Boxer pup zonder achterpoten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:02

Cassidy schreef:
En bij een mens? Ik hoef geen antwoord hoor, want dit is een tricky en ethische vraag, maar wil je ertoe zetten om door te denken. En dat geldt ook voor degenen die meelezen en niet plaatsen.

Dat wilde ik ook vragen. Mijn kitten van 4 maandjes jong kreeg een dwarslaesie, en deze is toen ook ingeslapen. Ik dacht toen direct aan de dierenrolstoel, maar omdat het allemaal zo snel ging voor de meest voorkomende keuze gegaan. Toen dacht ik wel: ging het ook maar zo makkelijk bij mensen.

carr_friesje schreef:
Had het beestje ook in laten slapen..
Kwam van de week in het bos een hondje tegen met de stompjes van z'n achterpoten in zo'n karretje.
Ik vind dat echt dierenmishandeling, want je knupt er niet zo'n karretje achter voor het welzijn van de hond.. alleen omdat je zelf zo egoïstisch bent omdat je het beestje niet kan missen.

Dus ook mensenmishandeling als die in een karretje geknupt worden?

Ik vind dus WEL dat je dieren en mensen mag vergelijken.

goldenarrow

Re: Boxer pup zonder achterpoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:06

Iemand in dit topic zei: 'Een dier is geen mens'. En dat is waar. Maar een mens is wel een dier.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:13

antje_vip schreef:
Cassidy schreef:
En bij een mens? Ik hoef geen antwoord hoor, want dit is een tricky en ethische vraag, maar wil je ertoe zetten om door te denken. En dat geldt ook voor degenen die meelezen en niet plaatsen.

Dat wilde ik ook vragen. Mijn kitten van 4 maandjes jong kreeg een dwarslaesie, en deze is toen ook ingeslapen. Ik dacht toen direct aan de dierenrolstoel, maar omdat het allemaal zo snel ging voor de meest voorkomende keuze gegaan. Toen dacht ik wel: ging het ook maar zo makkelijk bij mensen.

carr_friesje schreef:
Kwam van de week in het bos een hondje tegen met de stompjes van z'n achterpoten in zo'n karretje.
Ik vind dat echt dierenmishandeling, want je knupt er niet zo'n karretje achter voor het welzijn van de hond.. alleen omdat je zelf zo egoïstisch bent omdat je het beestje niet kan missen.

Dat is in deze situatie niet te vergelijken vind ik.....
Prima dat jij dat wel doet.

- Beestje kan niet zwemmen..
- Beestje kan niet normaal gaan zitten of liggen wanneer hij dat wil... en al helemaal niet zonder gehannes aan z'n lijf van het vast en losmaken van z'n karretje..
- Beestje kan niet fatsoenlijk met andere honden rausen en spelen, zo wendbaar zijn die karretjes niet..

Dus nee, ik vind zo'n karretje écht geen hondwaardig bestaan. :n

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 07:00

antje_vip schreef:
Cassidy schreef:

carr_friesje schreef:

een mens kan je het uitleggen een dier niet. Daarnaast hebben mensen nog handen waar ze dan nog wat mee kunnen doen in vele gevallen. Ze kunenn lezen, internetten, telefoon, televisie kijken enz. enz. men heeft veel beperkingen in een rolstoel, erg veel maar het leven kan wel gewoon door gaan al is het dan aangepast. Voor honden ligt dit vele malen moeilijker met veel meer beperkingen.

Mijn dieren komen hoe dan ook nooit in een rolstoel terecht. Hoop van harte ik zelf ook niet maar ik zou er beter tegen bestand zijn verwacht ik al besef ik zeer goed dat het een groot probleem zou zijn!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 07:09

Cassidy schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik zie regelmatig geredde dieren waarbij ik van mening ben dat die dood een stuk beter af waren en dan heb ik het niet over een klein hondje met 3 poten maar over gevallen als de boxer in de OP, dieren die imo geen volwaardig leven meer kunnen leiden.

dierenfan schreef:
Owat is de reden dat wij de neiging hebben veel te ver door te zetten? Omdat de middelen er tegenwoordig zijn? Puur eigen egoisme?

Ik gun elk dier zijn/haar leven echter ik gun alle dieren ook het op tijd beeindigen van hun leven. Juist bij dieren moeten we dat als mens zijnde op tijd doen en dat wil tegenwoordig nogal eens te laat gebeuren naar mijn mening. Men gebruikt veel te makkelijk en te snel veel te veel hulpmiddelen. Regelmatig ten koste van het dier.

De vraag was wat breder gesteld en gaat wat verder dan de beslissing over leven of dood voor een dier. En dan weer: wie maakt de beslissing of een dier een volwaardig leven kan leiden? En om even door te trekken: wie maakt de beslissing of een mens een volwaardig leven kan leiden? Ik hoef geen antwoord hoor, en ik ben bekend met het fenomeen antromorphiseren, en ik besef ook dat niet iedereen me daarin kan volgen. Maar probeer even na en vooral door te denken.

http://www.youtube.com/watch?v=LKmsZSlYXCQ

Dieren euthanaseren als het dier dermate afwijkingen heeft dat een normaal leven niet mogelijk is sta ik 100% achter. Mensen zijn heel anders dan dieren totaal niet te vergelijken op dit gebied en ik ben ook niet voor euthanasie van mensen. HOewel ik ooit (maanden tot jaar geleden?) een reportage zag van kinderen/(jong) volwassenen die werkelijk in hun eigen lichaam opgesloten zijn waar niemand wat mee kan en die zichzelf zeer ernstig/dodelijk verwonden op bepaalde momenten als ze niet hier in verhinderd worden. Deze reportage heeft enorm veel indruk op mij gemaakt en ik ging daar helemaal met de ouders mee dat voor zulke mensen het moest kunnen om ze hier van te verlossen als geen enkel medicijn helpt en men alleen maar bezig is met de volgende woede aanval op te lossen. Deze mensen waren ook niet welkom in een opvang/stichting omdat men wegens de huidige regels deze mensen niet daar kon hanteren. Echter thuis was ook ellende op ellende en de medehuisgenoten hadden gewoon 0,0 eigen leven waren alleen bezig om te proberen die ene persoon rustig te houden of in bedwang te houden.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 07:46

Maar eigenlijk is dat een situatie die hier niet mee te vergelijken is dierenfan ;) Omdat je daarmee een zeer zware geestelijke handicap aangeeft en dat is bij deze hond niet aan de orde.

Tja om de vergelijking met mensen dan maar even door te trekken:
Mijn vader heeft ook geen benen meer maar hij kan zich prima redden. Hij kan bijna alles (als hij een beetje zijn best doet ook lopen ;) ), rijdt in de auto, zit in meerdere besturen. Ik weet dus van heel dichtbij hoe zulke dingen in zijn werk gaan.
Een dier is simpelweg niet instaat zich te redden. Hij zal pijn krijgen of andere ongemakken en dan is het aan ons mensen de juiste signalen op te vangen en daar iets aan te doen. Als mensen zeggen we gewoon, ik heb hier en hier pijn en wat gaan we er aan doen?
Bij een dier is dat altijd gissen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:00

Dus omdat een dier op latere leeftijd pijn zou kunnen krijgen, gun je hem zijn leven niet? Ook al is dat eventueel korter dan bij een gezonde hond?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:05

Cassidy schreef:
Dus omdat een dier op latere leeftijd pijn zou kunnen krijgen, gun je hem zijn leven niet? Ook al is dat eventueel korter dan bij een gezonde hond?

ik gun hem dit niet omdat boxers giga veel gezondheidsproblemen hebben en een spondylose vrije boxer is zeer uniek. Zonder achterpoten komt er veel druk op de rug en op verkeerde andere plaatsen. Dit kan enorm pijnlijk worden maar een hond gaat door tot het echt niet meer gaat. Wie weet hoe lang de pup bij moet komen van deze vrolijk 2.5 minuten. Zou hier niet van kunnen genieten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:05

Mensen moeten lijden, dieren hoeven dat gelukkig niet.

Ik, voor een, maak graag gebruik van dat voorrecht dat een dier op een mens heeft.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:41

Cassidy schreef:
Het dier weet niet beter. En oogt op dit moment nog gezond. Ja, eerste idee was ook dat ik hem had laten gaan. Maar aan de andere kant: ook als het later last krijgt, op dit moment nog niet. Dus gun hem het leven, laten gaan kan altijd nog.

Wat is de reden dat wij de neiging hebben om alles wat niet redelijk normaal of perfect is, weg te stoppen?

Ja, mee eens.

Zolang hij er geen last van heeft....... en zodra die dat wel krijgt, laten gaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 21:16

Het gevaar bij een boxer is dat ze pas in een heel laat stadium laten merken dat ze pijn hebben.
Dus lekker met pijn laten lopen totdat we het merken? Nee in mijn ogen geen eerlijke iets.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:37

Cassidy schreef:

Al zou ik zeker weten dat deze hond pijnvrij was en bleef, dan zou ik hem nog "zijn leven niet gunnen" (absurde uitdrukking in dit verband).
Gezien je ethische standpunt in deze neem ik toch aan dat je op zijn minst veganist bent Cassidy.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:10

Geen aannames doen. Ik ben geen veganist.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:18

Vreemd, je gunt dus dieren hun leven niet als het om je bordje gaat...
Voor iemand met zulke hoogdravende ethische principes wat...ach zullen we het maar "onverwacht" noemen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:24

Ik zie even niet de reden voor deze uitval naar mij toe, helemaal niet van iemand die in een land woont waar dieren niet niet helemaal in het stramien passen, en dan met name de paarden, in de vriezer van de eigenaar belanden.

Verder zie ik geen reden om mijn voedingspatroon aan je uit te moeten leggen, en heb zo de indruk dat je niet helemaal het verschil doorhebt tussen een veganist en een vegetarier. Ik zou zeggen, besteed er even een zoektocht aan. Je zou er zomaar wat van op kunnen steken.

Op het moment dat je beslist om vlees te eten, heb je verschillende keuzes. Ik gun de dieren die op mijn bord belanden een dierwaardig bestaan. Geen kistkalveren maar scharrelvlees. En dat ook maar sporadisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:28

essiesilly schreef:
in de natuur had hij allang dood geweest, niet alleen omdat hij geen eten kan zoeken/jagen maar vooral omdat hij verstoten word, dan wel doodgebeten word door zijn soortgenoten.. het is alleen voor de ego van de mens om zo n dier in leven te houden.
idd wat dierenfan zegt je kan van zo n kort filmpje toch niet zeggen of hij een waardig leven heeft? hij rent hijgend in de rondte dus ja wat zie je er aan? je kunt je wel bedenken hoe zwaar zijn lijf het moet hebben om straks rond de 30 kilo op alleen de voorpoten te dragen..

Ach, ze komen in het wild niet voor hoor :roll:

Het dier heeft schijnbaar nu nog geen last, met die karretjes kan tegenwoordig veel. Er zijn meerdere honden met verlamde achterpoten, die het al jaren heel fijn hebben met een karretje.
Ik ben echter wel benieuwd hoe dat me een jonge boxer verloopt, ze stuiteren nog al :D

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:28

Het meeste gewicht rust normaal gesproken toch al op de voorpoten. Hij heeft al een goed evenwicht ontwikkeld. Zolang ze hem niet te dik laten worden zal hij er geen last van hebben lijkt me.

Ik vind het wel apart dat hij toch een soort eenzijdige "galop"pas heeft. Met de linkerpoot naar voor loopt . In plaats van beide poten evenveel in te zetten. Dit zie je bij honden die beide voorpoten niet gebruiken/of missen wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:31

dierenfan schreef:
Cassidy schreef:

ik gun hem dit niet omdat boxers giga veel gezondheidsproblemen hebben en een spondylose vrije boxer is zeer uniek. Zonder achterpoten komt er veel druk op de rug en op verkeerde andere plaatsen. Dit kan enorm pijnlijk worden maar een hond gaat door tot het echt niet meer gaat. Wie weet hoe lang de pup bij moet komen van deze vrolijk 2.5 minuten. Zou hier niet van kunnen genieten

Ook met poten krijgen ze spondylose hoor, dat is dus niet per definitie een voordeel. Giga veel gezondheidsproblemen, welke zoal dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:32

kiki1976 schreef:
Het gevaar bij een boxer is dat ze pas in een heel laat stadium laten merken dat ze pijn hebben.
Dus lekker met pijn laten lopen totdat we het merken? Nee in mijn ogen geen eerlijke iets.

Das ook niet bij elke boxer zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:32

Bij een boxer komt vaak kanker voor. Is idd een reden om een pup in te laten slapen. :+
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-11-13 23:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:35

Om dat de kans op kanker bestaat, moet je dan laten inslapen? Bij de mens komt ook vaak kanker voor, misschien moeten we daarin dan ook wat humaner zijn. Dus de beslissing nemen, omdat de kans op ziekte bestaat. Ik ken ook toch boxers die geen kanker hebben ontwikkeld hoor, het merendeel zelfs.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:36

Ja maar daar gaat het in dit geval het toch om? Omdat er later misschien problemen op kunnen duiken, meteen nu maar in laten slapen? En om even duidelijk te zijn: ik ben tegen het afmaken van een dergelijk dier, helemaal als ik zie hoe hij zich nu kan redden. En wat de toekomst brengt zal dan blijken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:37

Cassidy schreef:
Ik zie even niet de reden voor deze uitval naar mij toe, helemaal niet van iemand die in een land woont waar dieren niet niet helemaal in het stramien passen, en dan met name de paarden, in de vriezer van de eigenaar belanden.

"Niet in het stramien" passen? Ehm, waarom passen dieren in IJsland niet in het patroon, en welk patroon?
Ben je van opwinding gaan raaskallen?
Overigens zie ik niet zo het probleem van eten van paarden in vergelijking tot andere (zoog)dieren. Ijslanders zijn wat dat betreft gewoon wat minder hypocriet dan het gemiddelde nederlandse paardenmeisje denk ik.

Cassidy schreef:
Verder zie ik geen reden om mijn voedingspatroon aan je uit te moeten leggen, en heb zo de indruk dat je niet helemaal het verschil doorhebt tussen een veganist en een vegetarier. Ik zou zeggen, besteed er even een zoektocht aan. Je zou er zomaar wat van op kunnen steken.

Op wat voor vreemde manier trek je de conclusie dat ik dat verschil niet zou weten.
Je "holier than thou" attitude deed me vermoeden dat je op zijn minst veganist zou zijn.
In plaats daarvan blijk je dus gewoon hypocriet.

Cassidy schreef:
Op het moment dat je beslist om vlees te eten, heb je verschillende keuzes. Ik gun de dieren die op mijn bord belanden een dierwaardig bestaan. Geen kistkalveren maar scharrelvlees. En dat ook maar sporadisch.

Wel als jij je er maar goed bij voelt nietwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:39

Cassidy schreef:
Ja maar daar gaat het in dit geval het toch om? Omdat er later misschien problemen op kunnen duiken, meteen nu maar in laten slapen? En om even duidelijk te zijn: ik ben tegen het afmaken van een dergelijk dier, helemaal als ik zie hoe hij zich nu kan redden. En wat de toekomst brengt zal dan blijken.

Oh, maar dat ben ik met je eens hoor. Ik zou ook nog niet inslapen, bij de eerste problemen kan het prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:41

@ Kuggur. Helemaal waar. Ik leef mijn leven voor mijzelf, en niet voor een ander. Het zal me dus aan mijn bips oxideren of je me hypocriet vindt, op het moment dat ik mezelf in de spiegel aan kan blijven kijken vind ik het goed.