Hen broedsaf maken??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:25

Een verwittigd mens is er twee waard, als jullie me niet meer horen :evaw:

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:28

tweebelgen schreef:
Een verwittigd mens is er twee waard, als jullie me niet meer horen :evaw:

Respect! _/-\o_

Amaris

Re: Hen broedsaf maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:29

gelukkig ben je tweebelgen dus met een beetje geluk komt er eenbelg terug :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:29

Amaris schreef:
gelukkig ben je tweebelgen dus met een beetje geluk komt er eenbelg terug :D

:D

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:32

Toen onze kip broeds was heb ik der in een kartonnen doos gestopt met een krant erin, bakje water en eten paar gaatjes voor frisse lucht en afgezonderd van de andere kippen in de buitenschuur op de koude grond gezet. De hele nacht.

Ze heeft er niet meer aan gedacht te broeden :)

Als t nest warm blijft blijven ze broeden. Ik had het wel te doen met Chickie die koude kont! T is voor der eigen bestwil en t heeft geholpen!

Bak water dopen daarintegen niets...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:32

Anders organiseren we hier het kippenforumbevrijdingsgroepje. Komen we je redden.

on topic: Wat een drastische methodes komen er voorbij zeg. Kip in het water, kip in een jute zak. Kip hier is gewoon naar het eten en drinken gebracht dagelijks. De baksteen er bij leggen en het hok leegmaken vond ik al erg. Gelukkig was het toen niet zo koud als nu. De kip (was ook zijdehoen) is gewoon minder broeds geworden en uiteindelijk mee gaan scharrelen met de rest.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:37

zoutenootjes schreef:
Anders organiseren we hier het kippenforumbevrijdingsgroepje. Komen we je redden.
_O-

zoutenootjes schreef:
on topic: Wat een drastische methodes komen er voorbij zeg. Kip in het water, kip in een jute zak. Kip hier is gewoon naar het eten en drinken gebracht dagelijks. De baksteen er bij leggen en het hok leegmaken vond ik al erg. Gelukkig was het toen niet zo koud als nu. De kip (was ook zijdehoen) is gewoon minder broeds geworden en uiteindelijk mee gaan scharrelen met de rest.

Er zitten natuurlijk wel echte die-hard broedchicks bij. Die hebben wij ook. Gewoon zorgen dat ze af en toe even van het nest afkomen en voldoende eten en drinken krijgen en voor de rest gewoon lekker hun gang laten gaan. Je moet overigens wel "ballen" hebben, wil je enkele van die van ons van het nest durven halen :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:40

Komen wel vreemde adviezen voorbij. Ik vind ze niet altijd even diervriendelijk.
Ik zou zelf niet te veel aan doen over het algemeen stoppen ze er vanzelf mee en als er eten en drinken in de buurt staat komen ze er echt wel een keer even af om te eten en drinken. Maar doen ze natuurlijk niet als wij met ons lip op staan. Wij houden meestal een paar weken in de gaten mochten ze dan echt te lang zitten gaan de eieren weg en dan is eigenlijk wel over. Maar scheelt misschien wel dat ze bij ons wel kuikens krijgen en die behoefte kunnen voldoen en daardoor ook niet broeds blijven als er niets uitkomt.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:46

Een zijdehoender stopt heel moeilijk.
Mijn zijdehoenders krijgen elk jaar kuikens maar als de kuikens tegen de 6 weken zijn leggen de hennen alweer eieren en naar 20 a 30 eieren is ze weer broeds.
En mijn zijdehoenders gaan wel 2 x van het nest maar broeden door op niets als ik ze niet apart zet in een andere hok.
Ik wil mijn zijdehoenders met het koude weer niet de gehele dag op het nest hebben. Ik heb liever dat ze buiten zijn en veel eten zodat ze vetreservers hebben voor de winter.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:47

Ik zie het probleem ook niet zo. In de gaten houden of ze wel wat eet en drinkt en verder gaat het na een paar weken weer over en komen er weer eitjes, of ze wordt na een paar weken weer broeds ;-) zoals die van mij. Het zij zo.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 15:57

Jongens jongens, ik ben daar eens gaan kijken, het eerste topic dat ik opende was al prijs. :j
Daar zal ik nooit op inloggen, maar zou wel eens graag de zogenaamde "knuppel in het hoenderhok gooien" _-:( :D :)) =:) :wow: _O-
Fijn dat jullie zo bezorgd over mij waren 8-)
Dan valt het hier nog mee, alhoewel het er ook soms hard aan toe gaat :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:01

tweebelgen schreef:
Jongens jongens, ik ben daar eens gaan kijken, het eerste topic dat ik opende was al prijs. :j
Daar zal ik nooit op inloggen, maar zou wel eens graag de zogenaamde "knuppel in het hoenderhok gooien" _-:( :D :)) =:) :wow: _O-
Fijn dat jullie zo bezorgd over mij waren 8-)
Dan valt het hier nog mee, alhoewel het er ook soms hard aan toe gaat :D

_O- _O- _O-

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:02

Ik heb een van de modjes (oprichter) daar een pb gestuurd of mijn account niet te verwijderen was. Ik was er ZO klaar mee.

Nooit antwoord op gekregen _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:06

Hoe ik broedsaf maken aanpak hangt van de hen af. De een kan ik laten zitten, de eieren eronder uit trekken en met een of twee dagen is het klaar. Anderen moet ik vanaf dag een apart zetten in een kaal stuk bench of buiten in een zandren overdag. Die houden het rustig 2 maanden of langer vol waardoor de anderen niet meer kunnen leggen en ze zelf er bijna fysiek aan onderdoor gaan. Koude natte kont helpt bij sommigen heel goed maar apart zetten voor een paar dagen met eten en drinken is toch de meest kipvriendelijke methode.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:08

tweebelgen schreef:

?
Wat was er dan mis.

Ik vind het kippenforum altijd nog een informatieve plaats. Er zitten wat mensen tussen die de boel een beetje opjutten, maar daar moet je gewoon niet op ingaan. Als je ze negeert dan is er voor hun geen lol aan. Daarnaast worden er vele goede adviezen gegeven. Vaak beter dan hier.... want met 'gewoon laten zitten' schiet je niets op.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:14

Er komen hier toch allerlei tips voorbij, laptopmuis. En dan niet alleen 'laat maar zitten'. (Nou ben ik toch benieuwd wat een kip zou denken als die in een jute zak hangt te wiebelen aan de waslijn.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:18

Het idee daarachter is de wind die waait maakt dat de kont van de kip afkoelt, vandaar ook jute dat laat de wind door. Daarnaast geeft het wiebelen een niet stabiel genoeg idee om te gaan willen broeden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:19

Laptopmuis schreef:
tweebelgen schreef:

?
Wat was er dan mis.

Ik vind het kippenforum altijd nog een informatieve plaats. Er zitten wat mensen tussen die de boel een beetje opjutten, maar daar moet je gewoon niet op ingaan. Als je ze negeert dan is er voor hun geen lol aan. Daarnaast worden er vele goede adviezen gegeven. Vaak beter dan hier.... want met 'gewoon laten zitten' schiet je niets op.

Een veel gegeven advies daar is; op het hakblok er mee.
Dat schiet volgens mij ook niet echt op. Dat wil zeggen, in mijn beleving is het een vrij drastische maatregel voor veel problemen. En toch wordt dit advies veel gegeven daar. Als ik het al die keren dat ik het kreeg op had moeten volgen, dan had ik nu geen 12 kippen, maar hooguit een stuk of 5.

Daarnaast geldt er slechts 1 waarheid en dat is die van het kippenforum. Iedereen moet ook maar van kippen houden, of je nu in een wijk met oude gehorige arbeiderswoningen woont, of in het buitengebied. Dus buren die klagen over overlast van je kippen? Hop! Op hetzelfde hakblok als waar je niet die schele haan uit zijn lijden hebt verlost! Er wordt daar alleen maar op basis ons-kent-ons en wij weten het beter gediscussieerd. Voor een (wetenschappelijk) onderbouwd argument is geen plaats. Wat weten die onderzoekers nou? Hop, net als die schele haan en die zeikerige buurman op het hakblok! ~~}>

Nou ja, een beetje gelijk heb je wel. Informatief is het zeker. Als je niet weet hoe je een kip moet slachten, dan kun je daar meer methoden vinden dan bij de zelfslachtende slager in het dorp. :=

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:22

Ik ben gaan kijken in huisvestiging "discussie over kippenhokken"
Dit was een van de reacties :

"Je hebt lef om dit topic te openen, want hier komt ambras van... gegarandeerd.
Je vraagt een reactie, je krijgt het van mij: ongezouten, wat ik ervan denkt, je hebt het nu zelf uitgelokt."

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:24

tweebelgen schreef:
Ik ben gaan kijken in huisvestiging "discussie over kippenhokken"
Dit was een van de reacties :

"Je hebt lef om dit topic te openen, want hier komt ambras van... gegarandeerd.
Je vraagt een reactie, je krijgt het van mij: ongezouten, wat ik ervan denkt, je hebt het nu zelf uitgelokt."

Ja, zo staat het ook in mijn geheugen! Al kwamen er in mijn beleving meer bijlen en hakblokken bij kijken :D

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:26

O, gelukkig. De twee belgen hebben het overleefd. Het is inderdaad wel informatief, maar ook wordt er fel gediscussieerd. Dus meelezen is de veiligere optie.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:29

@ Fly Away Inderdaad 8)7

Dat doen wij hier nooit, toch? :+:

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:31

tweebelgen schreef:
@ Fly Away Inderdaad 8)7

Nee, hier zijn wij alleen maar lief voor elkaar en brengen we onze paarden naar de slager. :(:) We leggen ze niet zelf op het hakblok. :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:33

FlyAway schreef:
tweebelgen schreef:
@ Fly Away Inderdaad 8)7

Nee, hier zijn wij alleen maar lief voor elkaar en brengen we onze paarden naar de slager. :(:) We leggen ze niet zelf op het hakblok. :D

Behalve als de biefstuk te groot is.

maar dat is logisch :Y)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:35

hahaha, ook al 8 jaar lid van kippenforum en het is ( net als bokt hier) ook soms wel extreem maar ( net bokt ;-) ) een extreem groot naslagwerk van ervaringen etc..

Ontopic : ik ben ook toendertijd begonnen met zijdehoentjes en laat dat nu het ras zijn dat enormmm goed in 'broeds zijn' is.... echt... kampioentjes!
Ik heb zo'n broedse muts altijd paar keer per dag van nest afgehaald, deurtjes van hok dicht 's middags ( dan hadden de leggers al vaak hun eitje gelegd) en dat uitentreure blijven herhalen. Het hielp wel als ze uit die broedtrance kwamen, dan gingen ze luid kakelend ( ja, schelden ook nog..) maar even eten en drinken hihi.
Mijn ervaring nu is dat bijna alle krielsoortjes zo'n tik hebben met dat broeden, ik heb echt nog nooit een broedse leghybride gehad maar wel broedse mechelse koekoeken... en dat waren kanonnen om van zo'n nest af te halen... beetje á lá kalkoenformaatje :+ , maar oh zo lief.
Omdat mijn legkippen eigenlijk altijd de laag in de rang staande zijdehoentjes aanvielen, ben ik gestopt met de zijdehoentjes en nu diverse legkiprassen, allemaal groot.. op 1 klein antwerps baardkrieltje na.. die kwam aanlopen in het bos en heb ik meeverhuisd naar hier want kon het niet over mijn hart verkrijgen haar daar alleen achter te laten, ze liep me altijd achterna ....
en tja..... die is dus ook hardnekkig broeds soms :+ , ze vermijdt wel de grote kippen en trekt haar eigen plan wel ;-), altijd al einzelgänger geweest die kleine :-).
Ohja, ik had een stuk of 5 zijdehoentjes en die staken elkaar aan met broeds worden..!