Cavalier king Charles spaniël

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:50

Zelfs een goede fokker geeft geen garantie.
Wij hebben hier een hondje dat een fokteef is geweest, overal op gescand, alles was goed,
maar op zesjarige leeftijd heeft mevrouw toch een flinke hartruis.
De reden dat ze niet meer gebruikt werd voor het fokken is dat ze niet meer wou eten/drinken zodra ze drachtig was. Als fokker met meerdere honden in het bezit kun je eigenlijk zo'n hond niet de zorg geven die ze nodig heeft. Na twee nestjes was het goed en is ze op vierjarige leeftijd bij ons gekomen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:56

StableDoor schreef:
Zo'n beetje het ziekste ras wat er bestaat: niet doen dus. Vrijwel alle cavaliers hebben áltijd hoofdpijn door hun te kleine schedel.

Wat je hierboven zegt is niet waar.
Heb jarenlang dit ras gefokt.
Nog drie in huis. De oudste wordt 11 jaar aankomend voorjaar.
En ze hebben geen kleine schedels. Je verkondigt iets, zonder te weten waar je het over hebt.

LadyKantje

Re: Cavalier king Charles spaniël

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:04

Zelf zou ik zo'n hondje niet aanschaffen. Het is inderdaad zo dat een hondje goed onderzocht wordt voor het papieren krijgt maar dan nog is dat geen garantie dat het 100% gezond is. Onderzoek zo'n hondje rond zijn 10e jaar en je zult zien dat slechts een enkeling kerngezond is (en dan heb ik het over hartruis, druk op het ruggenmerg ect.)
Ik zeg altijd dat je een pup kunt kopen of een gezondere pup, maar het ras is teveel doorgefokt dat het gewoon niet gezond te noemen is. Wat overigens mijn eigen mening is en dat anderen het daar niet mee eens hoeven zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:10

Het zijn echt niet compleet ONgezonde honden. Net als elk dier kunnen ze wat krijgen en hebben ze inderdaad wel wat doorgefokte kwalen maar is dat nog steeds van deze tijd of zijn fokkers bezig met verandering.

In ieder ras zitten rotte appels.
En tja dan heeft je hond een hartruis, daar kunnen ze prima oud mee worden, zelfs zonder medicijnen.

En Ladykantje, het is wat cru om te zeggen dat een enkeling nog maar gezond is op zijn 10 leefjaar. Dat kun je van alles (ras)honden wel gaan zeggen en niet alleen van de CKCS

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:16

Bedankt voor de reacties en tips ik wil graag ook als ik zo hondje aanschaf de sport in. Ik wil dan graag in de sportschool en dan met hindernissen enz

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:18

Als je de sport in wil, zou ik niet voor een CKSC gaan, eerder voor een border collie en dan een met gezonde ouders :)

Zelf zou ik ook nooit zo'n hondje kopen, ik ken er drie, en alle drie ziek en veel gezondheidsproblemen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:21

Ik ken er heel veel en die zijn wel gezond.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:21

Anneert schreef:
Als je de sport in wil, zou ik niet voor een CKSC gaan, eerder voor een border collie en dan een met gezonde ouders :)

Zelf zou ik ook nooit zo'n hondje kopen, ik ken er drie, en alle drie ziek en veel gezondheidsproblemen.

Het is dan maar voor af en toe en niet steen vast elke week dat kan toch wel

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:23

Je kan prima de hondensport in met een cavalier.
Mijne heeft een betere conditie dan mijn bordercollie en meer doorzettingsvermogen en is sneller weer op adem.
Dus het zegt allemaal niks.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:23

Ik heb behendigheid en zwemmen gedaan met mijn Cavaliers. Natuurlijk is een Border slimmer maar daar moet je ook geschikt voor zijn.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:26

belle_boef schreef:
Mijne heeft een betere conditie dan mijn bordercollie en meer doorzettingsvermogen en is sneller weer op adem.

Dat ben ik met je eens

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:27

Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zou het zelf alleen niet doen :)

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:29

Begrijp ik anneert maar ik kijk eerst naar de mogelijkheden van de hond

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:32

Maar als je dat wil en je hondje is wel ziek? Hoofdpijn, hartruis, doe je er het beestje dan wel plezier mee?
Je weet nu dat veel hondjes van dit ras last hebben van deze aandoeningen, dus zou je dan niet beter voor een ander hondje kunnen gaan? Natuurlijk snap ik dat de Cavalier helemaal geweldig is, ik ben zelf ook helemaal verliefd op ons hondje en heb nog het geluk dat ze relatief gezond is, geen syring, maar ze kan het altijd nog krijgen, zelfs als is ze helemaal getest en gescand.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:34

Sammylover schreef:
Maar als je dat wil en je hondje is wel ziek? Hoofdpijn, hartruis, doe je er het beestje dan wel plezier mee?
Je weet nu dat veel hondjes van dit ras last hebben van deze aandoeningen, dus zou je dan niet beter voor een ander hondje kunnen gaan? Natuurlijk snap ik dat de Cavalier helemaal geweldig is, ik ben zelf ook helemaal verliefd op ons hondje en heb nog het geluk dat ze relatief gezond is, geen syring, maar ze kan het altijd nog krijgen, zelfs als is ze helemaal getest en gescand.

Dat is iets wat ik me ook bedenk ik vind ze ook geweldig maar als ze al ziek zijn maar ik hoor hier van andere bokkers ook weer andere verhalen dus ik ga daar even goed over nadenken

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:40

Ik zou ook geen herder nemen, franse bull, border collie, bull terrier, jack russel, teckel, sharpei, Deense dog, Sint bernard, etc. wat die mankeren ook allemaal wat. Zijn ook allemaal doorgefokt of hebben genetische mankementen.

TS. Gewoon op zoek gaan naar een goede fokker en opletten hoe de ouder dieren eruit zien dan kun je al een hoop problemen voorkomen. Met elke hond kan wel wat mis zijn en als je er het internet op gaat naspeuren krijg je van ieder ras wel positieve en negatieve berichten.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:43

belle_boef schreef:
Ik zou ook geen herder nemen, franse bull, border collie, bull terrier, jack russel, teckel, sharpei, Deense dog, Sint bernard, etc. wat die mankeren ook allemaal wat. Zijn ook allemaal doorgefokt of hebben genetische mankementen.

TS. Gewoon op zoek gaan naar een goede fokker en opletten hoe de ouder dieren eruit zien dan kun je al een hoop problemen voorkomen. Met elke hond kan wel wat mis zijn en als je er het internet op gaat naspeuren krijg je van ieder ras wel positieve en negatieve berichten.

Zal ik zeker doen erg bedankt voor je tip

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:50

Als je geen risico wil op ziekte moet je geen een dier kopen. Als ik om me heen zie hoeveel paarden iets hebben dan moet iemand daar ook maar niet aan beginnen.
Je kan evt op de Winner gaan kijken dan kan je er een hoop zien en met fokkers praten.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:52

Misschien helemaal off topic, maar bij mijn weten is een border collie een van de gezondere rassen. Zij zijn voornamelijk gefokt op het werk, niet op uiterlijk. (Werklijn dan he, showlijn is weer wat anders)

TS: succes met je keuze en alvast heel veel plezier met je hondje gewenst!

Vind het trouwens erg goed van je dat je eerst ervaringen en tips vraagt. Ga op zoek naar een fijne en betrouwbare fokker en zorg dat je een goede dierenarts hebt (eentje die niet alleen maar geld wil) dan komt het vast allemaal goed!

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:58

Dank je wel anneet en ik ga zeker op zoek naar een goede fokker

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:58

kohtje schreef:
Als je geen risico wil op ziekte moet je geen een dier kopen. Als ik om me heen zie hoeveel paarden iets hebben dan moet iemand daar ook maar niet aan beginnen.
Je kan evt op de Winner gaan kijken dan kan je er een hoop zien en met fokkers praten.

Zal ik eens doen bedankt voor de tip

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:10

belle_boef schreef:

Wat mankeert je bordercollie...?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:13

kohtje schreef:
Sorry maar ik denk dat ik toch wel 30 Cavaliers hier heb gehad maar wat Nimfee beschrijft ken ik er geen een. Hier had ik sportieve honden waar ik vanalles mee deed.

Dat vinden mensen met b.v. engelse bulldoggen ook. Niets mis mee toch, allemaal hartstikke gezond.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:19

Jongens houden we t verschil in de gaten tussen een king Charles en een cavalier king Charles? Die eerste is namelijk de variant met korte snuit etc, veel mensen weten dat niet :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:23

Anneert schreef:
Misschien helemaal off topic, maar bij mijn weten is een border collie een van de gezondere rassen. Zij zijn voornamelijk gefokt op het werk, niet op uiterlijk. (Werklijn dan he, showlijn is weer wat anders)

TS: succes met je keuze en alvast heel veel plezier met je hondje gewenst!

Vind het trouwens erg goed van je dat je eerst ervaringen en tips vraagt. Ga op zoek naar een fijne en betrouwbare fokker en zorg dat je een goede dierenarts hebt (eentje die niet alleen maar geld wil) dan komt het vast allemaal goed!

idd off topic, en bij de BC komen ook veel rasspecifieke problemen voor, meer dan je zou hopen en willen!

on topic.
De Cavalier is wel echt 1 van de rassen die bovenaan de lijst staat van honden met veel erfelijke afwijkingen. In het welzijn van dit ras, zou wat mij betreft het fokken met dit ras, per direct verboden mogen worden, er zijn echt uitzonderingen te vinden die wel gezond zijn, maar het overgrote deel is gewoon echt niet gezond en ondervindt dagelijks problemen met de gezondheid!