Woogy schreef:wie zegt dat mijn honden als projectielen naar anderen heen toe gaan dan? Had laatst iemand die me aan zag komen en vanaf ene afstand riep 'houdt ze bij je, deze is niet sociaal'...wat in vredesnaam doe je dan in een bos waar ze los mogen dan? aan de andere kant van het bruggetje is een stuk bos waar ze niet los mogen namelijk...
Misschien om de hond ook lekker los te laten lopen? Bij passeren van andere honden even bij je houden, dan is het net zo handig als de ander dat ook doet. Losloopgebied wil niet zeggen dat je je hond maar los kunt laten lopen en overal op af laten stieren.
Mijn honden vertoonden in het begin wat gestoord gedrag tov andere honden, heb ze gecontroleerd laten lopen met andere honden waardoor ze nu redelijk normaal gedrag vertonen. Maar als een andere hond als een dolle komt aangerend reageren ze nog wel eens apart, ik hou ze dan ook bij me.
Van de zomer nog een keer gehad dat de anderen riepen dat hun honden niks deden, tsja, ik geef geen garantie voor mijn reu, die had ik dus bij me. Toen ik terugriep dat die van mij wel wat konden doen, konden ze hun honden ineens wel terugroepen en konden we elkaar gewoon passeren..
Ook een hondje die uit angst gaat blaffen naar andere honden kun je leren zijn aandacht bij jou te houden. Jij regelt de boel, hoeft hij niet te doen.
In een prikkelarme omgeving commando 'kijk eens' aanleren, als je hond naar je kijkt belonen.
Dan ga je dat oefenen met steeds meer prikkels, wees vooral op tijd met het commando, al het eerste moment dat je een andere hond ziet. Laten volgen met de aandacht bij jou en je kunt zo langs een andere hond of spannend object lopen. (in ons geval een bosje met veel vogeltjes waar je leuk op kunt jagen..)