Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:50

Nimfee schreef:
DatBenIkNou schreef:
Ja. En daarom moet JIJ ook als eerste de deur uitstappen bij het uitlaten en als eerste weer naar binnen gaan. Ook hoort de hond ter hoogte van je knie,aan je been te lopen met een slap lijntje en niet vóór je uit. Jij hebt de leiding namelijk en niet de hond.

|( Wat nu, mijn hond loopt voor me, achter me, naast me, gaat als eerste de deur uit, krijgt dan wel/dan niet als eerste haar eten, heb ik nu een probleemhond???

Als jij er geen problemen mee hebt, niet hoor! :D

Mira283

Re: Hebben honden in hun roedel ook 'posities'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:54

Heb geen roedel hier maar mijn hond staat onder de kat 80% van de tijd tot ie weer en mep krijgt :P

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:16

Ceriadwen schreef:
Ik doe het ook niet hoor, ze kennen alleen het woordje hier, maar ik begin niet eens aan zit en af oid

Het is maar net wat je wil en wat je verwachtingen van een hond zijn natuurlijk. Ik vind het gewoon prettig en veilig dat zij bepaalde commando's kennen, zeker als je buitenshuis bent. Bijvoorbeeld met fietsen: als ze los 'volgen' dus netjes strak samen aan de fiets zonder lijn bij het oversteken van de weg of bij verkeer. Daarna 'vrij' en mogen ze weer rennen en vliegen. 'Sta' als er een fietser aan komt of 'wacht' als ze even moeten blijven zitten. 'Los' als ze iets in hun bek hebben wat niet eetbaar is...Trekken aan de riem vind ik gewoon heel irritant wandelen dus ik heb daar in het begin veel aandacht aan besteed.
Daarnaast is mijn huis gewoon van mij en mijn familie dus wil ze echt niet in bed hebben of met hun modderpoten zomaar op de bank. In de avond vind ik het wel gezellig als ze op de bank komen knuffelen dus dan zeg ik 'haal je kleedje maar' en dan gaat de oudste netjes het plaid pakken in haar bek, en legt het op de bank. :D Uit zichzelf gaan ze er gewoon niet op.
Maar je moet er zelf en je hond uiteraard ook lol in hebben zulke dingen op een leuke manier aanleren.
Ach iedereen moet het gewoon doen zoals je zelf fijn vind werken hoor, als het voor jullie maar werkt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:04

Kane (Cane Corso) valt dramatisch op zijn zij als we met onze hand een schietbeweging maken en dan 'pang' roepen :D .

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:05

Haha...leuk! :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:08

Diablo schreef:
Kane (Cane Corso) valt dramatisch op zijn zij als we met onze hand een schietbeweging maken en dan 'pang' roepen :D .

Haha, dat heb ik mijn eerste hond aangeleerd, en die had er een pesthekel aan (ik vermoed omdat ik hem itt jou op zijn rug liet liggen, zijn zij was hem mss beter bevallen, wie weet).
Hij deed het wel, maar altijd "onder protest" Ik ben er dus vrij snel weer mee opgehouden. Het is tenslotte maar een kunstje, en we hebben het al jaren niet meer gedaan, hij is nu een oudje van 12 jaar (maar kerngezond).

Tegenwoordig doen we geen kunstjes meer; het is allemaal bloedserieus werk ( ;) )...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:45

Diablo schreef:

Vind je het gek als je hem met de dood bedreigd? >;)

Mijn chi kan heel hard lopen als je 'proest',(blaast met je mond dicht) richting haar, dat is ook meestal de enige reden voor haar om hard te lopen dus zo doet ze in ieder geval nog niets aan haar conditie.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:08

DatBenIkNou schreef:
Nimfee schreef:

|( Wat nu, mijn hond loopt voor me, achter me, naast me, gaat als eerste de deur uit, krijgt dan wel/dan niet als eerste haar eten, heb ik nu een probleemhond???

Maar waarom zeg je dit bovenstaande dan, want als ik het goed begrijp zou ik totaal geen leiding geven en mijn hond wel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 07:20

Nimfee schreef:
DatBenIkNou schreef:

Maar waarom zeg je dit bovenstaande dan, want als ik het goed begrijp zou ik totaal geen leiding geven en mijn hond wel.

jep en er wordt dus met die zin bedoeld als jij je prettig voelt dat jou hond de leiding heeft over jou dan moet je dat gewoon laten gebeuren maar 'datbeniknou' denkt daar zelf gewoon anders over.

Dat mag maar zelf zit ik hier ook niet mee hoor. Aan de heupgordel heb ik het liefst dat de honden trekken (loopt zo makkelijk) maar ze hebben dan echt de leiding niet over mij want als ik links zeg gaan wij links en niet rechtdoor of rechts. Mijn honden zien echt geen verband tussen leiding hebben en trekken aan de lijn.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 07:34

Zou wat zijn als sledehonden dat als leidingnemen zagen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 09:55

Waarschijnlijk is de scheidslijn tussen 'luisteren naar de baas' en leding geven/nemen bij mij maar dun. Ik zie trekken aan de lijn als onrespectvol als de hond bepaald waar je heen gaat en aan welk bosje er gesnuffeld wordt. Ik zie dat als 'een groter geheel' . Het voorbeeld van sledehonden gaat natuurlijk nergens over...dat is aangeleerd en juist luisteren. Dus als jij aanleert dat aan de heupgordel er wel getrokken mag worden, maar jij wél bepaald waar je heengaat is dat ook weer een ander verhaal in mijn ogen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:02

ik vind het allemaal maar erg krom ;) als ik mijn hond is laat bepalen waar ze heen mogen vinden ze me alleen maar geweldig, yess deze wandeling is cool want ik mag zelf uitsnuffelen waar we heen gaan! trekken aan de lijn is dan ook niet meer dan dat het niet of verkeerd is aangeleerd naast je te volgen.. heeft niks met leiding pakken te maken

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:46

DatBenIkNou schreef:
Waarschijnlijk is de scheidslijn tussen 'luisteren naar de baas' en leding geven/nemen bij mij maar dun. Ik zie trekken aan de lijn als onrespectvol als de hond bepaald waar je heen gaat en aan welk bosje er gesnuffeld wordt. Ik zie dat als 'een groter geheel' . Het voorbeeld van sledehonden gaat natuurlijk nergens over...dat is aangeleerd en juist luisteren. Dus als jij aanleert dat aan de heupgordel er wel getrokken mag worden, maar jij wél bepaald waar je heengaat is dat ook weer een ander verhaal in mijn ogen.

Hoe kan trekken aan de lijn onrespectvol zijn? En het is dan ineens wel respectvol als het aangeleerd is om te trekken? Eigenlijk begrijp ik nog steeds niet wat je bedoelt denk ik..
Ik laat mijn hond soms ook kiezen waar we naar toe gaan, snap niet zo goed waarom dat verkeerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:50

Trekken aan de lijn is ook aangeleerd gedrag, net zo als dat niet trekken aangeleerd is.
Als het trekken aan de lijn beloond word (hond trekt naar een boom en kan er tegenaan plassen, of kan ruiken waar hij ruiken wilde)
Mijn honden lopen op zich netjes naast, als ik in het gebied kom waar ze los gaan of lange lijn krijgen willen af en toe ook nog wel eens trekken als ze iets ruiken bijvoorbeeld en nog niet los zijn of lange lijn hebben, ze trekken me niet omver maar er komt wel druk op de lijn, buiten dat gebied lopen ze naast omdat ze weten dat ze dan gewoon naast moeten lopen.

Als je hond de hele weg voor je loopt en aan de lijn trekt is hem dus niet geleerd om netjes naast te lopen, en heeft hij zijn aandacht ergens anders, ik zou dat vooral heel vervelend vinden omdat ik gewoon ontspannen wil kunnen lopen en mijn armspieren wel op een andere manier kan trainen.
Aandacht voor de eigenaar tijdens het lopen vind ik wel belangrijk om problemen te voorkomen, en voor mijn gevoel loop ik samen met de hond, en dan vind ik het wel zo prettig dat dat voor beide ontspannen is en er onderweg ook contact is, niet dat we alleen door de riem verbonden zijn en verder het rondje eigenlijk ieder voor zich lopen.
Ik denk wel dat als de hond constant zo loopt te trekken dat er dan iets niet lekker zit in de verhouding tussen eigenaar en hond, als hem al niet geleerd is om ontspannen aan de lijn te lopen dan vraag ik me af hoe hij verder opgevoed word (met uitzondering van boerderijhonden die niet dagelijks aan de lijn lopen en honden die honden die nog niet gewend zijn om aan de lijn te lopen)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:43

In bovenstaande kan ik me goed vinden, zo denk ik er ook over. Misschien kan ik het gewoon niet goed verwoorden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:12

jep dees_daan heeft zeker gelijk. Mijn honden hangen ook niet in de riemen overigens hoor. Als we met de auto richting bos gaan en ze moeten nog even aangelijnd blijven dan trekken ze uit enthousiasme gerust. Mijn zwarte heeft dan wel een gentle leader aan en loopt dan netjes mee de andere een tuig. Aan heupgordel zijn ze geleerd te trekken (niet op vol vermogen hahahah maar wel om vooruit te lopen liefst met lijn strak voor het gemak) en als ik de riemen zelf vast heb lopen ze in normale situaties naast me en aparte situaties durven ze te trekken. Ik moet er niet aan denken in totaal 70 kg zwaar in de riem hangende honden uit te moeten laten. Nu lopen de mijne wel 90% los tijdens wandelingen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 20:33

Mijn `roedel`is vandaag volledig ontspoord... :o

Die twee van mij waren heel enthousiast aan het spelen met de jonge labrador van de buren. Ben gezellig met buuv aan het babbelen, als ik haar hond en die van mij in volle vaart op me af zien komen. Ik denk nog: ik blijf staan, dan gaan ze wel om me heen.
Eh... het volgende moment lag ik languit op mijn buik, met beide benen letterlijk onder me weggemaaid. >;)
Hond van de buuv lag nog half onder me, die van mij zat op 10 meter onder de struiken in elkaar gedoken toe te kijken, is vrouwtje heeeeel boos???

Kon nog niet eens boos worden ook, ging zo snel... :o

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:06

Dat gebeurd hier ook wel eens maar ze lopen ook tegen palen, bloempotten, stoelen, bomen en noem maar op, op. Rennen ze met zijn allen achter elkaar aan, en de voorste kijkt naar achter waar de rest blijft, en rent dan zo volle vaart tegen iets op.