Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
StableDoor schreef:Zo'n beetje het ziekste ras wat er bestaat: niet doen dus. Vrijwel alle cavaliers hebben áltijd hoofdpijn door hun te kleine schedel.

Anneert schreef:Als je de sport in wil, zou ik niet voor een CKSC gaan, eerder voor een border collie en dan een met gezonde ouders
Zelf zou ik ook nooit zo'n hondje kopen, ik ken er drie, en alle drie ziek en veel gezondheidsproblemen.
Sammylover schreef:Maar als je dat wil en je hondje is wel ziek? Hoofdpijn, hartruis, doe je er het beestje dan wel plezier mee?
Je weet nu dat veel hondjes van dit ras last hebben van deze aandoeningen, dus zou je dan niet beter voor een ander hondje kunnen gaan? Natuurlijk snap ik dat de Cavalier helemaal geweldig is, ik ben zelf ook helemaal verliefd op ons hondje en heb nog het geluk dat ze relatief gezond is, geen syring, maar ze kan het altijd nog krijgen, zelfs als is ze helemaal getest en gescand.
belle_boef schreef:Ik zou ook geen herder nemen, franse bull, border collie, bull terrier, jack russel, teckel, sharpei, Deense dog, Sint bernard, etc. wat die mankeren ook allemaal wat. Zijn ook allemaal doorgefokt of hebben genetische mankementen.
TS. Gewoon op zoek gaan naar een goede fokker en opletten hoe de ouder dieren eruit zien dan kun je al een hoop problemen voorkomen. Met elke hond kan wel wat mis zijn en als je er het internet op gaat naspeuren krijg je van ieder ras wel positieve en negatieve berichten.
Anneert schreef:Misschien helemaal off topic, maar bij mijn weten is een border collie een van de gezondere rassen. Zij zijn voornamelijk gefokt op het werk, niet op uiterlijk. (Werklijn dan he, showlijn is weer wat anders)
TS: succes met je keuze en alvast heel veel plezier met je hondje gewenst!
Vind het trouwens erg goed van je dat je eerst ervaringen en tips vraagt. Ga op zoek naar een fijne en betrouwbare fokker en zorg dat je een goede dierenarts hebt (eentje die niet alleen maar geld wil) dan komt het vast allemaal goed!