Hond gromt als hij bot krijgt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 13:00

Ziekielove. Meeens
Wij zijn 3de eigenaar en hebben hem uit asiel... wij weten verder niet veel van hem. Alleen dat hij uit een huis komt waar man en vrouw in scheiding zaten..

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:04

Volledig eens met ziekielove. Wil dit gedrag ook niet zien bij mijn honden en zoals Truus hier schreef, een echt bommetje. Zou ik absoluut niet met kinderen vertrouwen als die iets in zijn muil heeft.

Sommige honden gaan al die tekenen laten zien en nooit bijten, de ene hond zijn grens ligt hoger als de andere, maar als een hond zich zo ongemakkelijk voelt bij een simpel verzoek van het baasje, dan is het wel duidelijk dat de opvoeding nog niet helemaal bevestigd is en dat de hond twijfelt over welke reactie hij gaat geven...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:04

betadine schreef:
Ceriadwen schreef:
Sinds wanneer mag een hond niet meer aangeven dat hij iets niet prettig vind? En hoe moet hij anders aangeven dat hij iets niet prettig vind?

Hier spreekt de hond klaarduidelijke taal, laat mij met rust !
Ze kunnen het prima aangeven door weg te lopen met hun bot of door het af te geven tegen hun zin :o

Je geeft een paard toch ook niet zijn zin ? Anders zou je er niet vaak meer opzitten vrees ik...

Waarom zou een paard ons moeten gehoorzamen en een hond niet ?

De hond kan niet weg met het bot.

En inderdaad als een paard duidelijk aangeeft iets ontzettend onprettig te vinden en het is geen noodzaak dan doe ik dat gewoon niet.

IrishCold

Re: Hond gromt als hij bot krijgt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 13:08

Wij houden het heus in de gaten. We hebben meer honden gehad..alleen dit nooit zo mee gemaakt. Dit gedrag doet hij sinds we hem kennen.. zoals ik al zei wij weten niks van zijn verleden. Rare is dat hij dit met avond eten niet doet. We kunnen alles afpakken.. zijn collectie ballen enz en ook uit zijn bek

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:13

Waarom kan de hond niet weg al dan niet met bot ? Hoort toch gewoon zijn bot af te staan als hier om gevraagd wordt.
Mijne zou al snel weg geweest zijn met bot en al, maar dit was ook niet vanzelfsprekend hoor. Op zijn 3 maanden wam daar ook een hoop gegrom uit bij het krijgen van zijn eerste bot, maar als je dit toelaat dan moet je niet verschieten dat je vroeg of laat gebeten wordt als je langs hond met bot loopt.

Hond mag in mijn taal nooit agressief gedrag tonen naar mij. Absoluut niet grommen en als hij in de zetel ligt en ik om naar de zetel gaat hij er ook gewoon af. Mijn plaats, mijn huis, hond heeft plaats genoeg om niet op mijn plaats te moeten zitten en krijgt genoeg eten om niet als een wild uitgehongerd dier te moeten reageren als ik zijn bot wil afpakken. Hoort gewoon bij opvoeding. Is dit dan echt zo moeilijk te begrijpen ? Ik versta waarom zo veel honden een spuitej krijgen omdat ze 'agressief' zijn. Meestal komen die van bij heel lieve gezinnen vandaan waar ze niets te kort kwamen...enkel opvoeding.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:16

herken het wel hoor...zijn kop en blik ook :D

wel mooie hond overigens :j :+:

bij mijn honden kan je echt alles wegpakken,maar als ze echt iets lekkers hebben doen ze ook zo strak worden en hetzelfde kijken en evt grommen,ze wéten gewoon dat ze niet mogen bijten, maar ze vinden het dan zo lekker dat dit de manier is om toch duidelijk te maken dat het van hun is..

moet wel zeggen dat ik ze verder niet ga zitten aaien,als ik het wil hebben pak ik het meteen weg en klaar geen geaai en rekken om te kijken wat ze doen,want de uithaal die kán wel komen,en daar zou ik het dan zelf naar gemaakt hebben.

ik begrijp dat je dit voor het filmpje deed,en niet dit deed om te testen hoe ver je kan gaan,maar dat grommen en zo strak worden,ja dat is gewoon een manier om te zeggen : "is mijn" van een hond.

naar elkaar grommen ze hier ook,ik ben dit wel gewend :D
https://www.youtube.com/watch?v=Zo5YND7mmGk

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:16

Ja het is voor mij heel moeilijk te begrijpen waarom je een hond die op deze (onderdanige, onzekere) manier duidelijk maakt dat hij en zijn bot echt dikke vriendjes zijn moet afstraffen voor zijn duidelijke communicatie.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:19

Citroen22 schreef:
Wij houden het heus in de gaten. We hebben meer honden gehad..alleen dit nooit zo mee gemaakt. Dit gedrag doet hij sinds we hem kennen.. zoals ik al zei wij weten niks van zijn verleden. Rare is dat hij dit met avond eten niet doet. We kunnen alles afpakken.. zijn collectie ballen enz en ook uit zijn bek

Een kom korrels en een bal zijn veel minder lekker als een bot. Daar gaat hij zich meer voor uitsloven.

Ik zei hierboven al dat mijn hond dit als pup probeerde...ook bij een bot. Is gecorrigeerd en heeft het niet meer gedaan. Mischien 1 of 2 keer waar die terug gecorrigeert werd, maar zou het absoluut nooit of nooit toelaten.

Denk niet dat je hond slecht opgevod is hoor, maar op zo een momenten moet je echt meer gaan bevestigen. Ik lok gemakkelijk mijn hond uit om te testen tot waar die kan gaan. Schud ze beiden gewoon uit hun slaap. Moet echt kunnen als de hond je gehoorzaamt en vertrouwt.

Natuurlijk loop ik niet constant mijn honden te pesten, maar ik ken ondertussen hun karakters heel goed en weet wanneer ik moet ingrijpen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:23

Agossie schreef:
Oeh!! Dat is niet goed! Dat grommen. Dat betekent dat als je doorzet en het bot tòch wil afpakken van hem, hij je grijpt. Nog kwalijker dat hij het met alles doet dat hij krijgt.

Helaas kan ik mijn woorden herhalen. Misschien grijpt hij niet meteen (mag ik hopen voor je), maar hij geeft wel héél duidelijk aan dat dit zíjn bot is en dat je daar eigenlijk toch echt niet aan mag komen. Hij vindt het echt niet leuk.

De ogen, kop laag, oren naar achteren, likken... Allemaal waarschuwingen, los van het grommen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:24

Ceriadwen schreef:
Ja het is voor mij heel moeilijk te begrijpen waarom je een hond die op deze (onderdanige, onzekere) manier duidelijk maakt dat hij en zijn bot echt dikke vriendjes zijn moet afstraffen voor zijn duidelijke communicatie.

jij vermenselijkt. Hond ziet zijn bot echt niet als een vriendje, maar als een maaltijd die hij niet graag deelt.
Als jij op het moment dat je hond zo een signalen afgeeft opstaat en de hond gerust laat... wie luistert er dan naar wie en wat ga je de volgende keer doen als die een bot bvb uit het vuilnis haalt waar hij geen recht op heeft (gevaarlijk bot). Dan ga je de ene keer wel zijn zin volgen en de andere keer niet. Is echt niet duidelijk. Honden zijn geen mensen. Ze mogen dan over het verstand van een 3-4 jarige beschikken. Ze maken geen vriendjes met botten en bij onduidelijkheid in de opvoeding worden ze alleen maar ongelukkig. een hond is voor mij pas gelukkig als die zijn plaats kent in huis. Daar heeft die dan ook het meeste zelfvertrouwen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:26

Agossie schreef:
Helaas kan ik mijn woorden herhalen. Misschien grijpt hij niet meteen (mag ik hopen voor je), maar hij geeft wel héél duidelijk aan dat dit zíjn bot is en dat je daar eigenlijk toch echt niet aan mag komen. Hij vindt het echt niet leuk.

De ogen, kop laag, oren naar achteren, likken... Allemaal waarschuwingen, los van het grommen.

Dan blijf je toch lekker bij dat bot vandaan? Gaat hij dood ofzo als je dat bot afpakt? het is nergens voor nodig om een hond te pesten, dus laat je hem lekker met rust als hij zo verliefd op zijn bot is.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:27

Mijn rottweiler moet het niet wagen om zo tegen mij te grommen of ze nou een bot heeft of niet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:28

betadine schreef:
Ceriadwen schreef:

jij vermenselijkt. Hond ziet zijn bot echt niet als een vriendje, maar als een maaltijd die hij niet graag deelt.
Als jij op het moment dat je hond zo een signalen afgeeft opstaat en de hond gerust laat... wie luistert er dan naar wie en wat ga je de volgende keer doen als die een bot bvb uit het vuilnis haalt waar hij geen recht op heeft (gevaarlijk bot). Dan ga je de ene keer wel zijn zin volgen en de andere keer niet. Is echt niet duidelijk. Honden zijn geen mensen. Ze mogen dan over het verstand van een 3-4 jarige beschikken. Ze maken geen vriendjes met botten en bij onduidelijkheid in de opvoeding worden ze alleen maar ongelukkig. een hond is voor mij pas gelukkig als die zijn plaats kent in huis. Daar heeft die dan ook het meeste zelfvertrouwen.

Tjees dit is een uitleg van mijn post die ik in mijn stoutste dromen niet had durven denken. Als jij letterlijk vriendjes denkt dan denk je heel, heel krom.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:31

grommen mag hier,bijten niet...ze grommen maar een end weg hoor...vind dat is een communicatie middel van honden,om ze daar nu voor te gaan straffen :n

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:32

Ik zie ook totaal geen dominant gedrag maar meer een hond die eigenlijk niet goed weet wat hij met de situatie aan moet! Bij mijn rotweiller kon ik overal aan komen. Bij de golden retriever die ik nu heb niet want vertoond ook dit gedrag. Maar is zeker geen dominante hond, eerder heel onderdanig. Neemt precies de zelfde houding aan als jouw hond.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:33

Ceriadwen schreef:
Agossie schreef:

Dan blijf je toch lekker bij dat bot vandaan? Gaat hij dood ofzo als je dat bot afpakt? het is nergens voor nodig om een hond te pesten, dus laat je hem lekker met rust als hij zo verliefd op zijn bot is.

Dit bot zal hij niet dood aan gaan, maar stel dat hij iets anders te pakken heeft dat hij absoluut niet mag hebben? Want dat gaat hij hetzelfde behandelen. Consequent zijn in deze situaties. Je moet alles gewoon, rustig, zonder protest kunnen pakken van elke hond, is mijn mening en dat hoeft echt niet kwaadschiks.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 05-12-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:33

Mijn lab had dit ook met een bot.

wat ik nu doe als ze een nieuw bot krijgt is er eerst samen met haar mee spelen.
dan mag ze een tijdje knagen.
En dan roep ik haar bij me. Dan neemt ze haar bot mee en ga ik weer even spelen met haar en het bot.
En daarna kan ik het ten alle tijden van haar afpakken.
ze heeft dit dus alleen als ze een nieuw bot krijgt.
en op deze manier hou ik het leuk en hoeft zij niet te grommen.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:34

Mensen straffen n paard ook als hij naar je'dreigt' als paard naar mij de oren in de nek legt zeg ik ook een keer "uuuuuh" en al
Zeker bij trappen of bijten, alleen veel mensen vergeten dat een paard dat bijt/trapt gewoon weer lekker terug de wei/stal in gaat en een hond die dan uiteindelijk toch het punt bereikt dat hij bijt eindigt meestal op de tafel van de dierenarts... waarom het zover laten komen? Je kan wel zeggen laat de hond met rust als hij een bot heeft, snapt een kind dat? Of iemand die op bezoek is? Veel mensen snappen gewoon niet dat zelfs dit 'kleine' afwijkende gedrag uiteindelijk kan leiden tot bijten!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:34

Ceriadwen, Ik hoop dat je met jouw redenering nooit een grote hond in huis haalt. Dat beest gaat zo van jouw goedheid en naiviteit willen profiteren. Verdiep je eens in hondentaal en kijk eens hoe snel een hondenbeet kan gaan. Als je je hond graag ziet probeer je absoluut zo iets te vermijden ,want bij 1 beet worden ze ingeslapen. TS heeft haar hond uit het asiel en weet niets over de hond zijn verleden. Wie weet heeft die al gebeten, dat weet je niet en dat zeggen de mensen ook niet snel als ze een hond afstaan. Volgens mij onderschat je echt honden in het hun geheel. De liefste hond kan agressief worden als die niet goed opgevoed wordt. net zoals een paard verschrikkelijk kan gaan testen en onverdraagelijk worden als die een paar keer zijn zin krijgt. Dieren zijn dieren, ze hebben hun taal en hun eigenschappen, niet de eigenschappen en de redeneringen van een mens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:38

... Zullen we dan maar niet spreken over alle pennies die vinden dat alle paarden die hun oren naar achter doen, boos zijn? :')

Om het maar even ontopic te houden.. Tja, hond maakt geluid, gromt een beetje.. Hij vliegt d'r toch niet aan, trekt z'n lip niet op.. Als ze een brokje uit z'n bek kunnen vissen, denk ik niet dat ie heel snel aan zal vliegen als ze in de buurt van z'n bot komen... :+

Dieren hebben inderdaad geen menselijke karaktereigenschappen, maar ze zijn ook echt niet zo dom en hersenloos als het achterste van een varken, ook een hond heeft karaktereigenschappen en een manier om zich te uiten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-13 13:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:39

betadine schreef:
Ceriadwen, Ik hoop dat je met jouw redenering nooit een grote hond in huis haalt. Dat beest gaat zo van jouw goedheid en naiviteit willen profiteren. Verdiep je eens in hondentaal en kijk eens hoe snel een hondenbeet kan gaan. Als je je hond graag ziet probeer je absoluut zo iets te vermijden ,want bij 1 beet worden ze ingeslapen. TS heeft haar hond uit het asiel en weet niets over de hond zijn verleden. Wie weet heeft die al gebeten, dat weet je niet en dat zeggen de mensen ook niet snel als ze een hond afstaan. Volgens mij onderschat je echt honden in het hun geheel. De liefste hond kan agressief worden als die niet goed opgevoed wordt. net zoals een paard verschrikkelijk kan gaan testen en onverdraagelijk worden als die een paar keer zijn zin krijgt. Dieren zijn dieren, ze hebben hun taal en hun eigenschappen, niet de eigenschappen en de redeneringen van een mens...

Geld dat ook voor Kimmie261, die eigenlijk mijn mening deelt?

Ja ik heb grote honden, en ook al 30 jaar gehad waaronder rotweilers

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:42

En ts ik weet dat het altijd moeilijker is een hond uit het asiel ik heb ook 2 "probleemgevallen" uit het asiel, juist omdat je niet weet wat voor basis deze honden hebben meegekregen(of juist helemaal geen basis) is het extra belangrijk dat je consequent bent in deze dingen! Zeker jou hond vertoond ontwijkend gedrag en geeft niet duidelijk aan dat ie je zal bijten..maar dit soort gedrag wil je niet zien bij je hond als je hem benaderd terwijl hij iets heeft of dat nu speelgoed of eten is...

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:43

Ik heb het uiteraard over een paard dat echt de oren plat in de nek heeft liggen,is toch duidelijk een dreigend teken gelukkig weet ik de lichaamstaal van paarden ook wel te lezen xD
Maar snap wat je bedoeld

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:44

Dan heb je volgens mij ook een portie geluk gehad. Op het filmpje van TS zie ik toch overduidelijk een hond die klaarstaat om te bijten... Mischien doet die het niet, maar zijn taal is hier toch duidelijk. Daarvoor hoef je geen honden expert te zijn...
Heb je deze video bekeken : http://www.youtube.com/watch?v=2T7b4rAV2dM
Hond die zo "onverwachts" bijt toont identiek dezelfde signalen als TS haar hond, maar jij vind dit dus ok ?
Zou echt van geluk spreken dan dat jij nog geen ongelukken hebt gehad

PS: rotweilers vind ik trouwens heel gemakkelijke honden in opvoeding en noemen ze enkel moeilijk om enkele voorvallen die i nde media kwamen.
Laatst bijgewerkt door betadine op 05-12-13 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:45

Geluk of gewoon verstand van honden, wie zal het zeggen? Heeft Kimmie261 ook slechts geluk volgens jou of snapt die ook wat honden doen en vooral ook horen te doen?