Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
betadine schreef:Ceriadwen schreef:Sinds wanneer mag een hond niet meer aangeven dat hij iets niet prettig vind? En hoe moet hij anders aangeven dat hij iets niet prettig vind?
Hier spreekt de hond klaarduidelijke taal, laat mij met rust !
Ze kunnen het prima aangeven door weg te lopen met hun bot of door het af te geven tegen hun zin![]()
Je geeft een paard toch ook niet zijn zin ? Anders zou je er niet vaak meer opzitten vrees ik...
Waarom zou een paard ons moeten gehoorzamen en een hond niet ?

Citroen22 schreef:Wij houden het heus in de gaten. We hebben meer honden gehad..alleen dit nooit zo mee gemaakt. Dit gedrag doet hij sinds we hem kennen.. zoals ik al zei wij weten niks van zijn verleden. Rare is dat hij dit met avond eten niet doet. We kunnen alles afpakken.. zijn collectie ballen enz en ook uit zijn bek
Agossie schreef:Oeh!! Dat is niet goed! Dat grommen. Dat betekent dat als je doorzet en het bot tòch wil afpakken van hem, hij je grijpt. Nog kwalijker dat hij het met alles doet dat hij krijgt.
Ceriadwen schreef:Ja het is voor mij heel moeilijk te begrijpen waarom je een hond die op deze (onderdanige, onzekere) manier duidelijk maakt dat hij en zijn bot echt dikke vriendjes zijn moet afstraffen voor zijn duidelijke communicatie.
Agossie schreef:Helaas kan ik mijn woorden herhalen. Misschien grijpt hij niet meteen (mag ik hopen voor je), maar hij geeft wel héél duidelijk aan dat dit zíjn bot is en dat je daar eigenlijk toch echt niet aan mag komen. Hij vindt het echt niet leuk.
De ogen, kop laag, oren naar achteren, likken... Allemaal waarschuwingen, los van het grommen.
betadine schreef:Ceriadwen schreef:Ja het is voor mij heel moeilijk te begrijpen waarom je een hond die op deze (onderdanige, onzekere) manier duidelijk maakt dat hij en zijn bot echt dikke vriendjes zijn moet afstraffen voor zijn duidelijke communicatie.
jij vermenselijkt. Hond ziet zijn bot echt niet als een vriendje, maar als een maaltijd die hij niet graag deelt.
Als jij op het moment dat je hond zo een signalen afgeeft opstaat en de hond gerust laat... wie luistert er dan naar wie en wat ga je de volgende keer doen als die een bot bvb uit het vuilnis haalt waar hij geen recht op heeft (gevaarlijk bot). Dan ga je de ene keer wel zijn zin volgen en de andere keer niet. Is echt niet duidelijk. Honden zijn geen mensen. Ze mogen dan over het verstand van een 3-4 jarige beschikken. Ze maken geen vriendjes met botten en bij onduidelijkheid in de opvoeding worden ze alleen maar ongelukkig. een hond is voor mij pas gelukkig als die zijn plaats kent in huis. Daar heeft die dan ook het meeste zelfvertrouwen.
Ceriadwen schreef:Agossie schreef:Helaas kan ik mijn woorden herhalen. Misschien grijpt hij niet meteen (mag ik hopen voor je), maar hij geeft wel héél duidelijk aan dat dit zíjn bot is en dat je daar eigenlijk toch echt niet aan mag komen. Hij vindt het echt niet leuk.
De ogen, kop laag, oren naar achteren, likken... Allemaal waarschuwingen, los van het grommen.
Dan blijf je toch lekker bij dat bot vandaan? Gaat hij dood ofzo als je dat bot afpakt? het is nergens voor nodig om een hond te pesten, dus laat je hem lekker met rust als hij zo verliefd op zijn bot is.

betadine schreef:Ceriadwen, Ik hoop dat je met jouw redenering nooit een grote hond in huis haalt. Dat beest gaat zo van jouw goedheid en naiviteit willen profiteren. Verdiep je eens in hondentaal en kijk eens hoe snel een hondenbeet kan gaan. Als je je hond graag ziet probeer je absoluut zo iets te vermijden ,want bij 1 beet worden ze ingeslapen. TS heeft haar hond uit het asiel en weet niets over de hond zijn verleden. Wie weet heeft die al gebeten, dat weet je niet en dat zeggen de mensen ook niet snel als ze een hond afstaan. Volgens mij onderschat je echt honden in het hun geheel. De liefste hond kan agressief worden als die niet goed opgevoed wordt. net zoals een paard verschrikkelijk kan gaan testen en onverdraagelijk worden als die een paar keer zijn zin krijgt. Dieren zijn dieren, ze hebben hun taal en hun eigenschappen, niet de eigenschappen en de redeneringen van een mens...