vuurwerk training.. hoe het dus NIET moet...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:30

Is het idee hierachter niet gewoon hetzelfde als het desensibiliseren van paarden? Alleen dan op een nogal verkeerde manier.. Lijken veel stappen over te slaan en doen te agressief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:33

Geryon schreef:
Is het idee hierachter niet gewoon hetzelfde als het desensibiliseren van paarden? Alleen dan op een nogal verkeerde manier.. Lijken veel stappen over te slaan en doen te agressief.

Dat is het idee er achter inderdaad. Maar het helpt als je zelf rustig blijft en het beest de kans geeft om te reageren. Desnoods afleiden door het aan het werk te zetten en doorgaan met trainen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Maar geen enkel dier train je, verbeter je of kun je desensibiliseren door zo 'paniekerig' heftig en straffend te reageren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:27

heb hier zo mijn eigen vuurwerk training en dat werkt prefect mijn ene hond die ik van pup af aan heb gaat altijd mee vuurwerk kijken bij shows e.d. en mijn herplaatser die doodsbang voor vuurwerk was die blijft er nu rustig en kalm onder (maar gaat nooit mee naar locaties waar ik vuurwerk verwacht).

Hoe ik dat doe?

Vuurwerk vermijden. Ik loop nu al niet meer op plaatsen waar ik het mogelijk nu al kan verwachten. Daarnaast is vuurwerk leuk want dan ga ik snoepjes strooien. Als ik dus zie rond oud/nieuw dat ze in stress willen schieten van vuurwerk (in de verte dus) dan ga ik lekker vrolijk en gek doen en koekjes en speeltjes in overvloed. Niets eng vuurwerk is leuk!! *\o/* (zegt iemand die zelf vuurwerk haat)

Hier wordt bij welke reactie die de honden ook geven op vuurwerk altijd vrolijk gedaan en snoep erin. Soms als alles in rust is 's avonds dan klapt er buiten (denk illegaal) vuurwerk met enorme rot knallen. Daar ontkomen we niet aan. De honden schieten van schrik overeind om vervolgens richting snoeppot te gaan want het was een knal haha. Ideaal gedrag en uiteraard moet ik niet verplicht bij elke knal wat lekkers geven maar het maakt hier wel dat ze niet in stress schieten door angst.

Seven

Re: vuurwerk training.. hoe het dus NIET moet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:36

Belachelijk hoe ze met de honden omgaan, dit is ook niet corrigeren dit is mishandelen. De mechelaar was al gestresst voordat er ook maar wat gebeurde.

Angst kan je best corrigeren dat betekend dan dus niet zo straffen. Je moet zorgen dat er geen vlucht gedrag word vertoond. Ik heb enkele honden gehad voor hertraining met extreme vuurwerkangst. Jary een golden was panisch en zn baasjes lieten hem aan de rollijn overal heen schieten in blinde paniek. Ik ben met hem aan een kortere lijn gaan trainen met schiet training dus er werden pistool schoten gelost op het trainingsveld.
De eerste dag heb ik enkel gewandeld heen en weer er werd op verschillende momenten geschoten. Hij was erg snel gestresst dan moet je niet stil gaan staan maar de hond juist laten lopen vluchten mag niet dat corrigeerde ik door met de riem de vooruitgang te blokkeren dan om te draaien en weer vlot door te lopen. Dit werkte top hij liep naar 3 x oefenen gewoon mee. Daarna ben ik beloningen gaan toevoegen snoep was zijn ding als hij correct gedrag vertoonde kreeg hij was lekkers. Nu denk je misschien waarom niet gelijk zo belonen?? Nou een dier wat echt paniek voelt neemt geen voer aan en dan iets aanbieden heeft dus geen nut.

Met mijn honden doe ik het zelfde de mechelaar is de pup en vind de schoten nu zelfs leuk want er zit spel en lekkers aan vast, in huis negeerd ze het het is namelijk normaal.

Er zouden meer honden scholen zich hier voor in moeten zetten en niet enkel rond deze tijd en het niet bij de cd laten wat nooit zo klinkt als een echt schot, een start pistool werkt hier heel goed voor je kan namelijk in plannen wanneer je wel geluid laat horen en dat is enkel als de honden ontspannen rond lopen is er al onzekerheid moet je daar nog niet mee komen.

Ook het van het veld halen bij angst is niet handig je bevestigd enkel het vlucht gedrag, daarnaast zal er eerst 1 op 1 getraind moeten worden of met een heel stabiele andere hond en niet in een groep met angstige dieren dan kan zelfs een iets onzekere heel bang worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:50

Die van ons hebben we zelf ook laten wennen. Hond is altijd heel nieuwsgierig en nooit bang. Dus een aantal weken voor oud en nieuw een vuurwerk cd opgezet en gewoon verder gegaanet wat we aan het doen waren. Hond reageerde er niet op. Daarna hebben we een paar dagen voor oud en nieuw op afstand maar wel in het zicht van de hond een rotje afgestoken. Hond werd er alleen maar vrolijk van. Totaal geen vlicht gedrag of angst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:32

_lauraaa_ schreef:
Die van ons hebben we zelf ook laten wennen. Hond is altijd heel nieuwsgierig en nooit bang. Dus een aantal weken voor oud en nieuw een vuurwerk cd opgezet en gewoon verder gegaanet wat we aan het doen waren. Hond reageerde er niet op. Daarna hebben we een paar dagen voor oud en nieuw op afstand maar wel in het zicht van de hond een rotje afgestoken. Hond werd er alleen maar vrolijk van. Totaal geen vlicht gedrag of angst.

Mijn zusjes hond reageert totaal niet op een vuurwerk cd, maar zodra er maar 1 rotje word afgeknald. Dan kruipt ze weg. Waar het bij haar mis is gegaan, geen flauw idee. Is echt iets van de laatste paar jaar. Gok dat mijn zusje een keer heftig is geschrokken waar ze bij was.

Maar bij de berner kun je vanalles afsteken. Reageert er niet op. Zijn begonnen met rotjes. Eentje stak telkens af en andere liep gewoon door. En gewoon doen alsof je niks hoort.

En zo doe ik het nu ook weer met mijn pup. Ook mag ik het officieel niet afsteken, maar zoek een plek op waar niemand ons hoort. En zo kunnen we toch even oefenen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:37

Zo makkelijk werkt het niet helemaal love western
Mijn teef was nooit bang tot in eens een heel harde knal vlak naast haar af ging. Ik reageerde er niet op want was in stal bezig. Sindsdien bang voor vuurwerk. Gelukkig niet voor jagers enz :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:47

essiesilly schreef:
Mijn teef was nooit bang tot in eens een heel harde knal vlak naast haar af ging. Ik reageerde er niet op want was in stal bezig. Sindsdien bang voor vuurwerk. Gelukkig niet voor jagers enz :)

Bij mijn honden werkt wel goed. En er is voldoende mee getraind zodat de berner er ook niet op reageert als wij er niet bij zijn. Dus ik heb hem ook gewoon los lopen met oud en nieuw. Zal niet eens weten waar zijn touw ligt.
Maar hier in dorp word veel illegaal vuurwerk afgestoken. En we hebben weleens gehad dat vlak naast ons een vlinderbom uit elkaar knalde. Hij geeft er echt geen kick om. Enigste waar hij wild van word is wondertollen en romeinse kaarsen. Daar wil hij achter aan. En de pup reageert tot nu toe ook nog nergens op. En er word al heel wat afgeknald weer hier.

Maar ik vind het sowieso belangrijk dat mijn honden schot vast zijn. En nergens van onder de indruk zijn. Maar ik nam die van mijn met 9 weken al mee naar een spooktocht, waar ik post moet zitten. En in de schuur waren ze aan het rammelen met ijzeren pannen en aan het schreeuwen. En gaf toen al geen kick om het lawaai en gegil.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:11

essiesilly schreef:

ik reageer dus wel op hun schrik niet om ze te troosten maar wel uitbundig met koekjes zoek spelletjes en touwtje trekken. even schrikken mag, uiteraard doe ik ook, maar daarna is er lol *\o/* ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:19

Zo zie ik het ook graag dierenfan alleen was ik in de stal bezig dus had t niet echt gemerkt ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:22

Dit filmpje zie ik ook elk jaar weer voorbij komen :-P

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:24

ze hadden ook een heel stuk verder op dat vuurwerk af kunnen steken.. en dan een knal niet meteen zon mega knaller.. (nog niet mijn manier trouwens)

die hond die los komt, heeft helemaal een trauma voor het leven. en een aantal meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:56

Filmpje is echt belachelijk.......

Mijn ene hond was schot vast. Tot er een rotje naar ons toegegooid werd, toen werd ze wat zenuwachtiger. Die oud en nieuwe bij een stabiele hond die niet eens opkeek van vuurwerk en dat ging goed. Maar jaar daarna lag zij rustig te slapen onder het raam, gooien er rotjochies vuurwerk tegen het raam aan. Ze is zich dood geschrokken, heeft alles onder gepist en vanaf die keer ligt ze vanaf de 1e knal onder de kerstboom (en als er mensen weer eens leuk eerder beginnen dan december kruipt ze in de kelder)

Puberpup is schot vast en reageert nog helemaal niet op de knallen die hier al veelvuldig klinken. Zelfs niet als de andere hond in de stress schiet.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:01

Jeetje wat een manier. Naast dat ze nu bang zijn voor vuurwerk zijn ze ook als de dood voor hun baas. Belachelijk wijze...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:04

My god, dat je uberhaupt op deze manier met je hond om wil gaan. Echt geen woorden voor

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:14

Tuurlijk gaan die honden door het lint! Ik schrik mij ook een ongeluk als ik ergens rustig zit/lig/loop en op 2 meter afstand gaat er een duizendklapper af zonder waarschuwing! Bij onze pup hebben we alle knallen vanaf het begin genegeerd (onweer etc.) en enkele dagen voor oud en nieuw zo'n vuurwerk CD opgezet. Hond schrikt nu nergens meer van