wie zou er aansprakelijk zijn geweest? (discussie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:28

Char_elle schreef:
Ik snap echt niet waarom mensen hier alles VINDEN. Zoals ik hierboven al aangeef staat het gewoon super duidelijk in de wet. Pakt een hond de andere hond, dan is de eigenaar van de hond die gebeten heeft verantwoordelijk. En natuurlijk zijn er tig uitzonderingen, maar dat kan je hier toch niet beoordelen.

Omdat de TS later aangeeft dat ze ook benieuwd is naar meningen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:28

Wispeltuur schreef:
In mijn ogen is de hond die bijt fout (of de eigenaar wel te verstaan).

Een hond die uitdaagt is vervelend maar hoeft geen probleem te zijn. Op het moment dat de baas de hond niet kan houden en de hond aanvalt vind ik dat fout. Als je je hond niet kunt houden vind ik dat echt levengevaarlijk.

Uitdagen of niet, de eigenaar van de hond die bijt is fout want die riem had nooit los mogen gaan.

ja maar dan ga je er van uit dat de hond die aangelijnd was, los was gekomen, stel dat de honden van ts besloten "we gaan lekker toch naar die hond toe" en ze waren gebeten, wiens fout is dat dan?
die van ts in mijn ogen, want die houd haar honden niet bij(aanlijnen)

hier hebben we een tijdje terug ook een knokpartij gehad, hond die onze hond uitdaagde (die hond is maanden geleden al eens ontsnapt uit de tuin toen wij langsliepen en die klapte zo boven op die van ons) nu passeerden wij de eigenaresse aan weerszijden van de straat
de hond fixeerde die van ons (staren+ grommen) eigenaresse deed hier niets aan (geen correctie, liet de hond dus gewoon fixeren)
die van ons werd pissig en helaas brak de slipketting bij correctie...
verzekeringstechnisch was het onze schuld, WA heeft ook netjes uitgekeerd. maar was onze hond fout? neuh, vind ik niet geheel...kwestie van tegenstander die niet opgevoed en gecorrigeerd word op dit vlak (een hond die fixeert lekker laten fixeren zonder correctie is mijn mijn ogen een erg domme actie)
en die van ons die dus wel heel sociaal is, maar als je hem op dergelijke wijze uitdaagt, neemt hij die uitdaging absoluut aan en zeer serieus.
en helaas hadden wij een materiaal failure... nu voorkomen we dat door gelaste rvs slipketting

in geval van TS, ook al loop je in een losloop gebied, als je een aangelijnde hond tegenkomt en de geleider vermeld dat ze niet weten of het goed gaat, lijn de honden even aan, op die manier is er min der risico op een confrontatie die lichamelijk word.

of de persoon met de aangelijnde hond handig is door in een losloopgebied te gaan lopen, dat is een ander verhaal.

mocht de aangelijnde hond losschieten, sja, verzekeringstechnisch zal het naar alle waarschijnlijkheid bij de persoon met aangelijnde hond liggen,

mocht de niet aangelijnde hond bananen in de oren hebben en toch op de aangelijnde hond afbaggeren is er dikke kans dat het verzekeringstechnisch bij de loslopende hond+baasjes ligt, hond hoort, ook in een losloopgebied onder appél te staan.