijvoorbeeld een hondenrugzakje met gewichten aan, in het begin natuurlijk niet te veel, maar hierdoor moet de hond harder werken. Als de hond lekker moe is, niet uitgeput, heeft hij waarschijnlijk meer trek in eten.
Mijn hond eet ook liever nadat we een stuk gewandeld hebben. Alleen op een boerderij rondlopen is vaak niet genoeg beweging. Probeer elke dag toch minsten een uur te wandelen.

hier helpt dat ook niet hoor :n

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:37

minstens een uur?
de langste wandeling duurt hier ongeveer 1,5 uur.. dan.nog kwartier sochtends.. kwartier voor t avondeten en 10 minuten savonds..

is ruim 2 uur en soms duurt t langer of gaat ie vaker..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:38

Wat je ook kan doen (gezien je moeder in een vleescentrale werkt) is runderhart koken en in kleine stukjes geven.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:24

@dinek123 Ik wandel ook veel langer met mijn hond hoor. Maar met een magere hond die weinig eet en op de boerderij ook al beweging krijgt, zal ik geen 3 uren op een dag gaan lopen.
Vandaar dat ik eerst een uur zei.

@essiesilly Hoe weet je dat dit niet werkt?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:28

TS laat je de brokken in de nacht voor haar staan ? Dan is er rust in huis en pakt ze misschien wel ? Klinkt idd alsof er teveel afleiding voor haar is om rustig te eten.

Als je natvoer bij gaat geven geef dan aub vers vlees, blikvoer is 80% vocht en erg zout en heeft voor jou hond geen meerwaarde, vers vlees erbij geven is dan een win/win situatie, en ze eet mogelijk beter en het zet dan ook aan.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:35

ik heb niet alles gelezen.

onze teef at ook slecht en was ook mager,
afgelopen mei hebben wij haar laten steleriseren op de leeftijd van 5 jaar,
en eindelijk komt ze aan

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 12:49

Yoghurt erbij doen ?? Dat heb ik nog nooit gehoord :=
Met fruit of natuur ?? :+
Nu even serieus, welke yoghurt zou er dan bij kunnen ??

In de nacht slaapt ze (voorlopig) op onze slaapkamer, dus dan gaat het eten niet mee. Voedsel op de slaapkamer vind ik erg stinken, ook al zijn het droge brokken...
Het is de bedoeling dat ze op termijn buiten in de hondenren zal slapen 's nachts. Nu gaat dit echter nog niet, want Boss heeft geen winterhaar. Het lijkt mij dan ook onverantwoord om haar in dit seizoen buiten te steken 's nachts.

Momenteel krijgt ze wel nat blikvoer. Dat was even een snelle beslissing, want we liepen in de winkel. Ik wou dat mijn hond zo snel mogelijk voldoende zou eten, dus vandaar. Nadien ga ik bij mijn mama op het werk wel gehakt bestellen om door het eten te draaien :j

Steriliseren staat sowieso ook op de planning. Ze is nu nog niet gesteriliseerd, maar ik heb geen fokplannen met haar (hoewel ze wel erg mooie papieren heeft). Ik hoop dat ze door de sterilisatie ook rustiger en minder nerveus zal worden.
Nu hebben we haar beslist nog niet gesteriliseerd, gezien ze hier nog niet geheel op haar gemak is. Haar nu al het sterilisatie-"trauma" laten opdoen zou ik maar zielig vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:05

Gewone yoghurt, naturel.
Zitten ook goede bacteriën in, die ze met de brokken niet binnen krijgt.
Ik geef mijn honden regelmatig yoghurt bij het vlees en die van mij vinden het lekker, is natuurlijk even kijken of jou hond dat ook lekker vind maar het is te proberen.
Ik geef het die van mij als extra aanvulling van het eten

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:08

Nu ben ik ook wel benieuwd, mag ik ook een foto?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:01

Ik geef mijn hond ook af en toe yoghurt door de brokken, vinden de meeste lekker!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 20:23

Ik ga de yoghurt zeker eens proberen !
Vandaag heeft Boss de nodige hoeveelheid voedsel binnen gekregen *\o/*
Het nam wel de nodige tijd en moeite in beslag. 's Morgens wou ze opnieuw niet eten... Ik heb haar dan maar 's middags een bord natte voeding gegeven, zodat ze toch iets zou binnen hebben. 's Avonds heb ik haar brokken laten weken in warm water en ze zo gegeven (zonder iets anders erbij) en ze at ze bijna allemaal op !! :D De restjes hebben de katten naar binnen gesmikkeld :=
Ben alvast wel blij dat ze voor het eerst de nodige aantal grammen binnen heeft ! We zijn op de goede weg *\o/*

En Klaus, ik ben op jou aanraden ook eens een uur gaan wandelen :j De wandeling bestond uit netjes aan de voet lopen, los rondlopen, een stok apporteren, stukjes lopen,... Nadien hebben we ook een beetje in het maïsveld gespeeld met de stok die ze gevonden had tijdens de wandeling :)
Even een foto:
Afbeelding
Achteraf had ze veel dorst ! Maar geen honger... Maar ach, we hebben plezier gehad :j
's Avonds mocht ze ook genieten van een kauwbot +:)+
Afbeelding