Wat voor knager?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:17

Lente schreef:
Dochter even aan de tand gevoeld over waarom hamster en dat was omdat een vriendinnetje daarover begon. Maar ze wil er overdag ook wat mee kunnen. Overigens is het tamelijk serieus aangezien ze ervoor wil gaan sparen :)

Overigens top RP, dat je het nodig vind om mijn mening ongenuanceerd op een ander forum te knallen en daardoor de kans om leuke gezonde ratten te vinden aanzienlijk verkleint. Top! +:)+

Je beseft je dat als men mij uitkotst door jouw tussenkomst ik straks wellicht op broodfok aangewezen ben? Beetje jammer.

Ik zet gewoon op dat forum wat jij hier schrijft, omdat ik niet zou willen dat collega opvangen en goede ratteries zonder die kennis met jou in zee gaan. Zou ik zelf ook voor gewaarschuwd willen worden. Als je niet wilde dat het daar kwam te staan had je het hier ook maar niet neer moeten zetten, volgens mij is het geen staatsgeheim. Dat jij het daar verzwijgt zegt meer over jou dan over mij. ;)

Dat je dan wordt 'uitgekotst' (wat niet eens het geval is) heb je dan aan jezelf en je rare visie op het houden van dieren (en vooral het ONThouden van medische zorg) te danken, niet aan mijn post daar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Wat voor knager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:25

Beetje jammer dit. We hebben nou eenmaal niet allemaal dezelfde portemonnee en niet iedereen kan honderden euro's uitgeven. Dat wil niet zeggen dat TS niet goed voor haar dieren zal zorgen.
Erg kinderachtig om het ook zo ongenuanceerd op een ander forum te plempen.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:28

RedPassion schreef:
Dat je dan wordt 'uitgekotst' (wat niet eens het geval is) heb je dan aan jezelf en je rare visie op het houden van dieren (en vooral het ONThouden van medische zorg) te danken, niet aan mijn post daar.

Dus als je geen 300 euro over hebt om een rat beter te maken heb je een rare visie op het houden van dieren?!?!?! Ik denk dat jij een beetje last heb van tunnelvisie....prima dat jij dat wel zou doen, en alle andere leden van het rattenforum ook maar iedereen moet toch zelf weten waar de grens ligt. Geen honderden euro's uit willen geven aan een rat is iets totaal anders dan hem medische zorg ontnemen. Zoals ik al zei, ik ga ook echt niet dokteren met een oudere rat met een tumor. Ben ik nu ook m'n ratten niet waard? Imo lijden ze minder als je tijdig laat euthanaseren dan wanneer je ze nog allemaal operaties aan wilt doen omdat je zelf geen afscheid kan nemen. Zoals ik het lees gaat TS heus wel naar de dierenarts als er iets aan de hand is maar heeft voor zichzelf gewoon een grens aan wat zoiets mag kosten. Persoonlijk vind ik dat heel reeël. Niet met je dier naar de dierenarts gaan wanneer hij ziek is is iets totaal anders maar dat lees ik hier nergens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 08:54

Cayenne schreef:
Beetje jammer dit. We hebben nou eenmaal niet allemaal dezelfde portemonnee en niet iedereen kan honderden euro's uitgeven. Dat wil niet zeggen dat TS niet goed voor haar dieren zal zorgen.
Erg kinderachtig om het ook zo ongenuanceerd op een ander forum te plempen.

Dat ongenuanceerd valt wel mee, ik heb daar niks meer of minder geschreven dan TS hier zelf letterlijk schreef: http://ratten.nl/forum/viewtopic.php?f=97&t=27232

Verder: Het houden van dieren is geen recht! Als je het geld er niet voor (over) hebt, neem je geen dieren, simpeler dan dat is het toch niet?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:17

Ik zou voor een hamstertje gaan! :) Veel minder onderhoud dan ratjes en ratten hebben veel meer aandacht nodig.

En ook ik moet bekennen, ik ben vorig jaar 250 euro kwijt geweest aan mijn ratje in 2 weken tijd. (tumor verwijderen en verdere behandelingen)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:30

Ik heb toen ik klein was ook altijd hamsters gehad. Eerst dwerghamsters maar die beten vaak. Daarna goudhamsters en die waren erg leuk. Ik had er dan wel altijd twee (die overigens nooit vochten) maar die waren soms ook overdag actief. En op de vroege avond wel hoor, dan kan ze er nog prima even mee spelen voordat ze naar bed gaat. Ik maakte met mijn beste vriendin altijd hele speeltuinen in mijn kamer. Met lege wc rolletjes en andere speeltjes. We speelden er ook gewoon overdag mee. Maar geen uren natuurlijk, ze kregen rust en slaap genoeg.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:55

Leuk dat je een diertje voor je dochter wilt en zij er ook serieus mee bezig wilt!
Ik denk dat je inderdaad ook moet kijken naar wat zij leuk vind, sommige mensen vinden ratten helemaal niks hoewel dat toch echt leuke beestjes zijn.
Cavia's kunnen ook erg leuk zijn, bijten ook niet zo veel geloof ik.. (wat voor kids ook wel fijn is:) ).

Overigens heb ik op stage bij een dierenartsenpraktijk vaak zat meegemaakt dat mensen niet bereid zijn om honderden euro's uit te geven aan een dier (vooral bij een slechte prognose). Dit vind ik overigens ook best logisch en niet meteen betekenen dat je slecht voor je diertje zorgt, euthanasie is toch best vaak beter voor het dier dan eeuwig doorvechten (en dat zien sommige "dierenliefhebbers" dus weer totaal niet.). Het lijkt mij dan ook heel fijn als we de TS in haar waarde laten en het topic gewoon verder kan gaan over haar vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:03

Ik ben inmiddels aan het kijken op marktplaats naar een mooie traliekooi. Ik heb twee mannetjesratten gereserveerd bij een rattery die het wel met me aandurfde. Komende vrijdag gaan we kijken om er zeker van te zijn dat dochterlief ze ook daadwerkelijk leuk vindt. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:11

Niet vergeten om de gratis op te halen sites te bekijken. Ik zou voor een ferplast jenny gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:27

Ben inderdaad voor een Jenny aan het kijken. Had vroeger voor mijn mannen een gabberkooi.

Gratis op te halen is ook wel een goed idee. Tweedehands zijn ze ook al wel vanaf 20 euro dus dat is te doen. :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:28

Ik heb zelf ratjes en hamsters gehad. Al hoewel ik de ratten wel gezelliger vond, zou ik daar zelf voor een kind niet snel voor kiezen. Ze hebben meer zorg nodig dan hamsters en vooral mijn moeder vond ze erg stinken ;).
Hamsters zijn echt leuk! Die ik gehad heb waren allemaal super tam en vonden het echt geen probleem om wakker gemaakt te worden. Mijn laatste is dood gegaan toen ik 23 was en ik was als een kind, zo verdrietig.

Ps. Ik zie dat je toch voor ratjes gaat. Veel plezier er mee! :)

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 16:32

Een hamster is perfect ik zou voor de goudhamster gaan. Die zijn rutig en lief en mankeren niets alleen tandjes en nageltjes in de gaten houden de kooi moet wel ruim zijn en de afstand van de tralies niet meer dan 1cm voor een goudhanster. :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:39

Ratten zijn leuk Lente, dat ben ik met je eens... maar ik vraag me zeer sterk af of het wel de juiste huisdieren voor jullie zijn... ik heb ook ratten als huisdier en je wil niet weten hoeveel ik aan DA heb uitgegeven (verwacht nog een rekening van de DA, staartamputatie wegens automutilatie)...
Als opvang zijnde denk ik niet dat ik bij jou ratten zou plaatsen, nu ik dit topic en het topic op ratten.nl heb gelezen...

Ik denk dat je inderdaad misschien beter een hamster kan houden... of nog beter: een goudvis.

Sorry als het aanvallend overkomt... niet de bedoeling... het is slechts een ventilatie van mijn persoonlijke mening.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 13:29

Toch nog even reageren hoor. Als kind heb ik alle kleine knagers wel gehad. Mijn ouders begonnen met een hamster en dat was helemaal niks. Dat diertje beet. Was logisch achteraf, want ik had zoiets van "kom we gaan spelen" en de hamster wilde overdag slapen. Dat kun je wel tegen je kind vertellen, maar de vraag is of een kind dat echt begrijpt.

Konijnen was ook geen succes, die stonden buiten en de avond voor dierendag heb ik een strikje in hun oren gedaan (omdat het bijna dierendag was). De volgende dag wilde ik dierendag vieren, was het konijn weggelopen, omdat ik het hok niet goed dichtgedaan had :(

Muizen, ratten en cavia's vond ik echter geweldig! Muizen zijn hele vriendelijke, leuke en actieve dieren. Ratten zijn net zo sociaal, maar een slag groter en duidelijk intelligenter. Het is bij de keuze tussen muizen en ratten eigenlijk afhankelijk van hoeveel tijd en ruimte je hebt en wat je verwacht. Ik was vroeger uren bezig het aquarium voor de muizen in te richten. Je hebt relatief weinig ruimte nodig en als kind kun je de boel enorm leuk inrichten met van alles wat je in de tuin vindt. Maar muizen leven korter en zijn meer op elkaar gericht.

Ratten zijn een stuk groter en ook socialer. Ik was bij de ratten meer met de dieren zelf bezig en minder met de omgeving. Ik nam ze gezellig mee in bed of naar buiten op mijn schouder. Ik vond zelf dat ik met ratten meer een band kon opbouwen. Nadeel t.o.v. muizen is wel dat ze meer van je vragen. Ze zijn echt intelligent en de hele dag in een hok zitten is niks voor ze.

Gerbils zijn echte kijkdieren vind ik. Net als hamsters vind ik ze minder geschikt voor kinderen.

Ik lees ook al dat je een keuze gemaakt hebt voor ratten en ik denk dat het zeker tov. een hamster een hele goede keuze is. Ook omdat je ze zelf erg leuk vindt :-). Succes in elk geval!