waar heeft mijn hond last van? en wat kan ik er tegen doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:56

geerke schreef:
Kuggur schreef:
Zoals ik al zei ik rekende er niet echt op dat mijn punt gesnapt zou worden.

er valt niets te snappen....granen zijn geen hondenvoer,ook geen paardenvoer...kippen doen het er goed op. :j

Wow, wat een sterk argument...Valt niet tegen in te argumenteren :wave:

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:07

Ik denk er net zo over als Kugger.

Word soms er zo moe van dat veel mensen voor elk probleem wat hier langs komt maar 1 oplossing hebben en dat is vers. :)*
Maar even vergeten dat de hond van tegenwoordig niet meer is zoals die van vroeger of vergelijkbaar is met een wolf.
Een paard krijgt brok en bij een hond is het uit den boze. Een paard is geen mustang meer en een hond geen wolf.

Ik loop nu al een tijdje mee in het wereldje van hondensport, honden trainen, fokken en ook als dierenartsassistente en zie zelden honden die het goed doen of beter doen op vers. En dat is niet omdat het me tegenstaan. Ik ben zeker in voor wat anders en heb het zelf ook uitgeprobeerd. (nou ja mijn honden dan :D ) en ben er totaal niet van gecharmeerd en veel mensen die ik ken zijn er ook van terug gekomen.

Veel mensen voeren zonder er goed over na te denken. Niet elk duur en goed voer is ook geschikt voor elke hond en dat is soms best zoeken. Dan heb je mensen die na elke zak brokken het voer weer wisselen. enz enz. Dat komt ook niet ten goede. Jeuk en huidproblemen en maag en darmproblemen komen tevoorschijn, maar niemand snapt hoe dat kan dus ligt het aan het voer en hup we veranderen het weer.

In het geval van TS kan dit heel goed een probleem met de maag zijn waarbij vlees juist het probleem kan verergeren. Heeft een vriendin van mij ook gehad. Die dacht doe mee aan de hype en probeer het. Die verdraagt nu nagenoeg niks meer. En zeker geen vers. Dus zou eerst het probleem eens achterhalen en kan het goed begrijpen dat je dierenarts zegt probeer eens een maagzuurremmer. Niet alles is met even vers voeren opgelost.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:59

geerke schreef:
kiki1976 schreef:
Tja in ons geval was de da er ook totaal geen voorstander van dat ik de hond over zou zetten op rauw.
En ja hier stonden ze ook voor een raadsel, en ook bij de 2e lijn kliniek wisten ze het niet meer.

Ik kreeg het advies om haar 2 maanden lang op uitsluitend gekookt lams hart en gekookte macaroni te zetten.
Ik was bang dat ze juist nog meer problemen zou krijgen + tekorten.
En ben eigenwijs geweest en toch zoals eerder gezegd over gestapt op vers (in haar geval Energique 4).
Tja en binnen 2 weken waren de problemen (in haar geval bijna dagelijks braken, vaak diaree) verdwenen. Na een maand zijn we haar medicijnen (zitac, metacloparide en prednison) gaan afbouwen en daarna stoppen.

Hier in de kliniek waren ze verbaast erover en zijn er meer informatie over gaan verzamelen. Uiteindelijk hebben ze heel veel goede resultaten gezien in de kliniek.
Ondertussen zijn ze zelfs dealer van oa Carnibest.

bij koken verniel je de enzymen die een hond juist nodig heeft om het goed te verteren,vlees moet rauw gegeven worden.

Weet ik Geerke, vandaar toen de overstap op vers :D

@Kugger en Wilander
Jullie kraken rauw voeren altijd af, of beter gezegd dat het al geopperd word door iemand.
Het is dit niet goed en dat niet goed.
Maar jullie doen in principe precies hetzelfde alleen dan met brok.

Maar als mijn hond al ruim 2 jaar lang bijna dagelijks aan het braken is, met enige regelmaat flinke diareee heeft. De da (en ook de 2e lijn kliniek niet) geen idee hebben hoe het komt..... Er in haar maag diverse soorten ontstekingen zitten.
Medicijnen + speciaal dieet voer allemaal geen ene moer helpen....
En jij je hond zo ziet opknappen en gewoon klachten vrij is! Dan maak je mij niet wijs dat het rauw voeren oh zo slecht is.
Nee in haar geval is de brok slecht.

Zo zullen er ook genoeg honden zijn die het beter op brok doen, maar daarom is rauw voeren niet slecht. Nee gewoon niet geschikt voor jouw hond. En dat is omgekeerd ook zo.

Geef gewoon waar jouw hond het goed op doet en voer met je ogen.

Mijn voorkeur gaat naar rauw omdat ik zo veel meer te zeggen hebt wat mijn honden binnen krijgen.
En dat heb je bij brok een heel eind minder. Je kan de samenstelling en toevoegingen niet veranderen bij brok.
Wellicht ook een interessant stuk over toevoegingen in brok http://www.leerwiki.nl/Chemische_anti-o ... hondenvoer

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:07

kiki1976 schreef:
[
@Kugger en Wilander
Jullie kraken rauw voeren altijd af, of beter gezegd dat het al geopperd word door iemand.
Het is dit niet goed en dat niet goed.
Maar jullie doen in principe precies hetzelfde alleen dan met brok.

Je léést mijn posts niet, of in ieder geval niet begrijpend.
Laat eens een quote zien waarin ik "rauw voeren afkraak" zoals je hier beweert. Dat doe ik nl nergens; ik heb zoals ik heel erg (vermoeiend ) vaak heb aangegeven niets tegen rauw voeren op zich.

roooooss

Re: waar heeft mijn hond last van? en wat kan ik er tegen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:15

Als een hond stinkt kan je beter een hond vers vlees geven inderdaad. Ik ken een hond die krijgt vers vlees en die stinkt absoluut niet. Hun halen hun hondenvoer bij carnivoer

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:18

Kuggur als je toch nooit iets bedoeld met je posts kan je ze misschien beter achterwege laten? Ik heb namelijk nog nooit een zinvolle reactie van je gezien waar diegene met een probleem echt wat aan heeft, je verwart alleen maar meer door alleen te geloven in wetenschappelijke onderzoeken en nooit naar de praktijk te kijken.

Voor zover ik weet heeft Willawander alleen ervaring met vers op de verkeerde manier: mensen die niet ged samenstellen met barfen. Prima, maar kan je niet weerleggen dat vers slecht is. :+
Grappig dat je zegt dat je paard brok krijgt, wil je het echt als vergelijkingspunt brengen dan zou je je paard juist vlees moeten voeren. Een carnivoor met een herbivoor vergelijken slaat natuurlijk niet echt ergens op namelijk.

De aanrader eerst medicatie voor voer veranderen.... echt? :') Dat noem ik nou niet bepaald probleemoplossend. Voer veranderen wel, gezien het daar vaak weg komt. Of je het nou over een herbivoor, omnivoor of carnivoor hebt. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:25

Om ontopic te blijven: in één keer 180 graden switchen van voer is nooit een goed idee. Dus als je morgen gaat halen, meng het eerst met het oude voer, steeds meer tot je het oude voer helemaal weg hebt gelaten.

Ik snap wel dat er tegenstanders van KVV zijn. Ik vergelijk het altijd maar een beetje met mijn vegetarische dieet: Ja maar ik ken allemaal vegetariërs die tekorten hebben! Tja, ook als je vlees eet moet je nog steeds opletten dat je alles binnenkrijgt, dat is met hondenvoer niet anders. Ik betwijfel dat een hond brok echt lekkerder zou vinden dan KVV of barf... Ben het met wilawander eens dat de hond van nu niet meer een wolf is, deze is echter ook niet ineens vegetariër.
Als je hier op Bokt zet dat je je hond vleesvrij voert denk ik dat iedereen dat zielig vindt en roept dat je dan geen hond moet nemen etc. Nee die mensen voeren hun honden 2-3% vlees op een dag, petje af *\o/*
Je hebt inderdaad mensen die daar niet zo goed in zijn, die kunnen misschien beter brok gaan voeren. Als je echter bereid bent om verschillende KVV's uit te proberen en goed te evalueren, dan kun je voor jezelf de keuze maken of je toch overgaat op brok, bij KVV blijft of zelfs de overstap maakt naar barf. Dat moet iedereen voor zichzelf weten :)

Ik denk persoonlijk dat als je hond kan kiezen, hij eerder voor een KVV of barf zou gaan dan voor brok... Maar goed, honden kunnen niet praten, dus we zullen het wel nooit weten. Ik kan het me gewoon niet voorstellen dat het niet zo is :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:29

Air schreef:
Kuggur als je toch nooit iets bedoeld met je posts kan je ze misschien beter achterwege laten? Ik heb namelijk nog nooit een zinvolle reactie van je gezien waar diegene met een probleem echt wat aan heeft, je verwart alleen maar meer door alleen te geloven in wetenschappelijke onderzoeken en nooit naar de praktijk te kijken.

Sorry maar ik zit nu luid lachend voor mijn computer.
De zaak verwarren door wetenschappelijke onderzoeken aan te halen, en de praktijk te negeren... _O-
Wetenschap is geverifieerde praktijk.
Enfin ik stap hier maar weer eens op, ik zou niet willen dat je nog verwarder wordt door mijn posts dan je al bent :') .

NB. Je haalt ook posts door elkaar, je legt me (na bovenstaande quote) woorden van Wilawander in de mond. Had erger kunnen zijn, met haar ben ik het op zich vaak eens.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 15-12-13 15:34, in het totaal 3 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 15:31

Mag ik vragen wat verschil is tussen barf en kvv of ven ik nu dom haha.
Maar dat je de hond moet laten wennen dat zal ik ook doen deed ik ook bij zijn brokken.

Maar nu is mijn vraag zouden jullie eerst weer ander voer proberen en kijken hoe het gaat of gelijk weer deze week afspraak maken ern maagzuur remmers op te halen en ook ander voer geven

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:33

Kuggur schreef:
Air schreef:

Sorry maar ik zit nu luid lachend voor mijn computer.
De zaak verwarren door wetenschappelijke onderzoeken aan te halen, en de praktijk te negeren... _O-
Wetenschap is geverifieerde praktijk.
Enfin ik stap hier maar weer eens op, ik zou niet willen dat je nog verwarder wordt door mijn posta dan je al bent :') .

Ik heb jouw linkje wel gelezen hoor. Vond het interessant om te lezen :j echter dat honden granen kunnen verteren wil niet zeggen dat ze daarom maar grote hoeveelheden ervan tot zich moeten nemen... Je maakt mij echt niet wijs dat meer poep beter is :')
Een hond mag dan een omnivoor zijn, het hoofdbestanddeel hoort imo nog altijd vlees te zijn.

TS: kvv (kant en klaar vers vlees) zijn van die bakjes/worsten die in de winkel kunt kopen. Barf is echt vlees zegmaar (bones and raw food), moet ze zelf vlees samenstellen, karkassen etc. Die geef je dan ook met bot en al. Daarnaast moet je dan nog wat groenten voeren en eventueel extraatjes als ei etc.

Je kunt wat maagzuurremmers halen zodat je hond in elk geval geen last meer heeft. Blijf echter wel goed opletten, anders weet je niet of eventuele verbeteringen te danken zijn aan het voer of aan de remmers :)

Edit: linkjes
http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... leesbotten
http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 15:37

Owhja en nog even als toevoeging hij eet ook vaak gras en wat scheten laten kijk hij ook maar dit doet hij niet heel vaak.
En mij is bekend als ze gras eten dat ze buikpijn hebben

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:40

Zelf heb ik een keer gesproken met de eigenaar van Carnivoer. Naja niet ik maar mijn moeder en haar vriend. Hij is ook dierenarts. Anders kan je met hem contact zoeken met hem om te vragen of er verbetering zal komen als je overstap naar vers vlees.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:42

Gras is inderdaad een teken van buikpijn, daar gaan ze normaal van overgeven. Een klein beetje is niet erg (soms vinden ze het gewoon lekker) maar een half grasveld weggrazen wil wel iets zeggen over dat hij denkt iets verkeerds gegeten te hebben.

Dit is trouwens ook leuk leesvoer ( :Y) )
http://www.voerwijzer.com/hoe-moederhon ... vies-geeft

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:43

Magrathea schreef:
Ik heb jouw linkje wel gelezen hoor. Vond het interessant om te lezen :j echter dat honden granen kunnen verteren wil niet zeggen dat ze daarom maar grote hoeveelheden ervan tot zich moeten nemen... Je maakt mij echt niet wijs dat meer poep beter is :')

Leuk dat je het linkje hebt gelezen.

Jammer dat je mijn post nauwelijks gelezen heb.
Ik zeg niet dat honden "grote hoeveelheden granen tot zich moeten nemen".
Ik zeg niet "dat meer poep beter is".

Leer toch alsjeblieft eens lezen, dan zou de discussie niet over onzin als bovenstaande foutieve conclusies hoeven gaan.
Dit is de reden dat ik dit soort discussies vrij hopeloos ben gaan vinden; het draait er zo vaak op uit tijd en energie te moeten spenderen aan het corrigeren van de bizarre resultaten van dergelijke incompetentie tot het juist interpreteren van een stukje tekst.

Schrijf ik nou écht zo moeilijk...?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:14

Kuggur, je zegt alleen maar dat honden graan prima kunnen verteren... wat wil je daar dan mee zeggen? De hopen stront maken dus niet uit, is normaal? Heet dat prima verteren dan?
Dus jij kijkt alleen maar naar praktijk wanneer het op 1 moment onderzocht is en als blijkt dat er in de praktijk ook heel veel andere dingen voorkomen is dat kul, want het is nog niet wetenschappelijk onderzocht?

Leer aub eens zelf nadenken ipv. in hokje wetenschappelijk onderzoek te zitten, want nee, dan gaan mensen het niet lezen en niet geloven. Eigen ervaringen zijn veel belangrijker dan wetenschap.

Als lezen niet moeilijk is, waarom snap je witregels dan niet?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:29

Ik zou eerst eens onderzoek laten doen, zoalse en echo of endoscopie.
Ik heb zelf nu een hond die lusteloos is en tijdens het grsprek bedachten wij ons ook dat ze veel boerde.
Ze bleek last van haar darmen te hebben, oo de echo hebben ze een verdikte darmwand gevonden.

Zij gaat nu op een speciaal dieet van de universiteit van utrecht waarbij ze 6 weken alleen gekookt geitenvlees en rijst krijgt. Volgens utrecht reageren veel honden met maagdarmklachten ook nog op hypoallergeen voer en kun je daarmee dus geen maagproblemen uitsluiten.
Barf zou ik nu niet als oplossing zien: overstappen is een aanslag op de maag en dat wil je nu niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:37

Air schreef:
Kuggur, je zegt alleen maar dat honden graan prima kunnen verteren... wat wil je daar dan mee zeggen?

Precies dat. Niets meer en niets minder. Is dat zó moeilijk?
Een onderbouwde ontkenning van de steeds terugkerende bewering van barfers/rauw etc voerende bokkers dat ze dat niet kunnen.

Een hond produceert in tegenstelling tot een wolf adequate enzymen in zijn spijsverteringsstelsel om granen en andere zetmeel bevatttende levensmiddelen te kunnen verteren.

En nee, ik bedoel niet dat je een hond "dus" op een dieet van uitsluitend oud brood moet gaan zetten.

Maar ik twijfel er niet aan dat er uit deze simpele uitspraak genoeg andere absurde conclusies kunnen worden getrokken/extrapoleerd wat betreft mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 15-12-13 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:38

Dani schreef:
Honden kunnen het wel verteren anders zouden ze allemaal hele brokjes uitpoepen. En ze kunnen er ook voedingsstoffen uit halen anders gingen heel veel honden binnen enkele weken dood. Of het de meest efficiënte voeding is kan je je wél afvragen.

Een hond op vers poept minder en minder vaak dan een hond op brok. Dus hij haalt meer uit vers. En daarbij verteert ie vers beter en blijven de brokken langer intact in de maag. Heb je wel eens het verschil gezien tussen een hond op vers die kotst en een hond op brok die kotst?
Dus maagproblemen bij honden op brok verbaast mij niks!

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:40

Carrotcake schreef:
Dani schreef:
Honden kunnen het wel verteren anders zouden ze allemaal hele brokjes uitpoepen. En ze kunnen er ook voedingsstoffen uit halen anders gingen heel veel honden binnen enkele weken dood. Of het de meest efficiënte voeding is kan je je wél afvragen.

Een hond op vers poept minder en minder vaak dan een hond op brok. Dus hij haalt meer uit vers. En daarbij verteert ie vers beter en blijven de brokken langer intact in de maag. Heb je wel eens het verschil gezien tussen een hond op vers die kotst en een hond op brok die kotst?

om even op het laatste zinnetje te reageren. Ik had een hond die vaak overgaf 's ochtends als hij de avond ervoor vroeg zijn eten had gehad. Sinds hij op kvv staat helemaal geen problemen meer mee :) Dus gelukkig: Nee, ik heb nog nooit het verschil gezien ;)

maar dit gaat allemaal wel erg offtopic. Daar heeft TS weinig aan...misschien een apart topic aanmaken?

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:47

@PineApple Nee, maar jij hebt die overtuiging ook niet nodig, hahahaha.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:54

Kuggur schreef:
Air schreef:
Kuggur, je zegt alleen maar dat honden graan prima kunnen verteren... wat wil je daar dan mee zeggen?

Precies dat. Niets meer en niets minder. Is dat zó moeilijk?
Een onderbouwde ontkenning van de steeds terugkerende bewering van barfers/rauw etc voerende bokkers dat ze dat niet kunnen.

Een hond produceert in tegenstelling tot een wolf adequate enzymen in zijn spijsverteringsstelsel om granen en andere zetmeel bevatttende levensmiddelen te kunnen verteren.

En nee, ik bedoel niet dat je een hond "dus" op een dieet van uitsluitend oud brood moet gaan zetten.

Maar ik twijfel er niet aan dat er uit deze simpele uitspraak genoeg andere absurde conclusies kunnen worden getrokken/extrapoleerd wat betreft mijn mening.

En ik heb blond haar.

Draagt dat bij aan de discussie? Weerlegt dat de grote hopen stront? Nee. Geeft het je eigen mening weer en kan je het onderbouwen met voorbeelden uit eigen praktijk? Nee. Heeft de TS er dan wat aan? Nee.

Daarnaast mag je prima met dure woorden blijven gooien hoor.... het hemelt je posts alleen niet op en zorgt er alleen maar meer voor dat mensen geeneens zin hebben om je posts te lezen.

Wat versta jijzelf onder prima verteren? Leg zelf eens uit hoe die hopen stront dan op straat komen?

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:58

Ik heb de hele discussie over voer niet helemaal gevolgd maar je openingspost kwam mij akelig bekend voor..
Mijn berner kreeg van de zomer de zelfde klachten. Vreselijk uit de bek stinken en heel veel boeren. Wij dachten ook dat het kwam door het voer. Van alles geprobeerd , niks hielp. In een later stadium begon hij ook zijn voer weer eruit te gooien, gewoon hele brokjes, alsof het niet verteerd werd. Hier zaten wel een paar maanden tussen.
Doorgestuurd naar een specialist, om een lang verhaal kort te maken, hij bleek een slokdarmverlamming te hebben. Misschien zou dit er een voorbode van kunnen zijn....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:02

Air schreef:
En ik heb blond haar.

Draagt dat bij aan de discussie? Weerlegt dat de grote hopen stront? Nee. Geeft het je eigen mening weer en kan je het onderbouwen met voorbeelden uit eigen praktijk? Nee. Heeft de TS er dan wat aan? Nee.

Daarnaast mag je prima met dure woorden blijven gooien hoor.... het hemelt je posts alleen niet op en zorgt er alleen maar meer voor dat mensen geeneens zin hebben om je posts te lezen.

Wat versta jijzelf onder prima verteren? Leg zelf eens uit hoe die hopen stront dan op straat komen?

Okay, je begrijpt het dus niet. Wel, ik hoop eigenlijk van harte dat je het niet wilt begrijpen, want het andere geval zou ehm een beetje tragisch zijn.
Heb je echt zo weinig kaas gegeten van wetenschappelijke methologie?

In iedere geval heeft in beide gevallen verdere argumentatie van mijn zijde weinig zin; Ofwel je bent zoals je zelf beweert echt te dom om het te snappen (en simpeler kan ik het echt niet maken).
Of je doet alsof om een beetje te stangen. En aan een eventuele trol heb ik al genoeg tijd besteed.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:15

Kan je het ook uitleggen, zelf, ipv. met een artikel te gooien? Dat vind ik dan namelijk weer dom: iets roepen maar het dan zelf nieteens in normaal ABN kunnen weerleggen. En dan, omdat je het niet kan uitleggen maar een ander dom te noemen :D
Misschien, als je eens buiten de wetenschappelijke muurtjes treed, snap je dat niet iedereen zin heeft in wetenschappelijk geneuzel. Of dacht je echt dat iedereen exact dezelfde interesses als jou heeft?

Als je dan toch zo slim bent kan je dan ook meteen uitleggen wat de TS aan de posts van je heeft?
Wat kan de TS volgens jou met ''honden kunnen prima granen verteren!'' zonder enige onderbouwing of uitleg waardoor het dan zou kunnen komen dat haar hond dingen vertoont zoals boeren, stinken en veel slikken?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:29

Waar wind je je zo over op , de opmerking en onderbouwing was niet aan jou gericht (en besteed).
Maar aan een bokker die in dit topic weer eens de bewering lanceerde dat honden geen granen kunnen verteren. Dit was in een on-topic discussie over de spijsvertering van honden. Wetenschap is een verbazingwekkend doeltreffende methode in dergelijke discussies vast te stellen wat "waar" is of "onwaar".
Als je dat verder niet interesseert, houd je er dan gewoon buiten.