Garnaaltjes houden ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:15

Ooh wat leuk! Ben wel benieuwd naar meer fotos :D
Ik heb een poosje geleden ook 10 vuurgarnaaltjes gehad, werden er meer en toen steeds minder...
Ze zaten in het filter en in vissenbuiken, had er helaas de verkeerde vissen voor :n :')
Ff een vraagje tussendoor: zou het nu wel kunnen? Ik heb 2 goudgouramis en voor de rest 6 zebradanios (en nog een aantal, maar daarvan weet ik zeker dat het kan :) )
Antwoord zou evt. via pb kunnen om het topic niet te vervuilen!
Laatst bijgewerkt door WildDreams op 21-12-13 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:17

[***] schreef:
Ik heb er net zo'n macaroni ding in, als ze er allemaal aanzitten zou dat heel fijn zijn, kan ik even kijken of het er nog wel 10 zijn :D
Net zat er in ieder geval eentje aan, kijken of de rest ook volgt.
Ik hoop dat ze snel voor gezinsuitbreiding gaan zorgen, dan word het wat drukker in het aquarium, nu moet ik echt speuren om ze te zien.
Ik vind ze echter wel echt heel leuk :):)
Heb alleen geen idee of je kan zien of ze eitjes hebben, of hoe je überhaupt kan zien wat een vrouwtje of wat een mannetjes is, straks blijkt het dat ik natuurlijk alleen maar mannetjes heb :')

Je hebt sowieso één vrouwtje :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 17:19

SharonZ schreef:
Ooh wat leuk! Ben wel benieuwd naar meer fotos :D
Ik heb een poosje geleden ook 10 vuurgarnaaltjes gehad, werden er meer en toen steeds minder...
Ze zaten in het filter en in vissenbuikjes, had er helaas de verkeerde vissen voor :n
Ff een vraagje tussendoor: zou het nu wel kunnen? Ik heb 2 goudgouramis en voor de rest 6 zebradanios (en nog een aantal, maar daarvan weet ik zeker dat het kan :) )
Antwoord zou evt. via pb kunnen om het topic niet te vervuilen!

Kan. Maar bijna iedere vis zal een (jonge) garnaal pakken als hij of zij de kans heeft.

Batlow

Re: Garnaaltjes houden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:12

Bij mij is er snel uitbreiding gekomen. Begon met 11, zit nu aan de 50 denk ik. Heb vandaag nog 3 zwangere rond zien lopen :))

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:35

Batlow schreef:
Bij mij is er snel uitbreiding gekomen. Begon met 11, zit nu aan de 50 denk ik. Heb vandaag nog 3 zwangere rond zien lopen :))

Dat is wel mooi :))

Ik had mijn plantjes niet goed genoeg schoongemaakt, heb nu dus een enorme slakkenplaag... Ga mijn aquarium maar opnieuw opstarten -O-

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:16

Nee joh niet doen, gooi er anatome helena slak in (als ik het goed zeg).is veel beter dan alles compleet 'vernieuwen', is weer een aanslag op je dieren

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:23

Mijn planten ect. Zijn ook al helemaal weg... Dus het is al te laat om te redden...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 12:40

Leuk hé garnalen, ik ben er ook mee begonnen.
Ben met Japonica's en vuurtjes gestart en onlangs ben ik citroengarnaaltjes gaan kopen.
Ik had er tien maar zie er hoogstens altijd 2à3 zitten.

Ik heb een nano van 25 liter met lamp, de planten groeien hier beter dan in mijn groot aquarium. Af en toe geef ik vloeibare plantenvoeding.

Als je garnalen vervellen dwz da je goed bezig bent en weldra zal je wel met jongen zitten.

Veel succes nog!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:57

Aquarium schoonmaken/opnieuw opstarten gaat je waarschijnlijk niet helpen. Er blijven altijd wel een paar over, en dan begint het gekloot opnieuw.
Je beste optie is een groep Anetome Helena's, die krijgen met de tijd zo'n plaag er wel onder. (en je niet te schuldig voelen, slakkeneitjes raak je gewoon niet allemaal kwijt met schoonmaken van plantjes, da's gewoon dikke pech :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:53

Ik heb op marktplaats wel zo' Helena slak gezien, kan je die gewoon houden 'alleen' of moet je die in een groep slakken houden ?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:48

Ik heb nare ervaringen met slaken.. Bij mij komen ze igg niet meer :+

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 15:58

Als je nog steeds maar 'een' slakje hebt kan je één nemen, maar je kan het beste een paar kopen. Ze eten ongeveer een slak per dag per slak (lastige zin :P ) en zijn kannibalistisch dus geen risico dat ze elkaar op gaan eten. Geen idee wat ze tegenwoordig kosten maar als je een paar koopt zouden ze je ongewenste slakken snel genoeg op moeten ruimen en eventuele eitjes die straks uit gaan komen ook meteen na de geboorte oppeuzelen. :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:42

Ik heb ze ook in mijn aquarium genomen om die verdomde slakjes te bestrijden, het werkt heel goed en zonder dat jij er moeite moet voor doen.

Ik heb er tien gekocht toen maar jij hebt zeker genoeg met een stuk of drie in je kleine bak.
Als ze met teveel zijn kan je ze weg geven of verkopen aan een klein prijsje, zo doe ik het ook.
Als je teveel garnaaltjes heb kunnen die ook verkocht worden en met die centjes koop ik weer andere garnaaltjes...leuk toch!

Als er geen slakjes meer zijn voor je anatome Helena's dan eten ze restafval ook of dode garnaaltjes, ik geef ze af en toe van die groentetabletjes bij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:50

Voor de liefhebbers, hier nog een aantal foto's :Y)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Overigens werd in de dierenwinkel gezegd dat ze geen garnaaltjes hebben omdat ze echt altijd het aquarium uit kruipen, dus we moesten echt ervoor zorgen dat alle gaatjes dichtgeplakt werden, want anders zouden ze echt allemaal eruit klimmen ! Nou, niet dus, ik heb ze nog geen 1 keer boven water gezien. *D

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:05

Hahaha Ik heb ze hier ook nog nooit bovenwater gezien _O-

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:25

Haha nee hier ook niet boven water, wat een onzin... Ze gaan vaak met velen naar boven als ik voer, dan gaan ze aan de oppervlakte aan een plant hangen om vlokvoer te vangen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:07

Hm, heb net even gekeken naar een groter aquarium met een goede lamp erop, heb een juwel 30 gezien met grind en planten er al in voor 30 euro, zal ik het doen ?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:17

Wat voor één heb je nu? Heb je een foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:31

Op pagina 1 staat een foto, bovenaan :j
Edit :
Deze dus :
Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:32

Ik zou het doen, je gaat er meer plezier van hebben.
Ik heb een 25 liter, dus 30liter is een beetje groter, ideaal.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:33

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:39

Die is mooi Batlow, zo'n model vind ik het mooist...is de 30 liter dennerle een rechthoekige met kap op? Vind ik persoonlijk minder mooi dan een nano :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:17

30 is net zo! ook vierkant, maar dan wat slagen groter. Meer watt voor het licht en een iets grotere filter!

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:27

Vroeger was ik dol op garnalen, om op te eten dan. Sinds ik garnalen als huisdiertje heb gehad, lust ik ze niet meer. Krijg er dan vieze gedachtens bij als ik die sprieten eet. In de koeling van de Albert Heijn zien ze er toch een stuk vriendelijker uit :-)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:44

Batlow schreef:
30 is net zo! ook vierkant, maar dan wat slagen groter. Meer watt voor het licht en een iets grotere filter!

leuk! als je plek hebt zou ik zeggen: doen! wat zijn de afmetingen? heb je een linkje? kunnen we meegenieten ;-)