Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:39

love_western schreef:
ijspeert schreef:
Zover ik weet is het gebruik van de teletac verboden

Volgens mij niet hoor. Je kunt ze overal kopen.

Bezitten mag je gebruiken niet

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:45

Jaan81 schreef:
Die laatste zin is fijn te lezen MyWishMax! Dat is wel iets wat bij mij beetje dwars zat, dat ie dan ineens nu weer vast moet, maar das dus heel gewoon en oké.

Lange lijn heb ik wel eens tijdje geprobeerd, maar ga ik weer doen. Toen had ie in NoTime door wanneer ie vast en wanneer ie los was, helaas.
Hopelijk gaat het me nu goed lukken.

Een lange lijn bij zoiets moet heel licht zijn. Geen standaard longeerlijn of lange lijn, liever een soort waslijn achtig iets (geen echte waslijn, want dat snijdt ;) ), die voelen ze minder. Ik laat het over de grond slepen en als ik nog 3 meter heb geef ik al het commando wachten. Dan kan ik er nog op gaan staan. (Maar dat is dus alleen als ze nergens achteraan willen, in jouw geval zou ik hem idd vasthouden). En het is gewoon normaal in de puberteit dat er dingen zijn die ze gaan uitproberen. Zo min mogelijk succes laten behalen

Teletac mag je nog steeds bezitten en gebruiken. Wet is er niet door.

ilaan

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:03

Aanlijnen is naar mijn idee het probleem uit de weg gaan. Wij hebben alle honden van jongs af aan los in losloopgebieden en later ook op grotere ronden. Krijgen ze echt van dit soort acties gaat de stroomband (met piepjes en trilstand) om. Goed gebruik veroorzaakt geen kwaad maar kan wel een dode hond voorkomen.

Nee, aanlijnen is imo juist het probleem vermijden. Zo leert de hond nooit wat loslopen en ''hier'' betekent. Lange lichte lijn is mischien een idee, maar kies zelf liever ervoor om een hond los te laten. Vind ik prettiger wandelen en om nou te zeggen dat ik het stroomknopje echt moest gebruiken.. nee.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:57

Aan de lange lijn is absoluut het probleem niet uit de weg gaan! Hij heeft alle vrijheid want je houd de lijn aan het eind vast en gebruikt een lichte lijn zodat hij niet voelt dat je hem vast hebt. Sleept dus over de grond. Het is dus voorkomen dat hij de fout ingaat en daar heeft hij zeker 10 meter de kans voor. Zo niet is daar het einde van de lijn ipv de stroom schok...

Ik snap gewoon niet dat je een stroomband nodig hebt.. Dus jij hebt ze altijd los maar ze krijgen toch dit soort acties dus doe je er maar een stroom band om :s lekker makkelijk

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:06

@TS: Het is net of je het over mijn hond hebt, ook Oost Indisch doof als je hem riep.
Wij zijn in het bezit van een Duitse Staande, herplaatser, gekocht als 2 jarige, puppycursus zou hij hebben gehad volgens vorige eigenaren. Kende zit en af commando wel, maar los, ho maar! Meneer ging er gewoon vandoor.

Mijn moeder is toen met hem gaan trainen, bij een mevrouw die jachthonden traint. Mijn moeder is toen weer van voor af aan begonnen. Jij hebt de puppycursus gedaan dus je hebt het begin al. Langzaam aan heeft mijn moeder hem van haar af laten lopen dmv een longeerlijn. Hierbij had ze een fluit, steeds als hij dan te ver ging floot ze, reageerde hij niet, floot ze weer, dit deed ze constant. Uiteindelijk hielp dit dus ook niet.. hij bleef gewoon doorlopen. Tot de trainster met een Teletac kwam, mijn moeder had hier al het 1 en ander over gelezen op internet. In overleg met de trainster hebben we er eentje aangeschaft. En dit is echt ons redmiddel geweest! Langzaam aan opbouwen, niet meteen voluit zetten, dan verpest je, je hond en ben je hem zo weer kwijt, is het ook DAG centjes die je in je Teletac hebt gestopt (zijn 400 euro). We hebben hem eerst aan een lange lijn laten lopen, deze lijn was gewoon los, liep over de grond, wilde hij wegrennen, trapte we op de lijn en kon hij nergens heen. Tot we hem uiteindelijk helemaal los konden maken van de lijn.
Wij zijn nu 2 jaar verder en met veel training en geduld loopt hij nu los, gaat hij te ver, fluit mijn moeder, en hij komt meteen terug. Hij komt al op het: Kom Jip!! Dit omdat hij gewoon weet dat als hij te ver gaat hij een schokje krijgt. Dit schokje kan je vergelijken met een stroomstootje van prikkeldraad. Er zit ook een trilfunctie op, deze gebruiken we eigenlijk alleen nog maar.. Hoop tijd in gestopt maar hij rent nu heerlijk los rond :D

Als je er eentje wil aanschaffen raad ik je echt aan om het met en ervaren persoon te doen en niet zelf gaan experimenteren, dit omdat je de band ook op de goed plek moet bevestigen en er teveel mensen zijn die hem meteen op standje 80 zetten.. dan ben je, je hond gewoon kwijt.

Succes! :)

dierenfan

Re: Als ie gaat, dan gaat ie écht... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:12

heb het idd ook gehad mijn pup liep los toen ik hem kreeg (met 7-8 weken) en heeft erg veel los gelopen in pup tijd. Had vaak niet eens een riem bij. In de puberteit liep hij veel meer aan de lijn en daarna is het weer veel minder geworden. Helaas vanaf dit jaar een aanlijn verbod hier binnen de bebouwde kom (ja pas vanaf dit jaar maar toch jammer dat het er is) dus tja nu meer de riem nodig. Erg rot want hem het commando 'naast' goed geleerd en voert hij heel goed en netjes uit maar wel als hij los is........ oftewel. Heb hem goed leren los lopen als pup zijnde maar aan de riem lopen ben ik wat vergeten. Hij goed het inmiddels (mag ook wel 5.5 jaar oud nu) goed uiteraard maar heb er echt extra op moeten trainen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 15:43

Hai, het is een tijd geleden dat ik hoe geplaatst heb, maar ik wilde jullie even een update geven.
Hondje is nog steeds niet los. Niet iedere dag iig.
Vanmiddag heb ik m, (was samen met de Stallone ronde aan het lopen door een gebied) voor t eerst los gelaten tijdens een wandeling en het ging iig al beter!
Hij kwam om de zoveel tijd ff snuffelen en hoi zeggen en hield me goed in de gaten. Daar was ik enorm blij mee!!!! :):)

Heb pas geleden nog een tip met een blikje en spijkers gekregen. Die moet ik nog uit proberen.

Verder ga ik naar een gedragstherapeut met hem. Hij heeft ergens een nare ervaring opgedaan en doet nu erg lelijk tegen vreemden, maar alleen als hij alleen is én in de ren zit of aan de lange lijn. Anders niet. (Vastmaken bij de supermarkt is bijvoorbeeld geen enkel probleem)
Ik wil hier heel graag hulp bij, want ik wil dat hij happy is en niet dat hij stress krijgt oid. Plus dat dit steeds ietsje 'erger' lijkt te worden en dat moet doorbroken worden. Dat kan ik niet zelf (geen ervaring mee), dus daarom hulp.
Hopelijk kan zij ons goed helpen!