kraaiende haan in woonwijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:41

Vind het ook zo'n onzin, daar moet je maar aan wennen :roll:
Als je inderdaad langs een spoor gaat wonen, moet je niet gaan klagen over de treinen, je wéét dat die daar rijden en daar kun je niets aan doen.
Als je langs een aanvliegroute van schiphol gaat wonen, weét je dat er vliegtuigen overkomen. Je kunt daar niets aan doen...
Wij zijn in de polder gaan wonen en ik wordt niet echt gelukkig van de kikkers onder m'n raam in juli.......... Maar zoiets weet je als je in de polder gaat wonen en daar zeur je dan niet over. (en ja, ik ben gék van beesten, maar mijn god wat kunnen die met elkaar een inmens geluid produceren....)
Maar dingen waar je wel degelijk iets aan kunt doen, daar doe je wat aan! Wat TS zegt, als je hond gaat zitten blaffen buiten, haal je die naar binnen. Als ik muziek in de tuin wil draaien, doe ik dan niet na 10 uur 's avonds of 's morgens om 7 uur.
Als je zo dicht op elkaar woont, houd je rekening met elkaar.
Het hok donker maken, hoeft niet op zeker te helpen, maar ze kunnen het in het ieder geval proberen. Bij mijn ouders werkt het in het ieder geval prima!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:43

Kirja schreef:
Daarom zou ik dus nooit in een wijk met alleen oudjes gaan wonen, dan kun je van te voren weten dat ze niet allemaal zitten te wachten op gillende kinderen.

Maar andersom lijkt mij ook dat, wanneer je in een drukke wijk woont, je weet dat er mensen kunnen gaan klagen over een haan. Dan is het aan de eigenaar om daar een oplossing voor te zoeken. Ik ben gewoon van mening dat een ander geen last hoort te hebben van jou dieren. Daar zorg ik met mijn dieren ook voor.

Waarschijnlijk ben jij in een woonwijk gaan wonen die aan het verjongen is.
Bij de ouderen zijn de kinderen de deur uit en meestal gaan ze dan later zelf ook verhuizen en komen er jongeren, later met kinderen, voor in de plaats. Ervaring is dat die zich dan gaan ergeren aan de spelende kinderen. Je geeft al aan dat het oudere huizen zijn, blijkbaar slecht geisoleerd gezien de lage irritatiegrens voor geluid.
Ik vroeg me trouwens af, huilt jouw kind nooit? Hoe laat is hij wakker 's morgens en is dat dan ook gelijk de grens waarop het geluid mag beginnen?
En mag hij later buiten spelen?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:52

Kirja schreef:
Het valt me wel op dat de mensen die vinden dat 'wij' ons niet zo moeten aanstellen vaak degene zijn die zelf ook een haan hebben. :D
Ik heb geen haan, geen kip en geen kuikens. :D

Je gaat toch niet een oud mannetje en vrouwtje hun hobby afpakken omdat jullie die geluiden niet gewend zijn? Kan ook zeggen dat je dan daar maar niet had moeten gaan wonen omdat de huizen slecht zijn geïsoleerd en je dus alles hoort.

Ceriadwen schreef:
Als mijn hobbie harde muziek draaien is, moeten mijn buren dat dan ook maar accepteren?

niet in de nacht nee. Een uurtje per dag moet kunnen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:53

Als iemands kind 'gewoon' huilt als het wakker wordt, hebben alleen de gene die daar voor gekozen hebben er last van en niet de hele buurt.
Als je mensen in de buurt hebt, die geen zin in gillende kinderen hebben en die dan om 8 uur 's morgens maar naar buiten doen zodat ze nog even door kunnen slapen en de rest van de buurt last heeft van de kinderen (en dan bedoel ik niet gewoon geluid makende kinderen, maar écht schreeuwen!), dan vind ik dat een soort van aso....
Als iemand zijn/haar hond blaft als er iemand langs loopt/aan belt, zullen heel weinig mensen daar last van ervaren. Maar wanneer je in een flat woont en de hond van je beneden buren zit de hele dag te blaffen, vind ik dat geen normale omgevingsgeluiden :P

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:57

Hoe harder je eraan irriteert hoe harder het geluid bij je binnen komt.
Wij hebben een vijver met een watervalletje, buren vinden het een heerlijk rust gevend geluid. Voor mij klinkt het s,nachts als de Nigeriaanse watervallen!!! Hoe meer ik me er aan irriteer hoe harder het geluid word ( in gedachte dan) Maar goed we hebben er nu een timer op.
Denk wanneer jij niet steeds luistert of je die haan hoort, dat het veel minder geluidoverlast maakt dan het in werkelijkheid is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:59

Wij hadden ook een watervalletje, maar hebben daar op verzoek van de buren ook een timer op gezet...... Buurman moest steeds s'nachts naar de wc ervan... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:00

Vjestagirl schreef:
chelle_dora schreef:
Moet het dier dan de hele dag in een donker hok gaan zitten omdat jij er last van hebt? Die man (en die haan) kunnen er niks aan doen dat het oude huizen zijn he... Hoe vervelend dat ook is. Ik heb ook last van het drukke verkeer wat voorbij raast. En ik woon boven een winkel en vind het belletje rete irritant af en toe.. Maar je gaat zelf in een woonwijk wonen, dus je weet dat je invloeden (geluiden) van buitenaf kunt treffen.

Maar die man kan er wel wat aan doen dat hij een haan in een woonwijk heeft. En eerlijk: je houdt ook geen koeien, varkens en paarden in je achtertuin. Boerderij dieren horen op een boerderij, huisdieren in een woonwijk.

Maar wat voor de een een boerderijdier is, hoeft voor de ander niet zo te zijn. Ik vind een haan niet meer per definitie een boerderijdier omdat het zo gewoon is geworden om ze in huis te houden.

Maar wat iemand anders ook al aanhaalde: t gaat er niet om wie het wel of niet normaal vind maar wat ertegen gedaan kan en mag worden.. en dat is als ik het zo lees, vrij weinig als de gemeente het niet afkeurt..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-13 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 16:10

Margee,
Er is ontzettend veel variatie in de wijk, de huizen die verkocht worden komt vanalles in.
Jonge gezinnen, starters maar ook 50+
Mijn kindje word rond half 8 wakker en natuurlijk huilt hij weleens maar dat zijn dingen die je niét kunt voorkomen.
Mijn kind speelt ook buiten en mag ook lekker kind zijn maar dat kan ook op normaal volume, als is hij natuurlijk wel eens enthousiast en wat luider maar ook die mag naar binnen als hij de boel bij elkaar krijst.
Daarbij niet 's avonds 'laat' en inderdaad in het weekend ook niet te vroeg ivm buren die nog wel lekker kunnen uitslapen :+

Dus wat dat betreft probeer ik zelf zoveel mogelijk rekening te houden met de buurt.

Overigens is een deel van het huis al goed geïsoleerd en overal dubbel glas, dus het is er al een stuk op vooruit gegaan. Maar toch hoor je het schelle geluid overal doorheen.
De naaste buren hun huis is namelijk wel goed geïsoleerd en zij hebben een rolluik op de slaapkamer maar hebben er ook last van.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:17

Ik slaap met 10 tallen hanen(allen van mezelf)om me heen en ik hoor er niks van,
het is pas als je jezelf er aan gaat ergeren dat je erop gaat letten.
Stel je buurman anders voor om hem pas vanaf 8-9 uur buiten te laten?

fourseasons

Re: kraaiende haan in woonwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:20

Hij heeft al geprobeerd hem in een donker hok te doen maar dat helpt dus niet. Ik vind niet dat je kunt verwachten van iemand zijn huisdier weg te doen of dood te maken omdat jij er last van hebt. Misschien betekent dat beest hartstikke veel voor hem.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:20

in een woonwijk mag gewoon een haan zijn, mits hij niet te veel overlast veroorzaakt.
hoe jij nou die 'niet te veel overlast' meet, weet ik helaas ook niet..

Maar wij hebben een paar deuren verder op ook eentje zitten en die mocht lekker blijven zitten want de herrie 'viel wel mee'

hem langer binnen laten kan wonderen doen..
maarja,
ik zou de buurman niet eisen hem weg te doen, hij is waarschijnlijk gehecht aan dat diertje..
ik bedoel even een dom voorbeeld maar een blaffende hond hoef je ook niet weg te doen als je buren er last van hebben.
(op mijn studentenkamertje had ik een wolfshond als buur, nou die wilde je echt niet naast je, dan valt dat haantje enorm tegen!)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 12-12-13 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:21

Kirja schreef:
Margee,
Er is ontzettend veel variatie in de wijk, de huizen die verkocht worden komt vanalles in.
Jonge gezinnen, starters maar ook 50+
Mijn kindje word rond half 8 wakker en natuurlijk huilt hij weleens maar dat zijn dingen die je niét kunt voorkomen.
Mijn kind speelt ook buiten en mag ook lekker kind zijn maar dat kan ook op normaal volume, als is hij natuurlijk wel eens enthousiast en wat luider maar ook die mag naar binnen als hij de boel bij elkaar krijst.
Daarbij niet 's avonds 'laat' en inderdaad in het weekend ook niet te vroeg ivm buren die nog wel lekker kunnen uitslapen :+

Dus wat dat betreft probeer ik zelf zoveel mogelijk rekening te houden met de buurt.

Overigens is een deel van het huis al goed geïsoleerd en overal dubbel glas, dus het is er al een stuk op vooruit gegaan. Maar toch hoor je het schelle geluid overal doorheen.
De naaste buren hun huis is namelijk wel goed geïsoleerd en zij hebben een rolluik op de slaapkamer maar hebben er ook last van.

Dat is allemaal relatief, zeker wat je hier boven overal leest, de een heeft er last van en de ander niet. Mogelijk vinden anderen jouw kind wel lastig maar de keuze voor een kind heb jij gemaakt en niet zij.
Ik pleit voor meer verdraagzaamheid, dat bedoel ik ermee.
Als je slecht slaapt, heb je overal last van en je zoek oplossingen zoals het wegdoen van de haan.
Zelf geef je aan dat je niet naar de buren durft te gaan, dus, moet een ander, die misschien tegen die mensen tekeer gaat, het dan voor je oplossen?
Ik denk trouwens dat die haan nu erg tekeer gaat om zijn territorium aan te geven, mogelijk wordt hij makker langzamerhand.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:24

Citaat:
Dat is allemaal relatief, zeker wat je hier boven overal leest, de een heeft er last van en de ander niet. Mogelijk vinden anderen jouw kind wel lastig maar de keuze voor een kind heb jij gemaakt en niet zij.
Ik pleit voor meer verdraagzaamheid, dat bedoel ik ermee.
Als je slecht slaapt, heb je overal last van en je zoek oplossingen zoals het wegdoen van de haan.
Zelf geef je aan dat je niet naar de buren durft te gaan, dus, moet een ander, die misschien tegen die mensen tekeer gaat, het dan voor je oplossen?
Ik denk trouwens dat die haan nu erg tekeer gaat om zijn territorium aan te geven, mogelijk wordt hij makker langzamerhand.

Wel mee eens,
een beetje laf om te klagen maar er zelf niks aan te durven doen, maarja zo zijn er wel meer helaas.
Misschien loopt de hele woonwijk wel te klagen of praten ze lekker met je mee, maar neemt niemand echt de ballen om commentaar te leveren en heeft die man er nog helemaal niks aan gedaan...
en inderdaad, een slechte slaper heeft er meer last van dan iemand die gewoon doorslaapt.
en als je je er teveel op focust is het opeens als een wekker voor je... tja
of dat nou echt je buurmans probleem is?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:25

KingYasFenn schreef:
in een woonwijk mag gewoon een haan zijn, mits hij niet te veel overlast veroorzaakt.
hoe jij nou die 'niet te veel overlast' meet, weet ik helaas ook niet..

Nou gewoon: meerdere mensen die klagen. En dat is al gebeurt. Duidelijker kan niet dat het dier overlast veroorzaakt.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 16:26

Kunnen jullie nou echt niet lezen?!

Ik zeg nergens dat hij dat beestje weg moet doen, en al helemaal niet dat hij dood moet!
Maar hij kan wel proberen te zorgen dat de buurt en minder last van heeft.

En waarom zou mijn vriend in godsnaam tekeer gaan tegen die man?! Wij zijn niet uit op ruzie hoor

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:31

Maar zo'n stomme haan heeft helemaal geen nut: kippen leggen gewoon eieren, hij heeft dat beest helemaal niet nodig. Wegdoen is helemaal geen ramp. Ik zou wel willen dat ie m weg deed. Mensen waarvan de dieren overlast veroorzaken krijgen maar heel zelden voor elkaar dat het dier geen overlast meer veroorzaakt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:43

Zo'n haan heeft wel degelijk nut. Hij is alleen niet nodig om eieren te leggen. Wel veroorzaakt hij rust in het koppel waardoor kippen vaak beter door blijven leggen, maar het gaat vaak niet specifiek om de eieren. Wij hebben op dit moment 3 hanen, er wordt bij ons niet meer gefokt (vorige broed hadden we 2 hanen). Maar de hanen blijven zolang het gaat. En dat "gaan" zit hem puur in dat de twee hanen die nu nog bij elkaar zitten, niet gaan vechten. En zelfs voor die situatie twijfelen we over een derde ren. Kippen zonder haan is veel minder natuurlijk dan met haan.

Wij deden de haan vroeger (toen hadden we een grote haan met een flink stemgeluid) op zondag pas na 9 uur naar buiten. Dan kukelde hij sowieso later, maar doordat hij dan in het binnenhok zat, klonk het ook minder hard. En voor de rest went het echt. Toen die haan net door had met kukelen, ben ik daar echt wel een aantal keer wakker van geworden. Maar met een paar weken hoorde ik het pas als ik erop lette.

Wij hebben zelf last van ruziemakende "over"buren (wij wonen op een industrieterreintje, tegenover ons is een sloot en dan begint een woonwijk. In die gehele wijk wordt regelmatig ruzie gemaakt). Daar is ook wel eens politie voor geweest (i.v.m. met mogelijk mesgebruik) maar ja, het hoort erbij. Er zijn nou eenmaal omgevingsfactoren waar je niet voor kiest. De laatste weken is deze groep mensen weer redelijk stil. Maar het is een periode vaak tweemaal daags raak geweest dat je het binnen woordelijk kon volgen, en ons huis is niet slecht geïsoleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:45

Kirja schreef:
Kunnen jullie nou echt niet lezen?!

Ik zeg nergens dat hij dat beestje weg moet doen, en al helemaal niet dat hij dood moet!
Maar hij kan wel proberen te zorgen dat de buurt en minder last van heeft.

En waarom zou mijn vriend in godsnaam tekeer gaan tegen die man?! Wij zijn niet uit op ruzie hoor

Misschien heeft die man dat wel geprobeerd. Maar volgens mij praat een haan nog steeds niet Nederlands, dus kan je ermee in discussie gaan maar daar heeft die haan weinig boodschap aan. Hoe weet jij nou of dat die vent er niks aan geprobeerd heeft te doen...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:52

Die haan heeft nut zodra die man hem leuk vindt om te hebben.
Heeft een hond nut? Ja, als gezelschap. Katten? Duiven?

Ik zeg niet dat jouw vriend tegen hem tekeer gaat, maar mogelijk andere buren wel. Dan zou ik het dus liever zelf opknappen. Jullie jutten elkaar op in de buurt, ga gewoon in gesprek met begrip voor anderen.
Het gebeurt namelijk nog al eens dat zoiets escaleert en dat zou doodzonde zijn.

Bovendien, als de verstandhouding goed blijft, kun jij straks gezellig met je kind bij "de kippies" gaan kijken!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:57

Kan je niet bij ze langs? , de haan goed toespreken dat hij zijn snavel houdt en perongeluk eens de nek omdraaien?

Nee even zonder gein , natuurlijk hoort een haan niet in een woonwijk. Maar het went kan ik je zeggen , woonde 3 maanden op een zorgboerderij en zijn gekraai hoorde ik al niet meer op de duur. (misschien omdat er iemand om half 8 op een moter aan kwam kakken := )

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:07

GamblersCup schreef:
Maar zo'n stomme haan heeft helemaal geen nut: kippen leggen gewoon eieren, hij heeft dat beest helemaal niet nodig. Wegdoen is helemaal geen ramp. Ik zou wel willen dat ie m weg deed. Mensen waarvan de dieren overlast veroorzaken krijgen maar heel zelden voor elkaar dat het dier geen overlast meer veroorzaakt.

Voor hem kan dat wel een ramp zijn. Een kip kan voor iemand net zoveel betekenen als een hond voor iemand anders. Bovendien is hij nuttig voor meerdere dingen maar dat is hierboven al genoemd.

En ja ik kan lezen, maar wat wil je dan dat hij doet?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:09

naomi_g1998 schreef:
GamblersCup schreef:

Voor hem kan dat wel een ramp zijn. Een kip kan voor iemand net zoveel betekenen als een hond voor iemand anders. Bovendien is hij nuttig voor meerdere dingen maar dat is hierboven al genoemd.

En ja ik kan lezen, maar wat wil je dan dat hij doet?

Als jouw buren een hond hebben die dag na dag na dag na dag jou wakker blaft, en daarna zelfde de hele dag door gaat blaffen, vind je dat dan ook prima?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:11

Nee, maar daarom woon ik ook in een vrijstaand huis.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:12

naomi_g1998 schreef:
Nee, maar daarom woon ik ook in een vrijstaand huis.

Bijdehand :roll: :P. Stel dat je in een rijtjes huis zou wonen...

Als die buren die hond niet stil zouden kunnen krijgen, zou je het dan zeggen 'ja, nou ja, ze hebben er zo veel lol van...'?

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:13

Ik ben ´helaas´ zelf schuldig aan het hebben van een haan. Ik kocht voor mijn vader en mij 3 kuikentjes. Inmiddels zijn dit prachtige kipjes geworden maar blijkt 1 een haan te zijn. Sorry maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen. Nou moet ik zeggen dat hij soms een dag vergeet om te kraaien en dat als hij het doet pas om 9 uur begint... voor 10 minuten haha. Dus hij veroorzaakt nog niet zoveel last. Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik het best snap dat buren er last van kunnen hebben, maar ondanks dat het ´maar´ kipjes zijn, kunnen die kipjes voor iemand wel een emotionele waarde hebben. Dus als je besluit om de buurman erop aan te spreken houd er dan rekening mee dat het zijn hobby is en dat hij er waarschijnlijk dagelijks druk mee bezig is.